België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Ja België is wielergek maar dit wordt ook weer ferm overdreven. Het enige dat het extra spectaculair maakte waren de smalle straatjes waar het geluid extra rond kaatst.
Maar bv het WK in Richmond was ook een gigantisch volksfeest...

België, schitterend land om te leven voor quasi elke reden die je maar kan opsommen: goed sociaal stelsel, mild klimaat, niet te ver van de evenaar (balans licht/donker)... maar elke keer ik na de zomervakantie dit land terug binnen rijdt denk ik onwillekeurig toch "damn België (en zeker Vlaanderen) is focking lelek" :unsure:
Ik woon ook enorm graag in België maar je laatste zin slaat de nagel op de kop. Ja we hebben het hier goed maar hoe wij hier wonen ten opzichte van het buitenland is het over het algemeen lelijk... In Wallonie is dit op sommige plaatsen wel wat beter (iets meer natuurpracht), al heb je ook wel spuuglelijke dorpen.
Mijn persoonlijke mening eh!

Ik woon ook enorm graag in België maar je laatste zin slaat de nagel op de kop. Ja we hebben het hier goed maar hoe wij hier wonen ten opzichte van het buitenland is het over het algemeen lelijk... In Wallonie is dit op sommige plaatsen wel wat beter (iets meer natuurpracht), al heb je ook wel spuuglelijke dorpen.
Hoe mooi alles is, is wat subjectief natuurlijk, persoonlijk vind ik onze oudere huizen in de typische dorpscentra of de herenhuizen in de steden wel iets hebben, maar de typische fermette of nieuwe energie-efficiente blokkendozen zeggen me niets.

Deel van wat je zegt is nu ook gewoon omdat we door onze eeuwen van welvaart dichtbevolkt zijn. Zeker Vlaanderen is, als je de Westhoek en een stuk Limburg vergeet, ongeveer één bebouwde kom. In grotere landen, en al helemaal in de "nieuwe wereld" heb je veel meer natuur tussen de centra van bewoning. Ik vond dat ook een hele verademing, maar dan is de mobiliteit natuurlijk meer een probleem.

Maar ook in die vakantielanden is het vaak een pak lelijker dan in de steden. Wat niet wilt zeggen dat het in België niet beter kan. Onze kustlijn is eigenlijk compleet verkloot door de lelijke appartementen.

Maar ik klaag niet. Waar wij wonen is het prachtig. Sta er soms zelf nog van te kijken.

Maar ook in die vakantielanden is het vaak een pak lelijker dan in de steden. Wat niet wilt zeggen dat het in België niet beter kan. Onze kustlijn is eigenlijk compleet verkloot door de lelijke appartementen.

Maar ik klaag niet. Waar wij wonen is het prachtig. Sta er soms zelf nog van te kijken.
Onze kustlijn mag gerust weggezet worden als een misdaad tegen de mensheid. We hebben, wat is het, 80 km? Oh laat ons het gewoon volzetten met een rechthoekige, betonnen blok.

Hoe mooi alles is, is wat subjectief natuurlijk, persoonlijk vind ik onze oudere huizen in de typische dorpscentra of de herenhuizen in de steden wel iets hebben, maar de typische fermette of nieuwe energie-efficiente blokkendozen zeggen me niets.

Deel van wat je zegt is nu ook gewoon omdat we door onze eeuwen van welvaart dichtbevolkt zijn. Zeker Vlaanderen is, als je de Westhoek en een stuk Limburg vergeet, ongeveer één bebouwde kom. In grotere landen, en al helemaal in de "nieuwe wereld" heb je veel meer natuur tussen de centra van bewoning. Ik vond dat ook een hele verademing, maar dan is de mobiliteit natuurlijk meer een probleem.
Goh, de stadscentra vind ik wel meevallen. Wat ik bv het lelijkste vind zijn onze typische steenwegen en de kustlijn met al zijn appartementsblokken. Wat ik het meeste ontbreek in Vlaanderen is wat stukken ongerepte natuur en den bedoel ik niet een groot bos eh...
En een beetje warmer weer is ook welkom ;-)

Goh, de stadscentra vind ik wel meevallen. Wat ik bv het lelijkste vind zijn onze typische steenwegen en de kustlijn met al zijn appartementsblokken. Wat ik het meeste ontbreek in Vlaanderen is wat stukken ongerepte natuur en den bedoel ik niet een groot bos eh...
En een beetje warmer weer is ook welkom ;-)
Ja, onze ruimtelijke ordening, je kan er een boek over schrijven. Maar ik moet wel zeggen dat algemeen, volgens mij, tenzij je het oplegt met een duidelijk en vrij strenge wetgeving, je zoiets krijgt. Als ik de stad van mijn vrouw zie, is dat een mooi centrum met historische en grootste gebouwen, velen in de koloniale stijl, maar daarbuiten is het ook niet mooi te noemen. Kleurrijker, dat wel, dat viel haar meteen op hier: hoe al onze huizen praktisch uit grijs- of bruintinten bestaan.
Alles is gewoon gigantisch uitgestrekt, waardoor ze (nog) niet alles hebben volgebouwd, en de natuur bij wijze van spreken je voordeur binnenwandelt. En zeker in de recentere steden is er wat meer nagedacht over de zaken, in plaats van onze "organisch" gegroeide steden en dorpen waar je bij wijze van spreken nu met twee SUV's moet kunnen kruisen waar vroeger een paard en kar door moest geraken :)

Laatst bewerkt:
Onze kustlijn mag gerust weggezet worden als een misdaad tegen de mensheid. We hebben, wat is het, 80 km? Oh laat ons het gewoon volzetten met een rechthoekige, betonnen blok.

Het is maar wat je gewend bent; Ik vind onze kust wel nog een zekere charme hebben. En Noord-Frankrijk/Frans-Vlaanderen is niet ver weg, daar is er niks. Je kan in Zuydcote gewoon tot op het strand rijden :rofl:

Het is maar wat je gewend bent; Ik vind onze kust wel nog een zekere charme hebben. En Noord-Frankrijk/Frans-Vlaanderen is niet ver weg, daar is er niks. Je kan in Zuydcote gewoon tot op het strand rijden :rofl:
Een dorpjes als Wissant is iets wat in België gewoon niet bestaat. Granted Frankrijk heeft véél meer kustlijn.

Nee, de kust doet me nog het minst, er zijn tussenin wel stukjes waar je van het strand recht de duinen in kan dus tot daaraan toe nog. Wat mij gewoon enorm stoort is de ein-de-loze lintbebouwing. DAT is het echt misdrijf hier in Vlaanderen, iedereen weet het, maar er wordt wel gewoon rustig verder gedaan. Mijn hart bloed elke keer ik een nieuwbouw in aanbouw zie langs een steenweg... zou met onmiddelijke ingang verboden moeten worden. In plaats van die constante uitbreiding zou men betere op een verstandige manier aan inbreiding doen maar ja... oh wee als ge "in iemand zijnen achtertuin" bouwt want ooeeeh hun uitzicht is dan verpest.

Ondertussen moet je in Vlaanderen dus héél hard zoeken voor je ergens op een punt komt waar je nergens nog een huis kan zien... het vlakke landschap helpt daar uiteraard niet bij maar dan nog...

De enige reden waarom Belgie evt. het beste land is om in te leven, is door de herkenbaarheid en omdat we dit kennen, en het moeilijk kan zijn om ons aan te passen. Is het het beste land om in te leven? Neen. Maar misschien juist wel doordat een mens zich moeilijker kan aanpassen, en als je elders woont, je toch altijd zal denken... het was toch beter zo in Belgie. Dat is ook met verhuizen naar een andere stad in Belgie of naar Wallonie hetzelfde geval. Tenzij... het je gewoon beter ligt of daadwerkelijk een verbetering is, of je iemand bent die zich goed kan aanpassen.

Voor mij persoonlijk ligt de Vlaamse cultuur me absoluut niet, maar er zijn wel dingen die we goed doen, en Vlaamse personen waar ik wel naar opkijk, maar de schone schijn, deftigheid en het niet gedurfde/traditionele zoals iemand al gezegd, ligt mij absoluut niet, en is iets waar ik een hekel aan heb. Anderzijds zijn de gezinnen die dan weer marginaal zijn, juist nog erger.

