België en z'n Belgen: beste land om te leven?

België heeft een zeer onstabiel klimaat. Je kan niet uitgaan dat de zomer mooi gaat zijn of de winter winters. Die winter vind ik nog niet zo erg, maar die zomer bah.

Wat de de rest betreft erger ik mij na een week terug te zijn uit Frankrijk al weer aan het drukke, materialistische, maar toch vaak marginale Vlaanderen. De Vlaming valt toch graag op, de ene met luide muziek op zijn moto, de andere door een mouwloos t-shirt te dragen zodat al zijn tattoos zichtbaar zijn op zijn roodgebrande armen, nog anderen hebben een wagen nodig of begeven zich in groep richting horeca waarbij het om ter luidst is, anderen hebben dan weer een hond nodig. Het valt mij ook op dat er enorm veel zwerfvuil en hondendrol op straat ligt. Echt proper kan je het hier toch niet noemen.
Ik denk toch echt dat als je vindt dat de Vlaming graag opvalt je nog niet op veel andere plaatsen bent geweest.

Dit past eerder bij wat ik die kleinburgerlijkheid noemde: "oh nee die mensen hebben tattoo's", "oh nee die mensen zijn vrolijk en praten luid", "oh nee die mensen hebben een hond". Altijd maar elkaar in het oog houden en (achter de rug, uiteraard) kritiek geven.

Wel in Roemenië heb je bijvoorbeeld echte winters met vries en vooral dikke pakken sneeuw, echt prachtig.

In de zomer daarentegen is het dan weer warmer dan in België.
Ja, ik kan ook wel landen opnoemen met een continentaal klimaat. Maar buiten gebrek aan "echte seizoenen" was de mentaliteit hier ook slecht. Eigenlijk is enkel de gezondheidszorg hier ok volgens hem, en dan nog wat materiële zaken die hij niet zo belangrijk vindt. Dan ben ik wel benieuwd.

Daar is het klimaatvershil inderdaad meer uitgesproken (in het Westen). In de winter is het rond Banff -30, in de zomer +30 (dit jaar +40)
Lente is daar eigenlijk vooral gewoon sneeuw die smelt en herfst is al bijna onze winter.
Als je iets Noordelijker gaat is er daar maar 1 seizoen, namelijk winter (en die varieert dan gewoon tussen koud en fucking koud)
Maar qua temperatuur heb je idd een veel groter verschil, dat klopt.

Geen idee waarom iemand voor zijn plezier ergens wil gaan wonen waar hij 3 kleerkasten nodig heeft omdat het op een half jaar bijna 80 graden verschilt maar bon, elk zijn ding zeker?
Ik heb trouwens niks tegen Canada he, ik kijk hier gewoon naar het klimaat dat volgens jou belangrijk is.

De ene zegt dat het hier een zeer onstabiel klimaat is. <-> De andere zegt dat het hier eeuwige herfst is van september tot april. :thinking:

Deze thread was ook interessant voor een tijdje maar gaat nu al bijna twee pagina's over het oh zo slechte weer hier. Iets wat je in de ergernissen thread al genoeg kan lezen.

De ene zegt dat het hier een zeer onstabiel klimaat is. <-> De andere zegt dat het hier eeuwige herfst is van september tot april. :thinking:

Deze thread was ook interessant voor een tijdje maar gaat nu al bijna twee pagina's over het oh zo slechte weer hier. Iets wat je in de ergernissen thread al genoeg kan lezen.
Het grappige is dat mijn vrouw al een paar keer opmerkte dat het weer hier echt een gespreksonderwerp is, terwijl zij dat vroeger (Mexico, Abu Dhabi, VS) nooit zo ervaren heeft. Het is dubbel vreemd als je dan ziet hoe "goedaardig" het hier is (was :unsure: ?). Extreme hitte of koude is eerder zeldzaam, extreme regenval (op het recente voorbeeld na) ook, orkanen of tornado's ook zo goed als niets, ...

Maar ik vond het voor deze discussie nu ook wel interessanter.

