België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Degenen die hier vertrokken zijn omdat ze niet meer tegen de "bekrompen, kneuterige, klagende dorps- en kerktorenmentaliteit" konden, keken volgens mij gewoon veel te biased en negatief naar de gemiddelde Belg of Vlaming.

Als je daar natuurlijk op begint te focussen en er u zodanig in ergert dat je hier weg wilt, dan is dat uiteraard uw goed recht. Maar dan dat telkens moeten benadrukken vind ik zowat het equivalent van onnodig natrappen.

Ik ervaar onze mentaliteit absoluut niet zo. Ik ervaar net veel mensen als heel sociaal, open, correct, gezellig, bourgondisch, betrouwbaar, collegiaal en gewoon sympathiek. En uiteraard lopen er lastigaards, zuurpruimen en idioten rond die ik liever niet teveel zie en die probeer ik dan ook te negeren. Maar die lastigaards, zuurpruimen en idioten lopen er evengoed in Engeland, Australië, Vietnam, Spanje of Argentinië rond.

Veel hangt dan ook zoals gezegd gewoon af van uw vooringenomenheid daarover. Als je daarin nogal negatief bent ingesteld ga je gewoon ook de negatieve kanten van een volk blijven zien. Zo wonen mijn ouders de helft van het jaar in Zuid-Spanje en ervaar ik daar de gemiddelde Spanjaard ook vaak gewoon als een redelijk botte en norse kloot. Zijn die dat dan allemaal? UIteraard niet. Stoort mij dat? Helemaal niet. Ik zou er wellicht ook perfect kunnen wonen. Maar jouw gevoel wordt daarbij voor mij grotendeels bepaald door je eigen kijk daarop en instelling daarrond.

Kan je beter aarden in een Nationaal Park in Zuid-Afrika zoals @|nfected , fine en prachtig zelf. Maar dat is natuurlijk ook geen referentie voor de rest van de wereld tov België, omdat jij daar de mensen wel allemaal als gelukkig, vriendelijk en sociaal/collegiaal ervaart.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk wel op dat Belgen heel wat minder avontuurlijk ingesteld zijn dan Nederlanders of Engelsen bijvoorbeeld.
Iets wat je ook merkt in de geschiedenis (Nederlanders en Engelsen die over de hele wereld uitzwerfden waar wij lekker thuis bleven).

Ik ga vaak naar nogal atypische landen op reis met de rugzak ( Noord-Macedonië, Rusland, Oekraïne, ...).
Overal kom je Nederlanders of Engelsen tegen maar ik ben telkens de enige Belg in het hostel.
Ik vind dat altijd spijtig, andere nationaliteiten hebben altijd wel wat medelanders waarmee ze direct aanknopen, ik voel me toch steeds wat een buitenstaander.
 
Toen ik nog veel reisde kwam ik overal Australiërs tegen, maar die zeggen zelf dat ze in een uithoek van de wereld wonen en daarom vaak en veel reizen. Maar je hebt ongetwijfeld ook Australiërs met een kneuterige dorpsmentaliteit. Het is toch moeilijk om die "volksmentaliteit" te veralgemenen, vaak rust dat op buikgevoel: je gaat sneller klagen en zagen over je eigen volk dan over een ander volk, want eenmaal je op reis bent of in een ander land woont zit je toch in een andere modus. Na 20 of 30 of 40 jaar ergens gewoond te hebben zie je toch ook wel de kleine kantjes van dat andere volk, denk ik.
 
Ja, laat ons eerlijk zijn, het is een sterke generalisatie natuurlijk. Ik weet ook meteen wat je bedoelt hoor, en ik denk soms dat het komt door onze grootte: je kan hier in het centrum van West-Europa wonen, naast Brussel, Antwerpen, Gent, ... dus, en dat toch de grote, boze stad vinden en heel je leven in hetzelfde dorp doorbrengen. In veel grotere landen moet je verhuizen om iets van je leven te maken (studies, werk, ...) en zijn het eerder mensen met minder kansen die achterblijven (het cliché van de Amerikaanse redneck). Hier kan je bij wijze van spreken twee masters hebben en toch nog nooit uit die bubbel gekomen zijn. Which is fine, toont aan hoe goed we het hier hebben, maar het leidt vaak wel een beetje tot wat men hier aanklaagt.

