Wat als we deflatie hebben bij een gedeeltelijke indexsprong, blijven dan de hogere lonen minder negatief geindexeerd?
Nee serieus, afhankelijk van de effectieve indexpercentages de komende jaren, zal de impact voor de middenklasse effectief zeer beperkt zijn, gezien het enkel het gedeelte boven die 4000 euro betreft. Zoals eerder hier gepasseerd, bij 2% index is dat 20/40 euro bruto minder bij 5k/6k bruto. (En tweemalig, dus uiteindelijk 40/80 euro bruto).
Natuurlijk is elk bedrag significant, maar al bij al vind ik dat nog beperkt. Vooral aangezien het gaat over
"vastgelegde minima die de overheid bepaalt dat bedrijven moeten geven qua loonsverhoging". Het gaat niet over belastingen an sich. Dit hangt natuurlijk ook sterk samen met de loonnormwet, waarbij ik vind dat men parallel hier wel wat ruimte in mag creëren om (goed draaiende) bedrijven hier wel meer mogelijkheden in te schenken.
Ik begrijp wel goed, dat dit natuurlijk iets is dat een zeer hoge zichtbaarheid heeft. Waardoor dat kleine bedragen enorm uitvergroot worden qua perceptie.
Maar het maakt wel duidelijk wie in het vizier komt als "brede schouders".
Aan de onderkant wordt er weer zeer matig gemorreld. Integendeel, wie al zo goed als niks bijdraagt, moet nog minder bijdragen. De kloof tussen werken en niet-werken wordt zo wat groter. Ipv eens deftig achter de foefelaars te gaan zodat de niet-werken kant minder vangt.
Al jaren worden de anekdotes over de foefelaars door bepaalde politieke strekkingen afgedaan als 'overdreven', 'anekdotes' en 'karikaturen'. Terwijl we de laatste maanden van de ene verbazing in de andere vallen (bon, ik niet, want al die gevallen waren zelfs bij ons in de straat al 20y gekend).
- Moh, zijn er sjarels die heel hun leven niet werken en op de dop staan en weinig moeite doen ? Vader en zoon in de atletiek bij ons, 20y lang
- Moh, zijn er sjarels die beetje werken, continu 'ziek' zijn met foefeldokters, en zo veel geld voor weinig werk hebben ? Deek 2 van bovenstaande foefel vader en zoo
- Moh, is er foefelare met cummuleren uitkeringen met meerdere op 1 adres. Mijn ex toen ze op kot zat. Die 'studeerde' (nooit diploma gehaald), maar die kreeg meer dan 1000 euro uitkering + gratis kot. En haar pa was er nog trots op ook dat hij het goed geregeld had. Toen we gingen samen wonen mocht ik er mijn domicilie niet zetten en geen gemeenschappelijke rekening. Toen is het ook geeindigd. Als foefelen je dagelijks leven impacteert, dan hoeft het niet meer voor mij.
- En er is de waslijst van reportages op tv waar publiek wordt wat iedereen al jaren wist. OCMW in Brussel, de verpleegster, de Borse met zijn reportage, de verwondering in de comissie werkloosheid toen bleek dat er karrenvrachten werklozen zijn die geschrapt gaan worden nu ze de regels aanscherpen etc etc.
En na al deze hetze, gaan ze beetje morrelen aan de voorwaarden en het grote geld halen bij wie werkt EN veel bijdraagt. MATIG noem ik dat. Ik wacht nog de volledige lijst af.
Wat wel goed is, is dat ze enkele logische foefelare eruit gehaald hebben. BTW op afhaaleten naar boven. Naar ik verneem van vrienden restaurateurs een elegante manier om je winst goed op te krikken. Zelfde prijzen, veel minder BTW, extra marge. BTW op debiele pakjes, korte vluchten etc - allemaal goed en wel. Alleen is de vraag of dat wel veel zal opbrengen want dat lijkt me eerder sturend beleid te zijn ipv iets wat geld moet opbrengen. In het begin wel waarschijnlijk, maar als ze blijven die tarieven opkrikken, zal er verschuivingen komen.
Doe dan gewoon zoals de Baltische staten. Geen koterij, vlaktaks op alles: vennootschappen, personenbelasting, kapitaal, .... Geen optimalisatie mogelijk en je kunt 2/3 van je ambtenarij schrappen. All fine by me ipv deze tang op een varken toestanden altijd.