Beschuldigingen grensoverschrijdend gedrag Till Lindemann (Rammstein)

Dit gaat over zeker 20 jaar geleden: Een vriendin is toen tijdens een Rammstein optreden "gescout" geweest, kreeg een backstage pass en kreeg daar aan de deur de waarschuwing dat het bij Rammstein backstage één seksorgie was waar ook "professionele meisjes" aan te pas kwamen. Ze is dan maar wijselijk teruggekeerd.

Of de man iemand gedwongen of verkracht heeft wil ik in het midden laten. Maar dat het er daar wild aan toe gaat betwijfel ik allang niet meer. En daar is Rammstein geen uitzondering in.
 
Ah ja typisch voor een verkrachter dat hij vraagt: wil je dat ik ermee ophoudt. Of dat hij stopt als je 'nee' zegt.
Ook typisch dat je 'drugs aangeboden krijgt' als je opzettelijk gedrogeerd wordt, en dat dan kan weigeren.
Een andere jonge fan vertelt aan de journalist dat ze na een Rammsteinconcert en het bijhorende feestje wakker wordt in een hotelbed. Lindemann ligt op haar en vraagt haar of hij ermee moet ophouden. "Ik wist niet eens waar hij mee bezig was."
ja, dus op iemand kruipen terwijl die ligt te slapen en uw ding beginnen doen is geen verkrachting? Ik dacht dat wakker zijn nog steeds nodig was om uw toestemming te geven.
hij zou wel drugs in haar tequila gedaan hebben
ik interpreteer dit toch als het gedaan hebben zonder dat ze er van wist. dus ja, dat is drogeren
 
ja, dus op iemand kruipen terwijl die ligt te slapen en uw ding beginnen doen is geen verkrachting? Ik dacht dat wakker zijn nog steeds nodig was om uw toestemming te geven.

ik interpreteer dit toch als het gedaan hebben zonder dat ze er van wist. dus ja, dat is drogeren
Die verhalen zijn toch allemaal heel los en onsamenhangend?

Wie zegt dat hij niet al op dat ene meisje lag, en ze dan in slaap viel of bewusteloos was door drank en/of drugs? Er staan echt veel te weinig details om correct de situatie te kunnen beoordelen.

Idem voor drugs in een drankje, nergens staat dat ze daar niet van wist.

Het kan allemaal ongeoorloofd zijn geweest en het kan ook gewoon dat het niet zo was. Maar deze artikels en heel beperkte verklaringen zijn vooralsnog gewoon zwartmakerij zonder enige waarde imo.
 
Die verhalen zijn toch allemaal heel los en onsamenhangend?

Wie zegt dat hij niet al op dat ene meisje lag, en ze dan in slaap viel of bewusteloos was door drank en/of drugs? Er staan echt veel te weinig details om correct de situatie te kunnen beoordelen.

Idem voor drugs in een drankje, nergens staat dat ze daar niet van wist.

Het kan allemaal ongeoorloofd zijn geweest en het kan ook gewoon dat het niet zo was. Maar deze artikels en heel beperkte verklaringen zijn vooralsnog gewoon zwartmakerij zonder enige waarde imo.
volledig akkoord hoor.
Mijn initiële reactie was dan ook op JorisBlack die zei dat hij geen victim blaming wou doen, maar wel de schuld bij de vrouwen legde, want het is Rammstein en ze moesten maar beter weten. Dat is zever. No is no, ook al is het op het laatste moment. Maar ik ga volledig akkoord dat het grondig onderzocht moet worden en als het verhalen zijn die niet blijken te kloppen, mogen de dames in kwestie ook voor die leugens gestraft worden.
 
ja, dus op iemand kruipen terwijl die ligt te slapen en uw ding beginnen doen is geen verkrachting? Ik dacht dat wakker zijn nog steeds nodig was om uw toestemming te geven.

ik interpreteer dit toch als het gedaan hebben zonder dat ze er van wist. dus ja, dat is drogeren
Ik steek mijn hand voor niemand in het vuur, zeker niet voor succesvolle muzikanten met de daarbij horende normvervaging.