Mijn vrouw viel dat ook op, voor haar was "hoger onderwijs" een synoniem voor gereisd hebben en openstaan voor allerhande zaken. En dan ontmoette ze mijn vrienden, waar iedereen minstens een bachelor heeft, maar er toch sommigen leken te denken dat zij een soort dakloze zwerver uit Somalië was die uit was op mijn geld, en die grote ogen trokken als mijn vrouw in haar eigen joviale stijl over iets grapte dat hier nogal een taboe was.

Ik denk dat dat sterk afhangt van waar je je diploma hebt gehaald. Ik ken mensen die een bachelor hebben gehaald aan de hogeschool van Roeselare of Torhout en da's qua "persoonlijke ontwikkeling" cru gezegd vaak niet helemaal dat. Tegelijkertijd zijn er ook die eerst naar Kortrijk/Leuven of Gent (of Brussel) zijn gegaan en heel open minded zijn (wel vaak unief gedaan ook). Van die groep zijn er dan een hele hoop die terugkeren naar hun geboortedorp/streek maar die "persoonlijke ontwikkeling" zit er dan wel in. De grote "breuklijnen" als ik dat mag zeggen zit hem volgens mij vooral in mensen die 1) al dan niet op kot hebben gezeten en 2) in een andere provincie (in mijn geval buiten WVL) hebben gestudeerd.

Het heeft ook wel voordelen dat hoger onderwijs zodanig toegankelijk is dat het ook zo hyperlokaal kan gebeuren. Maar als je inderdaad geboren bent in pakweg Oostrozebeke en dan met de auto landbouw gaat studeren aan de Vives in Roeselare moet je niet verwachten dat je daar de nieuwe linkse elite gaat tegenkomen.
 
Degenen die hier vertrokken zijn omdat ze niet meer tegen de "bekrompen, kneuterige, klagende dorps- en kerktorenmentaliteit" konden, keken volgens mij gewoon veel te biased en negatief naar de gemiddelde Belg of Vlaming.

Als je daar natuurlijk op begint te focussen en er u zodanig in ergert dat je hier weg wilt, dan is dat uiteraard uw goed recht. Maar dan dat telkens moeten benadrukken vind ik zowat het equivalent van onnodig natrappen.

Ik ervaar onze mentaliteit absoluut niet zo. Ik ervaar net veel mensen als heel sociaal, open, correct, gezellig, bourgondisch, betrouwbaar, collegiaal en gewoon sympathiek. En uiteraard lopen er lastigaards, zuurpruimen en idioten rond die ik liever niet teveel zie en die probeer ik dan ook te negeren. Maar die lastigaards, zuurpruimen en idioten lopen er evengoed in Engeland, Australië, Vietnam, Spanje of Argentinië rond.

Veel hangt dan ook zoals gezegd gewoon af van uw vooringenomenheid daarover. Als je daarin nogal negatief bent ingesteld ga je gewoon ook de negatieve kanten van een volk blijven zien. Zo wonen mijn ouders de helft van het jaar in Zuid-Spanje en ervaar ik daar de gemiddelde Spanjaard ook vaak gewoon als een redelijk botte en norse kloot. Zijn die dat dan allemaal? UIteraard niet. Stoort mij dat? Helemaal niet. Ik zou er wellicht ook perfect kunnen wonen. Maar jouw gevoel wordt daarbij voor mij grotendeels bepaald door je eigen kijk daarop en instelling daarrond.

Kan je beter aarden in een Nationaal Park in Zuid-Afrika zoals @|nfected , fine en prachtig zelf. Maar dat is natuurlijk ook geen referentie voor de rest van de wereld tov België, omdat jij daar de mensen wel allemaal als gelukkig, vriendelijk en sociaal/collegiaal ervaart.
Zo een meningen zullen altijd vanuit de eigen ervaring gemaakt worden he. Ik weet niet of het zo simpel is als gewoon "vooringenomenheid".
Ik zie het ook niet als biased of negatief naar de gemiddelde Belg of Vlaming.

Voor mij persoonlijk had ik in mijn omgeving gewoon dat gevoel, ben ik daar deels eigenlijk pas achter gekomen eens ik vertrokken was en heeft dat me eerder gesterkt om in het buitenland te blijven.
Veel mensen uit mijn omgeving in Belgie waar ik over klaag zijn ook zeer sociaal, open, gezellig etc. Maar terwijl op andere vlakken ook gewoon bekrompen of klagend etc. Maakt hen dat slechte mensen? Helemaal niet. Ik was het gewoon beu. Uiteraard zijn er ook hetzelfde soort mensen in andere landen.

