Belastingsvrije jobs

Cattadelic

Banned
Zag deze week een vacature passeren die me wel interesseerde. Ging over een job bij de NAVO (in België).

Loonbarema's worden openlijk aangegeven en er staat ook bij dat het salaris belastingsvrij is. Wil dit dan zeggen dat er wel RSZ geheven wordt maar geen voorheffing? Of gewoon helemaal niets?

Wat zijn hier dan de eventuele valkuilen om rekening mee te houden tov een "normale" job?

Zag deze week een vacature passeren die me wel interesseerde. Ging over een job bij de NAVO (in België).

Loonbarema's worden openlijk aangegeven en er staat ook bij dat het salaris belastingsvrij is. Wil dit dan zeggen dat er wel RSZ geheven wordt maar geen voorheffing? Of gewoon helemaal niets?

Wat zijn hier dan de eventuele valkuilen om rekening mee te houden tov een "normale" job?
Wordt geen RSZ op geheven en dus voor de jaren bij NATO ook geen pensioen.

Ze hebben in ruil wel ruime groepsverzekering. Alsook betaal je volle pot bij de dokter en ziekenhuis kosten. Maar hiervoor hebben ze hospitalisatieverzekering.

Dacht ook dat je het loon 12 keer kreeg en niet 13,92 zoals in vele gevallen bij Belgische werkgever.

Je job is ook maar x jaar gegarandeerd. Daarna moet je opnieuw solliciteren.

De lat ligt blijkbaar ook wel hoog.

je betaalt geen RSZ aan België, er wordt intern ingehouden voor het eigen pensioen. Je "sociale voordelen" gaat via de internationale organisatie.

Navo geeft dus wel pensioen maar het pensioen van de Navo is belastbaar in het land waar je woont. (Alleszins Navo gepensioeneerden moeten wel inkomstenbelastingen betalen als ze in België blijven maar er is een soort compensatie voor, dacht ik.)

Iedere internationale organisatie heeft zijn eigen regels want dat stemt specifiek af van de internationale akkoorden specifiek aan die organisatie. Niet zomaar denken dat hetgeen bij de Europese Unie telt, ook telt bij de NAVO, de VN, Eurocontrol,...

Ook oppassen met het statuut. Tijdelijke NAVO-jobs zijn gewoon belastbaar in het land waar je werkt naar mijn weten. Er is daar een verschil tussen "vaste" en "tijdelijke" medewerkers. (Kan zijn dat dat heel recent veranderd is: https://www.fdfa.be/sites/default/files/2022-03/1267_Regeling in het Engels.pdf- getekend in 2022 )

"Belastingvrije" jobs is ook een foute titel. Vaak is er wel een intern belastingssysteem.
Er is ook een verschil tussen "vrijgesteld van Belgische inkomstenbelasting zonder progressievoorbehoud" en "vrijgesteld van Belgische inkomstenbelasting met progressievoorbehoud".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan