Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

En aan de echt rijke stinkers raken? Keep on dreaming zeker?
Zelfs daar gaat het mij niet over. Want dat kunnen ze goed eh, polariseren en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten.
Arm vs rijk
Waal vs Vlaming
Vlaming vs Brussel
Immigrant vs Belg
Werkloze vs werkende
Zieke vs werkende
....

Tis altijd een ander zijn fout en nooit die van ons.

45 euro op jaarbasis lijkt me nogal ... weinig van impact?
Bovenop ETS2 natuurlijk dat er ook nog aankomt.

Ik ben op zich ook niet tegen een sociale herverdeling van de middelen. Ik besef zelf dat ik comfortabel ergens in het bovenste kwart zweef en in tegenstelling tot veel anderen besef ik dat België in de kern één van de beste landen is om in te leven. Er zijn slechts 3 landen ter wereld waar het mediaan vermogen hoger ligt dan in België, dat zegt genoeg. En Australië kampt dan nog met een joekel van een housing affordability crisis waardoor hun "beter resultaat" dan ook voor interpretatie vatbaar is. Met uitzondering van Luxemburg doen we het comfortabel beter dan al onze buurlanden: 2x vs Nederland & Frankrijk, de median Duitser heeft 1/4 van de median Belg.
Komt er nog is bij dat we al één van de meest herverdelende landen zijn ter wereld.

Ik begrijp wel goed, dat dit natuurlijk iets is dat een zeer hoge zichtbaarheid heeft. Waardoor dat kleine bedragen enorm uitvergroot worden qua perceptie.
Die 40€ éénmalig minder is met volgende parameters:
- Nog 25j werken
- Elk jaar index van 2%
een totaal bedrag van 15.5k€ tegen uw pensioen. Dus zo insignificant is dat bedrag niet.
Ik heb er geen probleem mee dat men extra crisisbelastingen of dergelijke voorziet.
Kijk maar is op uwe belastingsbrief hoeveel van die tijdelijke bijdragen en belastingen daar al opstaan.

Tuurlijk, maar zorgt er wel voor dat als je nu een middenklasser bent die net een grote verbouwing voor begin volgend jaar gepland had, het hard gaat voelen.
Gezien alle berichtgeving van de laatste jaren is het misschien ook wel wat naief om de betaalbaarheid van uw verbouwing te laten afhangen van de subsidies je krijgt.
Hier thuis alles gedaan zonder subsidies omdat:
- we ofwel er te veel voor verdienden
- het sop (papierwerk) de kolen (premie) niet waard was
En ook wel om te vermijden dat ze weten wat ik allemaal in mijn kot heb steken dat ze het later nog is kunnen taxeren :) .

45 euro op jaarbasis lijkt me nogal ... weinig van impact?
Er zitten nog verhogingen voor gas aan te komen hé, zoals ETS2 dat gepland staat voor 2027. Daar zullen ze ook wel rekening mee gehouden hebben.

Verder gaan we later deze week normaal een beter beeld hebben; laatste cijfers van statistiek Vlaanderen zijn van 2020 en worden nu ongeveer vernieuwd.

Maar als we die cijfers (de enige bekende) extrapoleren naar België, dan is 70% van de gezinnen = 70% van de 5.199.324 private huishoudens (statbel) = 3.639.527 gezinnen. Dit zou dus aan €45/j een extra van €163.778.706 per jaar aan inkomsten opleveren. €164M/jaar is inderdaad niet zoveel, maar de hele begrotingsonderhandeling was net één van vele kleine zaken.

Tuurlijk, maar zorgt er wel voor dat als je nu een middenklasser bent die net een grote verbouwing voor begin volgend jaar gepland had, het hard gaat voelen.
Die premies gaan toch voornamelijk naar de bedrijven zelf. Die verhogen hun prijzen lineair met de premie die je krijgt.

Er zitten nog verhogingen voor gas aan te komen hé, zoals ETS2 dat gepland staat voor 2027. Daar zullen ze ook wel rekening mee gehouden hebben.

