Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik heb precies - als ik rond me kijk/hoor (dus anekdotes ja) - dat het vooral 1 generatie is die veel klaagt momenteel
"Mijn" generatie (35-40). We babbelen erover, maar niemand klaagt/zaagt. Niemand is mee gaan staken.
Mijn vriendengroep bestaat uit zelfstandige, ondernemers, ambtenaren, leerkrachten, arbeiders,bediendes, big4, zorg en ook werkloze en mensen met n burnout
Iedereen heeft al langer zoiets van "We gaan t zelf moeten doen" en "We komen er wel"
De generatie jonger, die maken zich vooral zorgen hoe ze ooit een huis gaan kunnen betalen op lange termijn.. en op korte termijn over sneakers van n paar 100€, de nieuwste iPhone etc
Wie ik heel hard hoor klagen en ook hoor dat ze gaan staken. De 50-55 plussers..
Gouden tijden gehad, cash op de bank, geld in aandelen, vastgoed goedkoop verworven,..
Intussen hier en daar n pijntje en er eens tussenuit op het werk - de dokter fixt dat wel. Voltijds werken? Nie voor mij
Nu opeens is het kot te klein en voelen ze zich te kort gedaan
Nuja dat is de generatie die over alles klaagt hè "de jeugd" "de bruin mannen" "ze moeten de profiteurs pakken" "de dikke mannen in Brussel" "Mag ik nu ook al niemeer rijden als ik gedronken heb"
Als u kennis heeft van het militair statuut niet nee. Mensen zien enkel wat ze horen op tv of op de radio. Headlinders 55-56j! op pensioen schandalig! En maar bachen zonder enige clue van wat er tegenover staat.
Als u kennis heeft van het militair statuut niet nee. Mensen zien enkel wat ze horen op tv of op de radio. Headlinders 55-56j! op pensioen schandalig! En maar bachen zonder enige clue van wat er tegenover staat.
Wat betreft het loon, een militair begint nu blijkbaar op net geen 2K netto. Da's toch ook geen mis loon? Geen vetpot akkoord, maar toch ook niet schandalig slecht. Officieren en masters ed zitten tussen de 2-3K blijkbaar.
Is toch logisch dat men dan niet tevreden is ? Als nu het pensioen berekend wordt op de laatste tien jaar en dat is dan mischien op basis van een gemiddeld loon van 4 à 5000€ (ik ken de cijfers niet),. Als men gaat berekenen over 40 jaar loopbaan (startersloon van 1000 meegeteld), dan gaat het gemiddelde toch veel lager liggen ? Dus concreet is dat 11 jaar langer werken voor vermoedleijk 500€ netto minder pensioen. (en dat is niet uit de lucht gegrepen, tel al uw lonen van de heel uw cariere eens op en maak het gemiddelde, of maak het gemiddelde van de laatste 5 jaar is heus een wezenlijk groot verschil, tenzij je nog maar 5 jaar werkt natuurlijk). Is toch logisch dat men daar niet gelukkig mee is ? De impact is dan toch ook veel groter dan voor de privé waar we er enkel 2 jaar bijkrijgen, maar aan het pensioenbedrag verandert er niks.
Dat ze van 56 naar 60 gaan bijvoorbeeld lijkt mij veel realistischer en aanvaardbaarder.
Dat er iets voorzien moet worden als landingsbaan tot daar aan toe als je die plannen doorzet, maar voor de rest zie ik er geen al te grote graten in.. Iedereen gaat inleveren, iedereen gaat langer werken, zo simpel is het
Ik begrijp niet goed dat iedereen hier klakkeloos mee akkoord gaat ? Indoctrinatie van de media misschien, waar men er steeds op hamert dat het nodig is ?
Langs de andere kant wordt er niet bespaard op:
- pensioenen van politici
- uitdredingsvergoedingen van politici
- toekennen van OCMW/steun aan asielzoekers
- gratis medische zorgen ook voor diegene die hier nooit 1 euro hebben bijgedragen
- 1,7 miljoen uitkerings (gerechtigeden), waarvan dus "gerechtigeden" tusssen aanhalingstekens en ieder jaar toenemend
- verspilling/verkwisting van overheidsuitgaven (vb station van Bergen 0,5 miljard) en wat nog allemaal
Indien men bij de overheid geen orde op zaken stelt aan al bovenvermelde zaken, kan ik onmogelijk akkoord gaan met nog meer belastingen of inleveren. (maar het blijft bij mijn gal uitspuwen op het forum hoor, want ik heb in mijn leven nog nooit 1 dag gestaakt).
