Dus mocht je schoonbroer drugs dealen, dan zou je geen empathie kunnen hebben als je vriend(in) gevaar loopt?

Ik versta wel wat je bedoelt, denk ik: als de familie méé in de drugs betrokken is of er (wetende) sterk van profiteert, dan hebben ze het voor een stuk zelf gezocht. Maar vergeet niet dat er in een familie altijd verschillende personen zijn en dat niet iedereen zomaar kan breken met die familie.

Goh ja, in ieder geval nul empathie voor die nonkels die vanuit Dubai aan drugshandel doen.
Of de familie in Merksem daar op 1 of andere manier van profiteerde, dat weten we niet. Als die echt niks ermee te maken hebben, maar gewoon de pech hebben dat ze familie zijn van die kerels, dan zou dat uiteraard ook vreselijk zijn voor hen.

Ikzelf zou ook wel degelijk overwegen om mijn relatie te beëindigen als bleek dat de broer van mijn vriendin een drugs kingpin was. Want dan liep ik zelf ook gevaar (schoonfamilie op zich al niet te betrouwen, en je weet dat ze nog vijanden hebben ook).

De conclusie van wat er nu gebeurd is, is in ieder geval duidelijk: als er iemand in jouw familie zo diep in het drugsmilieu verworteld zit, moet je alle banden verbreken en geen contact meer hebben. Ik kan me toch voorstellen dat de ouders van dat 11-jarig meisje ook niks meer moeten weten van die drugs ooms.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Kans bestaat toch dat die effectief niets te maken hebben met de activiteiten van de criminele nonkel. Ik denk dat het vrij courant is in die wereld dat onschuldige familieleden worden bedreigd of vermoord ter vergelding.

In ieder geval het is ver gekomen. Heel die mocro-maffia is ook een gegeven op zich. Velen ervan hebben dubbele nationaliteit en kunnen zonder enig probleem vluchten naar het thuisland indien de grond te heet onder de voeten wordt. De kennis van het Arabisch zorgt er ook voor dat ze met elkaar communiceren zonder dat de meeste agenten hier er iets van snappen.

Drugsgeweld in Antwerpen, rellen in Brussel.
 
Geef het nog 10 jaar en drugs zoals coke zijn legaal in ons land, de war on drugs is onhoudbaar en eerlijk gezegd zinloos
 
Geef het nog 10 jaar en drugs zoals coke zijn legaal in ons land, de war on drugs is onhoudbaar en eerlijk gezegd zinloos

Ja, legaliseren werkt perfect. Kijk maar naar alcohol en hoe dat totaal geen enkele invloed heeft op onze maatschappij.
 
Ja, legaliseren werkt perfect. Kijk maar naar alcohol en hoe dat totaal geen enkele invloed heeft op onze maatschappij.
Kan je toch niet echt vergelijken? Ik heb nog geen twee bierbrouwers elkaars woning weten bekogelen met handgranaten.
Als je het hebt over de gevolgen van het gebruik, dat is iets anders. Maar er gebeuren eveneens (en steeds vaker) ongevallen onder invloed van drugs, ook al is dat illegaal.
 
Ja, legaliseren werkt perfect. Kijk maar naar alcohol en hoe dat totaal geen enkele invloed heeft op onze maatschappij.
Da's een oneerlijke comment en een vergelijking die niet opgaat vind ik. Bijna niemand beweert dat het legaliseren van drugs alle misbruik de wereld uit helpt. En dan nog: drugs zijn nu illegaal, en toch zie je enorm veel ongevallen die gerelateerd zijn met drugsmisbruik, dus dat illegaal maken helpt dan klaarblijkelijk ook niet.

Feit is dat drugs nooit uit de wereld zullen verdwijnen: dat zie je in de USA, waar de war on drugs al veel langer gaande is en waar dat juist niks helpt, en ook in ons land. Ik heb nog nooit drugs gebruikt en ga niet noodzakelijk om in 'ongure kringen' maar als ik wil kan ik binnen dit en een uur een zakje coke in mijn handen hebben, dus het is niet alsof het huidige beleid drugs uit de straten houdt. En dat gaat zeker niet enkel over marginalen en aan lager wal geraakte figuren. Ga maar eens kijken in een gemiddelde upscale bar in Brussel op vrijdagavond.

