Begroting in het regeerakkoord: supernota

Dienstencheques worden idd in de meeste analyses als semi-overheidsjobs gezien, wegens de grote subsidie. De subsidies voor dienstencheques tellen bvb ook niet mee voor de bepaling van de loonkost.

Dienstencheques kost de Vlaamse overheid elk jaar 1,5 miljard euro. Dat is méér dan de volledige kost aan (volledige) werkloosheid in Vlaanderen of 6 keer het stelsel van thematische verloven (ouderschapsverlof, ...)
Ik treed @KnightOfCydonia nu wel bij. Dat zijn stevige cijfers en laat ons eerlijk zijn zonder die tegemoetkoming zullen amper mensen een kuis of winkelhulp inschakelen. Ik zou dan argumenteren dat dienstencheques alleen beschikbaar mogen zijn voor mensen die niet meer uit de voeten kunnen. Langdurig zieken en gepensioneerden. Dat zou de kost wel laten zakken en nog steeds de voordelen opleveren die deze cheques ook wel hebben.

Ik treed @KnightOfCydonia nu wel bij. Dat zijn stevige cijfers en laat ons eerlijk zijn zonder die tegemoetkoming zullen amper mensen een kuis of winkelhulp inschakelen. Ik zou dan argumenteren dat dienstencheques alleen beschikbaar mogen zijn voor mensen die niet meer uit de voeten kunnen. Langdurig zieken en gepensioneerden. Dat zou de kost wel laten zakken en nog steeds de voordelen opleveren die deze cheques ook wel hebben.
Schaf dat hele systeem gewoon beter af, dan is er een ineens een grote besparing voor de begroting. Langdurig zieken bijv. hebben al een hele resem voordelen en ondersteuning in België (ivg met andere landen), de zoveelste kostenpost extra is daar niet voor nodig. In België zie ik in mijn kennissenkring vooral koppels en jonge mensen gebruik maken van dienstencheques omdat ze zelf niet meer willen poetsen, moet de belastingsbetaler daar nu echt miljarden voor betalen?

In België zie ik in mijn kennissenkring vooral koppels en jonge mensen gebruik maken van dienstencheques omdat ze zelf niet meer willen poetsen, moet de belastingsbetaler daar nu echt miljarden voor betalen?
Dat argument kan je natuurlijk voor veel zaken maken. Voor mij mogen die trouwens ook direct afgeschaft worden, net zoals de flexi jobs. Dat zijn allemaal jobs waar de overheid (quasi?) geen inkomsten op heeft. Bovendien is er nog een grote administratieve kost die er bovenop komt. Ik ben voorstander van natuurlijke jobevolutie, dat geeft het meeste kans op duurzame groei. Die systemen zijn op lange termijn financieel niet houdbaar.

Dat argument kan je natuurlijk voor veel zaken maken. Voor mij mogen die trouwens ook direct afgeschaft worden, net zoals de flexi jobs. Dat zijn allemaal jobs waar de overheid (quasi?) geen inkomsten op heeft. Bovendien is er nog een grote administratieve kost die er bovenop komt. Ik ben voorstander van natuurlijke jobevolutie, dat geeft het meeste kans op duurzame groei. Die systemen zijn op lange termijn financieel niet houdbaar.

Mja flexi-jobs zijn voor bedrijven een handige manier om personeel in te zetten én vaak hun bedrijven levensvatbaar(der) te maken/houden.
Dienstencheques is voor het werk dat particulieren over het algemeen niet willen doen en puur comfort.
Ik betaal daar liever ook niet voor voor anderen hun gemakszucht.

Mja flexi-jobs zijn voor bedrijven een handige manier om personeel in te zetten én vaak hun bedrijven levensvatbaar(der) te maken/houden.
Dienstencheques is voor het werk dat particulieren over het algemeen niet willen doen en puur comfort.
Ik betaal daar liever ook niet voor voor anderen hun gemakszucht.
Ik denk dat er ook wel heel wat rationele argumenten zijn om flexi-jobs af te schaffen. Denk maar aan 4/5de werken en een flexi-job doen om uiteindelijk meer over te houden maar wel minder bij te dragen. Waar het volgens mij een overlap vertoont met dienstencheques is dat het ooit eens in het leven werd geroepen voor bepaalde redenen, maar nu zo groot en wijdverspreid is dat het amper nog af te schaffen valt.

Het huidige begrotingstekort toont aan dat onze overheid dringend wat financiële discipline moet ontwikkelen en niet met een gat in de hand kan blijven besturen. Het probleem is dat in België iedereen voor zichzelf uitkijkt en de staat ziet als iets dat ze moeten uitmelken voor hun persoonlijk gewin, de inwoners zouden overheidsfinanciëen beter op dezelfde manier beschouwen als hun persoonlijk geld. In de Tijd stond hier een goed artikel van: https://www.tijd.be/opinie/algemeen/belgie-kijkt-beter-naar-zwitserland/10578705.html

Ik denk dat er ook wel heel wat rationele argumenten zijn om flexi-jobs af te schaffen. Denk maar aan 4/5de werken en een flexi-job doen om uiteindelijk meer over te houden maar wel minder bij te dragen. Waar het volgens mij een overlap vertoont met dienstencheques is dat het ooit eens in het leven werd geroepen voor bepaalde redenen, maar nu zo groot en wijdverspreid is dat het amper nog af te schaffen valt.

Bijkomend heb je ook best wat situaties waar bvb. een horeca zaak 200-500k winst/jaar boekt en eigenlijk perfect een normaal tarief kan betalen - op dat ogenblik financier je eigenlijk de rijkere klasse.

Als we uitzoomen is het probleem mss nog groter want al die cadeaus maken het net noodzakelijk dat de loonlasten en belastingen net torenhoog komen te liggen - en laat dat nu net zijn wat o.a. belangrijk is voor activiteiten in je land aan te trekken.

Bijkomend heb je ook best wat situaties waar bvb. een horeca zaak 200-500k winst/jaar boekt en eigenlijk perfect een normaal tarief kan betalen - op dat ogenblik financier je eigenlijk de rijkere klasse.

Als we uitzoomen is het probleem mss nog groter want al die cadeaus maken het net noodzakelijk dat de loonlasten en belastingen net torenhoog komen te liggen - en laat dat nu net zijn wat o.a. belangrijk is voor activiteiten in je land aan te trekken.
Mijn enige kennis van de horeca is louter anekdotisch gebaseerd op waar mijn vrouw werkte, maar dat was toch gewoon fraude op elke mogelijke manier. Zwartwerk, eventueel gecombineerd met uitkering zoals technische werkloosheid door COVID, was gewoon dagelijkse kost. Natuurlijk loopt het daar ondertussen vol "flexi's".

Mijn enige kennis van de horeca is louter anekdotisch gebaseerd op waar mijn vrouw werkte, maar dat was toch gewoon fraude op elke mogelijke manier. Zwartwerk, eventueel gecombineerd met uitkering zoals technische werkloosheid door COVID, was gewoon dagelijkse kost. Natuurlijk loopt het daar ondertussen vol "flexi's".
De horeca (dan zeker de kleinere ondernemingen) zijn toch ook zwaar overgereguleerd en verdienen vaak niet of nauwelijks de kaas op hun boterham. Hoeveel zaken gaan er niet op de fles elk jaar?

De horeca (dan zeker de kleinere ondernemingen) zijn toch ook zwaar overgereguleerd en verdienen vaak niet of nauwelijks de kaas op hun boterham. Hoeveel zaken gaan er niet op de fles elk jaar?
Is dat omdat ze "overgereguleerd" zijn, of omdat iedereen een horecazaak kan beginnen ongeacht of er goed over nagedacht is? Als je een zaak begint, en je kan niet winstgevend zijn als je de regels volgt, dan mag je misschien op de fles gaan?

Dat is wel héél kort door de bocht.

Voor kleine horecazaken zijn de regels zo complex en talrijk dat het bijna onmogelijk aan het worden is om te blijven bestaan.
Ik vind niets kort door de bocht aan zorgen dat je in orde bent hoor. Net zoals elke burger wordt een eigenaar van een horecazaak geacht de regels te kennen, en anders kan hij/zij zich gewoon informeren, liefst voor een zaak te starten.

Voor kleine horecazaken zijn de regels zo complex en talrijk dat het bijna onmogelijk aan het worden is om te blijven bestaan.
Als het allemaal zo complex is en je het niet begrijpt moet je er misschien niet in beginnen. Man ik mis de tijd dat je voor een zaak te starten nog enige competenties nodig had ipv te geloven dat je een oude bestelwagen kan kopen en je overal maar wat streetfood kan gaan verkopen.

Laatst bewerkt:
Als het allremaal zo complex is en je het niet begrijpt moet je er misschien niet in beginnen. Man ik mis de tijd dat je voor een zaak te starten nog enige competenties nodig had ipv te geloven dat je een oude bestelwagen kan kopen en je overal maar wat streetfood kan gaan verkopen.
Ik begin nergens aan. Ik stel alleen maar vast dat steeds meer horecazaken verdwijnen, zonder dat er nieuwe in de plaats komen. Allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal: Keihard werken voor weinig return. Niet leefbaar dus.

Horeca is in mijn ogen deel van het sociale construct. Ze moeten het zeker niet allemaal cadeau krijgen, maar ik denk dat de zwengel nu wel in de andere richting is doorgeslagen. De typische Belgische ziekte van overregulatie en overtaxering.

Maar horecazaken zijn altijd al gekenmerkt geweest door heel veel sluitingen en nieuwe oprichtingen. Het is een makkelijke sector om te starten, veel mensen hebben al eens gewerkt in de horeca en het is niet zo moeilijk om in de basis te snappen hoe een cafe of restaurant werkt. Als je een zaak wil starten maar niet echt een aangeleerde skill hebt waarmee je iets kan doen is iets in de horeca openen vaak de uitkomst. Dat zorgt natuurlijk dat er veel concurrentie is en een soort continu overaanbod waardoor het vaak misloopt.

Ik begin nergens aan. Ik stel alleen maar vast dat steeds meer horecazaken verdwijnen, zonder dat er nieuwe in de plaats komen. Allemaal vertellen ze hetzelfde verhaal: Keihard werken voor weinig return. Niet leefbaar dus.

Horeca is in mijn ogen deel van het sociale construct. Ze moeten het zeker niet allemaal cadeau krijgen, maar ik denk dat de zwengel nu wel in de andere richting is doorgeslagen. De typische Belgische ziekte van overregulatie en overtaxering.

Ja wat is het probleem nu of gaan we gewoon alles op een hoop gooien om maar gelijk te kunnen krijgen?

Ik vermoed dat niemand gaat vertellen dat ze eigenlijk een slecht idee hadden en/of geen idee van de kosten hoor.
Is er buiten de bouw dan nog een sector die op zo'n schaal fraudeert? Ik vind het nogal omgekeerd redeneren hoor: ik vertel over zwartwerk, gecombineerd met uitkeringen, en ocharme de horeca ze "moeten" wel want het is allemaal zo complex toch. Want het is natuurlijk minder complex om wit én zwart te werken.

Ja wat is het probleem nu of gaan we gewoon alles op een hoop gooien om maar gelijk te kunnen krijgen?
Dat is deel van hetzelfde probleem? Keihard werken is geen punt - dat hoort volgens mij bij het leven in de horeca - maar uiteraard moet daar een degelijk inkomen tegenover staan om het sop de kolen waard te maken.

Daar zit dus het probleem. De overtaxatie maakt dat bijzonder lastig en de overregulering zorgt voor nog extra stress en werkdruk wat vaak de druppel is.

Dat is deel van hetzelfde probleem? Keihard werken is geen punt - dat hoort volgens mij bij het leven in de horeca - maar uiteraard moet daar een degelijk inkomen tegenover staan om het sop de kolen waard te maken.

Daar zit dus het probleem. De overtaxatie maakt dat bijzonder lastig en de overregulering zorgt voor nog extra stress en werkdruk wat vaak de druppel is.
Het klinkt voor mij toch vooral alsof jij het op de "overtaxatie" wil steken (die op voorhand gekend is) zonder hard na te denken over andere factoren. Zie ook de post van @beryl.

Alle dus moet fraude en flexijobs maar langs alle kanten kunnen. Want dat was het punt waartegen je ageerde. Wel, ik moet als zelfstandig technicus ook hard werken en heb ook bergen regels waar ik mij moet aan houden.
Als je een bedrijf wil starten dan zijn de regels op voorhand gekend hoor, zorg dat je ze kent en weet waaraan je begint. Dat is ook van toepassing voor de horeca.

Terug
Bovenaan