1 van de voordelen van verhuizen naar het buitenland als volwassene is ook wel dat je je "kring" van kenissen wat beter kan kiezen, en dit niet perse mensen zijn met wie je gewoon bent opgegroeid (klasgenoten, familie, gasten van de jeugdbeweging, dorpsgenoten) en dus al jaren kent, hun goede en ook slechte kanten.

Misschien dat er wel een vooringenomenheid bestaat dat als ik nu een Belg hier in Vietnam ontmoet, dat ik bijna wil dat ze aan dat cliche in mijn hoofd gebaseerd op mijn ervaring beantwoorden. Dat kan, en dat is uiteraard niet correct, maar wel menselijk.
 
Degenen die hier vertrokken zijn omdat ze niet meer tegen de "bekrompen, kneuterige, klagende dorps- en kerktorenmentaliteit" konden, keken volgens mij gewoon veel te biased en negatief naar de gemiddelde Belg of Vlaming.
Ik denk dat weinig mensen hier vertrekken voor die reden hoor. Het is gewoon dat als je vertrekt zoiets begint op te vallen. Maar zoals ik al zei, een generalisatie en ik denk ook gewoon een geval van bias omdat je je eigen land kent, en je in het buitenland vaak in die iets openere omgevingen terecht komt als expat. Ik val altijd terug op de VS, maar ik zat er ook in een universiteitsstad en niet tussen de velden in Kansas.

Maar ik geloof wel in een zekere eigenheid. En die heeft positieve en negatieve gevolgen. Zoals ik in veel eerdere posts aangaf: het is hier zeker niet slecht, en ik woon hier ook gewoon hoor.

Ik denk dat dat sterk afhangt van waar je je diploma hebt gehaald. Ik ken mensen die een bachelor hebben gehaald aan de hogeschool van Roeselare of Torhout en da's qua "persoonlijke ontwikkeling" cru gezegd vaak niet helemaal dat. Tegelijkertijd zijn er ook die eerst naar Kortrijk/Leuven of Gent (of Brussel) zijn gegaan en heel open minded zijn (wel vaak unief gedaan ook). Van die groep zijn er dan een hele hoop die terugkeren naar hun geboortedorp/streek maar die "persoonlijke ontwikkeling" zit er dan wel in. De grote "breuklijnen" als ik dat mag zeggen zit hem volgens mij vooral in mensen die 1) al dan niet op kot hebben gezeten en 2) in een andere provincie (in mijn geval buiten WVL) hebben gestudeerd.

Het heeft ook wel voordelen dat hoger onderwijs zodanig toegankelijk is dat het ook zo hyperlokaal kan gebeuren. Maar als je inderdaad geboren bent in pakweg Oostrozebeke en dan met de auto landbouw gaat studeren aan de Vives in Roeselare moet je niet verwachten dat je daar de nieuwe linkse elite gaat tegenkomen.
Het gaat me niet over de nieuwe linkse elite hoor, maar over een zekere interesse naar andere culturen en wat zich buiten de grenzen (soms maar van de gemeente) bevindt.

Ik ken mensen die in Brussel naar school zijn geweest en vanaf dag 1 een soort vooringenomenheid tegen die grote, vuile stad hadden (en al die vreemden) en die nooit zijn kwijtgespeeld omdat ze gewoon niets wilden leren kennen. Nu zijn die mensen halverwege de 30 en komen ze amper uit hun gemeente. In veel landen moet je om daar te geraken gewoon wat verhuizen en andere prikkels opdoen.

Vroeger viel me die houding minder op, maar na een jaar buitenland en zeker na terug te komen met een vriendin uit Mexico die al in wat landen heeft gewoond, zeker wel. Ook gewoon sommige van de reacties had ik eerder verwacht van enkele oude knarren, het leek wel of ik had een exotische diersoort naast mij.
 
@Sylverscythe beschrijft het prachtig. Ik ben niet weg gegaan in België omdat ik het beu was of mentaliteit. Ik ben weg gegaan voor mooie job offer. Van 3k Netto naar 12K. Pas na in Londen te wonen begon mij dat op te vallen.

Ik heb ook een niet Belgische partner en idd de reacties zijn niet te begrijpen. Komt ook van mensen met hogere studies en op kot hebben gezeten.
 
@Sylverscythe beschrijft het prachtig. Ik ben niet weg gegaan in België omdat ik het beu was of mentaliteit. Ik ben weg gegaan voor mooie job offer. Van 3k Netto naar 12K. Pas na in Londen te wonen begon mij dat op te vallen.