Dus ja, ik denk wel dat er in theorie plaatsen kunnen zijn waar ik me beter zal voelen, maar je moet de kans krijgen, en de theorie is niet altijd de praktijk. Taal... enzovoort zijn struikelblokken. Bepaalde dingen in Belgie zullen achteraf bekeken vergeleken met andere landen gewoon wél goed werken, en dat ga je zien tegen dat je daar bent.

Niet akkoord. Ik woon nu in een regio waar ze dat niet hebben gedaan, en ik vind het gewoon niet leuk meer om naar het strand te gaan.
Ten eerste moet je al 15-20 minuten wandelen met al je spullen naar het strand, want ipv straten/gebouwen is er daar een groot park net voor het strand. In de latere zomer is dat park ook nog eens vol met fucking muggen waar je doorheen moet, maar aangezien je je handen vol hebt met spullen, kan je ze niet wegslaan.
Ten tweede is er naast het strand dus ook niets te beleven. Geen bars, geen bistro's, geen restaurants, geen ijsventers, geen wafelverkopers, geen winkeltjes, geen gocars, geen fietsen.
Om de 5 km is er eens een bar of een verkoper van een van bovenstaande items, that's it.

Geef mij dan maar een strandbezoek in Belgie eerlijk gezegd.

Niet akkoord. Ik woon nu in een regio waar ze dat niet hebben gedaan, en ik vind het gewoon niet leuk meer om naar het strand te gaan.
Ten eerste moet je al 15-20 minuten wandelen met al je spullen naar het strand, want ipv straten/gebouwen is er daar een groot park net voor het strand. In de latere zomer is dat park ook nog eens vol met fucking muggen waar je doorheen moet, maar aangezien je je handen vol hebt met spullen, kan je ze niet wegslaan.
Ten tweede is er naast het strand dus ook niets te beleven. Geen bars, geen bistro's, geen restaurants, geen ijsventers, geen wafelverkopers, geen winkeltjes, geen gocars, geen fietsen.
Om de 5 km is er eens een bar of een verkoper van een van bovenstaande items, that's it.

Geef mij dan maar een strandbezoek in Belgie eerlijk gezegd.
Ik heb het specifiek op die lelijke appartementsgebouwen op de dijk hoor, ik denk dat een park tot aan het strand misschien wat overdreven is, maar gewoon laagbouw zou veel oplossen. We hebben zo ook wel stukken kust (De Haan dacht ik?), ik vind die veel aangenamer.

Ik heb het specifiek op die lelijke appartementsgebouwen op de dijk hoor, ik denk dat een park tot aan het strand misschien wat overdreven is, maar gewoon laagbouw zou veel oplossen. We hebben zo ook wel stukken kust (De Haan dacht ik?), ik vind die veel aangenamer.
True, ik ga vaak naar Oostende en daar is de kustlijn echt verschrikkelijk. Je hebt die gigantische Europacentrum blok die er met kop en schouders bovenuit steekt. Die rode blokken van Arne Quinze zijn eveneens spuuglelijk. De koninklijke gaanderijen die normaal het paradepaardje zouden moeten zijn, staan al jaren te verkommeren en worden tijdelijk gestut. Vaak worden deze bemand door daklozen of marginalen die er doorheen de dag liggen te slapen en/of drinken. Het Thermae Palace hotel ernaast is letterlijk aan het afbrokkelen.

Doodjammer vind ik het, deze stad heeft zoveel potentieel om prachtige dingen te verwezenlijken in tegenstelling tot de huidige staat van verval waarin het zich momenteel bevindt.

Het is vooral ook de Oostblok-stijl appartementen die het lelijk maken. Zoals hierboven gezegd zou lage bebouwing veel beter zijn geweest. Ik vind de meeste plekken aan de kust wel gezellig, daar niet van, maar trek soms wel mijn ogen open hoe lelijk het is. De vele leegstaande panden met een fluor gekleurd bordje aan het raam helpt ook al niet.

Bredene was vroeger ook zo. Als je op de duinen stond kon je over de huizen heen het binnenland zien.
Nu is het een strook appartementsgebouwen van 5 hoog.