Maar als je wakker wordt op de hotelkamer met Lindemann, na het "bijhorende feestje", denkt die man misschien gewoon aan zijn acties van de nacht ervoor verder te zetten. Als hij dan te ver gaat, maar wel stopt wanneer blijkt dat het ongewild is, dan geldt dat misschien als verkrachting (en is het zeker niet goes te keuren) maar plaats ik dat toch niet op dezelfde hoogte als iemand die vrouwen overvalt en verkracht.

Natuurlijk zijn we hier bezig zonder de feiten te weten, en baseren we ons op sensatiepers. Ik vind het al redelijk belachelijk dat er lyrics worden bijgehaald eigenlijk, dat is toch gewoon Rammstein/Lindemann: schokeren?
 
Negeer anders de posts waarin duidelijk staat dat een “no” ook een “no” was.
negeer jij die dan waaruit blijkt dat er mogelijks geen consent was, goed?

Daarmee is het voor mij hier gedaan. Ik geef duidelijk aan dat ik vind dat het onderzocht moet worden en er te weinig geweten is, als jullie dan in jullie gat gebeten willen zijn, want Rammstein, laat dan maar.
 
negeer jij die dan waaruit blijkt dat er mogelijks geen consent was, goed?

Daarmee is het voor mij hier gedaan. Ik geef duidelijk aan dat ik vind dat het onderzocht moet worden en er te weinig geweten is, als jullie dan in jullie gat gebeten willen zijn, want Rammstein, laat dan maar.
Wat een kinderachtige reactie.
Ik heb trouwens weinig met Rammstein.

Maar er is een verschil tussen die waar MOGELIJKS geen consent was en al die andere getuigenissen die wel over consent en op voorhand waarschuwen praten.

Misschien dan even gewoon de feiten volgen en stoppen met speculeren.
 
Laat het gerecht het inderdaad maar onderzoeken. We moeten evengoed oppassen dat we die verhalen niet gewoon wegwuiven omdat het Rammstein is. Moest men van één of andere rando beweren dat die meisjes drogeert en ermee vrijt terwijl ze bewusteloos zijn zou men denk ik niet direct in de verdediging schieten zoals hier het geval is.

Daarom, laat men het maar eerst allemaal grondig uitzoeken vooraleer we dingen zeggen die we ons achteraf misschien beklagen en dat telt in beide richtingen.
 
Wat een kinderachtige reactie.
Ik heb trouwens weinig met Rammstein.

Maar er is een verschil tussen die waar MOGELIJKS geen consent was en al die andere getuigenissen die wel over consent en op voorhand waarschuwen praten.

Misschien dan even gewoon de feiten volgen en stoppen met speculeren.
verdorie kerel, het is JB die met victim blaming afkwam en daar reageerde ik op en jij sprong mee op de kar ter verdediging van Rammstein. Nu zeggen dat ik moet stoppen met speculeren en de feiten volgen terwijl ge zelf hen zit te verdedigen op basis van een paar woordjes en datzelfde artikel en er ook over bezig bleef terwijl ik al gezegd had dat het gewoon grondig onderzocht mag worden, is ook de interessante willen uithangen.
Doe dan zelf wat ge aan anderen verkondigt he.
 
Maar JorisBlack doet helemaal niet aan victim blaming? Ik ben daar zelf allergisch aan, maar ik vind echt niet dat dit hij zich daar schuldig aan maakt.

Ik wil echt niet aan victim blaming doen, maar als je als jonge vrouw backstage gaat bij Rammstein weet je toch wat te verwachten? En als het je dan niet aanstaat, gebeurt er blijkbaar ook niks.
Dit vind ik dus echt wel geen victim blaming. Als je als vrouw in een kort rokje over straat loopt en je wordt nagefloten of zelfs aangeraakt, dan hoort dat helemaal niet omdat je je in de openbare ruimte bevindt en je helemaal niet om dat soort interacties gevraagd hebt. Dan is het inderdaad victim blaming om te zeggen 'ze had maar een lange broek moeten aandoen'.

Maar als je op een rockconcert backstage gaat nadat je 'uitverkoren' bent geweest en er op voorhand gezegd wordt wat er allemaal gaat gebeuren (en de meeste mensen weten ook gewoon heel goed wat er op zulke dingen gebeurt) dan moet je toch niet schrikken als er daar iemand van die band zijn hand op je kont legt? Je gaat daar eigenlijk binnen in een soortement seksfeest.

Dan nog moeten er grenzen zijn, natuurlijk. Als je dan toch niet wilt dat ze aan je kont zitten heb je het recht om dat te laten weten en moet dat gerespecteerd worden. 'Nee' is gewoon simpelweg nee, maar dat zegt JorisBlack toch ook? Moest hij zeggen 'vanaf je daar binnenstapt heb je het recht niet meer om "nee" te zeggen' of iets in die aard, dan ja: dan zou het victim blaming zijn. Maar nu?

Enfin, kan zijn dat die grenzen niet altijd gerespecteerd werden natuurlijk, of dat er daar dingen gebeurd zijn die niet door de beugel kunnen. Daar spreek ik me niet over uit, maar ik zie echt wel geen victim blaming in die statement. Als je vrijwillig binnenwandelt in wat in essentie eigenlijk een orgie is, ja dan zijn er natuurlijk wel lichtjes andere standaarden qua zeden dan op straat of in een gewone bar.

En even terzijde: ik vind Rammstein een kutgroep. En als blijkt dat ze inderdaad drugs in de drankjes van vrouwen hebben gedaan zonder dat ze het wisten en al van die zaken moeten ze gewoon gestraft worden.
 
Laatst bewerkt:
@RidderBauknecht Ik ga wel deels akkoord maar zo zwart wit is het toch ook allemaal niet. Van Weinstein had je evengoed kunnen zeggen dat die vrouwen beter hadden moeten weten maar evengoed zullen er tussen gezeten hebben die helemaal niet zo goed wisten dat dit expliciet van hen verwacht werd. Als een jonge rammstein fan nu gewoon hoopt de band achter de schermen te kunnen ontmoeten en geen idee heeft dat dat daar een orgie is dan wordt het wel moeilijk om nee te zeggen eens je daar eenmaal binnen bent, niet zelfzeker of assertief bent en oog in oog staat met je idool.

Is dat verkrachting als ze geen nee zegt (en niet gedrogeerd wordt ofc)? Waarschijnlijk niet maar er speelt wel een vorm van machtsmisbruik en predatorisch gedrag op naieve jonge meisjes. Niet dat dit strafbaar is of hoort te zijn maar zwart/wit is het toch ook weer niet imo. Als die vrouwen zich achteraf misbruikt voelen vind ik zeggen dat ze maar beter hadden moeten weten toch ook wat kort door de bocht.

In principe zou er in grote letters boven die backstage deur I CONSENT TO SEX ORGY moeten staan. 😅 Je moet zeker zijn dat iedereen daar geïnformeerd binnen gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat over zeker 20 jaar geleden: Een vriendin is toen tijdens een Rammstein optreden "gescout" geweest, kreeg een backstage pass en kreeg daar aan de deur de waarschuwing dat het bij Rammstein backstage één seksorgie was waar ook "professionele meisjes" aan te pas kwamen. Ze is dan maar wijselijk teruggekeerd.

Tien jaar geleden op de Lokerse Feesten gelijkaardige taferelen gezien bij Snoop Dogg (niet echt mijn genre muziek, maar had een 10-dagen ticket, dus toch maar even meegepakt - dit terzijde).
Knappe dames werden daar in het publiek gescout om backstage te kunnen gaan en het was algemeen gekend dat het bij Snoop Dogg niet was voor een spelletje Uno.

Voor mij stond een jong koppeltje en het meisje was aan het smeken om backstage te mogen, terwijl die jongen haar probeerde te bedaren en letterlijk tegen haar zei dat hij niet wou dat ze daar ergens achter zou gaan 'vozen'.
Maar ze bleef maar aandringen, achteraf enorm teleurgesteld dat ze niet gekozen werd en volgens mij meteen ook het einde van de relatie op dat moment.
Ik kon die jongen geen ongelijk geven.

Om maar te zeggen, het gebeurt niet alleen bij Rammstein, maar hopelijk in de meeste gevallen wel met wederzijdse toestemming.
Hun verklaring dat er "in hun omgeving geen dusdanige feiten plaatsvonden" is natuurlijk dubieus, wetende dat er op z'n minst wel backstage parties georganiseerd worden.
Enige nuance, vooral naar geloofwaardigheid, had misschien wel gemogen in hun statement.
 
@RidderBauknecht Ik ga wel deels akkoord maar zo zwart wit is het toch ook allemaal niet. Van Weinstein had je evengoed kunnen zeggen dat die vrouwen beter hadden moeten weten maar evengoed zullen er tussen gezeten hebben die helemaal niet zo goed wisten dat dit expliciet van hen verwacht werd. Als een jonge rammstein fan nu gewoon hoopt de band achter de schermen te kunnen ontmoeten en geen idee heeft dat dat daar een orgie is dan wordt het wel moeilijk om nee te zeggen eens je daar eenmaal binnen bent, niet zelfzeker of assertief bent en oog in oog staat met je idool.

Is dat verkrachting als ze geen nee zegt (en niet gedrogeerd wordt ofc)? Waarschijnlijk niet maar er speelt wel een vorm van machtsmisbruik en predatorisch gedrag op naieve jonge meisjes. Niet dat dit strafbaar is of hoort te zijn maar zwart/wit is het toch ook weer niet imo. Als die vrouwen zich achteraf misbruikt voelen vind ik zeggen dat ze maar beter hadden moeten weten toch ook wat kort door de bocht.

In principe zou er in grote letters boven die backstage deur I CONSENT TO SEX ORGY moeten staan. 😅 Je moet zeker zijn dat iedereen daar geïnformeerd binnen gaat.
Wil hier toch even op inpikken met de mededeling dat het concept best wel gekend is, en daar voor/tijdens het concert samen met een dozijn andere jongedames de beste plaatsen krijgt, venten komen niet binnen. Dan weet ge dat ge daar niet binnengaat voor een potje manillen. Dus ja, ik vind ook wel dat zij die daar achteraf spijt van krijgen dan eigenlijk echt wel beter hadden moeten weten.
Consent blijft uiteraard nog altijd uitdrukkelijk nodig, maar daar lijken ze zich toch ook aan te houden.
 
Dat verschilt van persoon tot persoon en van muziekgroep tot groep. Je kan dat naief noemen maar anderzijds zijn er ook echt wel effectief rockbands die fans backstage uitnodigen voor een korte babbel, een handtekening en een goodie bag zonder de verwachting hen te mogen uitbaggeren. 😅

Let erop ik zeg ook niet dat dat niet mag, gewoon dat dat heel duidelijk moet gemaakt worden. Misschien ook geen slecht gedacht om fans in zo'n geval een papier onder de neus te drukken dat ze moeten tekenen vooraleer daar binnen te gaan. Beter voor de fan want die is dan sowieso op de hoogte en beter voor Ramstein want die kan consent bewijzen.
 
Dat verschilt van persoon tot persoon en van muziekgroep tot groep. Je kan dat naief noemen maar anderzijds zijn er ook echt wel effectief rockbands die fans backstage uitnodigen voor een korte babbel, een handtekening en een goodie bag zonder de verwachting hen te mogen uitbaggeren. 😅

Let erop ik zeg ook niet dat dat niet mag, gewoon dat dat heel duidelijk moet gemaakt worden. Misschien ook geen slecht gedacht om fans in zo'n geval een papier onder de neus te drukken dat ze moeten tekenen vooraleer daar binnen te gaan. Beter voor de fan want die is dan sowieso op de hoogte en beter voor Ramstein want die kan consent bewijzen.
Mja, dat laatste blijft altijd een moeilijke hé. Je kan op voorhand ja zeggen, en op het moment zelf toch nog nee zeggen.
 
mja dat kan in principe bij elk papier dat getekend moet worden maar dat op zich is ook een strafbaar feit. Maar het is natuurlijk wel zo dat eens je zo'n krabbel zet dat je het dan jezelf misschien wel moeilijker maakt als je achteraf toch nee zegt. Het is idd niet zo makkelijk, zeker niet in zo'n dynamiek.
 
Zo'n papier kan je toch geweldig manipuleren als Rammstein? Maak daar 5 pagina's van in kleine letters en zeg tegen de dames in kwestie dat het iets is voor de verzekeringen bv, dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor bepaalde schade. Alsof die dat gaan lezen.
 
Terug
Bovenaan