Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

De klucht zou wel zijn dat er nog een inflatie spurtje is in december waardoor de spilindex in december overschreven wordt. Dan zijn ze eraan voor de moeite met de ambtenaren, want die gaan hun volledige indexatie nog hebben in 2025 dan. HA-HA-HA.
Is de klucht net niet dat ambtennarenlonen nooit geïmpacteerd zijn door de centenindex? Tenzij ik het verkeerd verstaan heb...

Volgens VRT:
  • Loonindexering in 2026 en 2028? Vast bedrag van 80 euro bovenop brutoloon, in plaats van indexering in procenten, voor wie meer dan 4.000 euro bruto verdient.
  • Loonindexering in 2027 en 2029? "Gewone" loonindexering voor iedereen.
  • Meerdere loonindexeringen in 2026 en 2028? Enkel de eerste indexering wordt begrensd.
Vooral die onderste is belangrijk als je weet hoe ambtenarenlonen geïndexeerd worden. Want een ambtenarenloon gaat vast met 2% (de limiet van de centenindex dus :p ) omhoog als de spilindex overschreden wordt. Wat meerdere keren per jaar kan gebeuren.
Als deze spilindex bereikt of overschreden wordt, dan worden de lonen en sociale uitkeringen in de publieke sector verhoogd met 2%.

Dus, enkel de eerste indexering wordt begrensd + ambtenarenlonen indexeren vast 2% = ambtenarenlonen worden niet geraakt door de centenindex.
Idem met iets zoals de banken (bv PC 310), die indexeren maandelijks....

Correct me if I'm wrong. Want ik hoop ten zeerste dat ik fout ben, dat VRT artikel is ook de enige plek dat ik er meer info over vond. Want ik stelde mij zoals @Renegadexxripxx hierboven ook al de vraag hoe dat ging werken indien men meerdere keren per jaar indexeert.

Miljoenen mensen gaan administratie moeten doen waar amper iemand beter van wordt. Als het gaat over hoe Europa zichzelf stokken in de wielen steekt lijkt dit me wel een heel mooi voorbeeld.

Wij tikken niet, wij hebben ook geen overuren, heb overlaatst de hele macht gewerkt en dan de dag erop wat later begonnen.
Zeer veel vrijheid met bepaalde doelen. Als je je doel niet haalt heb je wel een probleem. We rapporteren wel gewerkte uren in een tool, maar dat is om de projectkost te berekenen.
Voor mij is dat een perfect systeem.

Vandenbroucke die in de kamer kwam claimen dat we toch niet gingen zeveren over 25 cent bij de frituur he... (weet de eaxacte bewoording niet meer, maar het kwam daar op neer). Ondertussen wel negeren dat de frituur maar één vb is van de vele dingen die duurder zouden worden. 🤡

Ik vraag me ook af wat Vandenbroucke bestelt in de frituur dat zijn bestelling maar ongeveer € 4,42 kost?
Ik bestel een middelmaat friet en een viandel en ik zit al aan € 7,20 ... en dat is dus maar één snack en géén saus.

En volgend jaar wordt één van mijn standaardbestellingen dus dan € 7,60. Dat is al € 0,40 meer en dat dus een 2 à 4 keer per maand... Dat is wél meer dan € 0,25 ... wil ik toch wel graag eens over zeveren eigenlijk.

Effe een vluchtige blik op m'n budget van de afgelopen maand... als ik de btw-verhoging doorreken op zowel, m'n frietjes, m'n fitness-abonnement en de 2 cinéma-tickets die ik nochtans met korting gekocht heb, zit ik al aan € 4,49. 🥲🤡

Alle gekheid op een stokje, stoor ik me ergens nog meer aan het feit dat ze dit gaan doorrekenen in een prijsstijging die men ongetwijfeld ook nog eens naar boven afrondt, net zoals de energiecrisis, corona, [insert excuse], etc.
Ze gaan (terecht) niet een deel van deze btw-verhoging zelf inslikken, en prijzen zet men ook deels psychologisch.

Is er al ergens uitgelegd hoe men het aanpakt met barema's? Nu is dat simpel. Voor een bepaalde functie heb je x jaar ervaring in barema y, vermengigvuldig met coëfficiënt z (index) en je hebt het brutoloon.

Nu echter zal persoon A met x jaar ervaring waar y*z < 4000 euro is de volledige index krijgen. Voor deze persoon blijft de berekening dus makkelijk y*z, ook in de toekomst. Echter voor iemand met hetzelfde barema maar x+10 jaar ervaring en y*z > 4000 euro, zal in de toekomst de berekening y*z niet meer correct zijn, wat niet de volledige index wordt toegepast. Dus iedere persoon die in 2026 een loon hoger heeft dan 4000 euro krijgt een eigen "z" afhankelijk van zijn anciënniteit, die die persoon voor de rest van zijn loopbaan meekrijgt (zolang hij bij dezelfde werkgever blijft?)? Op IT vlak zal dat toch geen besparing zijn. :laugh:

Zou men dat echt zo durven doorvoeren?

Ik zou het logischer vinden indien mensen wiens voltijdse loon boven de € 4000 zou liggen, maar die deeltijds werken, ook slechts een index krijgen pro rato. Deeltijds werken wordt in dit land al te veel "beloond" door het progressieve belastingsysteem. Het zou indexering inderdaad een pak complexer maken, en iedereen zou bijna inderdaad een persoonlijke "z" moeten meedragen, klopt...

Ik snap niet hoe je tot zo'n complexe redenering komt.

Het is toch gewoon:
- index op eerste 4000 euro
- index op alles boven 4000 euro/2 --> aan de regering geven

Of dat nu 1 2 3 4 of 10% is.

De klucht zou wel zijn dat er nog een inflatie spurtje is in december waardoor de spilindex in december overschreven wordt. Dan zijn ze eraan voor de moeite met de ambtenaren, want die gaan hun volledige indexatie nog hebben in 2025 dan. HA-HA-HA.

Dat kunnen we niet uitsluiten, maar zou me straf lijken als ik naar de evolutie kijk?
I stand corrected, haha,

Laatst bewerkt:
Ik vraag me ook af wat Vandenbroucke bestelt in de frituur dat zijn bestelling maar ongeveer € 4,42 kost?
Ik bestel een middelmaat friet en een viandel en ik zit al aan € 7,20 ... en dat is dus maar één snack en géén saus.

En volgend jaar wordt één van mijn standaardbestellingen dus dan € 7,60. Dat is al € 0,40 meer en dat dus een 2 à 4 keer per maand... Dat is wél meer dan € 0,25 ... wil ik toch wel graag eens over zeveren eigenlijk.

Effe een vluchtige blik op m'n budget van de afgelopen maand... als ik de btw-verhoging doorreken op zowel, m'n frietjes, m'n fitness-abonnement en de 2 cinéma-tickets die ik nochtans met korting gekocht heb, zit ik al aan € 4,49. 🥲🤡

Alle gekheid op een stokje, stoor ik me ergens nog meer aan het feit dat ze dit gaan doorrekenen in een prijsstijging die men ongetwijfeld ook nog eens naar boven afrondt, net zoals de energiecrisis, corona, [insert excuse], etc.
Ze gaan (terecht) niet een deel van deze btw-verhoging zelf inslikken, en prijzen zet men ook deels psychologisch.

Hij zei ook: ja maar die verhoging komt dan weer in de index pot terecht wat zal zorgen dat uw loon sneller stijgt. Meneer vergeet wel dat de index compensatie is voor duurder wordend leven uit het verleden en je dus altijd iets verliest.

Hij zei ook: ja maar die verhoging komt dan weer in de index pot terecht wat zal zorgen dat uw loon sneller stijgt. Meneer vergeet wel dat de index compensatie is voor duurder wordend leven uit het verleden en je dus altijd iets verliest.

Maar for the record: ik kan me gerust vinden in het idee dat ook ik, iets verlies.
Een begrotingsput van jewelste die gedempt moet worden dat kan je niet op een pijnloze manier doen, tenzij je in politieke extremen gelooft.

