besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Eten is buiten huisvesting hier ook gewoon de grootste kost. 1000 euro per maand gemiddeld.
Hier is ons budget 300€/week voor 2 personen en daarmee moeten we steeds toekomen.

Dat lijkt misschien veel maar daar zit meer in dan alleen voeding, ook 'kleine' onverwachte kosten. Deze week een nieuw tapijt gekocht en opnieuw gellekes bestelt voor lange duurlopen. Alsook: Een nieuwe balpen, vuilniszakken, een kapotte lamp enzovoorts ..

Dat zit ook allemaal mee in dat bedrag.

En meteen ook de ergernis van de dag: Mijn moeder die niet begrijpt wat we wekelijks zoveel spenderen qua budget. Zei beweert dat haar budget = 20-30€ per week en dat ze daar mee toe komt. :unsure:

Nu goed ze is 78 jaar en ze heeft niet veel nodig. Maar dat budget is wel heel erg laag.
 
Wat mij betreft gaat iemand die kieskeurig is gewoon nooit cola uit blik drinken. Dat is gewoon niet lekker.
Ik drink niet veel cola, en wanneer ik die drink, is dat uit glazen flesjes, zoveel lekkerder.

Om geen gewoon water te drinken koop ik waterdrops. Ik bestel 8 pakjes van twee lekkere smaken, dat is dan 8* (1-0.2)=6.4 EUR per pakje, en daar zitten 12 drops in. Je komt dus uit op 0.52€ per drop uit, en dat is goed voor 0.8 - 1 l drank.
Kost evenveel als jouw river cola zero en is 100% organisch. Is wel niet bruisend. Maar ik moet niet met flessen sleuren :cool:
Wat vitamine c poeder in water is ook best lekker en gezond.
 
Hoe volg je dat op?

Gemeenschappelijk rekening.
Daar gaan 2 dingen vanaf: de hypotheek en boodschappen.
We sparen ook nog gemeenschappelijk voor de grote jaarlijkse kosten, maar dat gaat naar een spaarboekje, en afhankelijk wie de betaling doet voor KI, verzekering, etc schrijft dat bedrag van spaarboek naar gemeenschappelijk zicht naar leverancier, zodat het een 0 operatie is op de zichtrekening.
 
Voor de maand maart zitten we voor boodschappen aan 600 euro. Geen restaurantbezoeken gedaan, alleen 2x frietjes gaan halen. Het budget voor wijn is wel apart, daaraan hebben we 90 euro gespendeerd deze maand.
 
juuuuuust, frietjes gaat ook van de gemeenschappelijke rekening.

sorry jongens, boodschappen sinds 1/1/2023 zijn 318 euro ipv 16000

kidding, frietjes, gaan eten, en zo is elke op toer es betalen, of ik es wat meer, of zij es wat meer.. we houden er geen rekening mee
 
Hier is ons budget 300€/week voor 2 personen en daarmee moeten we steeds toekomen.

Dat is geen eerlijke vergelijking eh. Voeding is voeding, jij geeft een huishoudbudget op.
Wij storten elke maand gezamelijk 3000 naar de gezamelijke rekening voor alle gezamelijke kosten (hypotheek, voeding, kleine aankopen, energie, water, verzekeringen) en daar hebben we lichtjes van over.

Zitten niet de uitstappen, kleding, vervoer etc in.
 
Hier is het gestegen naar €500/maand voor alles van supermarkt (Delhaize & Colruyt), slager en bakker. Promo's kopen is hier een sport binnen ons gezin dus dat verklaart de lagere kost. Gezin met 2 volwassen en 2 kinderen (7 & 5).
 
2 volwassen en 1 kleine. Ik denk dat wij schommelen rond de 350/400 euro per maand voor eten/snoep/alcohol. Dat staat hier nu eenmaal zo gecategoriseerd omdat op die twee laatsten gerust te besparen valt.

We gaan wel 2 keer in de week bij ouders/schoonouders eten. Dat remt ook al wat af.
 
Met 2 volwassenen en een 1-jarige *proberen* we binnen een budget van €600/maand te blijven. Dat lukt soms en soms ook niet.
Daar zit alles in wat met boodschappen ivm voeding te maken heeft: lunch, avondeten, groeimelk, drank, snacks.

