phate_13
Well-known member
Best absurd inderdaad, zeker als je een huis niet in rekening neemt.![]()
“Zorg dat je 100 keer je laatste nettomaandloon spaart tegen je pensioen”: drie manieren om hier meteen mee te beginnen
Voor veel Belgen volstaat het wettelijk pensioen niet om hun levensstandaard na pensionering te behouden. HLN-geldexpert Chris Sugira zet drie manieren op een rij om extra financiële ademruimte op te bouwen én lijst de aandachtspunten op. “Hierbij komt op je 60ste verjaardag Vadertje Staat langs...www.hln.be
Uiteraard HLN niveau en achter paywall dus ik weet niet of je eigen woning is meegerekend.
Maar als ik dan effe back of the envelope reken moet je bij een gelijk loon (meestal stijgt je loon doorheen je loopbaan) en geluk hebben met een stevige rente/belegging (5% genomen) gemiddeld over een 42-jarige loopbaan élk jaar 15% van je inkomen kunnen sparen én nooit meer aanraken...
Even een paar aannames voor de back of the envelop berekening:
- Een snelle google search zegt me dat de huidige mediaanlonen dicht bij de pensioenleeftijd rond de 3300 euro.
- We starten "te laat" met "voldoende" sparen aangezien we de eerste 10 jaar van onze loopbaan sparen voor een woning. Dus ik ga uit van een horizon van 35 jaar.
Puur om dan 330000 euro te bekomen op 35 jaar met een rendement van 5% (zelfde aanname), moet er 290 euro per maand gespaard worden (en niet aangeraakt worden!). Voor heel wat mensen wellicht al een stevige opdracht.
Maar, en dan komt de crux, dan hebben we 330000 euro gespaard. Tegen dat we 35 jaar verder zijn is het nettoloon natuurlijk ook door indexatie verder geëvolueerd. Een nettoloon van nu 3300 euro is in 35 jaar, puur door een inflatie van 2% 6600 euro.
Dan spreken we over een eindbedrag van 660000 euro dat behaald moet worden. Wat neerkomt op 595 euro/maand, of realistischer, nu 455 euro per maand en elk jaar verhoogt met de index (eind bedrag van 892 euro per maand).
Ik mag dus inderdaad hopen dat vastgoed meegeteld mag worden voor dit bedrag te bekomen. Dan wordt het voor heel wat mensen al realistischer. Of, dat het hebben van vastgoed uberhaupt het doel gewoon verlaagt. Het al dan niet moeten betalen van huur/lening op het moment van pensioen is gewoon cruciaal.
Maar goed, veel te veel berekend en assumpties op basis van veel te weinig informatie.