Ik heb ook een niet Belgische partner en idd de reacties zijn niet te begrijpen. Komt ook van mensen met hogere studies en op kot hebben gezeten.
Wat doe jij vandaag op BG. Jij bent in rouw vr 10 dagen..
 
Elk land heeft voor- en nadelen. Ik denk dat het een goed land met een goed systeem is on in te leven. Op zaken die eigenlijk beter kunnen en moeten, zijn er heel veel zaken waar het wel goed loopt, en geloof ik wel in de welvaartstaat.

Dat gezegd zijnde, ik heb bitter weinig gemeen met de Vlaamse en Nederlandse cultuur en media. En ik vind dat wij heel veroordelend en veeleisend zijn naar elkaar toe. Een beetje een "schone schijn" maatschappij. Ik denk dat er velen zijn die ons proberen bij Nederland of bij Frankrijk te steken qua cultuur. Of Duitsland. Maar ironisch genoeg vind ik de Vlaming eigenlijk eerder Brits qua mentaliteit dan Nederlands/Frans/Duits. Idem voor de media, vooral VRT dat erg Brits tracht over te komen zoals Guardian/BBC.

Van de buurlanden vind ik verder niet echt dat we zoveel gemeen hebben met zowel Nederland als Frankrijk, misschien wel iets meer met (noord) Frankrijk, zelfs Vlaanderen. En Duitsland eigenlijk ook wel min of meer, zeker het Rijngebied gevolgd door Beieren (en Oostenrijk ook). Maar nog meer het Rijngebied/Ruhrgebied. Van de buurlanden denk ik zelfs dat we het minst gemeen hebben met de Nederlanders (maar dat is geen kritiek, gewoon mijn gevoel). In de praktijk is dat nog altijd veel natuurlijk.

Met Denemarken hebben we ook heel veel gemeen en onze jeugdmentaliteit, zeker de Vlaamse, lijkt het best daarmee overeen te komen. Ik denk ook wel dat we een stipte, gestructureerde, veeleisende en complex maatschappelijk systeem hebben.
 
Laatst bewerkt:
Elk land heeft voor- en nadelen. Ik denk dat het een goed land met een goed systeem is on in te leven. Op zaken die eigenlijk beter kunnen en moeten, zijn er heel veel zaken waar het wel goed loopt, en geloof ik wel in de welvaartstaat.

Dat gezegd zijnde, ik heb bitter weinig gemeen met de Vlaamse en Nederlandse cultuur en media. En ik vind dat wij heel veroordelend en veeleisend zijn naar elkaar toe. Een beetje een "schone schijn" maatschappij. Ik denk dat er velen zijn die ons proberen bij Nederland of bij Frankrijk te steken qua cultuur. Of Duitsland. Maar ironisch genoeg vind ik de Vlaming eigenlijk eerder Brits qua mentaliteit dan Nederlands/Frans/Duits. Idem voor de media, vooral VRT dat erg Brits tracht over te komen zoals Guardian/BBC.

Van de buurlanden vind ik verder niet echt dat we zoveel gemeen hebben met zowel Nederland als Frankrijk, misschien wel iets meer met (noord) Frankrijk, zelfs Vlaanderen. En Duitsland eigenlijk ook wel min of meer, zeker het Rijngebied gevolgd door Beieren. Maar nog meer het Rijngebied/Ruhrgebied.
Uhm ik denk dat je vergist dat we over België bezig zijn en er nog een gedeelte Wallonië bestaat. Zelf Brussel. Spreekwoord is: als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel. En daar zouden ze liever vandaag dan morgen bij Frankrijk zijn. Enorme fixatie. Idem voor de Duitse gemeenschap in ons land bij Duitsland.
Vlamingen willen liever onafhankelijk zijn.
 
Uhm ik denk dat je vergist dat we over België bezig zijn en er nog een gedeelte Wallonië bestaat. Zelf Brussel. Spreekwoord is: als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel. En daar zouden ze liever vandaag dan morgen bij Frankrijk zijn. Enorme fixatie. Idem voor de Duitse gemeenschap in ons land bij Duitsland.
Vlamingen willen liever onafhankelijk zijn.
Ik heb specifiek geprobeerd om Vlaanderen te plaatsen, maar inderdaad met Wallonië erbij, is het nog wat anders en complexer. Maar er zijn nog altijd verschillen tussen Wallonië en Frankrijk natuurlijk. En ik denk niet dat je daar verder gelijk in hebt, of de Walen liever bij Frankrijk horen. Dat is een beetje framen, want het zijn de Vlamingen die meer over "splitsen" praten dan zij. Natuurlijk hebben wij het nadeel dat voor mensen met het Frans als moedertaal Nederlands gewoon geen aantrekkelijke taal is om te leren.

Als ik me niet vergis heeft Magnette zelfs voorgesteld om bij Duitsland aan te sluiten mocht het ooit tot een splitsing komen. Frankrijk is verder ook groot. De Fransen in het zuiden zijn ook heel anders dan de Fransen in het noorden, al is het maar door het klimaat alleen.
 
Ik heb specifiek geprobeerd om Vlaanderen te plaatsen, maar inderdaad met Wallonië erbij, is het nog wat anders en complexer. Maar er zijn nog altijd verschillen tussen Wallonië en Frankrijk natuurlijk. En ik denk niet dat je daar verder gelijk in hebt, of de Walen liever bij Frankrijk horen. Dat is een beetje framen, want het zijn de Vlamingen die meer over "splitsen" praten dan zij. Natuurlijk hebben wij het nadeel dat voor mensen met het Frans als moedertaal Nederlands gewoon geen aantrekkelijke taal is om te leren.

Als ik me niet vergis heeft Magnette zelfs voorgesteld om bij Duitsland aan te sluiten mocht het ooit tot een splitsing komen. Frankrijk is verder ook groot. De Fransen in het zuiden zijn ook heel anders dan de Fransen in het noorden, al is het maar door het klimaat alleen.
Nu het niet uitspreken van willen splitsen in Wallonië is natuurlijk ook politiek spel. Hoop dat je niet gelooft dat Magnette Ursla boven de Eiffeltoren verkiest.. Maar dat is een discussie voor een andere topic.
 
Nu het niet uitspreken van willen splitsen in Wallonië is natuurlijk ook politiek spel. Hoop dat je niet gelooft dat Magnette Ursla boven de Eiffeltoren verkiest.. Maar dat is een discussie voor een andere topic.
Ik denk niet dat Magnette Duitsland prefereert over Frankrijk. Maar "het niet willen uitspreken van willen splitsen van de Walen" vind ik eigenlijk flagrant onjuist, beledigend en belachelijk. En ook niet gebaseerd op feiten. Daar ga ik ook niet verder meer op reageren.
 
Ik denk niet dat Magnette Duitsland prefereert over Frankrijk. Maar "het niet willen uitspreken van willen splitsen van de Walen" vind ik eigenlijk flagrant onjuist, beledigend en belachelijk. En ook niet gebaseerd op feiten. Daar ga ik ook niet verder meer op reageren.
U zal best idd de discussie hier stoppen in deze topic.
 
Uw reactie zo ongeveer.
/jk

Uiteraard zal dat in andere landen op een andere manier ook wel bestaan.
Ik vind dat moeilijk te beschrijven, maar iedere keer dat ik "bekrompen Belgenmentaliteit" lees weet ik wel meteen wat daar mee bedoelt wordt. Zo dat kerktoren, dorpskern, neerkijkend, klagend, zeker niet in de spotlight willen staan maar ook een vorm van arrogantie hebben dat uw manier altijd de juiste is. Denk dat dit nog het dichtst bij het gevoel dat ik bij dat woord ervaar komt. Nu meestal doelt dat ook gewoon op een heel specifiek type mens. Uiteraard is niet iedere Belg zo.
Wie weet had ik ook kunnen verhuizen naar een stad in België en was dat ook goed geweest, maar dat heb ik niet gedaan en weet ik dus niet. Kan enkel uit eigen ervaring spreken natuurlijk.
Klagen over kerktoren mentaliteit maar dan zelf in Vietnam drie jaar Hanoi niet uitgeweest... :fingerguns_r:
 
Hier in aalst smijten ze de deur voor u neus dicht in een winkel.

Bvb in st truiden (limburg algemeen) waar mijn ma al jaren geleden naartoe getrokken is ,daar is dat toch heel anders.
Daar houden ze de deur vriendelijk open en glimlachen en praten.

Ze mogen veel lachen met de limburg maar ik vertoef daar toch graag
 
Hier in aalst smijten ze de deur voor u neus dicht in een winkel.

Bvb in st truiden (limburg algemeen) waar mijn ma al jaren geleden naartoe getrokken is ,daar is dat toch heel anders.
Daar houden ze de deur vriendelijk open en glimlachen en praten.

Ze mogen veel lachen met de limburg maar ik vertoef daar toch graag

In limburg hebben ze ook een aalst!
 
Terug
Bovenaan