Daarbovenop hebben we een budget (edit +- €100) voor alles wat je op dagbasis nodig hebt, maar wat niet onder voeding valt. Een greep uit het assortiment: pampers, douchegel, vuilzakken, ...
Vaak ook zaken die je om de zo veel tijd met mooie korting kan kopen. De laatste keer kwamen ze 2.000 pampers leveren met home delivery, in elk kratje een doos pampers ocharme. Was meteen wel dik €400 goedkoper en de klein kan die maat nog heel het jaar dragen.

Uit eten is categorie apart.
 
Met 2 volwassenen en een 1-jarige *proberen* we binnen een budget van €600/maand te blijven. Dat lukt soms en soms ook niet.
Daar zit alles in wat met boodschappen ivm voeding te maken heeft: lunch, avondeten, groeimelk, drank, snacks.

Daarbovenop hebben we een budget (edit +- €100) voor alles wat je op dagbasis nodig hebt, maar wat niet onder voeding valt. Een greep uit het assortiment: pampers, douchegel, vuilzakken, ...
Vaak ook zaken die je om de zo veel tijd met mooie korting kan kopen. De laatste keer kwamen ze 2.000 pampers leveren met home delivery, in elk kratje een doos pampers ocharme. Was meteen wel dik €400 goedkoper en de klein kan die maat nog heel het jaar dragen.

Uit eten is categorie apart.
Op groeimelk kan je anders fameus besparen. Gewoon niet kopen en vervangen door melk, gezonder en goedkoper.
 
Wat is groeimelk ??
Nog nooit van gehoord .

Groeimelk is een aangepaste melkvoeding voor peuters van 1 tot 3 jaar. Het is verrijkt met vitamines, mineralen en essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor de groei en ontwikkeling van je kind. Groeimelk bevat ook minder eiwitten dan koemelk, wat beter is voor de nieren van je peuter.
Waarom groeimelk?
  • Belangrijke voedingsstoffen: Groeimelk bevat alle voedingsstoffen die je peuter nodig heeft om gezond te groeien en te ontwikkelen.
  • Minder eiwitten: Koemelk bevat te veel eiwitten voor peuters. Groeimelk heeft een lager eiwitgehalte, wat beter is voor de nieren van je peuter.
  • Gemakkelijk te verteren: Groeimelk is licht verteerbaar voor peuters.
  • Lekker en gezond: Groeimelk is verkrijgbaar in verschillende smaken, zodat je peuter er met plezier van kan drinken.
Is groeimelk echt nodig?
Nee, groeimelk is niet echt nodig. Een gezonde, gevarieerde voeding levert alle voedingsstoffen die je peuter nodig heeft. Echter, peuters eten soms te weinig essentiële vetzuren, ijzer, vitamine D en andere voedingsstoffen. In dat geval kan groeimelk een handige aanvulling zijn.
Wanneer geef je groeimelk?
Je kunt groeimelk geven vanaf 1 jaar. De meeste peuters drinken 2 tot 3 bekers per dag. Je kunt groeimelk geven als tussendoortje of als onderdeel van de maaltijd.
Soorten groeimelk
Er zijn verschillende soorten groeimelk verkrijgbaar:
  • Poedervorm: Groeimelk in poedervorm moet je zelf mengen met water.
  • Vloeibare vorm: Vloeibare groeimelk is kant-en-klaar en kan direct gedronken worden.
  • Opvolgmelk: Opvolgmelk is bedoeld voor baby's van 6 tot 12 maanden. Het bevat minder eiwitten dan koemelk, maar is niet verrijkt met extra voedingsstoffen.
Tips
  • Kies voor groeimelk zonder toegevoegde suikers.
  • Laat je peuter niet te veel groeimelk drinken. Maximaal 3 bekers per dag is voldoende.
  • Geef je peuter ook andere gevarieerde voeding, zoals fruit, groenten, brood en vlees.
Meer informatie
 
Bedankt .

Ik ben gewoon grootgebracht met maïzenapap en niet op zo van die pottekes baby voeding …maar zal wel aan de tijd van vroeger liggen denk ik . ;)
 
Hier is ons budget 300€/week voor 2 personen en daarmee moeten we steeds toekomen.

Dat lijkt misschien veel maar daar zit meer in dan alleen voeding, ook 'kleine' onverwachte kosten. Deze week een nieuw tapijt gekocht en opnieuw gellekes bestelt voor lange duurlopen. Alsook: Een nieuwe balpen, vuilniszakken, een kapotte lamp enzovoorts ..

Dat zit ook allemaal mee in dat bedrag.

En meteen ook de ergernis van de dag: Mijn moeder die niet begrijpt wat we wekelijks zoveel spenderen qua budget. Zei beweert dat haar budget = 20-30€ per week en dat ze daar mee toe komt. :unsure:

Nu goed ze is 78 jaar en ze heeft niet veel nodig. Maar dat budget is wel heel erg laag.
Mijn budget is meestal 30-40 euro per week als alleenstaande. Met occasioneel een uitschieter van 50 of 60 euro als ik iets specifieks insla. En daar zit eigenlijk alles in wat ik verbruik. Al is het tegenwoordig eerder tegen de bovenkant van die 30. Terwijl dat vroeger eerder de onderkant of bovenkant 20 euro was.

Maar dat is niet enkel het eten. Al komt dat niet zo zeer veel voor dat het iets anders dan eten is. Maar kan wel eens dash, dreft of... zo inzitten. Maar dat zit dan mee in die 50 - 60€ als ik iets insla. Heb zo een maand of 2 geleden dash witter dan wit ingeslagen met -50% korting waarmee ik dan weer even toekom.
 
Ik als alleenstaande zal toch ook eerder tegen de €600 (soms meer ) de maand zitten voor eten en drinken en eten voor de hondjes en konijn ….maar koop niet echt prijsbewust enkel soms vlees of vis met korting omdat ze bijna vervallen …vliegt in de vriezer of is voor de hondjes .(ze hebben hier al een paar keer soepvlees en dergelijke gekregen . ;) )
 
Hoezo is gewone melk gezonder? Oprechte vraag. Aangezien onze kinderarts iets anders zegt.
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
 
Gezonder omdat melk van nature een hele hoop vitamines en mineralen bevat terwijl ze bij groeimelk samen met andere onnodige stoffen toegevoegd worden.
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon ipv groeimelk.

Volgens onze pediater zijn het de fabrikanten die doen alsof groeimelk absoluut nodig is. Maar het is gewoon pure marketing.
Het is zo'n topic waar wel wat discussie over is. Noodzakelijk lijkt het me niet, maar een groot deel van de marketing rond alles dat om kinderen draait is ouders het idee geven dat je je kinderen anders iets ontzegt.

Testaankoop vat het wel wat samen: https://www.test-aankoop.be/gezond/baby-kinderen/jonge-ouder/dossier/groeimelk

Alle onderzoekers en organisaties zijn het erover eens: borstvoeding is altijd de eerste keuze voor je kindje. Maar dit is niet voor iedereen haalbaar, zeker niet voor een langere periode. Schakel je in dat geval het best over op groeimelk? De meningen zijn verdeeld:


  • Volgens Kind en Gezin stap je tussen 12 en 18 maanden dan het best over van opvolgmelk naar groeimelk. Volle melk mag dan eveneens op voorwaarde dat je kind een gezonde en evenwichtige voeding krijgt. Vanaf 4 jaar mag je overstappen van volle melk naar halfvolle melk.
  • Volgens ONE, de Franstalige tegenhanger van Kind & Gezin, mag een kind na 18 maanden overstappen van opvolgmelk naar groeimelk. Gewone koemelk mag ten vroegste vanaf 18 maanden worden gegeven, maar het best pas vanaf 3 jaar.
  • De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) is echter van mening dat een kind vanaf één jaar alle nodige voedingsstoffen kan opnemen met een voldoende gevarieerde voeding, een goede afwisseling dus tussen groenten, fruit, vis, vlees, zuivel en vezelrijke voeding zoals brood en pasta.
  • In Nederland luidt het advies eveneens dat je, in combinatie met een afwisselend voedingspatroon, vanaf de leeftijd van één jaar op gewone (halfvolle) koemelk kunt overstappen.
  • Ook wij vinden groeimelk niet noodzakelijk.
Ik vind het eigenlijk wel sterk dat verschillende organisaties die daarover advies verstrekken er dan toch een andere mening over hebben. Al betekent dit waarschijnlijk dat het verschil zo klein is dat je er een een gecontroleerde studie over zou moeten uitvoeren (en dat is niet zo eenvoudig).

Doet er mij eigenlijk aan denken dat wij nog altijd (bijna 19 maand) opvolgmelk geven. Niet dat ik me echt zorgen maak gezien het over een fles 's avonds gaat en ze verder goed eet. Ik weet niet hoe dat bij groeimelk zit, maar tot hiertoe vond ik daar nu eigenlijk niet veel duur aan. zo'n pot kost iets over de 20 EUR en gaat vrij lang mee.
 
Terug
Bovenaan