Ik stoor me wel aan:
  • Incoherente maatregelen, check helaas deze "centenindex" waar men toch stevige documentatie gaat mogen voorzien om dit nog enigszins begrijpelijk en fair door te voeren (check mijn voorbeeld van deeltijds werken). Had dan gewoon de lasten op de hoogste lonen verhoogd bijvoorbeeld (wat men nu de facto doet, maar op een absurde manier).
    ...
  • Maatregelen op maat van lobbygroepen, dat men speelt met de btw en belasting op consumptie? Ook begrijpelijk, maar waarom is een ticket voor een museum 6% en een cinéma-ticket 12% binnenkort? Er zijn ook marginale musea versus kwaliteitsvolle/cultuurrijke films denk ik dan.
    ...
  • Onaangeroerde heilige huisjes, bijvoorbeeld verhuurinkomsten die men bij pensioenen zou kunnen optellen.
    ...
  • Te veel overgangsmaatregelen voor de babyboomers en gen X, net als in het regeerakkoord. Triest om te zien hoe weinig oude leerkrachten verliezen en hoe veel jonge, en die laatsten krijgen niks in de plaats, ook geen tweede pijler of zelfs geen maaltijdcheques.
Nu er zitten wat mij betreft ook een behoorlijk aantal goede zaken in dit nieuwe akkoord, bijvoorbeeld meer fraudebestrijding door die "money control" (lol).

Ik denk dat men op een bepaald moment gaat moeten aanvaarden dat de tijden veranderen en men niet kan blijven winnen?

Maatregelen FVDB

- men verwacht tegen 2030 trouwens 682.000 langdurig zieken

Acties die men gaat invoeren:
- Na 10 weken ziekte invullen vragenlijst
- Tijdens eerste jaar minstens 3 keer langs de arts
- Attest arbeidsongeschiktheid moet elk jaar vernieuwd worden (met uitsluiting van ernstige aandoeningen zoals kanker, dementie, ...)
- Eerste bezoek aan dokter mag maximaal resulteren in 3 weken ziekte (met wat aanpassingen voor duidelijke uitzonderingen), daarna moet je opnieuw naar de dokter - vanaf het 2de briefje is het max. 3 maand
- artsen zullen ook moeten aangeven wat hun verwachtingen zijn in termen van geschiktheid, type werk ...
- ziekenfondsen gaan meer mensen oproepen om door een adviserend arts te worden onderzocht - focus op jongeren, mentale problemen en rugklachten
- werkgever moet 4 weken loon uitbetalen, na die periode uitkering ziekenfonds
- bedrijven met meer dan 50 werknemers zullen 4 maanden lang 30% van de ziekte uitkering moeten betalen

Het is een begin, maar of het voldoende zal zijn - hopelijk wel natuurlijk, in deze tekst wordt ook menig buikgevoel/observatie van mezelf bevestigd - dus men weet waar het probleem zit, dat is alvast een goed begin.
En van werkgevers controleren ivm aangepast maatwerk voorzien voor langdurige zieken is blijkbaar weeral eens niets te vinden.. typisch.

En van werkgevers controleren ivm aangepast maatwerk voorzien voor langdurige zieken is blijkbaar weeral eens niets te vinden.. typisch.

Inspanningen van werkgevers​

Ook van de werkgevers wordt een inspanning verwacht. Zo komt er een uitbreiding van de solidariteitsbijdrage.
Het gaat om de terugbetaling door de werkgever van 30 procent van de uitkering die betaald wordt door het ziekenfonds. De bijdrage is wel enkel van toepassing op bedrijven met meer dan 50 werknemers en geldt enkel voor werknemers tussen 18 en 55 jaar.
Omgekeerd zullen werkgevers die arbeidsongeschikten kansen geven om terug te keren naar de werkvloer daarvoor ook beloond worden met een verhoogde werkhervattingspremie.

Aangepast werk is vaak ook een moeilijke hé... bijvoorbeeld: uitgebluste leerkracht met burnout, kan niet meer lesgeven, wat voor "aangepast werk" kan een school dan voorzien? Allemaal maar op het secretariaat duwen?

En een gelijkaardig verhaal kan je ook opbouwen voor andere organisaties, bedrijven, etc.

Nee, het is index op 4000 euro, alles boven de 4000 euro is index-2% waarvan de helft voor de overheid. In mijn bovenstaand voorbeeld gaat er 20 euro/maand naar de overheid en 20 euro/maand besparing bedrijf..

Jouw voorbeeld is waar als de index gelijk of onder de 2% ligt, met mss een aftopping op 80 euro, maar dat zou het nog complexer maken.

Ik lees nergens dergelijke berekening. Akkoord, elk rekenvoorbeeldje is met 2% gerekend en dan kom je aan 80.

Voor de rest lees ik echt nergens dat het (X - 2%) is boven de 4000.

Wat niet wegneemt dat het een koterij is voor barema's en deeltijdse werknemer :laugh:

Was er maar een simpele oplossing voor al deze problemen. :laugh:

Maarja, wel, niet, wel, niet, wel, niet. Met de sossen erbij. En dan is dat het compromis diarree.

Aangepast werk is vaak ook een moeilijke hé... bijvoorbeeld: uitgebluste leerkracht met burnout, kan niet meer lesgeven, wat voor "aangepast werk" kan een school dan voorzien? Allemaal maar op het secretariaat duwen?

En een gelijkaardig verhaal kan je ook opbouwen voor andere organisaties, bedrijven, etc.
Da's inderdaad mooi in theorie maar in de praktijk valt dat moeilijk te implementeren. Of toch voor bureaujobs. Ik kan me inbeelden dat je bij fysieke arbeid ze meer richting een bureau kan zetten (al moet je dat ook liggen) maar wat ga je bij een burn-out doen als je in een kantoor werkt en hele dag op pc en met papieren werkt?

Is de klucht net niet dat ambtennarenlonen nooit geïmpacteerd zijn door de centenindex? Tenzij ik het verkeerd verstaan heb...

Volgens VRT:

Vooral die onderste is belangrijk als je weet hoe ambtenarenlonen geïndexeerd worden. Want een ambtenarenloon gaat vast met 2% (de limiet van de centenindex dus :p ) omhoog als de spilindex overschreden wordt. Wat meerdere keren per jaar kan gebeuren.

Dus, enkel de eerste indexering wordt begrensd + ambtenarenlonen indexeren vast 2% = ambtenarenlonen worden niet geraakt door de centenindex.
Idem met iets zoals de banken (bv PC 310), die indexeren maandelijks....

Correct me if I'm wrong. Want ik hoop ten zeerste dat ik fout ben, dat VRT artikel is ook de enige plek dat ik er meer info over vond. Want ik stelde mij zoals @Renegadexxripxx hierboven ook al de vraag hoe dat ging werken indien men meerdere keren per jaar indexeert.

Uw statement dat de ambtenarenlonen defacto niet geraakt worden klopt niet.
De centenindex is niet gebaseerd op 2%. Men heeft gewoon zich gebaseerd op het feit dat bij de ambtenaren zodra de inflatie 2% is dat de lonen van hen met 2% stijgen. Is over 2 maand de inflatie nog eens met 2% gestegen dan krijgen de ambtenaren een nieuwe indexatie van 2%.

Hetgeen er gebeurt is dat in 2026 nadat men dit activeert enkel de eerste indexatie in dat jaar van toepassing is. Als de wet rond is in februari en actief is in maart. En de inflatie stijgt tot 2% in vb juni. Dan is die index geïmpacteerd. Indien echter in januari de ambtenarenlonen indexeren en ze krijgen het er pas rond tegen maart dan is de index van de ambtenaar niet geïmpacteerd. Net zoals de indexatie die vb PC200 krijgt in het begin van het jaar ook niet. En hun eerstvolgende indexatie zal pas gebeuren in 2027 waar men defacto gezegd heeft dat dit niet het geval is.
Men heeft ook niet voorzien om dit te baseren op de al voorziene index in 2026 het moment dat het van toepassing is.