Ik heb precies - als ik rond me kijk/hoor (dus anekdotes ja) - dat het vooral 1 generatie is die veel klaagt momenteel
"Mijn" generatie (35-40). We babbelen erover, maar niemand klaagt/zaagt. Niemand is mee gaan staken.
Mijn vriendengroep bestaat uit zelfstandige, ondernemers, ambtenaren, leerkrachten, arbeiders,bediendes, big4, zorg en ook werkloze en mensen met n burnout
Iedereen heeft al langer zoiets van "We gaan t zelf moeten doen" en "We komen er wel"
Hoe verder je van uw pensioen staat hoe geringer de impact, in die zin dat je uw leven er nog kan naar aanpassen (biijvoorbeeld meer aan pensioensparen doen, investeren, etc, uitwijken naar een andere job, buitenland , etc).
Hoe dichter reeds bij uw pensioen , hoe moeilijker het is om nog aanpassingen te doen (de jaren die reeds voorbij zijn kan je niet meer terugdraaien).
Als je dus op een stevig overheidspensioen had gerekend en daarbij dus niet hebt gespaard (want niet nodig) , dan ben je dus nu letterlijk gejost, dus uiteraard klagen diegene die ouder zijn en dus dichter bij hun pensioen zijn, want zij zijn de enige dupe van het verhaal, de generatie ervoor (boomers) krijgen letterlijk alles en er verandert niets, de generatie erachter die passen hun levenstijl ernaar aan, en de generatie ertussen (+45) die is letterlijk gefuckt.
De generatie jonger, die maken zich vooral zorgen hoe ze ooit een huis gaan kunnen betalen op lange termijn.. en op korte termijn over sneakers van n paar 100€, de nieuwste iPhone etc
Wie ik heel hard hoor klagen en ook hoor dat ze gaan staken. De 50-55 plussers..
Gouden tijden gehad, cash op de bank, geld in aandelen, vastgoed goedkoop verworven,..
Intussen hier en daar n pijntje en er eens tussenuit op het werk - de dokter fixt dat wel. Voltijds werken? Nie voor mij
Nuja dat is de generatie die over alles klaagt hè "de jeugd" "de bruin mannen" "ze moeten de profiteurs pakken" "de dikke mannen in Brussel" "Mag ik nu ook al niemeer rijden als ik gedronken heb"
Hoe verder je van uw pensioen staat hoe geringer de impact, in die zin dat je uw leven er nog kan naar aanpassen (biijvoorbeeld meer aan pensioensparen doen, investeren, etc, uitwijken naar een andere job, buitenland , etc).
Hoe dichter reeds bij uw pensioen , hoe moeilijker het is om nog aanpassingen te doen (de jaren die reeds voorbij zijn kan je niet meer terugdraaien).
Als je dus op een stevig overheidspensioen had gerekend en daarbij dus niet hebt gespaard (want niet nodig) , dan ben je dus nu letterlijk gejost, dus uiteraard klagen diegene die ouder zijn en dus dichter bij hun pensioen zijn, want zij zijn de enige dupe van het verhaal, de generatie ervoor (boomers) krijgen letterlijk alles en er verandert niets, de generatie erachter die passen hun levenstijl ernaar aan, en de generatie ertussen (+45) die is letterlijk gefuckt.
En is de kost van vergrijzing iets waarvoor men pas vorige week is beginnen waarschuwen. Wat is het volgende, in 2027 beginnen wenen dat fossiele brandstoffen duurder worden en wanneer je 30000 euro op de rekening staan had je dit gebruikt hebt voor een 2e reis en een dikke vette audi a6 met een van de laaste v6 motoren ipv te zorgen dat je minder fossiele brandstof nodig hebt? Men zit godganse dagen te zeiken op politici dat men geen langetermijnvisie heeft maar het gros van de bevolking heeft er verdomme zelf geen en als experten daarvoor waarschuwen zit men te lachen met die "doemberichten". Men heeft 40 jaar lang de kans gehad om te stemmen op politici die het probleem wel serieus namen maar men vond het opportuun om te stemmen op diegenen die de uitdeelpolitiek predikten. Plus nog de realiteit dat men een eigen huis al jaren als een pensioenpijler ziet en daar ook een berg geld tegen gegooid heeft als overheid om nu diegene wie ervan geprofiteerd heeft te horen zeggen dat men toch moeilijk de eigen woonst kan verkopen om het eigen pensioen te betalen . Net zoals het spaargeld trouwens, wat een schande men daar niet van spreekt dat je uw eigen geld zou moeten gebruiken wanneer je op pensioen bent.
Je denkt er eigenlijk beter niet te veel over na want je komt er enkel maar nog meer gedegouteerd van.
Natuurlijk zal jij dat vinden want je komt er dagdagelijks mee in contact. Iemand die werkt bij de beerkar ruikt ook geen stront meer hoor. Ik pleit nergens voor geen steun voor de zwakkeren maar er zitten er tussen die mits financieel deftige keuzes geen hulp zouden nodig hebben. En dan nog is er een groep die niet bij het OCMW aanklopt en die zeker nog wat marge heeft om meer bij te dragen. Het is tenenkrullend dat wanneer men spreekt over sterkere schouders die meer moeten bijdragen men direct staat te roepen dat er zoveel zwakkeren zijn. Ongelofelijk hoe de innerlijke Rudy De Leeuw opeens overal bovenkomt wanneer de hogere middenklasse, de zelfstandigen of de rijken geraakt wordt.
Mil. heeft geen stakingsrecht
Mil. mag politiek niet actief zijn, mag zich niet kandidaat stellen voor verkiezingen
Mil. worden ingezet in conflict/oorlogsgebied
Mil. heeft geen bescherming in tijd. kunnen 24/7 ingezet worden.
Worden voor langere periode aan een forfaitair bedrag ingezet. (4u betaald voor 24u werk)
(Dank maar aan de tijd dat de militair in de straat rond liep voor ovg. i.p.v poltie)
Weekend vergoeding forfaitair bedrag van €50 voor max 24u
Gemiddeld wonen mil. 40km enkel van hun werk. Als mil. heb je geen woon werkvergoeding
Mil. Heeft geen zekerheid in een vaste tewerkstelling.
Mutatie naar een andere kazerne kan zo opgelegd worden. Spreken we over +100km
Het loon van de mil. was jarenlang ongewijzigd. 1994-2022
Pas sinds 2022 zijn de lonen deels conform met de privé
Overuren die niet opgenomen kunnen worden door personeels gebrek, die je nadien zomaar kwijt bent.
En zoo kunnen we nog even doorgaan...
In de Nota staat:
Vanaf 56 zou de mil. aangepast werk krijgen naar een minder fysieke job. Naar welke jobs? Gaan ze de staff in Brussel vol steken met oudjes? Alle "rustige" jobs die je vroeger had worden sinds jaren uitgefaseerd door burgerij wegens "besparing" goedkoper.
Ik begrijp niet goed dat iedereen hier klakkeloos mee akkoord gaat ? Indoctrinatie van de media misschien, waar men er steeds op hamert dat het nodig is ?
Langs de andere kant wordt er niet bespaard op:
- pensioenen van politici
- uitdredingsvergoedingen van politici
- toekennen van OCMW/steun aan asielzoekers
- gratis medische zorgen ook voor diegene die hier nooit 1 euro hebben bijgedragen
- 1,7 miljoen uitkerings (gerechtigeden), waarvan dus "gerechtigeden" tusssen aanhalingstekens en ieder jaar toenemend
- verspilling/verkwisting van overheidsuitgaven (vb station van Bergen 0,5 miljard) en wat nog allemaal
Indien men bij de overheid geen orde op zaken stelt aan al bovenvermelde zaken, kan ik onmogelijk akkoord gaan met nog meer belastingen of inleveren. (maar het blijft bij mijn gal uitspuwen op het forum hoor, want ik heb in mijn leven nog nooit 1 dag gestaakt).
Hoeveel geven we jaarlijks uit aan pensioenen van ministers en hoeveel aan uittredingsvergoedingen?
Hoeveel zou je ermee kunnen besparen in jou voorstel?
Dat we voor de rest strenger mogen zijn en niet meer het ocwm van de wereld moeten zijn is iedereen wel mee akkoord denk ik.
Maar alleen daarmee gaan we het niet halen
Is dat dan niet jou eigen fout? Als je verwacht dat je zelf alles kan opleven en yolo en de overheid moet u maar onderhouden?
Nogmaals, een pensioen is een vervangingsinkomen voor als je niet meer kan werken door ouderdom.
Dat dient niet om je levensstijl verder te zetten op kosten van de overheid.
