Begroting in het regeerakkoord: supernota

Met een voorzitter als Bouchez kan je wel verkiezingen winnen, maar niet besturen. Vivaldi had ook veel meer kunnen bereiken indien Bouchez niet continue stokken in de wielen zat te steken. Die strategische alliantie tussen CD&V en MR voor de verkiezingen vond ik daarom ook al zo bizar. Van Peteghem zijn hervorming is ook grotendeels vanwege Bouchez/MR tegengehouden geweest.
Welke strategische alliantie tussen cd&v en MR? Was volgens mij met Les Engages

Kabinet van VP zit vol met ACW'ers als ik het goed heb, idd die massaal mensen bedot hebben en vinden dat de belastingbetaler daar voor moet opdraaien

Beide hebben hun eigen ideologische agenda helaas ipv algemeen belang (zoals elke partij in ons land). MR wil geen algemene lastenverlaging, alleen lagere lasten voor bepaalde groepen (in belang van zijn voetbalclub en Odoo in geval van Bouchez)

Zo is het altijd wel iets natuurlijk, Rousseau, Bouchez, De Wever, Madame Non, Magnette …

Het is wat het is natuurlijk, maar je moet het doen met de kaarten die je krijgt. Zou deze discussie ook in Wallonië zo prominent aanwezig zijn?

Leuk dat je de profiteurs wat ideeën bij brengt.
Die kennen die al hoor. Die tip is hier trouwens op het forum al tientallen keren gepost.
Het ergste wat ik meegemaakt heb is mijn quest 3 op ecocheques gewoon omdat je er een prul ledlampje bijkoopt. Die staan mooi aan de kassa in de mediamarkt dat je niet heel de winkel meer moet doorlopen en eenvoudig bij afrekenen er een ledlampje kan bijleggen. Toen ik vroeg of deze VR bril aankoopbaar was met ecocheques werd deze tactiek me gewoon meegedeeld door een winkelbediende. Dat is toch wel een grote keten die vlot meewerkt aan fraude.

Ecocheques zijn net als deze maatregel gewoon een lachertje denk ik. Die twee jaar is te kort en je hebt duizend en één mogelijkheden om dit op een manier te verzilveren. Het vernuft van de profiteurs is in deze grenzeloos.

Laatst bewerkt:
en N-VA gaat braaf blijven zitten zeker. Als dit zou gebeuren gaan we gewoon naar een Vivaldi II.

NVA was initieel met de PS aan het spreken. Niet met MR. Wat met hun koppeling aan engagées en CD&V, BDW een beetje heeft verrast. Samen met de goede uitslag van MR en engagées.

MR weg is les Engagés weg.

Alles hangt in mijn ogen af van als hoe onbetrouwbaar Bouchez gezien wordt. BDW heeft letterlijk gezegd, tegen zijn medewerker naast hem, tijdens het laatste akkefietje (niet te hard, en niet te stil), dat hij 5 jaar met die man niet ziet zitten.
Dat dit lekt, samen met die lange onderhandelingspauze lijkt mij significant, ook naar Bouchez toe...

Bouchez heeft geprobeerd om Vooruit ervanaf te rijden. Wat voorlopig niet lijkt gelukt te zijn.
Mathematisch is het perfect mogelijk. Al verwacht ik het om eerlijk te zijn niet. NVA gaat die druk op het rechtse programma niet willen kwijt zijn. Maar het punt is en blijft dat het gewoon kan. MR is, ongeacht het feit dat ze wel wat procentjes hebben, niet onomstootbaar. En als Bouchez iedereen op het systeem blijft werken... dat er geen vertrouwen is dan is, ongeacht dat de kans klein is, het een perfect valabele piste. En deze keer is de positie van Bouchez binnen MR redelijk gecementeerd. Ik denk niet dat zoals bij de vorige onderhandelingen (zo leek het toch met Wilmes - https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200920_97085189) iemand anders binnen MR hem eventjes aan de kant kan gaan schuiven.
Het kan snel verkeren. Uiteindelijk is zeer veel realistisch.