Verder gaan we later deze week normaal een beter beeld hebben; laatste cijfers van statistiek Vlaanderen zijn van 2020 en worden nu ongeveer vernieuwd.

Maar als we die cijfers (de enige bekende) extrapoleren naar België, dan is 70% van de gezinnen = 70% van de 5.199.324 private huishoudens (statbel) = 3.639.527 gezinnen. Dit zou dus aan €45/j een extra van €163.778.706 per jaar aan inkomsten opleveren. €164M/jaar is inderdaad niet zoveel, maar de hele begrotingsonderhandeling was net één van vele kleine zaken.

Maar aan de andere kant verlagen ze de accijnzen. Met een EV voor de deur en een gas gestookte nieuwbouw (enfin 2021) verbruik ik meer elektriciteit dan gas... Dat is in de ene zak halen en de andere steken. Stop met zaken te verlagen, de lage lonen nog eens jobbonus bij te geven etc. Als iemand te weinig verdient is dat een probleem van de werkgever, schuif ook dat niet af op de maatschappij.

Er wordt hier volgens mij een serieus pakje overdreven (@HUSKE die 4/5e kan werken en nog steeds comfortabel boven de 4k brut zit maar u dan zo druk maken over een lagere indexsprong, lijkt me toch net dat dat bij uitstek voor iemand als u geen probleem is of mag zijn?)

Blijf zelfs boven de 5k bruto, maar dat is irrelevant.
Ik ben niet tegen belastingen of wijzigingen eh, maar wel tegen wijzigingen die afhankelijk zijn van inkomen waar ge al heel uw leven hard voor werkt. Zeker als de leuze van de regering al JAREN is dat WERKEN BELOOND moet worden. Dan moet je inkomen in de prive niet inkorten. Enige resultaat dat dit heeft is minder RSZ, minder bedrijfsvoorheffing en een HUSKE dat minder besteedbaar inkomen heeft. Hoe is dat goed voor de maatschappij?

Voor mij raak je niet aan de inkomenskant, nooit. De prive reguleert zijn eigen wel.

Laatst bewerkt:
Uw interpretatie van de stijging klopt niet.
Die diensten waren niet 6% om ons gunstig op hotel te krijgen.
Ze waren 6% om de sector te ondersteunen.

Het gevolg ga je dus ook in die sectoren/economie zien.
In Nederland gaat men naar 21% en analyses hebben uitgerekend dat er gemiddeld 30% minder boeking gaan zijn.
Vooral de low budget hotels gaan 40% minder boekingen krijgen.
Daar zit het gevaar in deze maatregel, niet zozeer bij de burger.

Die "Tot" lijkt mij toch een bijzonder belangrijk woord in dat soort one-liners. Prijs gaat omhoog met 13-14% en plots zou bijna 1/3 van alle mensen die op hotel gaan dat niet meer (of minder vaak) doen? I call bullshit. Maar wat weet ik ervan? Ik word niet dikbetaald om dit soort onderzoeken te doen natuurlijk...

Zo kan je alles beginnen weerleggen. Ah geen eten? Hopen landen waar de mensen ook geen eten hebben. Vrouwen als minderwaardig behandelen? Ah in het midden oosten zijn er genoeg die zo behandeld worden,...

We wonen hier niet in 1 van die landen, dus niet relevant. En wat gaat het resultaat zijn? Een hoop mensen thuis met een burn-out, dat zal de begroting zeker ten goede komen.

Nu die paar procent btw erbij zal het grote verschil niet maken, maar het zijn die paar procenten hier en nog eens een paar procenten daar waardoor er het eerst op vrije tijd zal bespaart moeten worden.
Kom hé, moet ik nu echt met nuance gaan reageren op zo'n uitspraak alsof we ons hier enkel mogen doodwerken en er geen geld is voor ontspanning? Dat is gewoon je reinste zever. We doen gemiddeld geen lange werkdagen en hebben beperkte werkweken. Wil je ergens lid worden van een sportclub, ook al ga je in de praktijk aan de toog hangen: briefje indienen bij de mutaliteit.