Mil. heeft geen stakingsrecht
Mil. mag politiek niet actief zijn, mag zich niet kandidaat stellen voor verkiezingen
Mil. worden ingezet in conflict/oorlogsgebied
Mil. heeft geen bescherming in tijd. kunnen 24/7 ingezet worden.
Worden voor langere periode aan een forfaitair bedrag ingezet. (4u betaald voor 24u werk)
(Dank maar aan de tijd dat de militair in de straat rond liep voor ovg. i.p.v poltie)
Weekend vergoeding forfaitair bedrag van €50 voor max 24u
Gemiddeld wonen mil. 40km enkel van hun werk. Als mil. heb je geen woon werkvergoeding
Mil. Heeft geen zekerheid in een vaste tewerkstelling.
Mutatie naar een andere kazerne kan zo opgelegd worden. Spreken we over +100km
Het loon van de mil. was jarenlang ongewijzigd. 1994-2022
Pas sinds 2022 zijn de lonen deels conform met de privé
Overuren die niet opgenomen kunnen worden door personeels gebrek, die je nadien zomaar kwijt bent.
En welk van die punten wist je niet voor je aan je job/roeping begon?
Geen enkele ambtenaar heeft 100% zekerheid over zijn plaats van tewerkstelling. men kan ingezet worden waar nodig.
Ambtenaren krijgen ook geen woon-werk verkeer (tenzij met de fiets)
Weekendvergoeding kan ik als ambtenaar ook naar fluiten
Gevaarlijk? Ja euhm militair hè.
Ik ben ook ambtenaar en ik zei het nog tegen Mac.. mij sturen ze ook plaatsen binnen waar ik niet weet hoeveel volk er is, hoe die reageren, wat die te verliezen hebben en daar zijn ook potentiële wapens
Sorry maar de meeste van die dingen wist je voor je er aan begon lijkt mij?
Als je op je 21e aan een roeping (militair is toch geen gewoon jobke hè) begint enkel en alleen omdat je vroeger op pensioen kan, begin je er dan niet om de verkeerde redenen voor?
Ik denk persoonlijk dat dit allemaal wel nogal veralgemening en zijn die niet noodzakelijk opgaan. Allez, ik denk nu ook wel dat hoe hard je met je pensioen bezig bent zal stijgen met de leeftijd. Je zegt het eigenlijk zelf al hé, elke "generatie" is met zijn eigen problemen bezig. Voor de bijna-gepensionneerden is dat vaak nu eenmaal het pensioen, want de rest is achter de rug.
Voor de mensen die het verder comfortabel hebben is het vaak ook een kwestie van zich op te smijten over wat thema's die politici en media graag aanbrengen.
Dat alles spreekt natuurlijk niet tegen dat mensen vooral in hun eigen bubbel leven en niet echt denken aan maatschappelijke ontwikkelingen. En volgens mij moeten we nu ook wel enige empathie tonen voor mensen die plots met de realiteit worden geconfronteerd. Wat niet wil zeggen dat we die mensen gewoon moeten laten verderdoen.
Indexering indien nog maar één keer per jaar is natuurlijk een verlies voor de ambtenaar en besparing voor de overheid.
Je krijgt pas in januari volgend jaar wat je anders al meerdere maanden in het voorgaande jaar zou krijgen.
Worst case scenario wordt de index zelfs aangepast op een manier dat ze nog minder de koopkracht blijft garanderen
(cfr. gezondheidsindex)
60% van de ambtenaren (bron voor dat cijfer zou ik nog moeten vinden, weet niet of leerkrachten daarin meegeteld zijn of niet) heeft momenteel een voordeliger tantième dan 1/60e, dat zou voor iedereen 1/60e worden.
Als je nu 1/48e hebt is dat een énorm verlies in termen van langer werken. Ik ben wél principieel tegen verworven rechten hier, maar dat gaan ze helaas wél toepassen vrees om het verkoopbaar te houden.
berekening van het pensioen over de volledige loopbaan is voor elke ambtenaar een verlies, vooral voor de jonge starters.
Dit lijken mij duidelijk niet de enige belangrijke voordelen om als ambtenaar aan de slag te gaan, dus ik ben het wel niet eens met die stelling.
Voor/nadeel afhankelijk van de situatie:
Afschaffing ziektedagen heb ik nog niets van gelezen (?)
