DogFacedGod
Well-known member
Heb ik ook niet beweerd, ik stel alleen dat quasi niemand met een pensioen uit de privé een woonzorgcentrum kan bekostigen met zijn pensioen en dus genoodzaakt is om eigen reserves aan te spreken (indien deze er zijn) of die van anderen (kinderen). Maar blijkbaar vind iedereen dit normaal, want een pensioen die enkel je in staat stelt te eten vinden de meesten voldoende hier, en dit ondanks dat velen torenhoog hebben bijgedragen (en deze bedragen gaan niet verminderen).
Ik kan deze stelling volgen, indien ik dan ook geen enkele sociale zekerheidsbijdrage moet betalen (Amerikaans systeem), dan ben ik ook bereid om quasi geen pensioen te krijgen en er dus zelf te moeten voor zorgen. In het andere geval mag het minstens de kosten van het rusthuis dekken, zodat mijn kinderen er niet voor moeten opdraaien (die ook de sociale zekerheidsput vullen).
Ik vind dat eigenlijk heel normaal dat je deel van je spaarvermogen moet gebruiken om je rusthuis te betalen.
Belgen zijn één van de rijksten op deze planeet qua mediaan vermogen. Iets wat eigenlijk mede dankzij de overheid is gebeurd dankzij het sponsoren van de aankoop van een eigen woning. Dan lijkt mij dat heel logisch om eigenlijk een relatief beperkt deel van dat mediaan vermogen te gebruiken om een rusthuis te betalen.
Dat was al vanaf de jaren 80/90 het idee . Het huis is de pensioenreserve om te gebruiken als je op pensioen gaat. Probleem is dat iedereen dat vergeten is en weer terug de factuur bij de overheid wil leggen.
En dat is niet enkel in België zo. In Frankrijk is een rusthuis gemiddeld 2.300 per maand. Nederland 3.000 euro. Waar in Europa kan iemand in zijn eigen land met enkel zijn maandelijks pensioen een rusthuis betalen?