Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Soms moet een mens persoonlijk toch echt zijn best doen om niet te gaan denken dat men een akkoord heeft gemaakt om je persoonlijk te treffen, ik probeer objectief te zijn maar door samenloop van omstandigheden wordt ik zeer stevig getroffen in elk geval.
Definieer stevig. Ben je een statutair ambtenaar die zijn royaal pensioen verliest?

Ik word zelf getroffen door de index maatregel maar vind het wel logisch dat de lagere lonen hier meer voordeel uithalen en wel volledige index kunnen genieten.

Laat wel weer veel ruimte tot 'optimalisering' open via managementvennootschappen en schijnzelfstandigheid. Wanneer heeft iemand eens het lef om dat eens wat aan te pakken.
Ook gaan ze er van uit dat dit iets opbrengt en begroting dus te veel afhangt van indexatie, in plaats van wat meer structurele oplossingen.

Puur anekdotisch: eergisteren weer op restaurant geweest met vrienden, waarvan iemand zelfstandig. Uiteraard BTW bonnetje vragen en inbrengen. Nog opscheppen van alle kosten die ze thuis maken inbrengen in de vennootschap (koffie, wc papier, elektronisch materiaal,..). "Ja maar ik gebruik het wel tijdens mijn werkuren he. Van zolang ik niet gepakt/aangesproken word erop doe ik gewoon verder en mijn boekhouder zegt ook dat het mag".
De meeste werknemers krijgen een forfaitaire kostenaftrek van bijna 6.000 euro en het is ook niet dat werknemers effectief zoveel kosten maken om hun beroep uit te oefenen. Met die 6.000 euro kan je best al wat koffie en wc papier dat je buiten de kantooruren gebruikt kopen.

Soms moet een mens persoonlijk toch echt zijn best doen om niet te gaan denken dat men een akkoord heeft gemaakt om je persoonlijk te treffen, ik probeer objectief te zijn maar door samenloop van omstandigheden wordt ik zeer stevig getroffen in elk geval.

Omdat de meesten deel zijn van de "grote massa" en het is altijd makkelijker om het geld te zoeken bij de grote massa dan bij heel specifieke categoriën.

Effectenrekeningtaks is een goed voorbeeld. Ja, je kan dat verdubbelen. Maar uiteindelijk is dat maar 300 miljoen extra terwijl je 10 miljard zoekt dus dat is uiteindelijk borrelnootjes in het groot verhaal. Als de nood het hoogst zit, is average Joe het doelwit omdat er heel veel "average Joe's"rond lopen. Daarmee indexsprong.

Definieer stevig. Ben je een statutair ambtenaar die zijn royaal pensioen verliest?

Veel erger: een alleenstaande met iets hoger loon, zonder vastgoed maar met beleggingen, zonder lening, geen aftrekposten, waar alles officieel en gekend is, zonder mogelijkheden om allerhande constructies op te zetten.

Het ultieme voorbeeld van een sitting duck waar vanuit elke hoek op geschoten wordt.

Bon, het is wat het is - ga er geen drama van maken, gewoon een vaststelling.

Heeft niks met een samenloop van omstandigheden te maken. Dat zou betekenen dat het een toevallige en spijtige samenloop van omstandigheden is, it's not. Dit is by design zo hé: je bent gewoon een hoge middenklasser, je moet niet verder kijken dan dat. Zoals je in je post hier net boven al zegt: sitting duck.

Verdere naar beneden op de sociale lader is er ondertussen nog weinig te halen en zolang men blijft weigeren van de mensen bovenaan de ladder op een deftige manier te belasten komt het altijd weer terug in de nek van de 30-5 percentile terecht, aka de gemiddelde BG'er.

Veel erger: een alleenstaande met iets hoger loon, zonder vastgoed maar met beleggingen, zonder lening, geen aftrekposten, waar alles officieel en gekend is, zonder mogelijkheden om allerhande constructies op te zetten.

Het ultieme voorbeeld van een sitting duck waar vanuit elke hoek op geschoten wordt.
In plaats van te beleggen en te huren dan beter iets gekocht hé. Of je bedoelt: geen opbrengsteigendom maar wel een woning, wat je als iemand met hoger loon en geen lening verre van een sukkelaar maakt. Zo gaat dat.

Had er hier nu iemand gedacht dat na al de doom & gloom ze niet gingen geraakt worden?

Heeft niks met een samenloop van omstandigheden te maken. Dat zou betekenen dat het een toevallige en spijtige samenloop van omstandigheden is, it's not. Dit is by design zo hé: je bent gewoon een hoge middenklasser, je moet niet verder kijken dan dat. Zoals je in je post hier net boven al zegt: sitting duck.

Verdere naar beneden op de sociale lader is er ondertussen nog weinig te halen en zolang men blijft weigeren van de mensen bovenaan de ladder op een deftige manier te belasten komt het altijd weer terug in de nek van de 30-5 percentile terecht, aka de gemiddelde BG'er.
Voor mensen die minder dan gemiddeld verdienen is België fiscaal (en sociaal) een heel zacht land, er was een paar jaar geleden een internationale vergelijking en België was voor lagere verdieners fiscaal gezien bij de meer aantrekkelijke Europese landen. Het is een keuze om daar niet aan te raken, geen onmogelijkheid.