Het systeem van ambtenaren heeft voor- en nadelen, en moet niet steevast vergeleken worden met het minimum uit de privé waar men wel al regelmatig aanvullende verzekeringen heeft.
voordeel als je zelden ziek bent, heb je ene mooi "reservekapitaal" voor als het een keertje écht nodig zou zijn.
nadeel als je herhaaldelijk ziek valt kan je in de privé véél vaker een volle maand doorbetaald worden, zolang er maar genoeg onderbreking tussen zit, je werkgever zal het je niet in dank afnemen natuurlijk.
het systeem van ziektedagen opsparen tot je pensioen is jaren geleden al afgeschaft door een "reset" op je 60e.
Afschaffing ziektepensioen zou een stevig voordeel zijn voor jonge ambtenaren, wél een vloek voor profiteurs en oudere ambtenaren die het als pre-pensioen zouden kunnen gebruiken. Goed dus!
Wat behouden ambtenaren nog qua "voordelen":
Bepaalde interessante jobs zijn onvermijdelijk overheidsjobs, wil je alles van douanier tot voedselinspecteur, politieagent tot leerkracht, etc.
worden dan word je onvermijdelijk "ambtenaar" in één of andere vorm. Vaak zijn er in de marge wel vergelijkbare jobs te vinden, maar vaak toch echt niet hetzelfde.
Dat is niet anders dan hoe vele andere jobs inherent privé, zelfstandige of zelfs vrij beroep zijn.
Zou maar triest zijn mocht je om louter om de reden van het die reden voor het statuut kiezen.
Werkzekerheid in economische slechtere tijden, dat rechtvaardigt mijns inziens uiteindelijk ook dat je gemiddeld ook iets minder verdient als je alle verloning in rekening brengt, al is dat moeilijk in kaart te brengen.
Meer netto-verloning en minder verloning in auto/tankkaart, ecocheques en bongobonnen...
maar dat is tegelijkertijd ook een stevig nadeel omdat exact één van die zaken wél extreem voordelig is (vooral de tankkaart/auto), maar deze regering lijkt precies maar één beroepsgroep om een bijdrage te vragen tot dusver.
All in all, stevige klappen voor ambtenaren, maar te verdedigen ingrepen vanuit "eerlijkheid"/logica. Sommige verworven voordelen waren nu éénmaal té goed (enkel naar de laatste 10 jaar loon kijken bijvoorbeeld). Alleen verliest men in deze ijver om te besparen ook wel uit het oog dat diezelfde ambtenaren andere voordelen niet hebben. (bv. extralegaal vs. bruto/netto)
De klappen komen harder aan bij bepaalde doelgroepen.
Ergens wél nog begrip voor militairen, brandweermannen, etc. dat zijn geen jobs die voor iedereen haalbaar zijn op 60+, moeten die daarom op vervroegd pensioen kunnen? Neen. Maar momenteel ontbreken de mechanismen wel om die nog een deftige job te geven fin de carrière, niet iedereen is geschikt voor interne opleidingen te geven, je kan ook maar zoveel bestuurders hebben van de brandweerwagen terwijl ze niet geschikt zijn om nog door het vuur te gaan (pun intended).
Minder te verdedigen vind ik dat er niet/onvoldoende naar andere groepen gekeken wordt die toch ook bepaalde excessen genieten die je op het niveau van de begroting ook niet kan blijven rechtvaardigen (alles van salariswagens tot huurinkomsten van meerdere eigendommen).
Op termijn zal men toch mogen gaan nadenken over een groepsverzekering voor leerkrachten/ambtenaren ter compensatie van dit verlies denk ik dan. Of maaltijdcheques of andere extralegale voordelen voor jonge/startende leerkrachten en/of ambtenaren bijvoorbeeld (en die voor een keer niet aan de oudere generatie met "verworven rechten" geven), deze huidige stakingen en een regering die vooral "overgangsmaatregelen" voor de oudere generaties blijft voorzien, ik ben er géén fan van.
Meer voor de jongeren, minder voor de ouderen graag. (Ik zit straks/nu praktisch in het midden van de loopbaan/leven, dus voor mij maakt dat niet zoveel meer of zou dat zelfs nadelig zijn, dus ik bepleit dit niet louter voor mijn eigen winkel.)
Dat past natuurlijk niet in het discours van de Vlaams-Nationalisten, die weliswaar graag klagen over ambtenaren, maar intussen hun eigen ambtenaren steviger verlonen en/of duurdere consultants inzetten.
