the_fox
Well-known member
Is de klucht net niet dat ambtennarenlonen nooit geïmpacteerd zijn door de centenindex? Tenzij ik het verkeerd verstaan heb...De klucht zou wel zijn dat er nog een inflatie spurtje is in december waardoor de spilindex in december overschreven wordt. Dan zijn ze eraan voor de moeite met de ambtenaren, want die gaan hun volledige indexatie nog hebben in 2025 dan. HA-HA-HA.
Volgens VRT:
Wat is de 'centenindex' en wat betekent dat voor jouw loon, pensioen of uitkering? | VRT NWS Nieuws
Wie maandelijks meer dan 4.000 euro bruto verdient, of een pensioen of uitkering krijgt van meer dan 2.000 euro, zal in 2026 en in 2028 telkens eenmalig geen volledige indexering krijgen. Het is een van de maatregelen uit het begrotingsakkoord van de federale regering. Hoe werkt die zogenoemde...
Vooral die onderste is belangrijk als je weet hoe ambtenarenlonen geïndexeerd worden. Want een ambtenarenloon gaat vast met 2% (de limiet van de centenindex dus
- Loonindexering in 2026 en 2028? Vast bedrag van 80 euro bovenop brutoloon, in plaats van indexering in procenten, voor wie meer dan 4.000 euro bruto verdient.
- Loonindexering in 2027 en 2029? "Gewone" loonindexering voor iedereen.
- Meerdere loonindexeringen in 2026 en 2028? Enkel de eerste indexering wordt begrensd.
) omhoog als de spilindex overschreden wordt. Wat meerdere keren per jaar kan gebeuren.
Indexatie, algemene principes | BOSA
Hier vind je informatie over de verschillende soorten index en de invloed daarvan op de berekening van de wedden en lonen. De spilindex werd overschreden in december 2025. Vanaf 1 maart 2026 zal de nieuwe verhogingscoëfficiënt 2,1647 bedragen.
Als deze spilindex bereikt of overschreden wordt, dan worden de lonen en sociale uitkeringen in de publieke sector verhoogd met 2%.
Dus, enkel de eerste indexering wordt begrensd + ambtenarenlonen indexeren vast 2% = ambtenarenlonen worden niet geraakt door de centenindex.
Idem met iets zoals de banken (bv PC 310), die indexeren maandelijks....
Correct me if I'm wrong. Want ik hoop ten zeerste dat ik fout ben, dat VRT artikel is ook de enige plek dat ik er meer info over vond. Want ik stelde mij zoals @Renegadexxripxx hierboven ook al de vraag hoe dat ging werken indien men meerdere keren per jaar indexeert.