Er gaan wat vrijetijdsbestedingen van 6% naar 12% btw en jij gaat er burn outs bijslepen, ik kan dat moeilijk serieus nemen hoor.

Uw interpretatie van de stijging klopt niet.
Die diensten waren niet 6% om ons gunstig op hotel te krijgen.
Ze waren 6% om de sector te ondersteunen.

Het gevolg ga je dus ook in die sectoren/economie zien.
In Nederland gaat men naar 21% en analyses hebben uitgerekend dat er gemiddeld 30% minder boeking gaan zijn.
Vooral de low budget hotels gaan 40% minder boekingen krijgen.
Daar zit het gevaar in deze maatregel, niet zozeer bij de burger.

Bij elke maatregel luidt er ergens een lobbygroep de noodklok. En nu is het de horeca, in de horecagazet. We zullen wel zien hoe hard alles gaat, iets zegt me dat er een zak zout aan te pas zal komen.

De arme horeca. Misschien kunnen we nog een premie invoeren, of hotelcheques?

Early adopter... Ik krijg al Warrants sinds 2010 of 2011, in 2014 70k van mijn ontslagpremie (alles buiten de standaard)...
Voor mijn eindejaarspremie dit jaar heb ik voor cash gekozen. Groot deel gaat al in de groepsverzekering en aangezien je max 20% van jaarloon in warranten mag steken is er weinig andere keuze dan iets leasen/kopen of cash.
Ja warrants voor bonussen etc. Voor eindejaarspremie ging dat tot vrij recent niet (ik denk dat dit nu het 3de of 4de jaar is).

Maar aan de andere kant verlagen ze de accijnzen. Met een EV voor de deur en een gas gestookte nieuwbouw (enfin 2021) verbruik ik meer elektriciteit dan gas... Dat is in de ene zak halen en de andere steken. Stop met zaken te verlagen, de lage lonen nog eens jobbonus bij te geven etc. Als iemand te weinig verdient is dat een probleem van de werkgever, schuif ook dat niet af op de maatschappij.
It's a numbers game + gaat niet enkel over u.

Het aantal EVs in België is en blijft verwaarloosbaar. 3.639.527 gezinnen <> 395.188 EVs (volgens stabel), dat is de redenering. Idem met verwarming, zie link van statistiek Vlaanderen. Elektrische verwarming (zowel warmtepompen als oude elektrische verwarming) is ook verwaarloosbaar in het totaalplaatje.

Als je naar het totaalplaatje kijkt, is dit logisch. En geven ze er nog nen draai aan wegens eerdere beslissingen om elektriciteit te promoten.

It's a numbers game + gaat niet enkel over u.

Het aantal EVs in België is en blijft verwaarloosbaar. 3.639.527 gezinnen <> 395.188 EVs (volgens stabel), dat is de redenering. Idem met verwarming, zie link van statistiek Vlaanderen. Elektrische verwarming (zowel warmtepompen als oude elektrische verwarming) is ook verwaarloosbaar in het totaalplaatje.

Als je naar het totaalplaatje kijkt, is dit logisch. En geven ze er nog nen draai aan wegens eerdere beslissingen om elektriciteit te promoten.

Dan nog is het plaatje gunstiger als ze aan elektriciteitskant niets doen. Je zoekt toch geld, geef het dan niet weg aan de andere kant.
Eens mensen kunnen berekenen dat via een airco verwarmen (zeker als er zonnepanelen zijn ook) goedkoper is, gaan die dat toch ook doen. Dat effect ebt altijd weg en de besparing wordt minder dan gedacht.

Die "Tot" lijkt mij toch een bijzonder belangrijk woord in dat soort one-liners. Prijs gaat omhoog met 13-14% en plots zou bijna 1/3 van alle mensen die op hotel gaan dat niet meer (of minder vaak) doen? I call bullshit. Maar wat weet ik ervan? Ik word niet dikbetaald om dit soort onderzoeken te doen natuurlijk...
Studies zijn altijd wel "in opdracht van". Daar kunnen we weinig aan doen.
Dat is hetzelfde bij de overheid. Zie naar de studies over de woonbonus. Als we de studies van UGent moesten geloven dat lagen de prijzen al een pak lager omwille van dat "perverse" effect. En toen veranderde er niets want x-aantal parameters die niet zijn meegenomen in de studie.

Maar het zegt wel iets over de trend.
Die gaat niet positief zijn voor de hotelsector.

Maar het maakt wel duidelijk wie in het vizier komt als "brede schouders".

Aan de onderkant wordt er weer zeer matig gemorreld. Integendeel, wie al zo goed als niks bijdraagt, moet nog minder bijdragen. De kloof tussen werken en niet-werken wordt zo wat groter. Ipv eens deftig achter de foefelaars te gaan zodat de niet-werken kant minder vangt.

Al jaren worden de anekdotes over de foefelaars door bepaalde politieke strekkingen afgedaan als 'overdreven', 'anekdotes' en 'karikaturen'. Terwijl we de laatste maanden van de ene verbazing in de andere vallen (bon, ik niet, want al die gevallen waren zelfs bij ons in de straat al 20y gekend).
- Moh, zijn er sjarels die heel hun leven niet werken en op de dop staan en weinig moeite doen ? Vader en zoon in de atletiek bij ons, 20y lang
- Moh, zijn er sjarels die beetje werken, continu 'ziek' zijn met foefeldokters, en zo veel geld voor weinig werk hebben ? Deek 2 van bovenstaande foefel vader en zoo
- Moh, is er foefelare met cummuleren uitkeringen met meerdere op 1 adres. Mijn ex toen ze op kot zat. Die 'studeerde' (nooit diploma gehaald), maar die kreeg meer dan 1000 euro uitkering + gratis kot. En haar pa was er nog trots op ook dat hij het goed geregeld had. Toen we gingen samen wonen mocht ik er mijn domicilie niet zetten en geen gemeenschappelijke rekening. Toen is het ook geeindigd. Als foefelen je dagelijks leven impacteert, dan hoeft het niet meer voor mij.
- En er is de waslijst van reportages op tv waar publiek wordt wat iedereen al jaren wist. OCMW in Brussel, de verpleegster, de Borse met zijn reportage, de verwondering in de comissie werkloosheid toen bleek dat er karrenvrachten werklozen zijn die geschrapt gaan worden nu ze de regels aanscherpen etc etc.

En na al deze hetze, gaan ze beetje morrelen aan de voorwaarden en het grote geld halen bij wie werkt EN veel bijdraagt. MATIG noem ik dat. Ik wacht nog de volledige lijst af.

Wat wel goed is, is dat ze enkele logische foefelare eruit gehaald hebben. BTW op afhaaleten naar boven. Naar ik verneem van vrienden restaurateurs een elegante manier om je winst goed op te krikken. Zelfde prijzen, veel minder BTW, extra marge. BTW op debiele pakjes, korte vluchten etc - allemaal goed en wel. Alleen is de vraag of dat wel veel zal opbrengen want dat lijkt me eerder sturend beleid te zijn ipv iets wat geld moet opbrengen. In het begin wel waarschijnlijk, maar als ze blijven die tarieven opkrikken, zal er verschuivingen komen.

Doe dan gewoon zoals de Baltische staten. Geen koterij, vlaktaks op alles: vennootschappen, personenbelasting, kapitaal, .... Geen optimalisatie mogelijk en je kunt 2/3 van je ambtenarij schrappen. All fine by me ipv deze tang op een varken toestanden altijd.
Ik ben niet mee hoe dit precies kadert als reactie op hetgeen ik zeg? Natuurlijk moeten foefelaars aangepakt worden.
Verder is het toch ook niet dat ze "hier geld gaan halen". Het gaat qua indexering toch niet over een hogere belasting op hogere lonen? Het gaat over een lager bedrag dat verplicht door werkgevers moet worden toegestopt.
Die 40€ éénmalig minder is met volgende parameters:
- Nog 25j werken
- Elk jaar index van 2%
een totaal bedrag van 15.5k€ tegen uw pensioen. Dus zo insignificant is dat bedrag niet.
Zo kun je alles uitvergroten natuurlijk. Ik geef je op een blaadje dat binnen 25 jaar zich daar niemand meer bewust van is of door geimpacteerd voelt. Zoals ik zei, het is maar wat je significant noemt, maar het lijkt me straf als er over 25 jaar iemand van wakker ligt.

Dan nog is het plaatje gunstiger als ze aan elektriciteitskant niets doen. Je zoekt toch geld, geef het dan niet weg aan de andere kant.
Eens mensen kunnen berekenen dat via een airco verwarmen (zeker als er zonnepanelen zijn ook) goedkoper is, gaan die dat toch ook doen. Dat effect ebt altijd weg en de besparing wordt minder dan gedacht.
Als je met oogkleppen naar het begrotingsakkoord kijkt, heb je gelijk.
Maar het begrotingsakkoord is één van meerdere akkoorden bij de regeringsvorming; men kan de andere niet opeens van tafel vegen. Bijvoorbeeld de klimaatdoelstellingen en wat men overeengekomen is om die te proberen halen moet ook overeind blijven.

Ik vraag me verder ook af waar het cijfer van 4k als mediaanloon vandaan komt?
Elk bedag zal altijd een bepaalde subset zijn, maar bv gesproken over vlamingen, die voltijds werken, in de privé :
De brutomaandsalarissen in Vlaanderen zijn het afgelopen jaar gemiddeld met 3,7% gestegen. Mensen die voltijds werken in de privésector verdienen nu een mediaanbedrag van 3.508 euro bruto per maand.

Dan gegeven :
Werkgelegenheidsgraad (20-64 jaar): 73,3% in het tweede kwartaal van 2025
en
België werkt ongeveer 64% van de werknemers voltijds
(Data kan afwijken, is gewoon eerste hit google. Maar gaat om grootte-ordes).

Dan is 46% van de 20-64 jarigen dus voltijds aan het werk, en met 3500 euro bruto voor voltijds werkenden als mediaan, is het dus 23% van de werkenden die boven de 3500 euro uitkomt. Dus nog iets minder boven de 4000 euro bruto. Dat is toch al een heel ander beeld dan "de helft van de mensen wordt hierdoor getroffen". Dus dan zit je aan de "rijkere kant".

Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet de hogere middenklasse raakt, maar het is toch iets genuanceerder alvast.

BBI telt 600 man dus het is alsof je een halve BBI er bijsteekt. Gezien dat men spreekt over "fiscaal parket", is dat precies iets dat onder de gerechterlijke politie/justitie gaat vallen.

Dat klinkt alsof men weer terug meer wil uitvechten voor de rechtbank.

Maar hoe gaan ze dat verdelen? Is dat één centrale component? Of gaan ze de verschillende parketten versterken? Want er zijn 14 parketten, dus dat is alsof je een team van pakweg 25 man in ieder parket bijsteekt specifiek voor fiscale en sociale fraude?

En hoe vorm je die bende? Want als je gaat plukken uit al bestaande, dan ga je gewoon fiscaal controleurs en sociaal controleurs bij het parket steken die al controlewerk deden. Dan komt er 350 man bij het parket maar heb je tegelijkertijd 350 minder op hun plek van origine.
En dan nog als je er effectief 350 extra hebt.
Hoeveel ga je effectief teruggevorderd zien in de schatkist?
Is er iemand dat echt denkt dat bv. die verpleegster in haar leven 2milj gaat afbetaald krijgen? Die 2milj is weg en zie je nooit meer terug.
Maar ze staat wel mooi in een excel van fraudebestrijding.

Ik vraag me verder ook af waar het cijfer van 4k als mediaanloon vandaan komt?
Elk bedag zal altijd een bepaalde subset zijn, maar bv gesproken over vlamingen, die voltijds werken, in de privé :

Dan gegeven :

en

(Data kan afwijken, is gewoon eerste hit google. Maar gaat om grootte-ordes).

Dan is 46% van de 20-64 jarigen dus voltijds aan het werk, en met 3500 euro bruto voor voltijds werkenden als mediaan, is het dus 23% van de werkenden die boven de 3500 euro uitkomt. Dus nog iets minder boven de 4000 euro bruto. Dat is toch al een heel ander beeld dan "de helft van de mensen wordt hierdoor getroffen". Dus dan zit je aan de "rijkere kant".

Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet de hogere middenklasse raakt, maar het is toch iets genuanceerder alvast.
Of deze.

Ik ben niet mee hoe dit precies kadert als reactie op hetgeen ik zeg? Natuurlijk moeten foefelaars aangepakt worden.
Verder is het toch ook niet dat ze "hier geld gaan halen". Het gaat qua indexering toch niet over een hogere belasting op hogere lonen? Het gaat over een lager bedrag dat verplicht door werkgevers moet worden toegestopt.

Ik vind een partiele indexsprong de reinste politieke onzin.

Ik heb het hier al eerder gepost. Ik zie a) niet in welk probleem dat oplost en b) als er dan eventueel een probleem zou zijn, hoe dat een oplossing is voor dat probleem.

Indexatie slecht, schaf ze af ? Lonen niet competitief, werk aan de loonnorm of ander mechanismes. Competitiviteitsverliesversnelling (leve scrabble), doe een globale indexsprong.

Waar ik een probleem mee heb, is dat ze opnieuw een arbitrair instrument nemen en dat als herverdeler gebruiken + een extra koterij inbouwen. Er is toch niemand die dit objectief gezien een deftige maatregel kan noemen ? Zonder politieke constellatie, wordt dit NOOIT uit de hoeg getoverd. Dit is 1 of ander halfslachtig politiek compromis om semi een doel te bereiken.

Mijn madam doet payroll bij een grote KMO. Zal haar eens vragen hoe opgewekt ze is met dergelijke toestanden. Want vergis je niet, de uitbetaling doet het sociaal secretariaat, maar de berekeningen doen ze allemaal intern. Er is weer iemand die voor 1 of 2 keer geld en tijd mag spenderen voor een (klein) deel van het personeel om tegemoet te komen aan politiek gekrakeel.

Zo kun je alles uitvergroten natuurlijk. Ik geef je op een blaadje dat binnen 25 jaar zich daar niemand meer bewust van is of door geimpacteerd voelt. Zoals ik zei, het is maar wat je significant noemt, maar het lijkt me straf als er over 25 jaar iemand van wakker ligt.

Daar ga ik akkoord met je. Dat is een verrekening die veronderstelt dat er geen 2e ronde effecten zijn van die maatregel, die er uiteraard zullen zijn. De index zal minder snel stijgen, de lonen gaan een beetje competitiever worden, er gaan minder overheidsuitgaven zijn (ik mag hopen dat dat de bedoeling is van dit gedrocht van een maatregel). Dus alles tesamen zou ik verwachten dat in reele termen die niet al te veel invloed heeft in the long run.

Maar hoe je het draait of keert, het is de zoveelste transfer van wie al veel bijdraagt naar wie minder bijdraagt. Via een tussenstation genoemd 'de werkgever'.

Statbel waarschijnlijk. Rapport van vorig jaar (data van 2022) zet het mediaanloon in België al op €3.728 euro bruto. Rapport van 2022 (data van 2020) was het nog maar €3.550.
Dus zal wel daarop verder gerekend zijn om dat in te schatten en die €4.000 zal er niet ver naast zitten; lijkt mij toch een logische evolutie.
Nee, de grens voor die nieuwe berekening van de index ligt op 4k, waardoor iedereen het nu over die grens heeft. En het verschil tussen 3.700 en 4.000 wordt dan wat weggewuifd alsof het één pot nat is. Terwijl dat net aangeeft dat de grens van 4k dus wel degelijk over de hogere lonen gaat. Met 4k behoor je per definitie bij de hogere lonen.

Terug
Bovenaan