* SCHOP *
Ik woon zelf wel graag aan de kust wb het klimaat (al kan de koude wind echt venijnig zijn) en kan echt genieten van een beetje strand, maar vooral van afkoeling in de zee tijdens de zomer, al heel mijn leven. Ik woon ook in een stad en zonder rijbewijs is dat natuurlijk handig.
...Maar soms ben ik de bekrompenheid/hard werken-mentaliteit van de mensen toch zo beu. Zeker wb dat hard werken heb ik het idee dat dit heel erg is in West-Vlaanderen algemeen, en ik ben daarin niet de enige.
Hoe harder je werkt hoe meer je waard/"normaal" bent lijkt het wel en zeker onder de boomers (die hier ook nog eens heel talrijk aanwezig zijn). En je mag vooral niet klagen en flauw doen.
Ik vind dat het Antwerpse (lees: mijn schoonfamilie) dan wel zijn charmes heeft qua mentaliteit. Elke keer we hen gaan bezoeken is het soms echt rustgevend hoe men daar niet snel van iets lijkt op te kijken (in vergelijking met mijn West-Vlaamse familie met hun ongeschreven regels en schone schijn), hoe men gewoon over het algemeen vriendelijker is, hoe het daar veel rustiger is (geen toerisme zoals aan de kust (voor alle duidelijkheid: dit gaat dus
niet over de stad)), meer groen, en hoe men overall meer openminded lijkt.
De minpunten zijn dan weer dat men een heel pak nonchalanter is en het qua communicatie al eens spaak loopt met bv. familiefeestjes. Vaak moet ik aan mijn vriend zeggen dat hij wel moet vragen hoe laat wij er moeten zijn omdat het nooit eens in hen lijkt op te komen dat wij van ver moeten komen, en dat vind ik eerlijk gezegd erg lastig, al ligt dat uiteraard sowieso ook aan mij.
Op de koop toe is het al gebeurd dat iemand zich van dag vergiste voor zijn eigen verjaardagsfeest. Klinkt grappig, maar toen kon ik er echt allesbehalve om lachen. (Gelukkig konden we bij mijn schoonouders blijven slapen.)
In mijn familie dan zou je je dit totáál niet kunnen voorstellen, want daar heeft men echt veel baat bij duidelijkheid en plannen (en ikzelf dus ook).
(Ik besef dat dit misschien een beetje offtopic is en meer gaat over de mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen dan over België zelf, maar hoop toch dat iemand er iets aan heeft.

)
Verder:
Ik heb een relatie gehad met een Braziliaan, die ook voor mij naar België is gekomen. Die relatie heeft uiteindelijk niet stand gehouden, maar hij woont hier nog altijd. Als ik de verhalen van
@Sylverscythe lees over zijn Mexicaanse vrouw, is dit bij mijn ex ook vrij herkenbaar, maar toch denk ik dat hij het leven hier te goed/veilig vindt om terug te keren.
Ik ben zelf één keer naar Brazilië op vakantie geweest omwille van mijn ex en voelde mij destijds echt depressief toen ik moest terugkeren naar België. Er was lekker eten en drinken op elke straathoek (o.a. vers kokoswater) voor zo weinig geld, veel zon en aangename temperaturen (al ging ik wel als het er herfst was, in de zomer, nee dank u), ik vond de gekleurde huizen mooi en het interieur vond ik ook wel speciaal, het was er altijd vroeg dag (lang donker ‘s ochtends kennen ze daar niet, maar het is er wel altijd vroeg donker 's avonds), maar vooral weer: niemand keek ergens van op, ik voelde mij daar echt “vrij”. Dat kun je je hier niet voorstellen.
Toch zou ik er nu nog weinig voor voelen om terug te gaan. Die lange vlucht alleen al van +10 uur…
Ik wou nadien in eerste instantie met mijn ex in Portugal gaan wonen bt de verblijfsvergunning/werk/taal, maar dat is er dus nooit van gekomen.
Eerlijk gezegd ben ik daar nu blij om, want als ik erop terugkijk had ik toch te weinig met die cultuur, en de mensen die ik heb gekend uit deze landen waren mij allemaal te druk, impulsief, niet communicatief genoeg,...
Ik denk dat ik er ongelukkig was geweest en België toch te veel had gemist.
Intussen is het al meer dan een jaar dat de Duitse cultuur mij interesseert.
Ik was al altijd fan van wat Duitse cultuur (toch wb - hoe kan het ook weer anders in mijn geval - bepaalde muziek, maar ook sommige films) en heb het idee dat je ook makkelijker mensen tegenkomt die interesse hebben in cultuur/”alto’s”, al weet ik ook wel dat dit afhangt waar juist in Duitsland (maar toch al zeker waar wij geweest zijn, zelfs buiten het centrum).
De reizen die ik/wij naar Duitsland land gedaan hebben waren dan ook stuk voor stuk erg geslaagd. (Düsseldorf, Keulen, Berlijn.) Ik wist ook niet dat er zoveel groen in Duitsland was en vind het over het algemeen ook een mooier land dan België. Dat er statiegeld is op PET-flessen en blikjes is ook alleen maar positief natuurlijk. Je kunt er (bijna) overal gratis en zelfs voor niks naar het toilet en men bekijkt je er ook niet scheef voor. De mensen houden zich veel meer aan de regels. Het is er goedkoper, ook de huizen. Ik vind de meeste Duitsers zelf ook wel cool/aardig.
Heb mij al afgevraagd of ik mij daar niet wat meer zou kunnen thuisvoelen. (En dan heb ik het over de plaatsen waar ik ben geweest, of daar in de buurt, sowieso niet te ver van België.) Mijn vriend kan redelijk goed Duits, ik moet het zelf nog beter leren.
Alleen heel jammer dat er blijkbaar nog een grotere bureaucratie is dan in België, digitalisering heel traag gaat en men nog te graag met cash betaalt. Ook is het jammer dat Duitsland erg ver van de Belgische kust ligt (in vergelijking met het Antwerpse; voor mijn vriend zou het veel makkelijker zijn om zijn familie te bezoeken dan voor mij).
Nu ja, er is nog genoeg tijd. We zien wel wat de toekomst brengt. Niets is zeker.