Begroting in het regeerakkoord: supernota

Hln is nog es nuttig.

Hier kan je live meelezen in het regeerverslag.

LIVE. Onze redactie leest het regeerakkoord: “Premier bereidt staatshervorming tegen 2029 voor” - Geen index voor leeflonen en uitkeringen “tenzij bij hoge inflatie”

Gemiddeld 6% maar dat is geen lineaire functie. Dus je zal dan jaren met meer en minder dan 10k hebben. Dus dan doe je er goed aan kom regelmatig te verkopen toch? Stel dat ik dit jaar 8k winst heb kan ik beter eens verkopen en dan terugkopen en is die 8k winst al afgeschreven.

Zolang ik niks verkoop betaal ik niks toch? En bij verkoop betaal je. Dus als je 20k winst hebt en laat staan dan betaal je niet, maar als je dan het jaar nadien verkoopt en je hebt 30k winst dan betaal je 3k belastingen.
Ik vermoed dat ze hiertegen wel regels inbouwen, want anders is dat inderdaad gewoon de strategie om die belasting te ontduiken.

Op het eerste zicht lijkt het wel een evenwichtig akkoord te zijn. Hopelijk ook allemaal omgezet in beleid.

Ik kijk al uit naar de eerste plenaire: "een schande dat we hier moeten debatteren zonder de cijfers, waar zijn de begrotingstabellen!!!". Belgen en hun tradities, he

Afgaand op wat er in vorige nota's op tafel kwam blijven er gewoon nog een berg fiscale koterijen over. Dat die 10% meerwaardewinstbelasting er komt ligt gewoon in lijn met alle andere landen.
Zijn er dan ook plannen om de rest ook op dat niveau van andere landen te brengen? Dat heb ik ergens gemist vrees ik.

De beperking in werkloosheid.
RVA -> OCMW
Zal niet zo een grote besparing zijn als men berekend.

Men heeft wel degelijk hier al ten dele rekening mee gehouden door de budgetten voor de OCMW's te verhogen (het exacte getal heb ik niet onthouden, maar het gaat om honderden miljoenen dacht ik). Het is een besparing maar uiteraard niet zo hoog als het bedrag dat wegvalt ten koste van de RVA. De realiteit is natuurlijk ook wel dat een aantal langdurig werklozen niet in aanmerking gaat komen voor leefloon (te veel eigen vermogen, huurinkomsten, etc.) en/of wél terug gaat werken.

Allez sale and lease back nr 2 :p.
Investeringen in veiligheid en defensie

De regering-De Wever is van plan om meer geld te steken in het Belgische leger. Het STAR-plan van de regering-De Croo blijft behouden, maar er wordt ook een nieuw Defensiefonds opgericht. Dat zal gefinancierd worden door activa van de overheid te verkopen. Een eerste som geld wordt verwacht tegen het einde van dit jaar.

Kieswet wordt aangepast

Belgen in het buitenland zullen ook bij de volgende regionale verkiezingen kunnen stemmen. Tot nu toe kon dat enkel bij de federale verkiezingen. De lijststem zal ook afgeschaft worden, dus enkel voorkeursstemmen zullen meetellen.
Ik zie het nut noch de meerwaarde niet in van de lijststem af te schaffen... of is dat enkel voor als je in het buitenland stemt.

Voor 55-plussers bestaat er een uitzondering, als zij een loopbaan van minimum 30 jaar achter de rug hebben waarin ze minstens 156 dagen per jaar hebben gewerkt. Tegen 2030 wordt de lat verhoogd naar minimum 35 jaar loopbaan. De 55-plussers moeten wel beschikbaar blijven om een job aan te nemen.
Het is dus niet defacto elke 55 plusser kan eeuwig op werkloosheid staan. Er zijn voorwaarden. Het komt mij ook over dat werkloosheid hiervoor niet als gelijkgestelde termijn geldt. Wat toch wel een significante impact gaat hebben in vergelijking met vroeger.
En je blijft nog altijd beschikbaar en in opvolging om een nieuwe job te zoeken. Dus je kan ook nu nog altijd geschrapt of gestrafd worden als je uw voeten eraan veegt.
Dit is een significante aanpassing van de regels. Ik heb er in principe niet noodzakelijk iets op tegen.

Regionale feestdagen kunnen officiële feestdagen worden

Een vrije dag op 11 juli voor iedereen? Dat zal binnenkort kunnen, want gewesten kunnen aanvragen dat hun regionale feestdag ook een officiële feestdag wordt. Daarvoor wordt de federale wetgeving aangepast. Het moet wel gebeuren "zonder de concurrentiekracht te beïnvloeden."
Zonder concurrentiekracht -> weglaten een normale federale feestdag voor een regionale? Zoals koningsdag vs vlaamse dag.

Nu nog even kijken hoe het in elkaar zit met die meerwaardenbelasting. Is dat iets waarvoor men een vermogenskadaster gaat maken dat jaarlijks geupdate wordt om het verschil te kunnen berekenen en dit zo dan gemakkelijk kan berekend en gecontroleerd worden. Lijkt mij een beetje logisch dat je zoiets voorziet.