Die per maand ook veel meer bijdraagt voor zijn pensioen dan een werknemer uit de privé. Is bij ons toch een leuke aparte rubriek op de loonfiche. 300€ voor pensioen politie, lijkt me maar logisch dat als je er extra aan mag bijdragen je liefst ook hebt dat ze er dan af blijven.

In plaats van te beleggen en te huren dan beter iets gekocht hé. Of je bedoelt: geen opbrengsteigendom maar wel een woning, wat je als iemand met hoger loon en geen lening verre van een sukkelaar maakt. Zo gaat dat.

Had er hier nu iemand gedacht dat na al de doom & gloom ze niet gingen geraakt worden?

Begrijpelijk, maar anderzijds kan je ook perfect hogere middenklasse zijn (en véél meer) zonder dat men op je gaat schieten, hetzij door andere verdeling vermogen, het zij door een ander statuut, ..

Maar zoals gezegd, ik wil het niet opblazen - de situatie is wat ze is.

Blijkbaar toch redelijk wat BTW verhogingen ook. Takeaway, hotelovernachtingen, Sport en ontspanning van 6 naar 12% BTW.

Grappig dat ze dan aangeven iets aan de “work-Life” balance te doen maar alles wat je doet in je vrije tijd zal weer duurder worden…

Ik snap niet hoe er één politieker blij kan zijn met dit akkoord.
Ze hebben nergens iets bespaard. Alleen maar extra taksen. We staan nu wel op nummer 1 waarschijnlijk 😍

één item dat mogelijks een besparing is "de terug naar werk maatregelen" zouden 1,9 miljard opleveren.
Briljant wel weer... 20% van uw extra inkomsten laten afhangen van een maatregel waar ge weer wat natte vinger giswerk gedaan hebt.
Binnen een paar maanden "maatregel levert niet zoveel op als verwacht dus weer bijsturen met ergens een percentje extra taks erbij."

Ik ben echt teleurgesteld. Dit gaat mij niet eens over "hoe hard ik dit ga voelen".
Dit gaat mij puur over , er is nul komma nul bespaard. Gewoon hetzelfde recept van de laatste 40j, rinse and repeat.

Sport en ontspanning van 6 naar 12% BTW.

Grappig dat ze dan aangeven iets aan de “work-Life” balance te doen maar alles wat je doet in je vrije tijd zal weer duurder worden…
Je gezondheid mag wel wat kosten hé. Je gaat extra mogen betalen om te gaan zwemmen en uw gezondheid te verbeteren !

Dit gaat mij puur over , er is nul komma nul bespaard. Gewoon hetzelfde recept van de laatste 40j, rinse and repeat.
Dit. Anderzijds als de regering had gevallen en men had over een jaartje terug een nieuwe regering dan werden we nog eens extra hard bestraft en gingen ze ons nog MEER en extra belasten hé.

En aan de echt rijke stinkers raken? Keep on dreaming zeker?

Wat mij toch steeds opvalt, is dat als het echt om centen gaat, je de onderwerpen klimaat-migratie zelden of nooit leest of hoort? Gerommel in de marge?

Blijkbaar toch redelijk wat BTW verhogingen ook. Takeaway, hotelovernachtingen, Sport en ontspanning van 6 naar 12% BTW.

Als je dat vanop een afstand bekijkt, is het toch vreemd dat zo'n duidelijke luxegoederen en -diensten aan 6% werden belast? Infeite is 12% nog altijd "gunstig".

En ja, als je ziet hoe de arme, kapotbelaste Vlaming geld kan uitgeven aan dat soort zaken denk ik eerlijk gezegd niet dat dit nu veel mensen pijn gaat doen.

Aardgasfactuur stijgt al vanaf volgend jaar, in 2029 "45 euro extra per gezin"​

De belastingverhoging voor aardgas zal een gemiddeld gezin jaarlijks zo'n 45 euro kosten in 2029. Dat berekende energieconsultant en onderzoeker Ruben Baetens.
De regering verhoogt de komende jaren geleidelijk de accijnzen op aardgas en stookolie. Vanaf volgend jaar zal de aardgasfactuur dus stijgen. De belastingverhoging komt in 2029 op kruissnelheid.
Daartegenover staat dat de belastingen op elektriciteit verlagen, maar minder dan ze stijgen voor aardgas. De elektriciteitsfactuur zou zo voor een gemiddeld gezin 34 euro verlagen in 2029, schat Baetens in. Voor de berekeningen ging Baetens uit van een gemiddeld verbruik.

45 euro op jaarbasis lijkt me nogal ... weinig van impact?

Het enige dat je hiermee zegt, is dat een leerkracht secundair onderwijs boven de mediaan zit.
Dat verandert niets aan het feit dat heel veel mensen onder de mediaan zitten, anders was het niet de mediaan, hè.