en N-VA gaat braaf blijven zitten zeker. Als dit zou gebeuren gaan we gewoon naar een Vivaldi II.
Ik denk dat Nva niet het grootste probleem zou zijn. Als je veel naar De Wever en Conner hebt geluisterd hadden ze bijna een regering met Nva in 2019 (tot dat Open Vld erbij een stok voor stak) en De Wever heeft subtiel al gezegd dat puur communitair gezien hij van PS meer zou kunnen krijgen dan MR. Het ziet er momenteel naar uit dat communitair gezien er bijna niks valt te rapen voor Nva stemmers.

Uiteraard is dit een what if situatie want Les Engages zou hier niet mee akkoord gaan en ik denk persoonlijk niet dat Les Engages MR zou laten vallen.

Ik erger mij mateloos aan Bouchez die overal blijft zeggen dat hij 30 procent van de stemmen gehaald heeft. Kan iemand die man eens uitleggen dat dat enkel in wallonie zo was. Volgende keer terug federale lijsten, dan kan hij terug wat dimmen.

Verschillen Bouchez en Rousseau zo veel van elkaar vraag ik me af, Bouchez is wispelturig inzake onderhandelen- inclusief uitschuivers met de regelmaat van de klok. Rousseau is standvastig en nuchter zonder uitspattingen - maar beiden lijken imo even onverzettelijk en gaan tot het bittere eind bij het onderhandelen. Ik zou eens zeer graag een vlieg zijn tijdens hun interne vergaderingen

Ik zou eens zeer graag een vlieg zijn tijdens hun interne vergaderingen
Ik ben iemand die de kunst heeft die vlieg te zijn. :D

Cru gezegd: Ik zou er waarschijnlijk in slagen Bouchez zo stevig op te winden dat die mens ter plekke iets krijgt en moet afgevoerd worden.

En als de andere ministers dan zeggen: ben je niet beschaamd Makila? Ik zou rechtstaan iedereen in koor eens goed uitlachen en zeggen: Ah maar wat ik allemaal gezegd heb meen ik niet hoor! Dat was allemaal voor de grap. Bouchez is gewoon kwaad geworden en ik wilde eens testen hoe kwaad ik hem *echt* kon maken. Tot morgen hé! :tongue:

Ik zou aldus geen goeie onderhandelaar zijn maar ik zou dus wel die vervelende vlieg kunnen zijn.

Verschillen Bouchez en Rousseau zo veel van elkaar vraag ik me af, Bouchez is wispelturig inzake onderhandelen- inclusief uitschuivers met de regelmaat van de klok. Rousseau is standvastig en nuchter zonder uitspattingen - maar beiden lijken imo even onverzettelijk en gaan tot het bittere eind bij het onderhandelen. Ik zou eens zeer graag een vlieg zijn tijdens hun interne vergaderingen
Rousseau nuchter zonder uitspattingen. Zeker? :wink:

Het conclaaf onlangs niet gezien? Volgens BDW is het grote probleem dat je nu met jonge partijvoorzitters zit die er op gebrand staan elke dag in de pers te komen, zij het met quotes en gelekte nota’s in de krant of een interview op radio/tv, waardoor het vertrouwen aan de onderhandelingstafel ver zoek is. Hij verwees daarmee zowel naar Rousseau als Bouchez als Mahdi. Hadden ze alles aan de onderhandelingstafel gehouden zonder in de pers en op social media haantje de voorste te willen spelen, ze waren er al lang uit zei hij.

In het debat tussen Bouchez en Rousseau kwam voor mij Bouchez er wel als sterkste uit, stevig onderbouwd met cijfers en feiten. Rousseau speelde maar wat op het gevoel van de mensen zonder enig besef van de impact op de begroting.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan