besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Ik vind nu wel dat bonnen uitknippen, solden foldertjes lezen, minder vlees eten, verwarming lager zetten, cola river kopen, meer met de fiets rijden, spullen vaker verkopen dan weggooien, uw tuinafval in uw tuin vanachter weggooien... allemaal wel als verlaging van uw huidige levenskwaliteit kunnen tellen. En dat maakt dat dus allemaal off-topic.
als fervent cola-zero drinker toch wel nuanceren. Je kan wel degelijk heel wat geld besparen door de promoties af te wachten en dan in Bulk te kopen.

Een blikje kost nu rap 0.70 a 0.75 euro. Als je wat hocus-pocus kan doen met kortingen komt dat in de colruyt (bonnetje links en rechts inclusief) soms op 0.45. Als dat geen korting is, dan weet ik het niet meer :)
 
Ik weet niet of dit relevant is voor belgie, maar ik verander minstens elk jaar van verzekeraar. Er is altijd wel eentje die onder de prijs duikt.
 
Het delen van accounts is bij de meeste diensten niet toegestaan en kan ervoor zorgen dat je account wordt opgezegd/verbannen. Dat is geen advies dat hier hoort.
Kga hier ook wa tips volgen maar wat zuiniger leven ,in tijden dat het voor de meeste niet economisch pijn doet, zodat je een buffer kan opbouwen is ook geen slechte tip (eentje voor toekomstige crisissen)
Corona heeft daar onbewust bij mij wel voor gezorgd. Zero sociaal leven, pak minder uitgaven. Eat work sleep repeat....
Spijtig heeft niet iedereen in zo een situatie gezeten en zijn wel armer geworden tijdens corona (jobverlies) Voor die mensen extra pijnlijk nu. :(

-share spotify, netflix (kwetet illegal op BG)
-Niet snoepen/snacken
-Geen processed foods maar zelf koken is over het algemeen goedkoper
-Met lauw water douchen.

overhead kosten vermijden. Ga voor de salariswagen, zie dat internet van werk betaald wordt (idem telefoons).
Aankoop goederen (onderzoek goed wat je wil en zoek daarna de goedkoopste winkel) Ooit zo eens een tent gekocht voor festival waar de duurste winkel 200 euro was en de goedkoopste 100 voor hetzelfde item...
 
Laatst bewerkt:
Met huidige electriciteitsprijzen kan het zeker eens lonen om zo een cheapass metertje in huis te halen wat je tussen toestel en stopcontact steekt om eens 24u te monitoren wat elk toestel verbruikt.

Als je dan een wat oudere energieverslinder opspoort kan je deze vervangen door een zuinig hedendaags alternatief. Met de electriciteitsprijzen momenteel is de terugverdientijd slechts enkele jaren.

Zo gaat hier de grote oude Amerikaanse frigo de deur uit. Dat ding gaat aan nieuwe prijzen voor €450 per jaar aan stroom zuipen. Op 4 jaar tijd heb ik een energiezuinig alternatief terug (€1800, €50/jaar stroom) met de voordelen van een nieuw toestel. (stiller, betere koeltechnologie, ...)

Dat is de natuurlijk vanuitgaande dat de prijzen hoog blijven. Maar het kan nooit kwaad om energieverslinders te vervangen als je dat sowieso in de komende jaren van plan was.
 
Ik vind nu wel dat , cola river kopen, .. allemaal wel als verlaging van uw huidige levenskwaliteit kunnen tellen.
Waar ligt die cola river :drool:

Ik kan getuigen dat river cola of freeway cola drinken 0,0 inboet aan uw levenskwaliteit, dat is coca cola die u dat wijsmaakt :)
Het is gewoon een gewoonte, ook al is er 2% smaakverschil (dat je na een maand totaal niet meer merkt, en dan zelfs 'echte' cola slechter begint te vinden wegens te veel koolzuur en suikeriger smaak).

Maar goed, smaken verschillen.
Prijzen ook :)
 
-Niet snoepen/snacken
-Geen processed foods maar zelf koken is over het algemeen goedkoper
-Met lauw water douchen.
Deze zijn toch allemaal gepaard met "verlies" van je eigen levenskwaliteit wanneer je dat ervoor niet deed?
Ik zie mezelf ècht niet stoppen met snacken of lauwe douches nemen bvb.
En mensen die te tam zijn om te koken gaan zelf koken ook als een stap achteruit zien. (Vooral op vlak van smaak de eerste pogingen! 😬)
overhead kosten vermijden. Ga voor de salariswagen, zie dat internet van werk betaald wordt (idem telefoons).
Voor HEEL veel mensen ècht niet haalbaar natuurlijk.
(22% van de werknemers in de private sector in 2022 blijkbaar, daar tellen alle mensen uit de ambtenarij, onderwijs,... Niet mee dus)
Aankoop goederen (onderzoek goed wat je wil en zoek daarna de goedkoopste winkel) Ooit zo eens een tent gekocht voor festival waar de duurste winkel 200 euro was en de goedkoopste 100 voor hetzelfde item...
Helemaal mee eens, doe ik ook voor grotere aankopen. Ik vergelijk zelfs met buitenlandse sites etc.
 
Laatst bewerkt:
Waar ligt die cola river :drool:

Ik kan getuigen dat river cola of freeway cola drinken 0,0 inboet aan uw levenskwaliteit, dat is coca cola die u dat wijsmaakt :)
Het is gewoon een gewoonte, ook al is er 2% smaakverschil (dat je na een maand totaal niet meer merkt, en dan zelfs 'echte' cola slechter begint te vinden wegens te veel koolzuur en suikeriger smaak).

Maar goed, smaken verschillen.
Prijzen ook :)

Het verbaast mij eigenlijk dat Coca-Cola er mee weggeraakt met bijna 40% meer te vragen dan Pepsi.
 
In dezelfde zin vind ik bv. sommige dingen van @Mulan nuttig, andere vind ik nogal 'penny wise, pound foolish'.

Zoals mij in een andere thread opviel: een paar tiental euro uitsparen hier en daar, om dan wel een nieuwe keuken te zetten van 15-20k 'omdat het mijn smaak niet is' terwijl de oude keuken nog maar 10 jaar oud was...
20k, dat is 20 jaar bonnekes knippen en 30 jaar douchen met koud water denk ik :)

Maar goed, zal ook wel onder 'prioriteiten verschillen' vallen :)
 
In dezelfde zin vind ik bv. sommige dingen van @Mulan dan weer nuttig, andere vind ik nogal 'penny wise, pound foolish'.

Zoals mij in een andere thread opviel: een paar tiental euro uitsparen hier en daar, om dan wel een nieuwe keuken te zetten van 15-20k 'omdat het mijn smaak niet is' terwijl de oude keuken nog maar 10 jaar oud was...

Maar goed, zal ook wel onder 'prioriteiten verschillen' vallen :)
Het is natuurlijk wel zo dat vele kleintjes echt wel het verschil maken.
Als ik op jaarbasis 100 euro kan besparen op frisdrank, 200 euro door de verwarming lager te zetten zonder dat het te koud aanvoelt, 200 euro aan benzine,....
Het geheel van mijn maatregelen zal voor mijn persoonlijke situatie vlot 2000 euro per jaar "winst" opleveren. Oftewel een nieuwe auto om de 10j. 😬

Maar wie welke besparing ziet zitten, is absoluut voor iedereen verschillend!
Ik ben al met verstomming geslagen bvb dat @Tomski minder naar de frituur gaat. Nooit verwacht dat hij daarop zou bezuinigen. 😁
 
meer de fiets gebruiken voor korte afstanden , sinds deze week gebruik ik eindelijk de fiets naar de gym (ipv de auto) . kan er maar deugd van hebben.

Geen impulsieve kopen doen id winkel , al te vaak dingen kopen die je eigl toch niet echt persé nodig had . Heeft me al te veel geld gekost .
 
Het is natuurlijk wel zo dat vele kleintjes echt wel het verschil maken.
Als ik op jaarbasis 100 euro kan besparen op frisdrank, 200 euro door de verwarming lager te zetten zonder dat het te koud aanvoelt, 200 euro aan benzine,....
Het geheel van mijn maatregelen zal voor mijn persoonlijke situatie vlot 2000 euro per jaar "winst" opleveren. Oftewel een nieuwe auto om de 10j. 😬

Maar wie welke besparing ziet zitten, is absoluut voor iedereen verschillend!
Ik ben al met verstomming geslagen bvb dat @Tomski minder naar de frituur gaat. Nooit verwacht dat hij daarop zou bezuinigen. 😁
Huh? Ga ik minder?
 
In dezelfde zin vind ik bv. sommige dingen van @Mulan nuttig, andere vind ik nogal 'penny wise, pound foolish'.

Zoals mij in een andere thread opviel: een paar tiental euro uitsparen hier en daar, om dan wel een nieuwe keuken te zetten van 15-20k 'omdat het mijn smaak niet is' terwijl de oude keuken nog maar 10 jaar oud was...
20k, dat is 20 jaar bonnekes knippen en 30 jaar douchen met koud water denk ik :)

Maar goed, zal ook wel onder 'prioriteiten verschillen' vallen :)
Is het punt ook niet dat je bespaart waar je het geen probleem vindt om te besparen om dan het geld te kunnen spenderen waar je het wil gebruiken.
 
Hier wel besloten van de nieuwe wagen ni te bestellen. Tzal nog een paar jaar langer met de huidige worden, hij kan nog mee.
 
Opt nieuws een koppel met 4 kinderen dat skivakantie via de CM geboekt hadden voor een week...6000€ :crazy:..zijn dat normale prijzen? (Ben nog nooit op skiverlof geweest)
Was hotel, activiteiten, maar geen transport.

Hopelijk worden dat volgend jaar niet de mensen die komen janken dat het leven duur is en ze niet rondkomen..
 
Terug
Bovenaan