Begroting in het regeerakkoord: supernota

Heb ik ook niet beweerd, ik stel alleen dat quasi niemand met een pensioen uit de privé een woonzorgcentrum kan bekostigen met zijn pensioen en dus genoodzaakt is om eigen reserves aan te spreken (indien deze er zijn) of die van anderen (kinderen). Maar blijkbaar vind iedereen dit normaal, want een pensioen die enkel je in staat stelt te eten vinden de meesten voldoende hier, en dit ondanks dat velen torenhoog hebben bijgedragen (en deze bedragen gaan niet verminderen).

Ik kan deze stelling volgen, indien ik dan ook geen enkele sociale zekerheidsbijdrage moet betalen (Amerikaans systeem), dan ben ik ook bereid om quasi geen pensioen te krijgen en er dus zelf te moeten voor zorgen. In het andere geval mag het minstens de kosten van het rusthuis dekken, zodat mijn kinderen er niet voor moeten opdraaien (die ook de sociale zekerheidsput vullen).

Ik vind dat eigenlijk heel normaal dat je deel van je spaarvermogen moet gebruiken om je rusthuis te betalen.
Belgen zijn één van de rijksten op deze planeet qua mediaan vermogen. Iets wat eigenlijk mede dankzij de overheid is gebeurd dankzij het sponsoren van de aankoop van een eigen woning. Dan lijkt mij dat heel logisch om eigenlijk een relatief beperkt deel van dat mediaan vermogen te gebruiken om een rusthuis te betalen.

Dat was al vanaf de jaren 80/90 het idee . Het huis is de pensioenreserve om te gebruiken als je op pensioen gaat. Probleem is dat iedereen dat vergeten is en weer terug de factuur bij de overheid wil leggen.

En dat is niet enkel in België zo. In Frankrijk is een rusthuis gemiddeld 2.300 per maand. Nederland 3.000 euro. Waar in Europa kan iemand in zijn eigen land met enkel zijn maandelijks pensioen een rusthuis betalen?

Niemand in de privé heeft met hoge bijdragen een hoog wettelijk pensioen, is immers geplaffoneerd (zie mijn vb van 100k jaarlijks), leg daar ambtenaren pensioen naast van bijvoorbeeld niveau A's en je gaat duidelijk zien dat je geen hoog pensioen hebt daarmee.
Niemand in de privé heeft een wettelijk pensioen (onegacht inkomsten) waarmee een "rusthuis" factuur volledig betaald kan worden vandaag de dag. Vandaar mijn stelling torenhoge bijdragen ja, return neen.

Al diegene met zo'n hoge bijdragen.. 99% daarvan gaat ook een goed loonspakket hebben met bijkomende groepsverzekering hè

Als je wil vergelijken, doe het dan wel eerlijk hè

Die ambtenaar niveau A betaalt ook elk maand een stukje loon voor zijn uitgesteld loon/pensioen later.
Geef die mensen dat stuk dan nu ook maar gewoon of steek dat ook in een groepsverzekering

Werknemersbijdrage pensioen staat er momenteel extra op mijn loonfiche.. als niveau B een goei 300€ x 12 x 45jaar carrière = 162.000€ wat ik gewoon betaal voor een pensioen
RSZ bijdrage en bedrijfsvoorheffing staat er nog apart op

Al diegene met zo'n hoge bijdragen.. 99% daarvan gaat ook een goed loonspakket hebben met bijkomende groepsverzekering hè

Die ambtenaar niveau A betaalt ook elk maand een stukje loon voor zijn uitgesteld loon/pensioen later.
Geef die mensen dat stuk dan nu ook maar gewoon.

Werknemersbijdrage pensioen staat er momenteel extra op mijn loonfiche.. als niveau B een goei 300€ x 12 x 45jaar carrière = 162.000€
Bedoel je de FOP bijdrage?
Want 13,07% rsz is hoger dan wat statutaire ambtenaren aan rsz en FOP betalen hè (dat is wat 10.5%?)

Probleem in België is simpel: veel te hoge uitgaven (en dan nog eens erbarmelijk return)
In 2000 draaide België aan een overheidsbeslag dat slecht 0.7%-punt boven dat van Duitsland zat. Vandaag is dat rond de 7%-punt.