De vele leegstaande panden met een fluor gekleurd bordje aan het raam helpt ook al niet.
In Oostende is dat zeer normaal. Hier komen alle bejaarden met diepe zakken wonen.
Het is echt deprimerend, overal waar je kijkt zijn het bejaarden met wit, grijs of geen haar die rondslenteren.
Aangezien die ook vaker sterven zie je zeer veel bordjes overal...
Als je eens in een normale stad komt leef ik precies heel wat op en besef ik dat Oostende precies de eindhalte van het leven is.

Dit he. Ik geloof dat er in De Haan niet aan hoogbouw mag gedaan worden (https://www.hln.be/de-haan/strenge-...ed-bewaren-en-houden-hoogbouw-tegen~ab9442d4/).
De rest van de Belgische kustlijn vind ik foeilelijk en niet gezellig door al die gigantische blokken en "Den Dijk".

Het leuke aan ons land is dan net dat je even snel (van uit de Kempen toch) aan de Nederlandse kust bent (Zeeland), waar het wel heel rustig en gezellig is.

Ik woon eigenlijk heel graag in België, ja we hebben soms belachelijke regeltjes en er zijn veel azijnpissers, maar hier in de Kempen is het best rustig en zijn er veel mooie plekjes. Onze sociale zekerheid is best wel goed en onze gezondheidszorg eigenlijk ook wel.

Het belangrijkste is uiteindelijk toch dat je gelukkig bent en dat hangt van zoveel factoren af. Ik denk echt dat er mensen zijn die denken dat het elders beter is, maar uiteindelijk wordt ook daar deels routine.

* SCHOP *

Ik woon zelf wel graag aan de kust wb het klimaat (al kan de koude wind echt venijnig zijn) en kan echt genieten van een beetje strand, maar vooral van afkoeling in de zee tijdens de zomer, al heel mijn leven. Ik woon ook in een stad en zonder rijbewijs is dat natuurlijk handig.
...Maar soms ben ik de bekrompenheid/hard werken-mentaliteit van de mensen toch zo beu. Zeker wb dat hard werken heb ik het idee dat dit heel erg is in West-Vlaanderen algemeen, en ik ben daarin niet de enige.
Hoe harder je werkt hoe meer je waard/"normaal" bent lijkt het wel en zeker onder de boomers (die hier ook nog eens heel talrijk aanwezig zijn). En je mag vooral niet klagen en flauw doen.

Ik vind dat het Antwerpse (lees: mijn schoonfamilie) dan wel zijn charmes heeft qua mentaliteit. Elke keer we hen gaan bezoeken is het soms echt rustgevend hoe men daar niet snel van iets lijkt op te kijken (in vergelijking met mijn West-Vlaamse familie met hun ongeschreven regels en schone schijn), hoe men gewoon over het algemeen vriendelijker is, hoe het daar veel rustiger is (geen toerisme zoals aan de kust (voor alle duidelijkheid: dit gaat dus niet over de stad)), meer groen, en hoe men overall meer openminded lijkt.
De minpunten zijn dan weer dat men een heel pak nonchalanter is en het qua communicatie al eens spaak loopt met bv. familiefeestjes. Vaak moet ik aan mijn vriend zeggen dat hij wel moet vragen hoe laat wij er moeten zijn omdat het nooit eens in hen lijkt op te komen dat wij van ver moeten komen, en dat vind ik eerlijk gezegd erg lastig, al ligt dat uiteraard sowieso ook aan mij.
Op de koop toe is het al gebeurd dat iemand zich van dag vergiste voor zijn eigen verjaardagsfeest. Klinkt grappig, maar toen kon ik er echt allesbehalve om lachen. (Gelukkig konden we bij mijn schoonouders blijven slapen.)
In mijn familie dan zou je je dit totáál niet kunnen voorstellen, want daar heeft men echt veel baat bij duidelijkheid en plannen (en ikzelf dus ook).

(Ik besef dat dit misschien een beetje offtopic is en meer gaat over de mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen dan over België zelf, maar hoop toch dat iemand er iets aan heeft. :unsure: )

Verder:
Ik heb een relatie gehad met een Braziliaan, die ook voor mij naar België is gekomen. Die relatie heeft uiteindelijk niet stand gehouden, maar hij woont hier nog altijd. Als ik de verhalen van @Sylverscythe lees over zijn Mexicaanse vrouw, is dit bij mijn ex ook vrij herkenbaar, maar toch denk ik dat hij het leven hier te goed/veilig vindt om terug te keren.