Feitelijk heeft Ben Weyts de federale regering ook eigenlijk nog extra "vergiftigd" door leerkrachten een extra anciënniteitstrede op 36 jaar te geven, die als je een modelloopbaan zou hebben - check mijn zus - en je start met lesgeven op je 21e en je zou werken tot je 65e, en je loon wordt berekend op de laatste 10 jaar van je loopbaan, dan hebben 7 à 8 van die 10 jaren een boost gekregen.
Maar wie betaalt? De federale overheid.
Idem met sneller leerkrachten benoemen... ja hoor, dat heeft Ben Weyts echt gedaan om leerkrachten sneller werkzekerheid te geven en totaal niet om de kost voor de pensioenen van statutaire leerkrachten sneller naar het federale te verschuiven.
En is de kost van vergrijzing iets waarvoor men pas vorige week is beginnen waarschuwen. Wat is het volgende, in 2027 beginnen wenen dat fossiele brandstoffen duurder worden en wanneer je 30000 euro op de rekening staan had je dit gebruikt hebt voor een 2e reis en een dikke vette audi a6 met een van de laaste v6 motoren ipv te zorgen dat je minder fossiele brandstof nodig hebt? Men zit godganse dagen te zeiken op politici dat men geen langetermijnvisie heeft maar het gros van de bevolking heeft er verdomme zelf geen en als experten daarvoor waarschuwen zit men te lachen met die "doemberichten". Men heeft 40 jaar lang de kans gehad om te stemmen op politici die het probleem wel serieus namen maar men vond het opportuun om te stemmen op diegenen die de uitdeelpolitiek predikten. Plus nog de realiteit dat men een eigen huis al jaren als een pensioenpijler ziet en daar ook een berg geld tegen gegooid heeft als overheid om nu diegene wie ervan geprofiteerd heeft te horen zeggen dat men toch moeilijk de eigen woonst kan verkopen om het eigen pensioen te betalen . Net zoals het spaargeld trouwens, wat een schande men daar niet van spreekt dat je uw eigen geld zou moeten gebruiken wanneer je op pensioen bent.
Je denkt er eigenlijk beter niet te veel over na want je komt er enkel maar nog meer gedegouteerd van.
Het is dus niet de bevolking die schuld heeft aan het wanbeleid, neen het is de onrealistsiche socialistische uitdeelpolitiek die hier schuld aan heeft, beleidsmakers dus. De 40 jaar doemberichten voor vergrijzing zijn genegeerd door politici, extra pensioenfondsen zoals zilverfonds opgesoupeerd door politici om andere door wanbeleid gecreërde putten te vullen. We kunnen toch niet steeds opdraaien voor wanbeleid van politici. Velen lijken hier te vergeten dat we hier de hoogste belastingen/sociale zekerheid betalen in Europa en tegelijkertijd reeds bij de laagste pensioenen zitten (terug een voorbeeld van wanbeleid dus).
De overheid is hier voledig onbetrouwbaar. Eerst diesel promoten om daarna te verketteren. Eerst zonnepanelen promoten om daarna extra te belasten. Nu elektriciteit promoten (auto, warmtepomp, ...) om daarna dubbel en dik te belasten. Niemand kan hier dus een degelijke langetermijn beslissing nemen door de wispelturigheid van de overheid, daarom doet ieder gewoon verder, want er is toch geen zekerheid, nergens op geen enkel vlak.
Het is toch maar normaal dat niemand zijn eigen woning wil verkopen voor het financieren van zijn pensioen, toch niet met de torenhoge bijdragen die we hier reeds betalen in België. Voor iedere 100.000€ bruto inkomsten gaat er hier 43.000€ naar sociale zekerheid (eigen + patronale bijdrage voor een werknemer). Op een 45 jarige carriëre is dat dus 1.935.000€ aan sociale zekerheidsbijdrage (in simpel voorbeeld waar ge dus 45 jaar lang dezelfde 100k verdient). Als er daar nog geen pensioen vanaf kan waarop je kan leven en dan bedoel ik niet royaal, maar inderdaad aan een iets lagere levensstandaard, als oudere awel merci. Dan mogen ze voor mij de gehele handel van sociale zekerheid hier afschaffen, mij dat geld in eigen handen geven en ik zal het wel beleggen en investeren in een privé verzekering. Mijn rendement op mij oude dag zal veel beter zijn. Overschakelen op Amerikaans systeem dus, en ieder voor zich.