Ik vind dat eigenlijk heel normaal dat je deel van je spaarvermogen moet gebruiken om je rusthuis te betalen.
Belgen zijn één van de rijksten op deze planeet qua mediaan vermogen. Iets wat eigenlijk mede dankzij de overheid is gebeurd dankzij het sponsoren van de aankoop van een eigen woning. Dan lijkt mij dat heel logisch om eigenlijk een relatief beperkt deel van dat mediaan vermogen te gebruiken om een rusthuis te betalen.

Dat was al vanaf de jaren 80/90 het idee . Het huis is de pensioenreserve om te gebruiken als je op pensioen gaat. Probleem is dat iedereen dat vergeten is en weer terug de factuur bij de overheid wil leggen.

En dat is niet enkel in België zo. In Frankrijk is een rusthuis gemiddeld 2.300 per maand. Nederland 3.000 euro. Waar in Europa kan iemand in zijn eigen land met enkel zijn maandelijks pensioen een rusthuis betalen?
Pensioenen in quasi alle Europese landen zijn hoger dan in België, ondanks het feit dat wij veel meer bijdragen dan de meeste andere Europese landen. Is nog maar eens een bewijs van ineffecientie en wanbeleid in België.

Waar en wanneer is de aankoop van mijn eigen woning gefinancieerd door de overheid (was misschien zo voor Boomers) ? Ik heb nul belastingaftrek hiervoor + de jaren dat er wel een kleine teruggave was door aftrek schuldsaldoverzekering, wordt door de overheid ruimschoots terug geïnd via onroerende voorheffing, dus voordeel hier is below zero.
Vergelijk met een ander Europees land bijvoorbeeld als Italië waar er geen onroerende voorheffing is verschuldigd voor eerste en enige woning.

Pensioenen in quasi alle Europese landen zijn hoger dan in België, ondanks het feit dat wij veel meer bijdragen dan de meeste andere Europese landen. Is nog maar eens een bewijs van ineffecientie en wanbeleid in België.

Waar en wanneer is de aankoop van mijn eigen woning gefinancieerd door de overheid (was misschien zo voor Boomers) ? Ik heb nul belastingaftrek hiervoor + de jaren dat er wel een kleine teruggave was door aftrek schuldsaldoverzekering, wordt door de overheid ruimschoots terug geïnd via onroerende voorheffing, dus voordeel hier is below zero.
Vergelijk met een ander Europees land bijvoorbeeld als Italië waar er geen onroerende voorheffing is verschuldigd voor eerste en enige woning.

1 zoekopdracht verder

België staat op 9de plaats in Europa.

Geef die mensen dat stuk dan nu ook maar gewoon of steek dat ook in een groepsverzekering

Werknemersbijdrage pensioen staat er momenteel extra op mijn loonfiche.. als niveau B een goei 300€ x 12 x 45jaar carrière = 162.000€ wat ik gewoon betaal voor een pensioen
Is geen aanval naar ambtenaren van mijn kant, in tegendeel die hebben voordelen waarvan ik vind dat ze mogen houden., maar is ter illustratie voor mensen die beweren dat privé pensioenen hoog genoeg zijn om rusthuisfacturen mee te betalen als je maar voldoende bijdraagt. Gezien het pensioen is geplaffonneerd mag je van de overheid zoveel bijdragen als je wil, het pensioen is en blijft hetzelfde bedrag ongeacht hoeveel meer er je hebt voor bijgedragen en is en blijft ontoereikend om zelf de kosten van een rusthuisfactuur te dragen.

2de pijler kan je niet veralgemenen, dat is echt sterk afhankelijk van de sector waar je werkt in de privé. Is ook geen pensioen in mijn ogen, is pensioensparen die de werkgever aanbied ipv loon. Werkgever zou er ook voor kunnen kiezen meer loon te betalen zonder groepsverzekering (moet je dan maar zelf sparen). Sommigen hebben zelfs helemaal niets (kmo's etc).

Werknemersbijdrage is niet het enige wat je mag tellen. De werkgeversbijdrage aan rsz is immers nog vele keren hoger, maar beide worden wel gestort in de staatskas/sociale zekerheid voor jou als werknemer. Het bedrag dat een werkgever dient te betalen hieraan is dan een bedrag dat hij niet aan jou kan toekennen als brutoloon (moet immers reeds bijkomend de staatskas spijzen met rsz).
Vandaar een aantal mensen dan overschakelen op een (schijn) zelfstandigenstatuut, dan kan de werkgever een deel of het gehele bedrag uitkeren als inkomsten voor jou, waarmee je dan zelf een eigen bijdrage rsz betaald die hoger is dan die als werknemer, maar toch lager dan de totale 43% werknemer en werkgeversbijdrage samen (win win voor beiden dus).

Laatst bewerkt:
1 zoekopdracht verder

België staat op 9de plaats in Europa.
Slechte score dus op basis van de bijdragen die hier in sociale zekerheid worden gestort, waar we top tier zijn..
De enige landen die veel slechter doen zijn de Oost-Europese, maar daar betaal je quasi geen sociale zekerheid en heb je in sommige gevallen ook een vlaktax belastingen van 10%. Als je minder bijdraagt is het logisch dat je er minder uithaalt.
We scoren dus te slecht ten aanzien met wat we ervoor betalen/bijdragen.

Slechte score dus op basis van de bijdragen die hier in sociale zekerheid worden gestort, waar we top tier zijn..
De enige landen die veel slechter doen zijn de Oost-Europese, maar daar betaal je quasi geen sociale zekerheid en heb je in sommige gevallen ook een vlaktax belastingen van 10%. Als je minder bijdraagt is het logisch dat je er minder uithaalt.

Je verwart veel dingen met elkaar

RSZ is 13.07%
Je denkt aan bedrijfsvoorheffing denk ik dan

Idd tov oude inkomen scoren we slecht.
Nu goed je moet ook alle voordelen die je hebt als gepensioneerde meenemen, weet niet hoe dat zit in andere landen zoals quasi gratis OV

Je verwart veel dingen met elkaar

RSZ is 13.07%
Je denkt aan bedrijfsvoorheffing denk ik dan
Ik verwar juist niets.
In geval van een werknemer stort de werknemer zelf 13%, dus voor iedere 100€ bruto , 13€.
De werkgever stort nogmaals +/- 30% aan sociale zekerheid hier bovenop, dat is dus per iedere 100€ bruto nogmaals 30€, is al 43€ totaal, maar dat is het stuk dat jezelf niet ziet (staat niet op jouw loonfiche).
Daarna komen onze mooie progressieve belastingen nog (bedrijfsvoorheffing), laat ons aannemen gemiddeld 30%
Daarna alle belastingen op onze uitgaven (21% btw, accijnzen, etc).

Dus om hier +/- netto 55€ te krijgen heeft de werkgever reeds 130€ betaald.
Ruw geschat blijft er maar één vierde over van wat er betaald werd, al de rest vloeit op één of andere manier naar de staatskas terug en dan vinden velen het normaal dat er nog wat van wordt afgeroomd. Puur wanbeleid en zakkenvullerij als je ziet wat ervan terugvloeit naar de mensen.

In de Oost-europese landen (niet alle) zijn deze rsz stortingen veel lager (zowel werknemer als werkgeverskant), dus logisch dat pensioenen er nog lager zijn.

Laatst bewerkt:
Ik verwar juist niets.
In geval van een werknemer stort de werknemer zelf 13%, dus voor iedere 100€ bruto , 13€.
De werkgever stort nogmaals +/- 30% aan sociale zekerheid hier bovenop, dat is dus per iedere 100€ bruto nogmaals 30€, is al 43€ totaal, maar dat is het stuk dat jezelf niet ziet (staat niet op jouw loonfiche).
Daarna komen onze mooie progressieve belastingen nog (bedrijfsvoorheffing), laat ons aannemen gemiddeld 30%
Daarna alle belastingen op onze uitgaven (21% btw, accijnzen, etc).

Dus hier om hier +/- netto 55€ te krijgen heeft de werkgever reeds 130€ betaald.
Ruw geschat blijft er maar één vierde over van wat er betaald werd, al de rest vloeit op één of andere manier naar de staatskas terug en dan vinden velen het normaal dat er nog wat van wordt afgeroomd. Puur wanbeleid en zakkenvullerij als je ziet wat ervan terugvloeit naar de mensen.

In de Oost-europese landen (niet alle) zijn deze rsz stortingen veel lager (zowel werknemer als werkgeverskant), dus logisch dat pensioenen er nog lager zijn.
Patronale bijdragen zijn 25%

Maar dan heb je nog werkbonus bij lage(re) lonen (en uitgebreid door Vivaldi)
En kortingen patronale bijdrage waardoor gemiddelde op 22% zit als ik het goed heb

Gemiddelde loonlast zit op 53%, ver boven de andere EU-landen

Heb ik ook niet beweerd, ik stel alleen dat quasi niemand met een pensioen uit de privé een woonzorgcentrum kan bekostigen met zijn pensioen en dus genoodzaakt is om eigen reserves aan te spreken (indien deze er zijn) of die van anderen (kinderen). Maar blijkbaar vind iedereen dit normaal, want een pensioen die enkel je in staat stelt te eten vinden de meesten voldoende hier, en dit ondanks dat velen torenhoog hebben bijgedragen (en deze bedragen gaan niet verminderen).

Ik kan deze stelling volgen, indien ik dan ook geen enkele sociale zekerheidsbijdrage moet betalen (Amerikaans systeem), dan ben ik ook bereid om quasi geen pensioen te krijgen en er dus zelf te moeten voor zorgen. In het andere geval mag het minstens de kosten van het rusthuis dekken, zodat mijn kinderen er niet voor moeten opdraaien (die ook de sociale zekerheidsput vullen).
Je stelling is daarjuist, met cijfers, verlegd. Graag niet dezelfde zaken blijven herhalen zonder onderbouwing. Je zit niet je hele pensioen in een rusthuis. Daarbovenop heb je ook nog een eigen verantwoordelijkheid.

Als je je blindstaart op deze laatste levensjaren, zonder rekening te houden met de eigen verantwoordelijkheid van het individu en dan ook nog de gepensioneerde periode voor je in het rusthuis zit volledig negeert, hang je een zeer vals beeld van de werkelijkheid op.

Daarnaast, pleit je voor, 'mag het minstens de kosten van een rusthuis dekken'. Zoals hierboven reeds vermeld, dat doet een maximum pensioen reeds, integenstelling tot uw bewering. Als je pleit voor minimum pensioenen die dit moeten doen, dan kom je nog meer op de discussie dat er quasi helemaal geen verschil meer is tussen werken of niet werken. En/of de discussie van de betaalbaarheid van de pensioenen.

Patronale bijdragen zijn 25%

Maar dan heb je nog werkbonus bij lage(re) lonen (en uitgebreid door Vivaldi)
En kortingen patronale bijdrage waardoor gemiddelde op 22% zit als ik het goed heb
Is weer sectorfafhankelijk, vandaar ik een gemiddelde hanteer van 30% en niet het allerlaagste 25%. Is ook al een aantal keer aangepast door de jaren heen.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit voor het voorbeeld, de meesten hier denken dat er 13% betaald wordt, terwijl het in realiteit 40% of meer is; hetgeen dus serieuze bedragen zijn.
Als je vanuit die wetenshap vetrekt zijn onze pensioenen dus laag tov de gestorte bijdragen, maar ja leef maar allen verder in de bubbel dat we onvoldoende bijdragen, gestimuleerd door de media (of betaald door politiek) en moet inleveren om de door incompetente politici opgehoopte schulden te betalen, terwijl zij zelf 0,0 euro inleveren.

Ik ga er overigens wel mee akkoord dat de lasten op arbeid veel te hoog zijn in België en dat deze patronale lasten vaak uit het oog worden verloren in de discussie.

Het is echter natuurlijk niet dat deze lasten enkel te maken zouden hebben met pensioenen.

Je stelling is daarjuist, met cijfers, verlegd. Graag niet dezelfde zaken blijven herhalen zonder onderbouwing. Je zit niet je hele pensioen in een rusthuis. Daarbovenop heb je ook nog een eigen verantwoordelijkheid.

Als je je blindstaart op deze laatste levensjaren, zonder rekening te houden met de eigen verantwoordelijkheid van het individu en dan ook nog de gepensioneerde periode voor je in het rusthuis zit volledig negeert, hang je een zeer vals beeld van de werkelijkheid op.

Daarnaast, pleit je voor, 'mag het minstens de kosten van een rusthuis dekken'. Zoals hierboven reeds vermeld, dat doet een maximum pensioen reeds, integenstelling tot uw bewering. Als je pleit voor minimum pensioenen die dit moeten doen, dan kom je nog meer op de discussie dat er quasi helemaal geen verschil meer is tussen werken of niet werken. En/of de discussie van de betaalbaarheid van de pensioenen.
Neen dus, jij gaat ervan uit dat je opnieuw, zelfs al is het voor een beperkt aantal jaren, je eigen opgebouwde reserve maar moet aanspreken, die je zelfs maar moet kunnen aanleggen met je beperkte vervangingsinkomsten (pensioen) terwijl je pensioen reeds beduidend minder is dan het loon de jaren voorheen (dus als het al niet zo hard lukte om te sparen toen, nog minder tijdens je pensioen dan denk ik).
Ik stel dat iemand die voltijds werkt en altijd de maximale bijdrages heeft gestort helemaal geen beroep zou moeten doen op eigen reserves om een rusthuisfactuur te betalen, die zou zorgeloos ouder moeten kunnen worden.
Maar leef maar verder in de bubbel dat het allemaal moet want er is geld tekort, geld tekorten die ik stel die zijn gecreëerd door wanbeheer, waarvoor men nu iedereen wil laten opdraaien en men makkelijkshalve easy targets in het vizier neemt. In goed beheer, met de inkomsten die er gegeneerd worden voor de staat in België, zouden er immers geen tekorten zijn.

Neen dus, jij gaat ervan uit dat je opnieuw, zelfs al is het voor een beperkt aantal jaren, je eigen opgebouwde reserve maar moet aanspreken, die je zelfs maar moet kunnen aanleggen met je beperkte vervangingsinkomsten (pensioen) terwijl je pensioen reeds beduidend minder is dan het loon de jaren voorheen (dus als het al niet zo hard lukte om te sparen toen, nog minder tijdens je pensioen dan denk ik).
Ik stel dat iemand die voltijds werkt en altijd de maximale bijdrages heeft gestort helemaal geen beroep zou moeten doen op eigen reserves om een rusthuisfactuur te betalen, die zou zorgeloos ouder moeten kunnen worden.
Maar leef maar verder in de bubbel dat het allemaal moet want er is geld tekort, geld tekorten die ik stel die zijn gecreëerd door wanbeheer, waarvoor men nu iedereen wil laten opdraaien en men makkelijkshalve easy targets in het vizier neemt. In goed beheer, met de inkomsten die er gegeneerd worden voor de staat in België, zouden er immers geen tekorten zijn.
En ik heb je met cijfers aangetoond dat je zorgeloos kunt oud worden in dat geval. Ook zonder reserves aan te spreken. Integendeel, je erfenis zal enkel maar groeien in de meeste gevallen.

Ideologisch valt er vanalles over te zeggen en ben ik verder inderdaad niet akkoord dat de overheid maar alles moet blijven uitdelen. Maar buiten het ideologische aspect om is je stelling gewoon niet correct als je naar de cijfers kijkt. Als je de cijfers blijft negeren om dezelfde foute stelling te blijven opwerpen dan is de discussie afgelopen.

Recap : In het gemiddelde geval, met maximum pensioen, zal er tijdens het pensioen nog gemakkelijk 120k extra erfenis gecreëerd worden.

Edit : Mijn ouders zijn recent gepensioneerd, hebben geen maximum pensioen en sparen al meer per jaar dan mijn simulatie en gaan met dit gespaarde pensioenbedrag snel, meerdere jaren rusthuis kunnen betalen. Ik ben dus vrij zeker dat ik zelfs conservatief ben in mijn berekening.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk wel, maar het is helemaal geen homogene groep. Schaf toch gewoon vvpr bis af. Dat is een korting op een korting, en raak je niet de kleine verdieners mee.
Natuurlijk is het geen homogene groep maar ik zie toch ook niet waar de bijdragen voor iedereen gelijk zijn. En zelf al schaf men vvpr bis af, dan nog moeten er enkele miljarden gevonden worden hoor.
Lees wat er staat aub, als je niet toekomt met je pensioen om "normaal" van te leven, lees dus kostendekkend te zijn, dan ga inderdaad uw eigen opgebouwd kapitaal zoals een eigen woning moeten aanspreken om te kunnen leven/kosten te dekken. Iedereen blijkt dat hier normaal te vinden, maar dit heeft dus tot gevolg dat de generatie erna dus niets gaat erven en dus een "eenvoudiger" start heeft in het leven dan de generatie ervoor. Hetgeen toch een duidelijke evolutie/trend is over de jaren heen. Drie generaties terug starte quasi iedereen van 0, nu krijgt iedere jongere zijn eigen huis/bouwgrind in zijn schoot geworpen, dankzij het feit dat de generaties het nu beter hebben dan vroeger, maar daar willen we terug naar toe evolueren blijkbaar, ouderen zonder enig overschot.

Qua bedrag voor een rusthuis (en geen luxerusthuis), mag je toch op 2500€ rekenen. De meesten hebben een pensioen dat veel lager is, vandaar ik zeg dat de kostprijs voor een rusthuis mag gedekt worden door het pensioen voor iemand die 45 jaar full time heeft gewerkt, hetgeen vandaag dus niet het geval is, ook niet voor diegene die dus 100k heeft verdiend, ook die komen niet aan 2500€ netto (met uitzondering van ambtenaren).
Ik ben akkoord dat mensen die geen volledige loopbaan hebben gewerkt, een pak minder mogen krijgen (hebben immers al een voorschot genomen op hun pensioen door halftijds te werken, etc).

Iedereen zal zijn kinderen aan 18 dan maar het huis uitsturen zeker, om te gaan werken ipv te studeren, want ja ze moeten immers zelf kunnen sparen om in latere basisbehoeften te kunnen voorzien (gezien een pensioen dan ontoereikend zal zijn), ondanks het feit dat er torenhoge sociale bijdragen gevraagd worden. We moeten opletten hier in België of we evolueren naar een minimumpensioen (ontoereikend voor basiskosten) voor iedereen ongeacht de geleverde bijdragen, dat is devolgende stap.
Wederom, mensen komen gemiddeld aan een leeftijd van 83 in een rusthuis terecht. Dus stel dat je uw kinderen gekregen hebt aan de conservatieve leeftijd van 40 (wat al serieus oud is om kinderen te krijgen) dan zijn die 43 wanneer jij in het rusthuis terecht komt. Nogal laat om uw kinderen dan het duwtje in de rug te geven natuurlijk. Uw ganse betoog hang gewoon met haken aan ogen aan elkaar en het enige wat je doet is op het sentiment spelen dat wanneer mensen op pensioen hun huis zouden moeten verkopen er niks meer zou overblijven voor de nakomelingen en iedereen aan 18 zou moeten gaan werken om toch maar te kunnen overleven. Sorry maar als ik cafepraat wil horen ga ik effectief wel op cafe hoor.

Is weer sectorfafhankelijk, vandaar ik een gemiddelde hanteer van 30% en niet het allerlaagste 25%. Is ook al een aantal keer aangepast door de jaren heen.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit voor het voorbeeld, de meesten hier denken dat er 13% betaald wordt, terwijl het in realiteit 40% of meer is; hetgeen dus serieuze bedragen zijn.
Als je vanuit die wetenshap vetrekt zijn onze pensioenen dus laag tov de gestorte bijdragen, maar ja leef maar allen verder in de bubbel dat we onvoldoende bijdragen, gestimuleerd door de media (of betaald door politiek) en moet inleveren om de door incompetente politici opgehoopte schulden te betalen, terwijl zij zelf 0,0 euro inleveren.
Nee 25% nemen is beste, die meer betalen zijn non-profit dus die betalen geen belastingen

En nee ik leef niet in bubbel dat ik te weinig bijdraag integendeel. Maar het klopt dat linkse partijen en vakbonden dat vinden, terwijl alle internationale cijfers duidelijk aantonen dat de uitgaven het probleem zijn

Wederom, wie heeft er jaren mogen stemmen en wie heeft er jaren weggekeken van dat wanbeheer? Nu niets doen is wederom de factuur doorschuiven naar de volgende generaties he. Ik denk dat niemand hier zegt dat we de laatste 40 jaar een top beleid gehad hebben maar de situatie is wat ze is en ze moet aangepakt worden. Spreken over zaken die in de ideale wereld niet zouden bestaan ten spijt.

Bedoel je de FOP bijdrage?
Want 13,07% rsz is hoger dan wat statutaire ambtenaren aan rsz en FOP betalen hè (dat is wat 10.5%?)

Probleem in België is simpel: veel te hoge uitgaven (en dan nog eens erbarmelijk return)
In 2000 draaide België aan een overheidsbeslag dat slecht 0.7%-punt boven dat van Duitsland zat. Vandaag is dat rond de 7%-punt.

11,05% volgens mijn loonfiche
Maar ik heb dan ook geen rechte op mogelijke werkloosheid of ziekte uitkering (in die naam)

Uiteraard zijn er veel te veel uitgaven.
Maar niemand wil ook maar een € minder krijgen en dan komen we nergens

Dit land zou van een blanco blad moeten kunnen vertrekken en zich beperken tot de basis.

Terug
Bovenaan