Heb het al eens op Discord gezet ook, maar dit zijn de loonschalen in PC227:
Bekijk bijlage 46002

Vanaf klasse 3 is masterniveau. Die komen zelfs na 40 jaar ervaring niet boven de mediaan uit. De mediaan.
Echt, ik kan er niet bij hoe mensen alle ambtenaren en boomers wereldvreemd vinden, en dan zelf tegelijk vinden dat 5k bruto niet bij de rijkere mensen hoort.
Het gaat over 4k bruto en dat is bijna de mediaan, dus 50% (!) zit daar boven. Als we dat al gaan beschouwen als grens voor 'rijkere' mensen dan zullen we elk een andere connotatie geven aan het woord 'rijk'. Kijk, ik kan in principe wel nog ergens begrip opbrengen voor de maatregel als het enige alternatief was het begrotingstekort laten oplopen of god behoede nieuwe verkiezingen organiseren. Als het moet dan moet het. Maar men moet dan durven benoemen wat het is en de termen 'rijk' en 'sterkste schouders' hier niet meer in de mond nemen, daar gaan mijn haren van overeind staan.

De regering heeft ook beslist om de belastingverlaging die over enkele jaren gepland staat aan te passen. Normaal zou die bijna volledig in 2029 worden doorgevoerd. Er is nu besloten om een deel sneller door te voeren, al in 2028. Een ander deel wordt dan weer uitgesteld, naar 2030, wanneer deze regering niet meer aan de macht is.
Dat is nu toch typisch Belgisch he. Laten we het doorgeven aan de volgende regering zodat het lijkt dat onze regering met minder schulden zit.

Dit terzijde, het akkoord is echt serieuze gerommel in de marge. Als dit de beste 'hervormingen' zijn die we gaan krijgen met deze regering zijn ze echt niet veel beter dan de vorige regeringen die we gehad hebben.

Voor mensen die minder dan gemiddeld verdienen is België fiscaal (en sociaal) een heel zacht land, er was een paar jaar geleden een internationale vergelijking en België was voor lagere verdieners fiscaal gezien bij de meer aantrekkelijke Europese landen. Het is een keuze om daar niet aan te raken, geen onmogelijkheid.
Ik ben op zich ook niet tegen een sociale herverdeling van de middelen. Ik besef zelf dat ik comfortabel ergens in het bovenste kwart zweef en in tegenstelling tot veel anderen besef ik dat België in de kern één van de beste landen is om in te leven. Er zijn slechts 3 landen ter wereld waar het mediaan vermogen hoger ligt dan in België, dat zegt genoeg. En Australië kampt dan nog met een joekel van een housing affordability crisis waardoor hun "beter resultaat" dan ook voor interpretatie vatbaar is. Met uitzondering van Luxemburg doen we het comfortabel beter dan al onze buurlanden: 2x vs Nederland & Frankrijk, de median Duitser heeft 1/4 van de median Belg.

Weet je waar ik vooral problemen mee heb? Lonen boven de €4k worden niet meer geïndexeerd maar morgenvroeg wordt mijn eindejaarspremie wel weer mooi in warranten uitgekeerd:
* Besparing voor mijn werkgever? €170 voor elke €1000 eindejaarspremie.
* Kost voor de staat door mislopen bedrijfsvoorheffing? €270 voor elke €1000 eindejaarspremie.
* Reken eens 5.000 bedienden aan gemiddeld €5k -> €6,75M aan misgelopen inkomsten. Extrapoleer gerust naar andere werkgevers met hetzelfde systeem.

Als early adopter allemaal leuk en wel want ik houd netto meer over dan iemand anders, maar eens dat systeem er wijdverspreid inzit is dat gewoon een gigantische kost voor de maatschappij, die voor het grootste deel in de zakken van de werkgever beland en die langs een andere weg moet gecompenseerd worden. Aka broekzak/vestzak maar waar de werkgever wel met een stuk gaat lopen voor het in de vestzak beland...

Al deze maatregelen zijn uitstel van executie... en uiteindelijk zal er maar 1 optie zijn: afbraak van overheidsdiensten. Iets wat trouwens al duidelijk merkbaar aan het worden is de laatste jaren.

Dat is nu toch typisch Belgisch he. Laten we het doorgeven aan de volgende regering zodat het lijkt dat onze regering met minder schulden zit.

Dit terzijde, het akkoord is echt serieuze gerommel in de marge. Als dit de beste 'hervormingen' zijn die we gaan krijgen met deze regering zijn ze echt niet veel beter dan de vorige regeringen die we gehad hebben.
Dat lijkt me nu eenmaal het gevolg van ons democratisch systeem te zijn, waar een regering bestaat uit verschillende partijen. Met zowel MR als Vooruit in de regering heb je nu eenmaal zo'n constructies.

Het enige wat een mens hier nog mag doen, werken en belastingen betalen. En voor de rest uw huis verbouwen. Geld voor ontspanning? Een no go.

Terug
Bovenaan