Iemand met €2500 die 40 jaar werkt verdient 1,2 miljoen euro

Zoek een vrouw en je hebt misschien als koppel 2,5 miljoen euro verdiend tezamen

Later kan je nog pensioen krijgen tot je sterft. Ik snap jouw vergelijking maar wat is een gast van 35 jaar met een Lambo? Niets. Beetje onnozel doen in Dubai? Idem. Officieel iets bezitten gaat ook niet.

Maar dat moeten we hun eerst uitleggen. De meeste moeten al veel doen om eens 100k netto te verdienen maar daar lachen toch veel modale mensen eens goed mee. Ik heb ooit eens €5000 gezien in briefjes. Heel stoer om zien, maar zoveel geld is €5000 nu ook weer niet he. Maar voor hun is dat echt ‘rijk’ zijn.

Voor ze hun eerste big deal hebben lopen de meeste tegen de lamp. Of is hun beste vriend vermoord. En dan haken de meeste af.
Dat dit soort mensen niet zullen uitblinken in rationeel gedrag en geen risico-analyses zullen doen ga ik mee akkoord. Maar ik denk dat de klassieke gamin uit zo'n achterstelde buurt nu wel héél weinig kans maakt om 1) een stabiele job te vinden, en 2) €2500/maand te verdienen.

Net zoals voor een modale persoon €100 000 gewoon een bak geld is, uiteraard steekt dat de ogen uit, of het nu nuttig besteed wordt of niet.
 
Nooit echt begrepen, ge "moogt" in belgie toch gewoon ne plant hebben als ge graag weed wilt?
Niet vervolgen is niet hetzelfde als toelaten. Daarmee bedoel ik dat ze heel uw boel die te maken heeft met het cultiveren van die plant sowieso meepakken. En als je relatief veel hebt geoogst kan je wel grotere problemen tegenkomen.

Maar bon, doorgaans houdt men zich niet bezig met een plantje op uw vensterbank.
 
Gebruik vind ik gelijkaardig als alcohol: leer de gevaren aan ; want overmatig gebruik is ongeloofelijk slecht voor je lichaam, ik ken ook volk da zich gewoon dom gerookt heeft, volk die in de psychiatrie beland is.
eerder slecht voor je geest. Veel dingen in het leven zijn oké als het met mate is, maar minder oké als het te wordt. Overdaad is zelden goed.

Maar inderdaad, de grootste gevaren zijn voor je geest. En ook de grenzen kennen van uw eigen lichaam of gebruiken waarvoor het dient, en dat is eens ontspannen (misschien na een lange werkdag als je thuis bent). Niet constant roken, omdat je deel wil uitmaken van de 420 cultuur bijvoorbeeld.

Als jongere kan je dat wel niet thuis doen, omdat de geur alleen al dagen kan blijven rondhangen, en het een heel sterke typische geur heeft. En in openbare ruimtes, ruik je dat gewoon direct als iemand wiet rookt of bij zich heeft. Dat is een heel sterke en indringende geur, kun je heel moeilijk wegsteken.
 
Het is al erg genoeg dat alcohol gelegaliseerd is. Hoeveel problemen zijn er daar nu mee? Echt belachelijk veel. Laat ons met cannabis niet dezelfde fouten maken.

Als jij mijn kind dood rijdt, onder invloed van cannabis, dan vind ik dat even marginaal. En dan mag dat even hard bestraft worden.
Dit is natuurlijk onzin. Alcohol is gelegaliseerd. Rijden onder invloed niet.
 
Het grote probleem met alcohol en andere genotsmiddelen is als het een doel wordt in plaats van een middel, maar die discussie hoort hier niet echt thuis.
 
1) Ja inderdaad, illegaal gebruik. Legalisering zou het alleen verder in de hand helpen en normaliseren
2) Cijfers geven aan dat actief cannabisgebruik op 5,8% in NL en 2,6% in België ligt. Meer dan het dubbele dus
3) Ja en neen, in NL mag je niet grootschalig kweken, dus productie is in handen van bendes. Grootste deel van het geweld zit in de harddrugs, dus cannabis legaliseren gaat geweld niet wegwerken.

1. Da denkt.jij? Want tis nu illegaal en hij hangt er toch aan...

2. Van waar komen die cijfers?
Dan nog zie ik geen probleem in die cijfers moeste ze al kloppen

3. Ligt het probleem dan niet dqt ze niet legaal kunnen kweken?

Het is al erg genoeg dat alcohol gelegaliseerd is. Hoeveel problemen zijn er daar nu mee? Echt belachelijk veel. Laat ons met cannabis niet dezelfde fouten maken.

Als jij mijn kind dood rijdt, onder invloed van cannabis, dan vind ik dat even marginaal. En dan mag dat even hard bestraft worden.

Reeds gezegd, dat je sws niet onder invloed mag rijden, gelukkig vinden ouders het nooit erg als hun kind omver word gereden door iemand nuchter...
 
Al die ondergrondse labo's voor MDMA, XTC, cocaïneproblemen, weedplantages etc etc zijn er natuurlijk omdat de bevolking dat natuurlijk gewoon wil. Vorig jaar naar Horst festival geweest, nog nooit zoveel drugs openlijk gebruikt zien worden. Ik was werkelijk geshockeerd

Als je de vraag niet kunt intomen (volgens mij met reguleren, taxeren en met dat geld inzetten op massale preventie), zal de bendevorming en het bijhorende bendegeweld altijd blijven. Ik denk dat iedereen ondertussen wel inziet na enkele decennia, dat de war on drugs niet werkt.

Vandaar ben ik dus pro legalisatie. Ik ben daar vrij libertarian in. Als iemand 12u lang wilt gaan op MDMA op een of ander Hangar feestje, mij niet gelaten. Als die mens daar blij van wordt, ok. Maar zie dan dat er een legale manier is om dat te kopen, zodat dat belast kan worden, gereguleerd wordt dat je geen rattenvergif krijgt en dat de data in kaart gebracht wordt.
 
Uit het artikel op Bruzz.be (gepost door @KnightOfCydonia):

"De politiezone Brussel-West kan niet bevestigen dat er inderdaad jongeren van buiten Brussel in Molenbeek zouden vertoeven voor drugsfeiten. Enkele lokale bronnen spreken over jongeren uit de Vlaamse rand, zoals Dilbeek, maar evengoed uit Frankrijk. Als dat klopt, is het moeilijk in te schatten welke rol het plaatselijk jeugd- en preventiewerk voor die groep kan spelen."

Dit vind moet iemand me 's uitleggen. "Sommige bronnen spreken van Dilbeek" Dilbeek... hebben die al 's op Google Maps gekeken? Dilbeek ligt gewoon pal naast Molenbeek. Of die dealers nu van Molenbeek zelf of van Dilbeek komen... Wat maakt het uit?
da's toch niet moeilijk? Dilbeek is Vlaanderen, Molenbeek is Brussels Gewest.

Brussels Gewest kan veel investeren in jeugd- en straathoek-werking, als ze in de buurtgemeente in een ander gewest zitten, dat daar niet in investeerd "want het probleem is voor Brussel", dan blijf je met de problemen zitten he.
 
Al die ondergrondse labo's voor MDMA, XTC, cocaïneproblemen, weedplantages etc etc zijn er natuurlijk omdat de bevolking dat natuurlijk gewoon wil. Vorig jaar naar Horst festival geweest, nog nooit zoveel drugs openlijk gebruikt zien worden. Ik was werkelijk geshockeerd

Als je de vraag niet kunt intomen (volgens mij met reguleren, taxeren en met dat geld inzetten op massale preventie), zal de bendevorming en het bijhorende bendegeweld altijd blijven. Ik denk dat iedereen ondertussen wel inziet na enkele decennia, dat de war on drugs niet werkt.

Vandaar ben ik dus pro legalisatie. Ik ben daar vrij libertarian in. Als iemand 12u lang wilt gaan op MDMA op een of ander Hangar feestje, mij niet gelaten. Als die mens daar blij van wordt, ok. Maar zie dan dat er een legale manier is om dat te kopen, zodat dat belast kan worden, gereguleerd wordt dat je geen rattenvergif krijgt en dat de data in kaart gebracht wordt.
Hier in ons DORP heb je een oud mannetjes café, waar vrijdagavond gesnoven wordt op toilet. Hier is een oud snooker taverne’ke waar ieder weekend gesnoven wordt. Hier is nog een deftige taverne met wat cocktails, waar vooral het deftiger volk zit. En ja, ook daar zie ik wekelijks mensen snuiven op toilet.

Echt serieus, wat is er eigenlijk mis met deze maatschappij? En dan zeggen ze dat het in de dancings zit.
 
Hier in ons DORP heb je een oud mannetjes café, waar vrijdagavond gesnoven wordt op toilet. Hier is een oud snooker taverne’ke waar ieder weekend gesnoven wordt. Hier is nog een deftige taverne met wat cocktails, waar vooral het deftiger volk zit. En ja, ook daar zie ik wekelijks mensen snuiven op toilet.

Echt serieus, wat is er eigenlijk mis met deze maatschappij? En dan zeggen ze dat het in de dancings zit.
Cocaïne en XTC zijn al vrij ingeburgerd.

De gabbers van begin jaren 90 zijn nu rond de 50 :p. Die willen ook eens hun jeugd herbeleven.
 
De oplossing is nochtans heel eenvoudig. De enige reden waarom er een drugsoorlog is omdat het lucratief is. Sure, zelfs als het niet lucratief dan zullen mensen elders hun centen willen verdienen: internetcriminaliteit of andere misdaden. Maar ik denk dat zonder de factor drugs er ook een heleboel zijn die uit het criminele wereldje verdwijnen.

En dat is dat de overheid het productieproces zelf in handen neemt. Een dealer wint alleen maar omdat de prijs met versnijden en doorverkopen voor winsten zorgt en omdat het een illegaal product is zoveel oplevert. Als de overheid het productieproces in handen neemt, dan worden "dealers" kapotgeconcurreerd en is er geen enkele reden nog om drugs te verkopen.
Dit is een schitterende theorie aan de toog van het jeudhuis; voordat dit wetsvoorstel langs de plenaire vergadering passeert en de koning zijn handtekening zet zal er iemand "ho, wacht eens even" zeggen.
 

De Wever begint een groot probleem te krijgen...
Ik geloof toch dat dat niet enkel BDW zijn probleem is.
 

1000 man extra bij de federale politie ???? Zou deze "minister" dit zelf geloven. Er is minstens 6000 man tekort bij de politie en zij gaat er 1000 bij toveren ?? Federale politie is kapot bespaard, iedereen loopt weg . Er zijn meerdere geruchten dat diensten zoals de scheepvaartpolitie gewoon opgedoekt gaan worden wegens geen budgetten meer en madam gaat de controles verscherpen ? Meer IT onderzoekers en ze lopen allemaal weg . Die hangt aaneen van leugens of ze heeft attack of the clones gezien en zag daarin de oplossing .
 

1000 man extra bij de federale politie ???? Zou deze "minister" dit zelf geloven. Er is minstens 6000 man tekort bij de politie en zij gaat er 1000 bij toveren ?? Federale politie is kapot bespaard, iedereen loopt weg . Er zijn meerdere geruchten dat diensten zoals de scheepvaartpolitie gewoon opgedoekt gaan worden wegens geen budgetten meer en madam gaat de controles verscherpen ? Meer IT onderzoekers en ze lopen allemaal weg . Die hangt aaneen van leugens of ze heeft attack of the clones gezien en zag daarin de oplossing .
Je mag daar nog zoveel geld tegenaan gooien als je wilt, al die jobs zijn de laatste decennia zo onaantrekkelijk gemaakt dat je daar bijna niemand nog voor vindt.
 
Is ook gewoon zinloos, die war on drugs


Dat is jammer genoeg zo. En al dit geweld hebben we zelf gecreëerd door onze war on drugs. Elk jaar wordt het gewelddadiger en gewelddadiger. Het is een arms race aan het worden. De politie wordt beter in het pakken van mensen, en de georganiseerde misdaad geeft een antwoord daarop. Ze gaan altijd hun grenzen verder verleggen. En 1 van de manieren waarop ze dit doen, en daarboven op de belangrijkste manier waarop ze dit doen is door gewelddadiger en gewelddadiger te worden. Als ze zo undercover agenten kunnen afschrikken of informanten, dan zijn zij diegene die overleven. Die agressie hebben we zelf veroorzaakt, en blijven we veroorzaken.



We moeten het fundamentele verschil tussen gewone criminaliteit en drugscriminaliteit zien. Stel je vangt in een inbreker in een gemeenschap , dan verwacht je dat inbraken naar beneden gaan als een resultaat van die arrestatie. En dat is zo ook. Want er is maar een select aantal mensen die willig die specifieke misdaad willen/kunnen plegen. Ergo inbraken gaan naar beneden. Als je een drugdealer arresteert, gaat de criminaliteit naar boven, want je maakt een gat in de markt, twee andere mensen gaan vechten over dat gecreëerde gat, en geweld gaat naar boven. En door constant deze markt te verstoren komt er doorlopend meer en meer geweld. Je creëert corruptie en verhoogt de meedogenloosheid van organisaties binnen de georganiseerde misdaad.



Onze politie heeft nog nooit de drugsmarkt kunnen kleiner krijgen. Ze veranderen alleen het landschap van de drugsmarkt. En dat veranderd landschap heeft nog nooit iets opgelost, en komt ons elke dag opnieuw duur te staan.



Wat ik zei over die arms race. Dit is echt het ding waar iedereen zich zorgen over zou moeten maken. Want er is geen einde aan deze race, er is geen einde aan deze oorlog. Want er is geen vredesverdrag. Hoe meer we dit proberen te onderdrukken met de politie, hoe meer schade we maken. Kijk naar wat er op dit moment in de UK is aan het gebeuren bijvoorbeeld. Ze hebben daar het verschrikkelijke fenomeen van kinderuitbuiting. Basicly is het de georganiseerde misdaad die in steden en op het platteland kinderen gebruiken voor het vervoer en de verkoop van heroïne en cocaïne. De reden waarom ze tot dat punt zijn gekomen is omdat georganiseerde misdaad zich aan het adopteren is naar die arms race waar ik eender naar verwees om tactieken van politie te omzeilen. Ze omzeilen tactieken van undercover politie en informanten, want undercover politie en informanten kunnen geen kinderen infiltreren. Ze gebruiken kinderen van 10 a 12 jaar om dit te doen. In de VS is dit al het geval sinds de jaren 70 wanneer Richard Nixon de oorlog verklaarde aan drugs. Op dat vlak staan ze in de US voor.


En waar je ook bent in de wereld, kan je deze arms race zien. Je kan zien hoe slechter het wordt op plekken waar er geprobeerd wordt dit de kop in te drukken met politie en gerecht. Waar je ook bent in de wereld, de meedogenloosheid gaat naar omhoog, en we zitten met een wereldwijd probleem. Global Initiative Againt Transnational Organised Crime heeft gezegd dat de groeiende kracht van georganiseerde misdaad de grootste bedreiging op onze democratie en onze democratische manier van leven is. Ik herhaal, de grootste bedreiging, op nummer 1. En dat is een organisatie met wel wat credibiliteit voor iemand me hier op gaat quoten. En we moeten hier duidelijk in zijn. Georganiseerde misdaad bestaat door illegaliteit van drugs. Het is wat de georganiseerde misdaad heeft doen laten ontstaan, de geboorte ervan. Het is ook datgene dat hun die kracht heeft dat ze de dag van vandaag hebben.



Waar we het ook eens dringend moeten over hebben, en dat komt niet vaak aan bod. Is hoe onze war on drugs de politie beïnvloed. We spreken altijd van hoe het drug gebruikers beïnvloed, maar hoe het onze politie beïnvloed is een debat dat te weinig gevoerd wordt. En de war on drugs heeft de kern taken van de politie, en wat politie moet doen compleet geünieerd. En het is een kankergezwel in onze politie, verder nog, het is een kankergezwel op elk criminele justitie instantie over de hele wereld. Maar het is moeilijk voor mensen om dit te geloven. Mensen willen de instituties vertrouwen en het is moeilijk mensen er van te overtuigen. Een belangrijk aspect waar mensen niet aan denken is dat het de efficiëntie van de politie kapot maakt, om normale politie dingen te doen binnen hun gemeenschap. Een gek voorbeeld hier van is de ratio van opgeloste moorden. Hier in België zitten wij (2015 - 2020) tussen de 90 en 95%. In de US was dit redelijk gelijklopend in de jaren 1950 tot 1960. De ratio opgeloste moorden was op die moment in de US tussen de 85% en 90%. Dan in 1971 heeft Richard Nixon zijn nieuwe war on drugs afgekondigd en heeft gestoord geïnvesteerd in 'drugs policing'. Binnen de 4 jaar zijn de opgeloste moorden gezakt van rond 85% naar 65%. En tot op heden is het nooit terug naar boven geklommen. Politie laten focussen op drugs scheidt de politie van de gemeenschap. Je krijgt als politie dan niet meer de steun van die gemeenschap, je krijgt niet meer informatie van die gemeenschap, .... Je maakt vervolgens georganiseerde misdaad sterker, en die georganiseerde misdaad gaat dan onze gemeenschappen domineren. Als je een extreem voorbeeld hier van wilt, kijk naar Mexico. 30 jaar geleden had Mexico een ratio van 50% opgeloste moorden. 10 jaar geleden was dat 5%. Nu is dit minder als 1%. Wij voorlopig zijn de laatste jaren gespaard gebleven van de situaties zoals ze zich voordoen in de US en Mexico. Maar de laatste jaren is het hier in België ook aan het gebeuren. Wij hebben hier jammer genoeg geen cijfers van. Maar onze buren van over het water wel (UK). Tot 5 jaar geleden zaten ze daar op 95%. 2021 was dit 77%. Het laagste dat het ooit geweest is sinds ze die cijfers zijn beginnen bijhouden.



Als we spreken over hoe die war on drugs onze politie en gemeenschappen van elkaar scheiden is er het volgende. Dit beleid scheidt onze politie en gemeenschappen van elkaar. Want mensen in die gemeenschappen gebruiken drugs. Het is normaal menselijk gedrag om drugs te gebruiken, doorheen gans onze geschiedenis sinds het ontstaan is dat zo geweest. Dus je scheidt de politie van grote delen van die gemeenschap. Nog een andere manier waarop dit onze politie beïnvloed is door corruptie. Corruptie is iets dat op dit moment onmogelijk is om ons tegen te verdedigen in het regime dat we op dit moment aan het volgen zijn. Er is teveel geld mee gemoeid. En de manier waarop die corruptie aan het groeien en evolueren is de laatste jaren, wereldweid trouwens. Daar moeten we bang voor zijn, en attentie voor beginnen hebben. Corruptie wordt veroorzaakt door mensen tussen ketens te halen, en door die uitdunning van competitie worden bepaalde mensen rijker. Dus door politie daar zich op te laten focussen, dun je de competitie uit en krijg je een monopolie bij georganiseerde misdaad en massa geld. Of sommige bendes gaan samenwerken, om de kosten te delen en middelen te delen, en zo wordt corruptie toegankelijker. Dat wilt zelfs zeggen dat sommige van die organisaties rijk genoeg zijn om landen over te nemen. Landen die volledig gerund worden door de georganiseerde misdaad (bijv Guinea, Guinee-Bissau). Drugs geld en corruptie haalt onze samenleving weg. Het gooit zelfs overheden omver.



De oplossing hiervoor? In mijn opinie moeten gewoon deze war on drugs eindigen. Nu wat IK daar mee bedoel is dat we de hele drugsmarkt moeten reguleren. Dat is de enige manier om de kracht van de georganiseerde misdaad af te nemen. Begrijp mij niet verkeerd alles qua hervorming van onze huidige drug policy is goed. Ik denk dan aan het decriminaliseren van drugsbezit, is een goed idee. Want mensen hoeven niet gestraft te worden voor wat ze doen met hun eigen geest en lichaam. Maar alleen het decriminaliseren van bezit gaat niet de macht wegnemen van de georganiseerde misdaad. We moeten de markten reguleren. De makkelijkste daarvoor is, en daar komt ie, heroïne. Zoals ze in Canada aan het doen zijn, veilige supply. Als je een veilige drugs kan aanbieden, farmaceutisch, dan mensen die verdwaald zijn, mensen die gekwetst zijn in geest, mensen die het problematisch gebruiken, dan trekt dat het geld uit die georganiseerde misdaad. In een vingerknip. Als je deze mensen die nu worden uitgebuit beschermt met veilige drugs, dat is wat die bendes haten en wat hun macht wegneemt. Aan de andere kant van het spectrum zit ook nog cannabis. Duitsland is juist legal gegaan, Malta ook, we moeten hier in België ook iets beginnen doen. We moeten kijken waar het in andere landen gedaan wordt, en daar van leren. Zo goed als we kunnen. We moeten leren van hun mislukkingen en hun successen, en daarmee bedoel ik dat het gedaan moet worden met sociale gelijkheid. Zodat de mensen die het meest gemarginaliseerd zijn door onze war on drugs sterker worden, en kansen krijgen door legale regulatie.
 
Laatst bewerkt:
TLDR... Drugs are bad mkay.
Als je dan toch een lans wil breken voor legalisatie laat de overheid dan de weed produceren en aan veel lagere marktprijs verkopen. Zo haal je het winstmodel van de criminelen weg.
Alles daarboven en zeker heroine mag van mijn part nog steeds gepenaliseerd worden.
 
TLDR... Drugs are bad mkay.
Als je dan toch een lans wil breken voor legalisatie laat de overheid dan de weed produceren en aan veel lagere marktprijs verkopen. Zo haal je het winstmodel van de criminelen weg.
Alles daarboven en zeker heroine mag van mijn part nog steeds gepenaliseerd worden.
Aangezien België ook een doorvoerland is gaat een Belgische decriminalisatie niet volstaan, meen ik ergens gelezen te hebben. Dan ga je dat op het Europees niveau op één lijn moeten krijgen.
 
Terug
Bovenaan