Dit is een interessante blogpost voor deze thread: https://vlaminginzweden.wordpress.com/2018/11/06/bedenkingen-na-vijf-jaar/ . Blog is een Vlaming die na een scheiding op latere leeftijd een Zweedse heeft leren kennen en uiteindelijk naar daar verhuisd is. Die post die ik heb gelinkt zijn zijn gedachten na 5 jaar in Zweden . Ook de comments onder de post zijn de moeite om te lezen.
In de VS kreeg ik van mijn werkgever zo een foldertje voor de expat of iets in die aard, waar 5 fases instonden van aanpassen aan de nieuwe woonplaats. De eerste fase was de "honeymoon", als alles super lijkt en vooral beter dan de plaats vanwaar je komt, de tweede de schok als blijkt dat het toch allemaal niet rozegeur en maneschijn is, en er dingen moeilijk blijken te zijn. De rest was dan aanvaarden, aanpassen, en permanent settelen ofzo (geen idee meer, google zal wel iets opleveren). Ik was na een jaar nu ook wel terug dus ben ergens halfweg blijven steken :)

De gemiddelde toerist zit volop in die eerste fase, ik denk dat sommigen dan meteen beginnen dromen van het expatleven/een BnB/...

Maar ik denk dat je in die blog ook wel zoiets kan lezen, blijkt dan dat niet alles beter is. Ik wist bv. ook niet dat de pensioenen daar zo laag waren.

De gemiddelde toerist zit volop in die eerste fase, ik denk dat sommigen dan meteen beginnen dromen van het expatleven/een BnB/...
Ik heb dat altijd, na een paar dagen wil ik al niet meer weg uit het zuiden. Ik heb dan ook tot enkele weken na de reis geen werklust en bekijk live cams van de cote d'azur ofzo. Ik zat daar als student soms tot half september. Ideaal zou ik een job hebben waarbij ik in de week door Frankrijk reis en in het weekend thuis ben, maar dan niet met een camion. Nuja, mijn vrouw gaat dat niet willen....

Wat de de rest betreft erger ik mij na een week terug te zijn uit Frankrijk al weer aan het drukke, materialistische, maar toch vaak marginale Vlaanderen. De Vlaming valt toch graag op, de ene met luide muziek op zijn moto, de andere door een mouwloos t-shirt te dragen zodat al zijn tattoos zichtbaar zijn op zijn roodgebrande armen, nog anderen hebben een wagen nodig of begeven zich in groep richting horeca waarbij het om ter luidst is, anderen hebben dan weer een hond nodig. Het valt mij ook op dat er enorm veel zwerfvuil en hondendrol op straat ligt. Echt proper kan je het hier toch niet noemen.

Als iemand zijnde die in Ierland en Polen woont/gewoond heeft, kan ik enkel maar zeggen dat dit allesbehalve Vlaams is. In Ierland zijn ze nog marginaler en in Polen heb je op sommige van die punten ook een serieus marginale atmosfeer. Zoveel glas en hondenstront hier, tot in de kinderspeeltuinen toe!

En ik kan me niet inbeelden dat het in de grote steden in Frankrijk anders zou zijn.

Een paar jaar in Canada gewoond en ik voelde mij daar toch meer thuis dan hier. Het weer misschien (behalve de hete vochtige zomers als je geen A/C hebt), maar vooral de mensen die veel opener en verwelkomender zijn dan hier (in mijn ervaring toch). De beschikbare (ongelofelijke) natuur en veel nature-minded mensen.

Ik zou graag na mijn opleiding toch terug naar het buitenland gaan wonen. Canada zou fijn zijn maar is wat ver aangezien ik mijn familie wel graag wat regelmatiger zou zien, zeker nu er nieuwe familieleden gemaakt worden :) Dus 't zou eerder Europa worden. Ik weet echter niet waar mijn voorkeur naar uitgaat, een mix van genoeg werkgelegenheid in mijn sector, betaalbare kost van leven en sociale voorzieningen, open mensen waar je wel wat vrienden gaat kunnen maken, mooie bereikbare natuur en iets meer zon zou fijn zijn maar lijkt me nogal een utopie. Het zal natuurlijk ook afhangen van hoe vlot ik een beetje kan sparen en waar ik werk kan vinden, maar 't is toch een doel waar ik naartoe werk.