Voor de rest heeft men enkel gezegd dat de eerste indexatie afgeroomd wordt. Als dat 0.3% is voor vb PC200 in 2026 en 5% in 2027 dan wordt enkel uw loon boven de 4k afgeroomd van uw indexatie van 0.3%. En wordt de helft van dat stuk van de indexatie doorgegeven aan de staat.

Ik ga er echter vanuit dat ze in hun statistieken er vanuit gegaan zijn dat de index in 2026 wel ergens zou stijgen met 2% en ze de intentie hadden om dat geregeld te hebben tegen eind 2025 zodanig dat dit actief was in 1/01/2026. En dat hun voorspellingen er ook waren dat de volgende index in 2028 zou zijn en niet in 2027.
Maar het kan zijn dat er een index is voor de ambtenaren dit jaar of begin volgend jaar voor de invoering van die centenindex en opnieuw 1 in 2027 maar geen in 2028 om er dan terug 1 te hebben in 2029. Waardoor men langs deze doelgroep grijpt. Het is gewoon een idioot systeem.
En er is nog verduidelijking nodig van hoe ze dit effectief gaan toepassen met de verschillende indexatiesystemen en hoe ze omgaan met de verschillen tussen de mensen.

Sowieso is het beste scenario voor het individu dat de inflatie laag is of niet boven de threashold gaat in 2026 of in 2028. Maar wel in 2027 of 2029. Al zit men dan met een significant gat in zijn begroting waarvan ik dan verwacht dat ze die afroming dan wel zullen voorzien in 2027 en 2029 ook.

Echter dit echt eerlijk krijgen.. ik zie het niet.

Uw statement dat de ambtenarenlonen defacto niet geraakt worden klopt niet.
Je hebt gelijk, staat heel slecht uitgelegd in dat VRT artikel en ook elders. Men gaat uit van die fictieve 2% als voorbeeld maar verduidelijkt niet overal dat het fictief en een voorbeeld is...

Maar betekent dan wel dat de ambtenarenlonen (en anderen die meermaals per jaar indexeren) minder geïmpacteerd worden?
Want als enkel de eerste indexatie van het jaar geïmpacteerd wordt door de centenindex, is dit toch een kleinere brok dan voor zij die jaarlijks indexeren?

Pak PC310 terug die 2maandlijks indexeert (zie hier voor de indexaanpassingen, kan dus ook negatief zijn), als die een indexaanpassing in januari hebben van +0,21%, dan in maart +1,03% dan in mei +0.87%, in juli ++0.42%, ... (ik heb 2023 als voorbeeld genomen) dan wordt dus enkel die eerste indexatie van 0,21% afgeroomd.
Terwijl dan bv PC200, die per jaar indexeert, +11,08% had in januari 2023. Terwijl PC310 dus die indexeringen het jaar ervoor al kreeg, ook in mondjesmaat...
En als de eerste indexatie toevallig een negatieve is in 2026 of 2028; wat dan? :P

Ik vermoed dat het toch wat koffiedik kijken wordt tot de wettekst gepubliceerd is, want je vind op verschillende plekken verschillende info.

Maar betekent dan wel dat de ambtenarenlonen (en anderen die meermaals per jaar indexeren) minder geïmpacteerd worden?

Ik vermoed dat het toch wat koffiedik kijken wordt tot de wettekst gepubliceerd is, want je vind op verschillende plekken verschillende info.
Kunnen we nu niet zeggen.
Uw laatste punt is gewoon van toepassing. Nu is dit pure speculatie.
Indien januari 2026 PC200 indexatie zou zijn en die is 0.5%. Terwijl de ambtenarenlonen in november 2% indexeren omdat de threashold bereikt is. De lonen in januari 2027 bij PC200 1.5% indexeren. En dan voor beide niets in 2028. Dan zijn de ambtenaren slechter af.
Is het 1.5% in januari 2026 PC200 en de indexatie van 2% threashold voor ambtenaren gebeurt pas in 2027 of de index PC200 was 2.5% en de index van de ambtenaren is de 2% gebeurd in december 2025 dan zijn de ambtenaren beter af.
Is het januari 2026 0.3% en maart 2026 2%, juni 2% en december 2% dan zijn de ambtenaren ook weer slechter af. Want enkel de januari 2026 zou geïmpacteerd worden bij PC200. Bij de ambtenaren zou dan waarschijnlijk in februari of maart die 2% gebeuren en zou die indexatie gebeuren terwijl die in juni en december overgeslagen wordt. De PC200 in 2027 met 6% omhoog gaat maar de ambtenarenlonen dan maar 1 keer afgeroomd werd ipv3 keer.
Voor de rest weten we ook niet wat er effectief nog overblijft van die belofte om niet meerdere keren te indexeren.

Kan zoals gezegd alle kanten uitgaan.

Laatst bewerkt:
Vandenbroucke die in de kamer kwam claimen dat we toch niet gingen zeveren over 25 cent bij de frituur he... (weet de eaxacte bewoording niet meer, maar het kwam daar op neer). Ondertussen wel negeren dat de frituur maar één vb is van de vele dingen die duurder zouden worden. 🤡
Het is dan ook wel de oppositie zoals PVDA en VB die keer op keer met datzelfde voorbeeld op de proppen komen.

Zou men dat echt zo durven doorvoeren?

Ik zou het logischer vinden indien mensen wiens voltijdse loon boven de € 4000 zou liggen, maar die deeltijds werken, ook slechts een index krijgen pro rato. Deeltijds werken wordt in dit land al te veel "beloond" door het progressieve belastingsysteem. Het zou indexering inderdaad een pak complexer maken, en iedereen zou bijna inderdaad een persoonlijke "z" moeten meedragen, klopt...
Als ze voor deeltijdsen niet pro-rata werken wordt het nog een pak complexer en oneerlijker, dus ik vermoed wel pro rata. Dat neemt de nood aan een geïndividualiseerde indexcoëfficiënt voor de barema's niet weg...dus het wordt een administratievf kluwen in vergelijking met een indexsprong voor iedereen.

En waardoor ook wel weer de nodige achterpootjes en scheeftrekkingen zullen ontstaan. Zo ga je op termijn bv. cases hebben waarbij mensen die dezelfde job uitvoeren maar meer anciënniteit hebben minder gaan verdienen dan wie minder anciënniteit heeft, omdat die laatste bv. nog niet aan het werk waren in 2026, of omdat ze toen nog geen 4000 euro verdienden.

Dan was een aanpassing van de belastingschijven evt. gecombineerd met een indexsprong (voor iedereen). A. Administratief veel makkelijker geweest, B. Zonder achterpootjes C. Eerlijker. D. Met dezelfde gevolgen geweest Ja, dat heeft te veel een smaak van "belastingsverhoging", en meneer Bouchez had daar toch wat te veel tegen gefulmineerd om dat nog geloofwaardig te laten passeren.

Geen extra accijnzen op tabak en alcohol?
LOL wie koopt dat nog in België? De mensen zijn ook niet allemaal dom, logisch dat vanaf een bepaald moment het netto-effect nihil wordt en later zelfs negatief. Er zijn bij mijn weten geen cijfers over maar volgens mij verliezen ze nu al meer geld aan de verschuiving van het koopgedrag naar het buitenland dan dat ze winnen met hun accijnsverhogingen.

LOL wie koopt dat nog in België? De mensen zijn ook niet allemaal dom, logisch dat vanaf een bepaald moment het netto-effect nihil wordt en later zelfs negatief. Er zijn bij mijn weten geen cijfers over maar volgens mij verliezen ze nu al meer geld aan de verschuiving van het koopgedrag naar het buitenland dan dat ze winnen met hun accijnsverhogingen.

Mijn mama die ik niet overtuigd krijg om te stoppen met roken.
Vele andere mensen die niet standaard effe naar Luxemburg rijden voor hun kankerstokjes, omdat ze niet willen of kunnen.
Of zelfs degenen die het wel nog in het buitenland gaan kopen, maar door hun voorraad heen zitten.

Terug
Bovenaan