Alsook welke hier onder vallen. Inkomsten uit huur, erfenis (stel ik ga van 100k€ op mijn rekening naar vb 1 miljoen... dat is een serieuze meerwaarde op mijn rekening :p) - maar gok van niet, spaargelden (intrestenvrijstelling van 1k nu afgeschaft en defacto 30 of 15%) waarna dit meegeteld wordt bij die 10k? of zijn meerwaarden uit "veilige" bronnen vrijgesteld? De expliciete voorwaarde (effectief 10% of start het zoals ik hier iets vroeger gelezen had bij 1.5% vanaf een bepaalde jaarlijkse meerwaarde...)

Dan nog even kijken wat men bij de ambtenaren gedaan heeft. Als het daar significant is verwacht ik jaren aan ambtenarenstakingen. Mijn collega's vonden het al onaanvaardbaar dat ernaar gekeken werd. Ongeacht van hoe ik het probeerde te verklaren, bleven ze het niet kunnen vinden.

Hln is nog es nuttig.

Hier kan je live meelezen in het regeerverslag.

LIVE. Onze redactie leest het regeerakkoord: “Premier bereidt staatshervorming tegen 2029 voor” - Geen index voor leeflonen en uitkeringen “tenzij bij hoge inflatie”

Aaaand it's gone.

Ze waren de oude nota wss aan het lezen en hun frank is gevallen.

In dit nieuw regeerakkoord zie ik vooral dit:
De baby boomers hebben gans hun leven kunnen genieten van aantrekkende economie en enorme appreciatie op hun vastgoed. Hun riante pensioenen worden ook nog gegarandeerd.

Millenials die tijdens de financiële crisis op de arbeidsmarkt kwamen krijgen de zoveelste middelvinger. Ze kwamen op de arbeidsmarkt aan lagere lonen (duurt decennia om zo een achterstand in te halen) en net toen de geldkraan openging voor activa, waardoor vastgoed voor velen gewoon onbetaalbaar werd.
Als extra's worden de voorwaarden voor hun pensioenen nu zwaar verstrengt. En het pensioensparen, of trachten inhalen via beleggen, krijgt nu ook een extra drempel.

Normaal beheer = stelselmatige aankoopperiodes OF verkoopperiodes met minstens enkele weken ertussen (tenzij er plots echt grote prijswijzigingen zijn)
Divers inkomen = heel regelmatige (wekelijks, ...) aankoop én verkoop met af en toe eens een optie, future etc.
Beroepsinkomen = dagelijkse verrichtingen of zelfs meerdere verrichtingen per dag.

Zo moeilijk is het niet om op basis van dit voor 99,99% zeker te zijn onder wat het zal vallen.
Op een seminarie eens Michel Maus horen zeggen dat hij een cliënt had die naar de rechtbank moest omdat fiscus vond dat 22 transacties op drie jaar tijd speculatief was.

In dit nieuw regeerakkoord zie ik vooral dit:
De baby boomers hebben gans hun leven kunnen genieten van aantrekkende economie en enorme appreciatie op hun vastgoed. Hun riante pensioenen worden ook nog gegarandeerd.

Millenials die tijdens de financiële crisis op de arbeidsmarkt kwamen krijgen de zoveelste middelvinger. Ze kwamen op de arbeidsmarkt aan lagere lonen (duurt decennia om zo een achterstand in te halen) en net toen de geldkraan openging voor activa, waardoor vastgoed voor velen gewoon onbetaalbaar werd.
Als extra's worden de voorwaarden voor hun pensioenen nu zwaar verstrengt. En het pensioensparen, of trachten inhalen via beleggen, krijgt nu ook een extra drempel.
Crisis eind jaren 70, begin jaren 80 vergeten?

Normaal beheer = stelselmatige aankoopperiodes OF verkoopperiodes met minstens enkele weken ertussen (tenzij er plots echt grote prijswijzigingen zijn)
Divers inkomen = heel regelmatige (wekelijks, ...) aankoop én verkoop met af en toe eens een optie, future etc.
Beroepsinkomen = dagelijkse verrichtingen of zelfs meerdere verrichtingen per dag.

Zo moeilijk is het niet om op basis van dit voor 99,99% zeker te zijn onder wat het zal vallen.
Enkele weken tussen is voldoende? Is dat officieel? Want dan zouden al mijn opties & crypto beleggingen onder normaal beheer vallen.

Dit is toch ook maar raar :

Foute versies regeerakkoord circuleren in de media, Prévot (Les Engagés) vraagt nog een paar uur geduld

In verschillende media - waaronder ook op onze site - duiken verschillende versies van het regeerakkoord op. Maar meerdere bronnen melden ons dat het regeerakkoord nog níét definitief is afgeklopt. Volgens onze informatie kan elke partij nog tot 11 uur zijn opmerkingen formuleren en pas daarna wordt de finale tekst opgemaakt.

Les Engagés-voorzitter Maxime Prévot vraagt nog een paar uur de tijd om de tekst te corrigeren en aan te passen. "De tekst die in de pers circuleert en als regeerakkoord wordt gepresenteerd is niet de juiste versie", zegt hij op X. "Geef ons nog een paar uur de tijd. En ik beloof dat de definitieve (en correcte) versie binnenkort beschikbaar is."
bron: https://www.hln.be/binnenland/live-...og-geen-akkoord-over-ministerposten~a0469103/

Hoezo kunnen ze nog tot 11u opmerkingen formuleren en wordt pas daarna de finale tekst gemaakt. Er moet toch een afgeklopte versie zijn anders heb je toch gewoon geen akkoord...

Dus die versie op scribd van hierboven kan dan ook niet de juiste versie. Want er circuleren verkeerde versies en de definitieve was nog niet af.

Terug
Bovenaan