besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

- controleer je woning op kieren die er niet horen te zijn, deze zorgen voor grote warmteverliezen
Met deze zou ik toch oppassen. Die kieren zorgen wel voor natuurlijke ventilatie en kunnen dus ook schimmelvorming voorkomen.
In een oude woning alle kieren en spleten gaan dichtmaken zou ik zeker niet doen.
 
Met deze zou ik toch oppassen. Die kieren zorgen wel voor natuurlijke ventilatie en kunnen dus ook schimmelvorming voorkomen.
In een oude woning alle kieren en spleten gaan dichtmaken zou ik zeker niet doen.
Tenzij je een ventilatiesysteem hebt in de oude woning? Ik heb tochthonden geplaatst aan onze grote houten ramen in de living (we hebben vier grote dubbele ramen van 2m x 2m en dan nog eens een groot schuifraam) , daarmee verliezen we een stuk minder warmte in de winter.
 
Een aavulling op wat hier al staat, o.a. @contextbinder, maar voor veel mensen is een privéwagen een gigantische kost. Buiten zaken zoals tweedehands kopen, niet voor een premiummerk kiezen, ... heb je werkelijk twee wagens nodig? Hoe vaak ben je met beide wagens tegelijkertijd onderweg? Is een elektrische fiets of scooter als 2de voertuig niet even handig?
Ook de manier van rijden, er zit een hele zone tussen rijden als een bompa en overal de maximumsnelheid MOETEN rijden. Sinds ik meer op het gemak rijd bespaar ik effectief brandstof. Minder gejaagd i.p.v nog snel in toeren gaan om dan in de remmen te vliegen, meer tussenruimte laten, enz. Ook de snelheidslimiet...de meeste moderne wagens gaan wel vermogen genoeg hebben om relatief zuinig te rijden aan lagere snelheid. Maar het verschil tussen 100-110-120-... km/u begint vaak wel al te tellen, en de tijdswinst in druk verkeer is vaak nihil door al die keren dat je toch moet vertragen.

Algemeen ook gewoon je uitgaven eens tegen het licht houden en vergelijken met je noden, zeker als het gaat over van die "standaarduitgaven" die "iedereen" doet.
Digitale tv en allerhande extra's bijvoorbeeld, gebruik je dat? Ik ken iemand die zowat de duurste Telenet-formule betaalt maandelijks, maar als hij dan eens tijd heeft om te kijken is het vaak nog een illegaal verkregen serie. Anderzijds hebben wij gewoon internet+Netflix (en nu nog Prime). Wil je eens iets van eigen bodem: VRTNu en apps van andere zenders.
Ook, moet je in elke kamer stoken? Veel mensen die al wat ouder zijn vinden het normaal dat in een slaapkamer nooit een verwarming brandt (wel zien dat je geen vocht krijgt).
 
Laatst bewerkt:
Tenzij je een ventilatiesysteem hebt in de oude woning? Ik heb tochthonden geplaatst aan onze grote houten ramen in de living (we hebben vier grote dubbele ramen van 2m x 2m en dan nog eens een groot schuifraam) , daarmee verliezen we een stuk minder warmte in de winter.
Natuurlijk, mensen met ventilatiesysteem uitgesloten. Tenzij je dan weer wil besparen en je uw ventilatiesysteem uitschakelt😉
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat wie een ventilatiesysteem in oude woning installeert (renovatie dus) er tegelijk ook voor zorgt dat er geen verlies door kieren meer is. Eventueel vacuumtest laten uitvoeren.
 
Ben je dat zelf niet beugegeten na een tijd? Ik wissel af en toe wel graag af.
Ik niet, ik eet dat al jaren en wordt het nooit beu. Ik doe er af en toe wel eens blauwe bessen of appel onder, maar dat is niet nodig.

Wat ik hier ook in deze thread zie terugkomen en zelf ook doe: minder vlees eten. Ik heb het afgelopen jaar maar 2x of 3x vlees gekocht in de winkel, dat is belachelijk duur voor wat het is.
 
Betaal gespreid
Dat doen we bijna allemaal voor elektriciteit, gas,... Maar vraag eens na bij grotere betalingen of dat ook kan?
Wij hebben dat gedaan toen de hospitalisatieverzekering van de dochter nog niet in orde was, maar er wel een rekening van duizenden euro's binnen kwam. We hebben direct gebeld en gevraagd of we 200 euro per maand mochten afbetalen dat direct werd toegestaan. Na 2 maand konden we dan het bedrag van de hospitalisatieverzekering aanvragen en de schuld in 1x aflossen.
Ook mijn verzekeringen betaal ik maandelijks.
Vind ik op zich nog wel een goeie voor de verzekering.
Autoverzekering komt hier 3 maandelijks. Helaas deze maand wel te samen met

Rechtsbijstand : 150€
Familiale : 72€
Ongevallen/bestuurdersverzekering : 74,86€
Onderhoud auto : 530€

Wij gaan in september dan meestal op vakantie dus ook dat voorschot ging er nog vanaf want Visa = reisverzekering (misschien nog een tip?)
Deze week is de brandverzekering gekomen (+-600€) en de Onroerende voorheffing was er nu ook ipv vorig jaar in december (+900€), allen te betalen voor eind september

Die verzekeringen weten we wel dat die komen, dat is elk jaar hetzelfde en dan is dat ook pittig.
Komen er natuurlijk nog andere zaken bij, dan moet je natuurlijk wel beginnen schuiven met budgetten en van de ene naar de andere rekening en dan ben je het overzicht kwijt.
Vriendin is er alleen helaas geen voorstander van om ze maandelijks te laten komen.
 
Lenzen online bestellen was voor mij een mooie besparing (alensa.be of lensplaza.com doe ik meestal - beetje rondzoeken wat op dat moment beste uitkomt). Vaak ook nog kortingsbon te vinden. Mijn lenzen kosten hier de helft in vergelijking met de optieker, exact zelfde model en merk ...
 
Ik moet zeggen dat er hier nog maar weinig marge op zit omdat we al vrij zuinig leven, een paar random zaken:

  • lunch meenemen van thuis
  • geen half uur onder de douche staan
  • kraantjeswater drinken
  • geen/weinig alcohol of frisdrank drinken
  • naar de winkel met boodschappenlijstje en na het eten, met honger boodschappen doen is gegarandeerd een kar vol zoetigheden
  • verwarming 's avonds een uur voor het slapengaan op nachtstand, niemand thuis = idem
  • alleen LED verlichting in huis, alles uit wanneer niet thuis
  • zuinig rijden (op tijd schakelen, remmen op de motor, defensief rijden, niet optrekken gelijk een Johnny, ...)
  • 25 km omrijden omdat iets 5 € goedkoper is daar heeft geen zin, uw transport kost u meer
  • regelmatig met de (elektrische) fiets naar het werk (hier is't 25 km enkel met gewone elektrische fiets, gemiddeld 1 x / week)
  • vrijwel alles in de eigen gemeente wordt te voet of met de fiets gedaan
  • verzekeringen checken, inclusief dingen zoals pech- en reisbijstand, VAB en Touring zijn pokkeduur tegenover veel andere pakketten, checken of je niet oververzekerd bent
  • elektronica en dergelijke: hoeft niet om de vijf botten vernieuwd te worden als het nog ok werkt
  • allerhande abonnementen die niet per sé nodig zijn: opzeggen of downgraden
  • kledij: enkel vervangen indien nodig, meeste dure merken zijn niet beter qua kwaliteit
  • (e-)boeken via de bib
  • in het algemeen voor "alles" (voeding, kledij, ...): weet wat je koopt en wanneer de kwaliteit de meerprijs rechtvaardigt
  • grote éénmalige kosten (bvb. autoverzekering e.d.): maandelijks een vast bedrag naar een aparte spaarrekening hiervoor,
  • vakanties: kamperen, dichterbij op vakantie, prijzen vergelijken, boeken op Black friday
  • op vakantie gaan voor uzelf en niet voor uw Instagram-feed
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling: Lidl en Aldi ook. Lidl heeft via zijn app soms wel goede promos en spaaracties.
En Aldi geeft -30% op zaken die 1-2 dagen erna vervallen. Handig als ge net die dingen de dag zelf nog eet.
Zijn er nog winkels die dit principe toepassen?

En eentje voor de energiefactuur. Ik weet wel niet of het overal mogelijk is, maar als wij ons douchen springt de gasketel pas aan eens de kraan ver genoeg opengedraaid is.
Spoel u af met de restwarmte in de kraan. Draai de kraan net voldoende open zodat de gasketel NIET aanspringt. Ge zou versteld staan hoe lang ge nog kunt douchen met die restwarmte. Ik pas het sinds een week toe. Ben benieuwd hoeveel het zou uitsparen.

PS- Wel grappig, ik lees hier zaken die ik vroeger (voor de hoge prijzen) ook toepaste...maar ik werd er toen voor als "gierig" bestempeld :tongue:. Maar leuk om te zien. Dan kan ik mss zelf ook nog wat zaken bijleren om te besparen.

Edit:
- Ik doe 2x/week een flexijob waar ik gratis mag eten. Ook mooi meegenomen.
- Sinds kort wordt de 40 graden was op 30 graden gewassen. Madam was geen voorstander, tot ik het eens had gedaan en ze geen verschil merkte.
 
Laatst bewerkt:
Uwe sjasbak van de WC is toch te groot, vul die met enkele gevulde flessen water (afgesloten), zodat het volume water bij het doorspoelen minder wordt.
 
Uwe sjasbak van de WC is toch te groot, vul die met enkele gevulde flessen water (afgesloten), zodat het volume water bij het doorspoelen minder wordt.
Even aanvullen dat je dat dus NIET mag doen als je een spaarknop (zijnde een knop voor de grote boodschap en een knop voor de kleine boodschap) op je toilet hebt.
 
Als je een (2de) wagen hebt die je weinig gebruikt en je in een stad woont overweeg om deze dan te delen. Dit brengt bij ons een aardig zakcentje op.
Installeer een warmtewisselaar in je douche. Dit is vooral interessant voor mensen die hun water warm maken via elektriciteit. Voorbeeld:
Ultieme BG tip: Ga met je bedrijfswagen boodschappen doen in Duitsland/Frankrijk.
 
Dingen die ik sinds kort doe of binnenkort wel ga doen:

* Iets meer de fiets nemen ipv de auto voor korte afstanden.
* Soms eens naar den Aldi etc. gaan, ik ben nogal een premium merk dude, dus die "trots" opzij geschoven > heel veel winst mee te halen. Die balletjes in tomatensaus bij Aldi bv 4,49 voor een kilo, voor die prijs heb je 400gram bij Delhaize.
* Meer huismerken kopen. Een potje appelmoes van 'kleine leeuwtjes' ipv een pot van hak.
* De verwarming zal waarschijnlijk een graadje lager gaan komende winter en iets vroeger uitgeschakeld.
* De airco wat minder vaak aanzetten.
* Binnenkort eens over de grens (Auchan) gaan om een grote voorraad dranken in te slaan.
* Deze winter waarschijnlijk minder telewerken zodat de verwarming minder op moet.
* Stop dingen die je niet nodig heb, ik heb bv de Telenet Giga Speedboost, kost €15 per maand. Kan perfect zonder.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind nu wel dat bonnen uitknippen, solden foldertjes lezen, minder vlees eten, verwarming lager zetten, cola river kopen, meer met de fiets rijden, spullen vaker verkopen dan weggooien, uw tuinafval in uw tuin vanachter weggooien... allemaal wel als verlaging van uw huidige levenskwaliteit kunnen tellen.

Bij Carrefour en Delhaize kan je bonnen voor extra punten gewoon activeren in de app. Begin van de week doe ik die beide eens open en zet gewoon alles op actief.
Ik kon mij met die boekskes ook niet bezig houden, maar merk nu toch dat ik daardoor vaak veel sneller een bon van 5 euro bij elkaar gespaard heb.
 
Ik vind nu wel dat bonnen uitknippen, solden foldertjes lezen, minder vlees eten, verwarming lager zetten, cola river kopen, meer met de fiets rijden, spullen vaker verkopen dan weggooien, uw tuinafval in uw tuin vanachter weggooien... allemaal wel als verlaging van uw huidige levenskwaliteit kunnen tellen. En dat maakt dat dus allemaal off-topic.

Ik zou wel wat tips kunnen geven zoals koop alles tweedehands, drink geen flessendrank meer, stop met alcohol drinken, draag uw kledij tot ze versleten is... maar da valt voor velen dus niet onder "zonder inboeten op kwaliteit".

Energieleverancier en verzekeringen checken OK. Kan een goei verbetering zijn. Isolatie steken ook. Goedkoper internet kopen als je merkt dat uw lijn die snelheid niet gebruikt. Het lijstje is vrij kort volgens mij zonder in te boeten aan kwaliteit.
Een bon gebruiken om bvb bij coca cola 2+1 gratis te krijgen is nu niet echt een verlaging van uw levenskwaliteit he, net zoals solden folders lezen of uw spullen tweedehands verkopen.
 
Terug
Bovenaan