Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Weet niet waarom, maar ik gok van wel.Benieuwd of we nu vrijdag een regering hebben of niet.
ik gok van niet. En wordt graag positief verrastBenieuwd of we nu vrijdag een regering hebben of niet.
.ik hoop van wel, maar aangezien we volgende week het rapport van het CRB hebben (0% loonsverhoging) is het zeker niet slecht voor Vooruit als het over het weekend getild wordt.Benieuwd of we nu vrijdag een regering hebben of niet.
ik hoop van wel, maar aangezien we volgende week het rapport van het CRB hebben (0% loonsverhoging) is het zeker niet slecht voor Vooruit als het over het weekend getild wordt.
ALS je als Vooruit dit weekend een akkoord hebt waarbij zoals nu voorlopig in het plan staat enkele belastingsverlagende maatregelen pas vanaf 2027 starten, en er een aantal belastingen zijn die vooral de grote vermogens treffen (maar waarvan de perceptie bestaat dat dit voor middeninkomens een extra belasting zijn), dan is het heel lastig dat je de week een rapport hebt dat zegt dat de komende 2 jaar de lonen niet mogen stijgen (behalve index) .Leg dat eens ietsje meer uit? Want als je dat cijfer toch al officieus kent, wat is dan het verschil met het officiële rapport nog te hebben?
Onderhandelaars bespreken communautaire knelpunten pas na "supernota"
Wil formateur Bart De Wever (N-VA) tegen vrijdag communautair vooruitgang boeken in een regeerakkoord, ligt hij best niet te lang dwars bij de eisen van Vooruit, CD&V en Les Engagés over het sociaal-economische pakket aan maatregelen. Op het ultiem overleg straks staat de "supernota" eerst ter discussie. Pas wanneer de hervormingen in de pensioenen, fiscaliteit en arbeidsmarkt zijn afgeklopt, wordt overgeschakeld op het communautaire. "Er kan vrijdag een regeerakkoord liggen, maar alles hangt natuurlijk af van hoe snel de supernota vordert", zegt een onderhandelaar.
Mssh ook eens zeggen waarom je daar zo stellig van overtuigd bent.Nee, vrijdag zal er geen regering zijn.
Nou, wanneer één van de onderhandelaars (Connor Rousseau) op enkele dagen van het verwachtte akkoord het opeens moeilijk heeft met een punt (aanpassing indexering) uit het regeerakkoord dat er al maanden inzit dan kan ik niks goeds voorspellen.Mssh ook eens zeggen waarom je daar zo stellig van overtuigd bent.
Dat is niet "opeens", het standpunt van Vooruit daarover is al vanaf dag 1 duidelijk.Nou, wanneer één van de onderhandelaars (Connor Rousseau) op enkele dagen van het verwachtte akkoord het opeens moeilijk heeft met een punt (aanpassing indexering) uit het regeerakkoord dat er al maanden inzit dan kan ik niks goeds voorspellen.
Dit getuigt gewoon van weinig goede wil en het bewust bemoeilijken van de onderhandelingen.
![]()
Vooruit wil niet weten van aanpassing loonindexering: wat stelt Bart De Wever voor en wat is impact op onze koopkracht? | VRT NWS Nieuws
De automatische loonindexering is een belangrijk twistpunt tijdens de laatste onderhandelingen over een nieuwe federale regering. Een aanpassing van het systeem ligt al maanden op tafel, maar Vooruit zet nu de hakken in het zand. Wat wil De Wever veranderen en wat is de impact op onze koopkracht?www.vrt.be
Dat is toch ook een dooddoener 'de lasten eerlijk verdelen'Dat is niet "opeens", het standpunt van Vooruit daarover is al vanaf dag 1 duidelijk.
Al die nota's van De Wever zijn gigantisch fragiele evenwichtsoefeningen. In versies waar Vooruit zich eerder wel in kan vinden, is het evenwicht voor MR zoek. En omgekeerd. En die partijnamen kan je inwisselen voor elk van de 5. Vooruit heeft vanaf dag 1 duidelijk gemaakt dat er over zowat alles gesproken kan worden, zolang de lasten eerlijk verdeeld worden, en dat het niet vooral op de kap van de zwaksten komt. Dat lijkt op dit moment nog altijd niet het geval te zijn.
Jij mag dat een dooddoener vinden, ik ben wat blij dat er nog partijen zijn die niet jouw ideologie aanhangen en wel denken aan de belangen van wie het minder goed heeft.Dat is toch ook een dooddoener 'de lasten eerlijk verdelen'
De cijfers zijn duidelijk: de uitgaven zijn ontspoord, er is geen gebrek aan inkomsten (en die worden grotendeels bij een minderheid gehaald)
En we zien met Vooruit in Vlaamse regering dat de al veel te hoge uitgaven nog eens verhoogd zijn
Als we zo doorgaan met de overheidsuitgaven dan zal iedereen het minder goed hebben.Jij mag dat een dooddoener vinden, ik ben wat blij dat er nog partijen zijn die niet jouw ideologie aanhangen en wel denken aan de belangen van wie het minder goed heeft.
Waar vind ik eigenlijk in hemelsnaam de nota? Alvast niet in de eerste googleresultaten.