Ik ben zelf één keer naar Brazilië op vakantie geweest omwille van mijn ex en voelde mij destijds echt depressief toen ik moest terugkeren naar België. Er was lekker eten en drinken op elke straathoek (o.a. vers kokoswater) voor zo weinig geld, veel zon en aangename temperaturen (al ging ik wel als het er herfst was, in de zomer, nee dank u), ik vond de gekleurde huizen mooi en het interieur vond ik ook wel speciaal, het was er altijd vroeg dag (lang donker ‘s ochtends kennen ze daar niet, maar het is er wel altijd vroeg donker 's avonds), maar vooral weer: niemand keek ergens van op, ik voelde mij daar echt “vrij”. Dat kun je je hier niet voorstellen.
Toch zou ik er nu nog weinig voor voelen om terug te gaan. Die lange vlucht alleen al van +10 uur…
Ik wou nadien in eerste instantie met mijn ex in Portugal gaan wonen bt de verblijfsvergunning/werk/taal, maar dat is er dus nooit van gekomen.
Eerlijk gezegd ben ik daar nu blij om, want als ik erop terugkijk had ik toch te weinig met die cultuur, en de mensen die ik heb gekend uit deze landen waren mij allemaal te druk, impulsief, niet communicatief genoeg,...
Ik denk dat ik er ongelukkig was geweest en België toch te veel had gemist.

Intussen is het al meer dan een jaar dat de Duitse cultuur mij interesseert.
Ik was al altijd fan van wat Duitse cultuur (toch wb - hoe kan het ook weer anders in mijn geval - bepaalde muziek, maar ook sommige films) en heb het idee dat je ook makkelijker mensen tegenkomt die interesse hebben in cultuur/”alto’s”, al weet ik ook wel dat dit afhangt waar juist in Duitsland (maar toch al zeker waar wij geweest zijn, zelfs buiten het centrum).
De reizen die ik/wij naar Duitsland land gedaan hebben waren dan ook stuk voor stuk erg geslaagd. (Düsseldorf, Keulen, Berlijn.) Ik wist ook niet dat er zoveel groen in Duitsland was en vind het over het algemeen ook een mooier land dan België. Dat er statiegeld is op PET-flessen en blikjes is ook alleen maar positief natuurlijk. Je kunt er (bijna) overal gratis en zelfs voor niks naar het toilet en men bekijkt je er ook niet scheef voor. De mensen houden zich veel meer aan de regels. Het is er goedkoper, ook de huizen. Ik vind de meeste Duitsers zelf ook wel cool/aardig.
Heb mij al afgevraagd of ik mij daar niet wat meer zou kunnen thuisvoelen. (En dan heb ik het over de plaatsen waar ik ben geweest, of daar in de buurt, sowieso niet te ver van België.) Mijn vriend kan redelijk goed Duits, ik moet het zelf nog beter leren.
Alleen heel jammer dat er blijkbaar nog een grotere bureaucratie is dan in België, digitalisering heel traag gaat en men nog te graag met cash betaalt. Ook is het jammer dat Duitsland erg ver van de Belgische kust ligt (in vergelijking met het Antwerpse; voor mijn vriend zou het veel makkelijker zijn om zijn familie te bezoeken dan voor mij).

Nu ja, er is nog genoeg tijd. We zien wel wat de toekomst brengt. Niets is zeker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet heel veel ervaringen met Duitsers maar vorig jaar heb ik lange tijd rondgefietst in Noord-Duitsland.
Die mensen zijn daar een pak minder vriendelijk en warm tegenover Nederlanders hoor.
De steden zijn daarenboven ongezellig met weinig architectuur (vaak platgebombardeerd tijden WO2).

Maar ik kan op basis van die ervaring natuurlijk geen volledig land beoordelen.

P.S. Is 'wb' echt een gebruikte afkorting? :crazy:

Helemaal waar wat je zegt over Noord Duitsland (ook doorgefietst :D )

Berlijn is wel heel erg tof!

edit: om echt te wonen: Canada of Finland (van alles wat ik tot nu toe bezocht heb)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan