Beschuldigingen grensoverschrijdend gedrag Till Lindemann (Rammstein)

Best wachten op meer feiten maar meisjes laten scouten voor seks (vanuit een machtspositie dan nog) vind ik om te beginnen al zeer dubieus op ethisch vlak.
 
Best wachten op meer feiten maar meisjes laten scouten voor seks (vanuit een machtspositie dan nog) vind ik om te beginnen al zeer dubieus op ethisch vlak.
gohjah, da's uiteindelijk niet anders dan golddiggers ofzo 🤷‍♂️
Als het duidelijk is vooraf, who cares. Elk zijn goesting éh, ge hebt genoeg mensen die kicken op celebs/macht/.... Als pakweg Scarlett Johansson bij een filmpremière wat mannen op de eerste rij gaat zetten zijn er ook genoeg die ja zouden zeggen éh.
 
Best wachten op meer feiten maar meisjes laten scouten voor seks (vanuit een machtspositie dan nog) vind ik om te beginnen al zeer dubieus op ethisch vlak.

Het concept 'groupies' past inderdaad niet meer in onze gevoeligere maatschappij.

Vroeger schering en inslag bij de Rolling Stones, Led Zeppelin, David Bowie enz. Zelfs met meisjes onder de 18.

De tijden en normen zijn duidelijk verandert (en gelukkig maar).
 
  • Unsure
Waarderingen: math
Best wachten op meer feiten maar meisjes laten scouten voor seks (vanuit een machtspositie dan nog) vind ik om te beginnen al zeer dubieus op ethisch vlak.

Is dat echt een machtspositie?
Weinstein ja, die dreigde de carriëre te blokkeren van actrices.
Artiesten die fans uitnodigen backstage, dan zie ik toch niet echt de machtspositie.

mja dat kan in principe bij elk papier dat getekend moet worden maar dat op zich is ook een strafbaar feit. Maar het is natuurlijk wel zo dat eens je zo'n krabbel zet dat je het dan jezelf misschien wel moeilijker maakt als je achteraf toch nee zegt. Het is idd niet zo makkelijk, zeker niet in zo'n dynamiek.

Creeer je juist niet hierdoor een machtspositie? :p
"Je hebt getekend dus je kan niet anders dan ja gezegd hebben".
Klinkt toch als een slecht idee.
 
Best wachten op meer feiten maar meisjes laten scouten voor seks (vanuit een machtspositie dan nog) vind ik om te beginnen al zeer dubieus op ethisch vlak.
Zoals hierboven gezegd, dat is toch geen machtspositie?

Een machtspositie is als er echt iets van afhangt voor het slachtoffer. Zoals een carrière fnuiken.

Hier ben je gewoon een bekend persoon, zonder enige verdere relatie al dan niet professioneel met die vrouwen. Meisjes hebben dan toch totaal de vrije keuze om daarop in te gaan én er hangt voor hen toch helemaal niks van af?

Het lijkt er uit de verhalen wel op dat de medewerkers die moesten "scouten" wel degelijk waarschuwden dat er heel wat drank, seks en drugs bij kwamen kijken op de afterparty's, maar ook dat moeten we imo afwachtend beoordelen, net zoals de beschuldigingen.
 
Is dat echt een machtspositie?
Weinstein ja, die dreigde de carriëre te blokkeren van actrices.
Artiesten die fans uitnodigen backstage, dan zie ik toch niet echt de machtspositie.
Ja. Bij actrices is dat bv. schrik voor de carrière, voor een fan kan dat angst zijn om je idool teleur te stellen. Andere types van macht, maar allebei is het een machtsverhouding die ongelijk loopt. Zeker binnenin de context van een backstage uitnodiging van je idool vlak na een concert. Wie zou er in die situatie niet overdonderd zijn? Is nog wel wat anders dan een sms om samen een koffie te gaan drinken.
 
Machtspositie is mss niet het woord, maar als die echt super super super graag hun idool willen ontmoeten heb je toch wel wat leverage.
Maar we moeten een kat een kat noemen. Stel ik ben wereldberoemd maar ik heb 'zero' interesse in ..
Ik nodig vrouwelijke fans uit op een feestje of gewoon achter de coulissen om ze gewoon een plezier te doen.
Wat is de kans dat op een 40 jarige carrière er een vrouw gaat zijn die poogt mijn broek naar beneden te trekken en ...

Dus het werkt ook in twee richtingen hé. En ja die vrouwen gaan later dan vermoedelijk ook plots spijt hebben daarvan en mij aan de schandpaal nagelen (go with the flow van het moment). Zo gaat dat dan. Beroemd zijn heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen.

Allé ALS er zaken gebeurd zijn die wettelijk niet door de beugel kunnen, dan moet men gewoon zwaar bestraft worden
(Till dan achter slot en grendel? Ja zeker! Voor mijn part dan wel, iedereen is gelijk voor de wet!).

Maar we moeten toch er mee opletten om iemand niet meteen te veroordelen vooraleer men schuldig bevonden is.
 
Laatst bewerkt:
Machtspositie is mss niet het woord, maar als die echt super super super graag hun idool willen ontmoeten heb je toch wel wat leverage.
Nja, ik wil ook super super super graag een miljoen euro. Dan hebt ge ook wat leverage over mij.
Of dat dan misbruik is, dat is iets anders. Nu, over verhalen van een verder verleden, bij minderjarigen zou het sowieso een ander verhaal zijn. Dan zou je misschien kunnen spreken van machtsmisbruik in zo'n situatie. Maar zodra het over volwassen personen gaat, ben je wel ook verantwoordelijk voor je eigen keuzes.

Voor alle duidelijkheid : Nee is nee he. Maar als je er mee instemt omdat je "awestruck" bent als volwassen persoon, dan is dat toch ook een keuze. Als je er achteraf spijt van hebt, vind ik niet dat je er dan iemand anders van moet gaan beschuldigen. Maar goed, denk dat dat eigenlijk wat los staat van de discussie hierboven.
 
je doet dus wel aan victim blaming. zo kan je ook zeggen dat je al vrouw geen kort rokje moet dragen als je in bepaalde buurten wil, want je weet wat kan gebeuren. In principe moet je toch backstage kunnen gaan zonder verdoofd en verkracht te worden (als het werkelijk gebeurd is), ook al ging je er misschien in de eerste plaats naartoe om seks te hebben met de bandleden, maar besluit dan om het toch niet te doen. No is no.
Awel, dat wordt toch ook gewoon gerespecteerd no means no?? Hij zegt net dat Lindemann effectief een nee aanvaardde en jij begint over victim blaming... Als die vrouw niet snapt dat als ze bij Rammstein wordt uitgenodigd op de hotelkamer om seks te hebben kan je daar veel over zeggen, toch allemaal geen probleem zolang ze effectief niet tegen de wil van die vrouw handelen of de vrouw niet drogeren?
 
Ik herinner mij een interview 15 jaar oud in een magazine, waar het over till lindemann zijn levenstijl ging dat hij al aangaf elke morgen in een ander bed wakker te worden, en er vanuit ging dat er her en der al meerdere kinderen van hem rondliepen waar hij het bestaan zelfs niet van vermoede. (En zo zijn er zeer veel interviews geweest)

Wat de rest van rammstein betreft ga ik geen uitspraken doen, maar dat Till geen fans backstage vraagt om te kaarten is toch vrij duidelijk voor iedereen die een beetje fan is.

De onwetendheid van de jongere generatie verbaast mij wel keer op keer opnieuw.
 
Machtspositie is mss niet het woord, maar als die echt super super super graag hun idool willen ontmoeten heb je toch wel wat leverage.
Dan heb je natuurlijk al razendsnel een machtspositie.
Nee sorry de term machtspositie of hetgeen los van de term er wordt gealludeerd daar kan ik mij niet in vinden.

Dit los van de feiten natuurlijk.
Wat zoals al gezegd al heel snel duidelijk is waarom men u uitnodigt. Heb je daar geen zin in dan ga je niet.
Ben je naïef en sta je ineens voor voldongen feiten dan kan je nog altijd nee zeggen.
 
Dan heb je natuurlijk al razendsnel een machtspositie.
Nee sorry de term machtspositie of hetgeen los van de term er wordt gealludeerd daar kan ik mij niet in vinden.
Als je kijkt naar hoe zot sommige mensen kunnen zijn naar hun idolen toe is dat nochtans niet zo vergezocht.
 
Als je kijkt naar hoe zot sommige mensen kunnen zijn naar hun idolen toe is dat nochtans niet zo vergezocht.
Ik kan u daar wel in volgen.
Maar op die manier zit je gewoon altijd wel in een machtspositie, want zo kan je altijd een argument aanhalen. Er zijn veel argumenten aan te halen waarbij iemand een extra overtuigingskracht heeft.
Dat marginaliseert de term machtspositie in mijn ogen, en dat is jammer in mijn ogen.
 
Dat hij hen zou hebben gedrogeerd en nadien verkracht maakt het natuurlijk een heel zware aanteiging. Zou er dan op den duur niemand uit zijn entourage uit de biecht klappen naarmate er tijd over gaat en de druk en aandacht van de pers stijgt?
Dat is een heel moeilijk verhaal.
De meeste muzikanten gebruiken drugs en hun groupies ook.
De pilletjes en zakjes coke gaan gewoon rond hoor backstage. Daar zal dus ook wel ghb en zaken als ketamine worden gepakt.
Veel mensen raken zo knetterstoned en knettergeil dat ze zelf ook niet meer precies weten wat ze doen. Of wie ze wat en wanneer heeft gegeven. En wat ze daarna hebben gedaan.

Ik vraag mezelf ook af waarom je daar als fan nu net backstage wil zijn. Handtekening? Spanning? Roem? Of gewoon meer?
Bij groepen als Rammstein (zelf menigmaal geweest en ook al eens als roadie) zijn de willige dames niet te tellen. Waarom zou iemand het risico en de moeite willen nemen om een onwillige vrouw in bed te krijgen. Ik zie de logica niet.
 
Dat is een heel moeilijk verhaal.
De meeste muzikanten gebruiken drugs en hun groupies ook.
De pilletjes en zakjes coke gaan gewoon rond hoor backstage. Daar zal dus ook wel ghb en zaken als ketamine worden gepakt.
Veel mensen raken zo knetterstoned en knettergeil dat ze zelf ook niet meer precies weten wat ze doen. Of wie ze wat en wanneer heeft gegeven. En wat ze daarna hebben gedaan.

Ik vraag mezelf ook af waarom je daar als fan nu net backstage wil zijn. Handtekening? Spanning? Roem? Of gewoon meer?
Bij groepen als Rammstein (zelf menigmaal geweest en ook al eens als roadie) zijn de willige dames niet te tellen. Waarom zou iemand het risico en de moeite willen nemen om een onwillige vrouw in bed te krijgen. Ik zie de logica niet.
Vraag is natuurlijk of een "gewillige" vrouw echt seks wil (en zeker of die dat dan ook in de standjes wil die de zanger wil) of gewoon "graag gezien worden" (en zo naief is dat ze niet beseft dat de zanger gewoon een zware seksverslaving heeft en one/two/three-for-the-day zoekt.

Vanaf dat er drugs in het spel komen kan "graag eens vrijen met een popster" veranderen naar "ik laat me doen in om het even welk standje/triootje/... dat ik eigenlijk vooraf niet wou". En door mogelijks onder druk drugs in te nemen, die geleverd wordt door de entourage van de zanger, dingen doen die je nuchter niet wou doen, zit je al wel héél dicht bij verkrachting (dan wordt het vergelijkbaar met rohypnol toedienen).

Pas op, ik zeg hier niet dat het zeker zo zal zijn, maar het is een moeilijke zaak om uit te zoeken en eentje die veel onderzoek zal vergen om een duidelijk beeld te hebben. In het nadeel van de zanger zal wss wel spelen dat hij moeilijk zal kunnen zeggen dat die drugs door de vrouwen zelf aangeleverd waren als het zovaak gebeurt.
 
Dat is een heel moeilijk verhaal.
De meeste muzikanten gebruiken drugs en hun groupies ook.
De pilletjes en zakjes coke gaan gewoon rond hoor backstage. Daar zal dus ook wel ghb en zaken als ketamine worden gepakt.
Veel mensen raken zo knetterstoned en knettergeil dat ze zelf ook niet meer precies weten wat ze doen. Of wie ze wat en wanneer heeft gegeven. En wat ze daarna hebben gedaan.

Ik vraag mezelf ook af waarom je daar als fan nu net backstage wil zijn. Handtekening? Spanning? Roem? Of gewoon meer?
Bij groepen als Rammstein (zelf menigmaal geweest en ook al eens als roadie) zijn de willige dames niet te tellen. Waarom zou iemand het risico en de moeite willen nemen om een onwillige vrouw in bed te krijgen. Ik zie de logica niet.
Waarom wordt een voetballer veroordeeld voor verkrachting, drugshandel of zelfs misbruik met minderjarigen?
 
Waarom wordt een voetballer veroordeeld voor verkrachting, drugshandel of zelfs misbruik met minderjarigen?
Ik vermoed dat de morele meetlat van de meute, en bij uitbreiding de rechterlijke macht, bij voetballers anders ligt. Hoger. Waarschijnlijk doordat ze een uithangbordje (zouden moeten) zijn van gezondheid, fairplay, het leuke gezinnetje, gedisciplineerdheid, anti-drugs. Een vreemdgaande voetballer veroorzaakt veel meer opschudding dan een vreemdgaande rockster / rapper. In het tweede geval is het eerder een aanbeveling.
 
Terug
Bovenaan