Dat is net het hele argument van legaliseren, denk ik: zaken als coke en weed zijn toch zo ongelofelijk verweven in onze samenleving dat er over gepraat kan worden om dat dan maar gewoon legaal te maken, zo kan je op zijn minst controleren wat de gemiddelde 'yogasnuiver' in zijn of haar neus jaagt, zo haal je de macht (en de winsten) van die vuile kartels weg, en zo moet je minder politionele (en dus geldelijke) middelen inzetten om die war on drugs (die dus faalt) in stand te houden. Ik ben trouwens zelf geen onvoorwaardelijke fan van het compleet legaliseren, maar er zijn wel degelijk goeie argumenten voor te maken.

Alsof alcohol illegaal maken wel zou werken trouwens. Voor een voorbeeld daarvan kan je gewoon naar de USA kijken. Andere tijden enzovoorts, maar toch.
 
Geef het nog 10 jaar en drugs zoals coke zijn legaal in ons land, de war on drugs is onhoudbaar en eerlijk gezegd zinloos
Het enigste wat er gaat gebeuren is dat de dealers onder de prijs van de overheid gaan duiken of nog aanlengen met andere middelen zoals fentanyl om winstmarges te vergroten. Terug naar af denk ik dan.
 
Dat is net het hele argument van legaliseren, denk ik: zaken als coke en weed zijn toch zo ongelofelijk verweven in onze samenleving dat er over gepraat kan worden om dat dan maar gewoon legaal te maken, zo kan je op zijn minst controleren wat de gemiddelde 'yogasnuiver' in zijn of haar neus jaagt, zo haal je de macht (en de winsten) van die vuile kartels weg, en zo moet je minder politionele (en dus geldelijke) middelen inzetten om die war on drugs (die dus faalt) in stand te houden. Ik ben trouwens zelf geen onvoorwaardelijke fan van het compleet legaliseren, maar er zijn wel degelijk goeie argumenten voor te maken.

En hoe organiseren we dan die legalisering om precies te zijn? Creëren we dan een (europees) staatsbedrijf die zal instaan voor de productie - of laten we dat over aan de vrije markt? In het begin moeten ze concurreren met die misdadige kartels, dus hoe interessant gaat het zijn voor die privébedrijven om er mee te starten? Vraag me dan ook af of ze dan ook continu nieuwe producten gaan ontwikkelen zoals die kartels.

Vraag me ook gewoon af of die bedrijven dan ook winstgevend moeten zijn, of hoe doen we dan aan prijszetting? En als ze niet winstgevend kunnen zijn, gaan we dan allemaal publieke middelen in een put gooien gewoon om sommigen hun verslaving te onderhouden?

Zijn oprecht gewoon vragen die ik me stel. De argumenten pro-legalisering begrijp ik wel. Ik zie gewoon niet goed hoe die organisatie dan zou lopen in praktijk.
 
Geef het nog 10 jaar en drugs zoals coke zijn legaal in ons land, de war on drugs is onhoudbaar en eerlijk gezegd zinloos
Dat zou dan toch in Europees verband moeten gebeuren. Want de coke die in Antwerpen en Rotterdam toekomt is natuurlijk maar voor een klein deel bestemd voor onze en Nederlandse markt.
 
Het enigste wat er gaat gebeuren is dat de dealers onder de prijs van de overheid gaan duiken of nog aanlengen met andere middelen zoals fentanyl om winstmarges te vergroten. Terug naar af denk ik dan.
Ik vraag me af of er daar dan nog voldoende kopers voor te vinden zijn om een winstgevend ondergronds circuit te onderhouden.
 
Ik vraag me af of er daar dan nog voldoende kopers voor te vinden zijn om een winstgevend ondergronds circuit te onderhouden.
de overheid kan natuurlijk ook direct onderhandelen met columbiaanse druglords... :unsure:
Mss een norm oprichten met de minimale kwaliteit van de cocaine zodat de rich and famous toch ietwat kwalitatief poeder door hun neus kunnen jagen.
Het plebs dat aan de heroine/opioïden of crystal meth hangt laten we wel aan hun lot over....
 
de overheid kan natuurlijk ook direct onderhandelen met columbiaanse druglords... :unsure:
Mss een norm oprichten met de minimale kwaliteit van de cocaine zodat de rich and famous toch ietwat kwalitatief poeder door hun neus kunnen jagen.
Het plebs dat aan de heroine/opioïden of crystal meth hangt laten we wel aan hun lot over....
Volgens mij heb je mijn vorige post verkeerd begrepen (of was die niet duidelijk genoeg).
Wat ik daarmee bedoelde: stel dat de overheid inderdaad een legaal circuit opzet en beheerd, zou de grote meerderheid van de gebruikers zich dan niet daartoe wenden? Ook al is er dan op de zwarte markt dan nog wat goedkoper spul te vinden.
Ik ga er vanuit dat de meesten er dan toch de voorkeur aan geven om legaal aan hunne "marchandise" te geraken, in plaats van te moeten gaan via schimmige en gevaarlijke onderwereldfiguren. En als dat inderdaad zo zou zijn dan valt er voor de grote georganiseerde misdaad wellicht niet meer veel te rapen.
 
Laatst bewerkt:
Geef het nog 10 jaar en drugs zoals coke zijn legaal in ons land, de war on drugs is onhoudbaar en eerlijk gezegd zinloos
Dat gaat NOOIT gebeuren man, nooit.

Met cannabis, misschien... maar 30 jaar geleden liep ik ook al buttons uit te delen van de BCCB samen met toenmalige oprichtster Denise Aerts, en waren we ook overtuigd dat we 10 jaar later er beter gingen voorstaan.
En we zijn er in belgie NOG meer op achteruit gegaan dan vooruit sinds dan.

Probleem is dat we hier nu pas beginnen mee te maken waar ze decennia geleden in andere landen al mee te maken kregen, en sinds er alsmaar meer geweld aan te pas kwam is het bijvoorbeeld in Nederland ook erg verstrengd.
Dus verwacht maar niet teveel hier in Belgie, tenzij de meeste andere EU landen ons voorgaan imo.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je mijn vorige post verkeerd begrepen (of was die niet duidelijk genoeg).
Wat ik daarmee bedoelde: stel dat de overheid inderdaad een legaal circuit opzet en beheerd, zou de grote meerderheid van de gebruikers zich dan niet daartoe wenden? Ook al is er dan op de zwarte markt dan nog wat goedkoper spul te vinden.
Ik ga er vanuit dat de meesten er dan toch de voorkeur aan geven om legaal aan hunne "marchandise" te geraken, in plaats van te moeten gaan via schimmige en gevaarlijke onderwereldfiguren. En als dat inderdaad zo zou zijn dan valt er voor de grote georganiseerde misdaad wellicht niet meer veel te rapen.

Dan verschuif je het probleem enkel.
Tijdens de drooglegging in Amerika zijn er heel wat mafia families opgericht.
Na het opheffen van de drooglegging zijn die gewoon blijven bestaan.

Drugsgeweld -> XYZgeweld
 
Volgens mij heb je mijn vorige post verkeerd begrepen (of was die niet duidelijk genoeg).
Wat ik daarmee bedoelde: stel dat de overheid inderdaad een legaal circuit opzet en beheerd, zou de grote meerderheid van de gebruikers zich dan niet daartoe wenden? Ook al is er dan op de zwarte markt dan nog wat goedkoper spul te vinden.
Ik ga er vanuit dat de meesten er dan toch de voorkeur aan geven om legaal aan hunne "marchandise" te geraken, in plaats van te moeten gaan via schimmige en gevaarlijke onderwereldfiguren. En als dat inderdaad zo zou zijn dan valt er voor de grote georganiseerde misdaad wellicht niet meer veel te rapen.
scusi ik heb de verkeerde post gequote! Ik had niklas erboven moeten quoten...
 
Terug
Bovenaan