Dat gezegd zijnde vind ik België wel ok om te wonen. Sociale voorzieningen zijn een groot pluspunt hier en ik denk dat de gemiddelde Belg niet veel tekort komt over het algemeen. Ook een goeie locatie eigenlijk als je graag reist. Het milde klimaat is wel gemakkelijk vergeleken met de extreme temperaturen elders.
Ik kan niet goed aanduiden precies waarom maar ik voel mij hier minder en minder thuis. Misschien omdat huisje tuintje kindje hier echt hard aanwezig is en dat niet de route is die ik wil volgen. Ik mis ook échte natuur hier (bepaalde plaatsen in de Ardennen buiten beschouwing gelaten) en het gevoel van plaats en ruimte. Hier is er veel beton en eigenlijk nergens écht weg van de bewoonde wereld. Ik vond het in Canada ook veel makkelijker om vrienden te maken, hier is het kliekjesfenomeen veel sterker aanwezig. En ja, het regent hier best veel :p Maar moest iemand mij zeggen dat ik hier de rest van mijn leven zou moeten blijven, ik zou het wel kunnen doen lukken, er zijn ergere plaatsen om te moeten wonen.

Ik heb dat altijd, na een paar dagen wil ik al niet meer weg uit het zuiden. Ik heb dan ook tot enkele weken na de reis geen werklust en bekijk live cams van de cote d'azur ofzo. Ik zat daar als student soms tot half september. Ideaal zou ik een job hebben waarbij ik in de week door Frankrijk reis en in het weekend thuis ben, maar dan niet met een camion. Nuja, mijn vrouw gaat dat niet willen....
hé, ik ken iemand die zo'n job heeft: voor een bedrijf met activiteiten over heel Frankrijk is die meestal (enkele dagen) op de baan/in de trein en keert in t weekend terug naar Parijs.

Ongerepte natuur en gevoel van ruimte ontbeer ik wel in België, al heeft die nabijheid ongetwijfeld ook zijn voordelen. Mijn broer woont aan de andere kant van het land, maar dat is nog altijd maar anderhalf uur rijden. In de VS of Canada betekent dat het vliegtuig pakken of een heel lange autorit. Soms droom ik wel van wonen in een fraaie Zwitserse bergvallei met een verbluffend licht- en schaduwspel, welluidende koebellen, pruttelende kaasfondue, glooiende heuvels en eeuwig besneeuwde toppen, krakende gletsjers en andere idyllische taferelen.

Ongerepte natuur en gevoel van ruimte ontbeer ik wel in België, al heeft die nabijheid ongetwijfeld ook zijn voordelen. Mijn broer woont aan de andere kant van het land, maar dat is nog altijd maar anderhalf uur rijden. In de VS of Canada betekent dat het vliegtuig pakken of een heel lange autorit. Soms droom ik wel van wonen in een fraaie Zwitserse bergvallei met een verbluffend licht- en schaduwspel, welluidende koebellen, pruttelende kaasfondue, glooiende heuvels en eeuwig besneeuwde toppen, krakende gletsjers en andere idyllische taferelen.
Idem, we hebben ook gewoon het merendeel van ons land (zeker Vlaanderen) volgebouwd, omdat het een vrij dichtbevolkte regio is sinds eeuwen terug (wat jij beter zal weten dan ik). Het is allemaal ook nogal plat, geweldig voor veel zaken maar een mooi berglandschap ontbreekt wel.

Wat mijn vrouw -zeker in het begin- altijd zei was "het is hier doods", en dan bedoelde ze dat letterlijk. Dat klopt ook hé, hier is het nationaal nieuws als de wolf terug gespot wordt in Be/Vl omdat we gewoon eeuwen geleden alles dat "in de weg" liep hebben afgemaakt. Ook op vlak van kleinere dieren heeft die grote bevolkingsdichtheid effect gehad. Als we hier in de tuin wat verschillende soorten vogels en een vos zien woon je al midden in de natuur volgens sommigen.

In Mexico liggen op sommige plaatsen de leguanen te zonnen alsof het straatkatten zijn, en zie je hopen prachtige vlinders. Een gecko op het plafond is ook normaal. In de VS, Wisconsin dan in mijn geval, is er buiten de stad (die ook niet gigantisch was) meteen een hoop natuur. Ik weet nog hoe geweldig ik het vond dat ik de eerste week achter mijn appartementsgebouw gewoon een buidelrat tegenkwam. De 5 min op weg naar de supermarkt waren dan nog genoeg om een marmot en wat grondeekhoorns te spotten. In de winter passeerde er een groep wilde kalkoenen voor mijn deur.

Ik denk dat het ook wel verklaart waarom hier minder mensen "nature-minded" zijn zoals @Tanuki_ zegt. Ik ken toch heel wat vrienden die alles dat geen hond of kat is nogal vies vinden, en ik denk dat algemeen "hiking" hier ook verre van de wijdverspreide hobby is die het in de VS is. Vermits Wisconsin net ten zuiden van Canada ligt, zal dat er wel wat op lijken.

Idem, we hebben ook gewoon het merendeel van ons land (zeker Vlaanderen) volgebouwd, omdat het een vrij dichtbevolkte regio is sinds eeuwen terug (wat jij beter zal weten dan ik). Het is allemaal ook nogal plat, geweldig voor veel zaken maar een mooi berglandschap ontbreekt wel.

Wat mijn vrouw -zeker in het begin- altijd zei was "het is hier doods", en dan bedoelde ze dat letterlijk. Dat klopt ook hé, hier is het nationaal nieuws als de wolf terug gespot wordt in Be/Vl omdat we gewoon eeuwen geleden alles dat "in de weg" liep hebben afgemaakt. Ook op vlak van kleinere dieren heeft die grote bevolkingsdichtheid effect gehad. Als we hier in de tuin wat verschillende soorten vogels en een vos zien woon je al midden in de natuur volgens sommigen.

In Mexico liggen op sommige plaatsen de leguanen te zonnen alsof het straatkatten zijn, en zie je hopen prachtige vlinders. Een gecko op het plafond is ook normaal. In de VS, Wisconsin dan in mijn geval, is er buiten de stad (die ook niet gigantisch was) meteen een hoop natuur. Ik weet nog hoe geweldig ik het vond dat ik de eerste week achter mijn appartementsgebouw gewoon een buidelrat tegenkwam. De 5 min op weg naar de supermarkt waren dan nog genoeg om een marmot en wat grondeekhoorns te spotten. In de winter passeerde er een groep wilde kalkoenen voor mijn deur.

Ik denk dat het ook wel verklaart waarom hier minder mensen "nature-minded" zijn zoals @Tanuki_ zegt. Ik ken toch heel wat vrienden die alles dat geen hond of kat is nogal vies vinden, en ik denk dat algemeen "hiking" hier ook verre van de wijdverspreide hobby is die het in de VS is. Vermits Wisconsin net ten zuiden van Canada ligt, zal dat er wel wat op lijken.
Een boswandeling in Vlaanderen is dan ook totaal anders dan een boswandeling in de VS, dat zijn héél andere grootordes waar we over spreken. Het Brusselse Zoniënwoud is zowat het grootste bosgebied van België (en vroeger deel van een véél groter woud), maar dat is vrij klein tegenover wat de VS te bieden heeft. Zoals je zelf aangeeft is de verstedelijking hier al vanaf de middeleeuwen bezig, maar België heeft een relatief klein grondgebied met een hoge bevolkingsdichtheid. Voeg daar nog eens een behoorlijk belabberde ruimtelijke ordening aan toe (eerder ruimtelijke chaos) en je krijgt een lappendeken van gebetonneerde gebieden. Wat er van groen overblijft is grotendeels gecultiveerd voor de landbouw. Met Zuhal Demir hebben we gelukkig wel een minister die actief bezig is om natuurreservaten te stichten, maar je gaat hier met de beste wil van de wereld geen ruimte kunnen vrijmaken die nog maar in de buurt komt van wat je in de VS kan ervaren. Of elders.

Dat gezegd zijnde kan ik wél genieten van een boswandeling in de buurt en staar ik me niet blind op wat IG-influencers tonen van natuurrijkere gebieden in de wereld. Het is de kunst om te koesteren wat je hebt, ook al is dat niet veel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan