Ik heb op het punt gestaan om naar Australië te verhuizen voor mijn vorige vriendin. Ik ben er een paar keer naartoe geweest, om al eens een feeling te krijgen met het land. Toen ik daar stond heb ik pas beseft hoe vervlochten ik ben met België, terwijl ik altijd van mezelf dacht dat ik geen sterke band had met België.
Ik spreek quasi perfect Engels, maar het is niet te onderschatten hoe energievretend het is om altijd een taal de spreken die niet de uwe is. Als ge een bende ozzies bij elkaar zet, die hebben natuurlijk hun eigen tongval, hun eigen culturele referenties, hun eigen vorm van humor, ... ik had toch vaak het gevoel dat ik altijd net een halve seconde te laat kwam met alles. Toen ik daarna terug naar België kwam vielen alle puzzelstukjes op dat vlak weer helemaal op hun plaats en ik vond dat toen toch een hele opluchting.
Ook het klimaat is iets waarvan ik besefte dat ik het zou missen. Ergens is het gewoon heel fijn om een echte herfst te hebben, van een periode te hebben waarin iedereen even terug wat meer op zichzelf terugplooit. Ik sakker net zoals iedereen op de korte winterdagen maar het harmonica-effect van de seizoenen is iets wat gewoon diep ingebakken zit in mijn modus operandi en wat ik op den duur mis.
Australië is natuurlijk prachtig en ik vraag mij nog altijd af en toe eens af hoe het zou geweest zijn als ik naar daar was verhuisd, zeker het aspect van de zee dicht bij huis te hebben en al het fijne dat er bij komt kijken, maar uiteindelijk vond ik de meeste mensen toch vrij oppervlakkig (veel bro- en shopping mall cultuur), is het ook niet evident om enkel 's morgens vroeg efkes naar buiten te kunnen omdat het de rest van de dag snikheet is.
Wij Belgen zijn op het einde van de rit best door de band genomen wel een openminded volk met een brede interesse, met een fijn gevoel voor humor, een voetjes-op-de-grond nuchterheid die ik vaak tof vind. Het grote nadeel is dat veel mensen best gereserveerd zijn en dat het zich vaak uit in een 'doe maar normaal da's al zot genoeg' manier van leven waarbij mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken scheef bekeken worden.
Al bij al zou ik niet weten of ik mij echt thuis zou voelen op een andere plek. Ik dacht vroeger altijd dat ik zou vertrekken, maar toen puntje bij paaltje kwam heb ik beseft dat ik het hier toch wel fijn vind op onze vochtige plek beton in europa.