Nee het grote probleem is dat ieder die hier het land binnenkomt zijn hand maar moet uitsteken en "krijgt", ongeacht of er voor is bijgedragen of niet, 10 duizenden mensen per jaar dus, doe eerst hier iets aan, ipv afpakken bij diegene die wel hebben bijgedragen. Het probleem zit echt niet bij de werkenden die volgens mij reeds veel teveel bijdragen voor de return die er is vandaag.
Maar nee, de ouderen moeten maar inleveren dat is normaal, diezelfde ouderen die ervoor gezorgd hebben dat jij je bouwgrond, eigen woning etc waarschijnlijk gratis en voor niks hebt gekregen zoals de vele andere millenials, die er dus voor proberen te zorgen dat de generatie na hen het beter heeft dan zijzelf, wel als zij alles zelf moeten bekostigen op hun oude dag, dan blijft er dus niks over om uit te delen aan de generatie na hen, dus geen erfenis niks , nada. Dan gaat ge dus heel uw leven werken gewoon om in leven te blijven.
Die mensen die in een bepaald statuut werken die reeds over de helft van hun carriëre zijn , die kunnen niet meer terug om een andere keuze te maken. Eigenlijk zijn dat contractuele beloften die nu ineens eenzijdig worden ingetrokken en neen die mensen zijn daar niet voor gewaarschuwd dat men daar nu op ging terugkomen. Het enige logische is aanpassen voor de mensen die nu instappen, niet voor diegene die reeds bijna in het eindstation zijn aangekomen. De mensen die nu instappen kunnen dan kiezen voor een carriëre in het leger onderwijs aan kutvoorwaarden of toch maar een ander carriërepad kiezen die financieel interessanter is. Als je dat niet inziet heb je het empathisch vermogen van een goudvis.
Het is toch maar normaal dat niemand zijn eigen woning wil verkopen voor het financieren van zijn pensioen, toch niet met de torenhoge bijdragen die we hier reeds betalen in België. Voor iedere 100.000€ bruto inkomsten gaat er hier 43.000€ naar sociale zekerheid (eigen + patronale bijdrage voor een werknemer). Op een 45 jarige carriëre is dat dus 1.935.000€ aan sociale zekerheidsbijdrage (in simpel voorbeeld waar ge dus 45 jaar lang dezelfde 100k verdient). Als er daar nog geen pensioen vanaf kan waarop je kan leven en dan bedoel ik niet royaal, maar inderdaad aan een iets lagere levensstandaard, als oudere awel merci.
Even ter verduidelijking dan, wat noem jij een dan "een pensioen waarvan je kan leven"?
Met het gigantische bruto inkomen wat je hier gebruikt krijg je toch een pensioen waar je gemakkelijk mee kunt leven?
Op het eerste luik ook : Het is gemakkelijk om het op "de politiek" af te schuiven. En ja, er zijn zeker fouten gemaakt en ik heb op heel wat vlakken ook kritiek. Maar uiteindelijk is het wel de bevolking, wij, die onze beleidsmakers kiezen. Ik heb nog maar weinig mensen horen roepen "We moeten later op pensioen gaan". Vanuit "de bevolking" is het ook maar gewoon "Los het op, zonder dat het mij raakt/iets kost". Met dergelijke simplismen als boodschap/mandaat, wat kunnen we dan verwachten van de politiek?
Ja, akkoord, ik verwacht ook veel meer staatsmanschap en lange termijndenken. Maar de verantwoordelijk in zijn totaliteit naar daar afschuiven is ook niet helemaal correct (maar wel het gemakkelijkste).
Mag ik toch eens even een lans breken voor zelfstandigen die geen bv hebben en dus onder personenbelasting vallen (en dus +- minder dan 80k per jaar bruto binnenhalen)?
Kunnen we daar aub een verschil in maken?
Hark geen kleine stielman samen met een IT-er met een Porsche op zijn managementvennootschap waarbij zijn vrouw ook bestuurder is en dus ook met 1 rijdt.
Oh wacht die laatste krijgt terug een IP-regeling naast zijn dividenden aan 10% NADAT die dus al 80k+ verdient.
Even ter verduidelijking dan, wat noem jij een dan "een pensioen waarvan je kan leven"?
Met het gigantische bruto inkomen wat je hier gebruikt krijg je toch een pensioen waar je gemakkelijk mee kunt leven?