De lasten eerlijker verdelen kan zeggen :Dat is toch ook een dooddoener 'de lasten eerlijk verdelen'
De cijfers zijn duidelijk: de uitgaven zijn ontspoord, er is geen gebrek aan inkomsten (en die worden grotendeels bij een minderheid gehaald)
En we zien met Vooruit in Vlaamse regering dat de al veel te hoge uitgaven nog eens verhoogd zijn
Prima maar de totale belastingsdruk mag niet stijgen.De lasten eerlijker verdelen kan zeggen :
1) De lonen van ambtenaren, politiekers verminderen/ herbekijken. Pensioen verlagen/actualiseren. Uitzonderingsmodaliteiten herbekijken.
2) Extralegale voordelen beperken of koppelen aan brutoloon. Zo veel mogelijk afschaffen van allerhande bestaande truken
3) Het onmogelijk maken om de verloning artificieel laag te houden. Je kan vb stellen dat maximaal 5-10% van de brutoverloning als dividend kan uitgekeerd worden aan een lager tarief. Waardoor 90% van de inkomsten belast worden in de personenbelasting of als "loonscomponent". Indien je het niet met een absoluut bedrag wil bepalen.
4) beperken van de aftrekken bij bedrijven
5) de huidige maatregelen van meerwaardebelastingen, etc...
6) crisisbelasting introduceren op gepensioneerden en vermogen van gepensioneerden maar aan de uitbetaling van de pensioenen niets veranderen. Inclusief de introductie van een exitbelasting. Jij bolt het af naar Spanje, Thailand en hoopt daar de grote jan/Mie uit te hangen. Awel dan gaat u dat wat centjes kosten.
7) vereenvoudigen van enorm veel bureaucratische zaken. Noem het voor mijn part de Cege lakmoesproef.
8)...
Als Vooruit dan ook spreekt over de lasten herverdelen, voordat we gaan snijden (wat we waarschijnlijk met die tekorten ook niet kunnen tegenhouden) dan lijkt het mij op zijn minst een goed idee als we zwaar ingrijpen op 1 om toch ook bij de zaken zoals 2 en die 3 eens aan de boom te gaan trekken om dat te herbekijken zodanig dat hun fair deel aan belastingen ook afgestaan wordt. Zeker omdat ons sociaal systeem ook de onfortuinlijken onder hen niet in de steek laat. Maar belangrijker om ervoor te zorgen dat men voorzieningen gebruikt waarvoor ze dienen ipv om fiscaal te optimaliseren en zo een gat te branden in onze overheidsfinanciën en sociale zekerheid. Een sociale zekerheid die nu al onder druk staat.
Nee de uitgaven zijn wel ontspoord (feit) EN de dienstverlening die we krijgen tov de belastingen (incl sociale bijdragen) die we betalen is erbarmelijk (ook alweer een feit, cijfers zijn duidelijk: we staan bij de top qua inkomsten en bengelen onderaan qua return in de EU, zie oa https://www.meerdemocratie.be/node/1650)Daarnaast zijn de uitgaven niet ontspoord. Die zijn in relatie tot de gewenste dienstverlening aan de bevolking en de stijgende kosten (vergrijzing heeft nu eenmaal een significante impact... en het is ook niet alsof we zeggen awel gelukkige 75ste verjaardag, hier is uw spuit je hebt nu lang genoeg geleefd... want je kost onze sociale zekerheid te veel geld in functie van hetgeen je zelf hebt bijgedragen).
Want de makkelijkste manier om dit aan te pakken is om bepaalde dienstverlening niet meer te voorzien. Maar dat moet dan een weloverwogen keuze zijn, in mijn ogen, nadat je het evenwicht deftig hersteld hebt. In plaats van een steekvlampolitiek.
Maar dat is mijn mening. Maar bon, ik wed dat er niet veel volk op mij zou stemmen indien ik met zo'n plan zou opkomen.
Wacht even, waar precies zeg ik ook maar iets over dat we niet moeten besparen, dat we niets moeten doen aan onze staatsschuld of onze overheidsuitgaven?Als we zo doorgaan met de overheidsuitgaven dan zal iedereen het minder goed hebben.
En dat zijn feiten, feiten zijn ook dat:
- De Belgische staatsschuld onhoudbaar is:
![]()
Stijgt de Belgische staatsschuld echt met méér dan 500 euro per seconde? | VRT NWS Nieuws
Volgens Bart De Wever stijgt de Belgische staatsschuld elke seconde met 500 euro. Het werkelijke bedrag ligt waarschijnlijk nog hoger zeggen experten. Volgens berekeningen van de Nationale Bank zou het bedrag zelfs kunnen oplopen tot 1.170 euro per seconde. Na het verschijnen van een artikel...www.vrt.be
- Er gesnoeid moet worden in de overheidsuitgaven:
Met een jaarlijks tekort op de begroting van 3% van het BBP
- België het land is met de hoogste overheidsschuld per inwoner in Europa:
- Door de vergrijzing zal de overheid het sowieso moeten doen met minder inkomsten, gezien het aantal actieven de komende jaren in verhouding tot het aantal inactieven sterk zal dalen.
Uit al deze punten kan ik niks anders concluderen dat er geen tijd is om te blijven vasthangen aan beleid dat deze uitdaging niet ten gronde aanpakt.
Ik spreek veel liever over feiten dan terug te vallen op een dogmatische ingesteldheid.