Benelux schlager-kanonnen, waar zijn ze?

famtam

Well-known member
Levenslied / Schlager
Sommigen nog steeds aan de top (Will Tura), sommigen in de vergetelheid en sommigen al weer overleden. Anderen proberen wanhopig een come-back te forceren.
Weet je meer?

Post!

Ik kwam de blonde engel "Mieke"(1957) tegen.
Ze leeft nog!

Een monsterhit in 1985


En nu 35 jaar later

 
Laatst bewerkt:
Er is al een Vlaams/Nederlandstalig topic. Gelieve daar alles te delen.

Alhoewel, er zijn ook andere schlagers dan Nederlandse. Have at it then. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
dat moet wel de slechtste playback ooit zijn.
Hahaha, Madonna is er een wereldster mee geworden.


Tragischer het einde van het duo Arno en Gradje. Arno (1965) werd in 1987 vermoord bij een campingruzie. Gradje zat voor een drugsdelict langdurig in de gevangenis.

Pappie ik zie tranen in uw ogen
 
Die moderne Schlager met "hoempapa uit een synthesizer" trek ik niet, maar de muziek van de jaren '50: volgaarne. Ik denk dat ik een quasi volledige discografie heb van Jan Verbraeken intussen (step aside Will Tutter: Jan is de enige echte keizer van het Vlaamse lied).

 
Ik denk dat ik een quasi volledige discografie heb van Jan Verbraeken intussen (step aside Will Tutter: Jan is de enige echte keizer van het Vlaamse lied).
Jan Verbraeken had het gedroomde parcours van een echte schlagerster. Een straatarme achtergrond met veel ellende. Daarna een bloei als jonge succesrijke en gevierde artiest. En een arm en berooid vroegtijdig einde (60 jaar slechts) . Fans en media bleven weg de laatste decennia. Hij werd nog zelden herkend.
 
Is dit een levenslied?

Duidelijk kleinkunst.

In de categorie "aan lager wal", Marga Bult (65 jaar). Echte naam Margaretha Groeneveld, en ook een tijd lid van meidengroep "Babe".
Al jaren in de schuldsanering (maximaal leven van 900 e pm) doordat ze een lening van 50k niet terug kon betalen. Ze verloor deze week ook nog eens haar man (kanker) en moest een aantal jaren terug haar luxe woonboerderij van de hand doen.
Als artieste zal ze tijdens de coronatijd ook niet veel hebben verdiend.

Ooit (1987) bracht ze een levenslied voor Nederland op het ESF

 
Jordanese smartlap zonder schmaltz, bijna een gangster sfeertje

Er liggen nog veel parels te wachten op labels zoals Passe Partout, Monopole, Rainbow
 
Terug
Bovenaan