Met dit gigantisch bruto inkomen krijg je hier exact hetzelfde pensioen als Jan met de pet, gezien pensioenen geplaffoneerd zijn in de privé, en neen de pensioenen in de privé zijn niet royaal, daarmee kan je dus inderdaad geen rusthuisfactuur mee betalen zonder eigen inbreng. Het verschil tussen een minimumpensioen (voor al de gelijkgestelde gevallen) en diegene die dus veel meer hebben bijgdragen is in Belgïe marginaal te noemen. Enkel bij de overheid (waren) deze dus niet geplafonneerd en dus stukken beter.
Een pensioen zou toch voor iemand die royaal heeft bijgedragen 2500€ mogen bedragen, voldoende om een rusthuisfactuur mee af te dekken in een "sociaal" rusthuis, en nee dat vind ik niet royaal, dat is dus net genoeg om te overleven. Als je dit nu met eigen spaargeld/woning moet bekostigen, tja dan is dit ten nadele van uw erfgenamen en heb je dus gewoon je hele leven gewerkt om niets over te houden voor het nageslacht.
Met dit gigantisch bruto inkomen krijg je hier exact hetzelfde pensioen als Jan met de pet, gezien pensioenen geplaffoneerd zijn in de privé, en neen de pensioenen in de privé zijn niet royaal, daarmee kan je dus inderdaad geen rusthuisfactuur mee betalen zonder eigen inbreng. Het verschil tussen een minimumpensioen (voor al de gelijkgestelde gevallen) en diegene die dus veel meer hebben bijgdragen is in Belgïe marginaal te noemen. Enkel bij de overheid (waren) deze dus niet geplafonneerd en dus stukken beter.
Een pensioen zou toch voor iemand die royaal heeft bijgedragen 2500€ mogen bedragen, voldoende om een rusthuisfactuur mee af te dekken in een "sociaal" rusthuis, en nee dat vind ik niet royaal, dat is dus net genoeg om te overleven. Als je dit nu met eigen spaargeld/woning moet bekostigen, tja dan is dit ten nadele van uw erfgenamen en heb je dus gewoon je hele leven gewerkt om niets over te houden voor het nageslacht.
Maar dus, je kan met dat pensioen toch leven aan iets lagere levensstandaard? Je zit er sowieso al langs als je zegt als je beweert dat je de rusthuisfactuur niet kunt betalen met dit pensioen. Als je vanuit foute data vetrekt, zal je inderdaad foute conclusies gaan trekken.
Daarnaast : Wat in godsnaam hebben uw erfgenamen hiermee te maken? Geen hol toch? Het doel van werken is toch niet iets nalaten voor je nageslacht? Als dat nodig zou zijn, dat zou pas een falen van de maatschappelijke sytemen zijn. Als dat gesubsidieerd zou worden door de overheid zou dat pas een falen zijn van het systeem. Alsook als je een rusthuis ingaat, dan heb je eigenlijk quasi geen andere kosten meer. De extra onkosten zijn dan zeer beperkt. Als je een rusthuis ingaat is dat meestal met de reden dat je niet zo heel veel meer kunt...
Even een verdere reality check : Als je op pensioen gaat met (laten we afronden op) 2500 euro/maand, met een afbetaalde woning, welke kosten heb je dan nog? Laten we zeggen 1000 euro voor gas, electriciteit, water, internet, auto, eten, ... whatever allemaal nodig is. Dan heb ik toch al ruim geteld, niet? Laat me er nog 500 euro/maand aftrekken voor foliekes. Dan is er gemakkelijk 1000 euro/maand die je kunt sparen als gepensioneerde. Wat is hier niet royaal aan op dat moment?
Dan even verder : gemiddelde leeftijd dat iemand een rusthuis in gaat is 83 jaar. Gemiddelde duur dat iemand in een rusthuis verblijft is 3 jaar.
Laten we nog uitgaan van een pensioenleeftijd van 67 jaar : 16 jaar de tijd om 1000 euro/maand te sparen. Nu, laten we ons niet rijk rekenen, laten we ons "voorzien" dat we 8 jaar in het rusthuis zitten. Dan hebben we ons pensioen + op basis van pensioen gespaarde bedrag van 4500/maand. (2500 pensioen + 2000 gespaard).
En dan heb jij geluk, want op basis van die gemiddelde drie jaar, mag je, als je dan doodvalt, dan nog 120 000 euro aan gespaarde pensioeninkomsten doorsluizen naar de kinderen. Bovenop alle roerende en onroerende bezittingen waar je nog niets mee gedaan hebt. En dan heb ik nog geen interest/investering berekend op het gespaarde bedrag.
Nee inderdaad, echt een hongerloon als je op pensioen gaat met zo'n bedrag.