Allez sale and lease back nr 2

.
Investeringen in veiligheid en defensie
De regering-De Wever is van plan om meer geld te steken in het Belgische leger. Het STAR-plan van de regering-De Croo blijft behouden, maar er wordt ook een nieuw Defensiefonds opgericht. Dat zal gefinancierd worden door activa van de overheid te verkopen. Een eerste som geld wordt verwacht tegen het einde van dit jaar.
Kieswet wordt aangepast
Belgen in het buitenland zullen ook bij de volgende regionale verkiezingen kunnen stemmen. Tot nu toe kon dat enkel bij de federale verkiezingen. De lijststem zal ook afgeschaft worden, dus enkel voorkeursstemmen zullen meetellen.
Ik zie het nut noch de meerwaarde niet in van de lijststem af te schaffen... of is dat enkel voor als je in het buitenland stemt.
Voor 55-plussers bestaat er een uitzondering, als zij een loopbaan van minimum 30 jaar achter de rug hebben waarin ze minstens 156 dagen per jaar hebben gewerkt. Tegen 2030 wordt de lat verhoogd naar minimum 35 jaar loopbaan. De 55-plussers moeten wel beschikbaar blijven om een job aan te nemen.
Het is dus niet defacto elke 55 plusser kan eeuwig op werkloosheid staan. Er zijn voorwaarden. Het komt mij ook over dat werkloosheid hiervoor niet als gelijkgestelde termijn geldt. Wat toch wel een significante impact gaat hebben in vergelijking met vroeger.
En je blijft nog altijd beschikbaar en in opvolging om een nieuwe job te zoeken. Dus je kan ook nu nog altijd geschrapt of gestrafd worden als je uw voeten eraan veegt.
Dit is een significante aanpassing van de regels. Ik heb er in principe niet noodzakelijk iets op tegen.
Regionale feestdagen kunnen officiële feestdagen worden
Een vrije dag op 11 juli voor iedereen? Dat zal binnenkort kunnen, want gewesten kunnen aanvragen dat hun regionale feestdag ook een officiële feestdag wordt. Daarvoor wordt de federale wetgeving aangepast. Het moet wel gebeuren "zonder de concurrentiekracht te beïnvloeden."
Zonder concurrentiekracht -> weglaten een normale federale feestdag voor een regionale? Zoals koningsdag vs vlaamse dag.
Nu nog even kijken hoe het in elkaar zit met die meerwaardenbelasting. Is dat iets waarvoor men een vermogenskadaster gaat maken dat jaarlijks geupdate wordt om het verschil te kunnen berekenen en dit zo dan gemakkelijk kan berekend en gecontroleerd worden. Lijkt mij een beetje logisch dat je zoiets voorziet.
Alsook welke hier onder vallen. Inkomsten uit huur, erfenis (stel ik ga van 100k€ op mijn rekening naar vb 1 miljoen... dat is een serieuze meerwaarde op mijn rekening

) - maar gok van niet, spaargelden (intrestenvrijstelling van 1k nu afgeschaft en defacto 30 of 15%) waarna dit meegeteld wordt bij die 10k? of zijn meerwaarden uit "veilige" bronnen vrijgesteld? De expliciete voorwaarde (effectief 10% of start het zoals ik hier iets vroeger gelezen had bij 1.5% vanaf een bepaalde jaarlijkse meerwaarde...)
Dan nog even kijken wat men bij de ambtenaren gedaan heeft. Als het daar significant is verwacht ik jaren aan ambtenarenstakingen. Mijn collega's vonden het al onaanvaardbaar dat ernaar gekeken werd. Ongeacht van hoe ik het probeerde te verklaren, bleven ze het niet kunnen vinden.