Begroting in het regeerakkoord: supernota

In Zwitserland zit je dan ook niet met kieskringen en minimum stemmen die de vertegenwoordiging volledig onderuit haalt.
Doordat we systeem d'hondt hebben op kieskring niveau is MR in staat om in verhouding meer zetels te krijgen dan Vooruit. (Waalse kieskringen hebben minder partijen die over de kiesdrempel gaan)
Vooruit heeft 150k minder stemmen dan MR wat resulteert in 7 zetels verschil.
MR heeft 450k minder stemmen dan N-VA wat resulteert in 4 zetels verschil.
Les Engages hebben minder stemmen dan Vooruit maar wel 1 zetel meer.

Dat is belachelijk.
Moesten we naar 1 kieskring gaan dan zou het anders liggen.

Zo werkt het systeem niet.
Je maakt een plan. En je spendeert het geld aan dat plan. Maar je moet wel eerst overeenkomen wat dat plan is.

Juist met de intentie dat je gestructureerde maatregelen neemt in plaats van maar wat geld uit strooit.
Beeld u in dat je in een bedrijf zegt van we hebben een populariteitsstudie gemaakt. En nu krijgt elke divisieverantwoordelijke een budget gekoppeld aan die studie. Have fun.

Inefficiëntie en geldverspillend ten top... om nog maar te zwijgen dat de versplintering nog groter wordt, want des te meer kleine partijtjes des te meer dat elk wat geld kan gooien naar zijn goestinkje.

Ik weet het, maar iedereen heeft de mond vol van een democratie terwijl zo een onderhandeling mogelijks net het omgekeerde in de hand werkt, afhankelijk van de positie en gewicht van de partijen.

Het is wat het is, niets is perfect - maar steeds die ellenlange kermis met het gekende gevolg: steeds complexer en minder transparant. Echt flatterend is het allemaal niet.

In Zwitserland zit je dan ook niet met kieskringen en minimum stemmen die de vertegenwoordiging volledig onderuit haalt.
Doordat we systeem d'hondt hebben op kieskring niveau is MR in staat om in verhouding meer zetels te krijgen dan Vooruit. (Waalse kieskringen hebben minder partijen die over de kiesdrempel gaan)

Dat is belachelijk.
Additionele info hierbij : Er is minder opkomst in het zuiden van het land. Dat is ook één van de verklaringen van die discrepantie. Als er minder personen gaan stemmen, dan zal het aantal stemmen/zetel altijd lager liggen.

Ik zie verder overigens ook wel voordelen van een federale kieskring.

Bon volgens Karel Latrez (HLN) is Bouchez weer de boel aant blokkeren.

Volgens mij is MR opnieuw het probleem, of toch zeker Bouchez (Vorige regering waren ze ook oppositie aan het voeren terwijl ze in de regering zaten). Akelig manneke met gigantisch ego maar zoals aangetoond in het VTM programma veel blabla weinig boemboem.

Of misschien moet die nummer 10 begrijpen dat zonder die linksback hij zelfs nooit toekomt aan scoren. Uiteindelijk moet er nog altijd een team staan en geen groep individualisten.

En een team vorm je wanneer ieder lid zich gewaardeerd voelt. In een fifa spel kan je weggeraken met het plaatsen van de beste individualisten op elke positie. In een voetbalteam lukt dat niet echt. Vraag maar aan PSG...
Klopt, maar sommige spelers zijn makkelijker vervangbaar dan andere natuurlijk. Al had ik beter rechtsback als voorbeeld aangehaald gezien die er meer zijn ;-)

Dat is belachelijk.
Zwitserland heeft net zowel kieskringen en die zijn vaak kleiner dan de onze dus hebben dat effect nog sterker.

Laatst bewerkt:
Bron? Want ik dacht dat Zwitserland een van de weinig landen was die meer uitgeeft aan onderwijs dan België
Van wat ik terugvind: Naar bbp scoren we hoger (6,3% voor België; 5,6% voor Zwitserland), naar aandeel binnen de publieke uitgaven toe zit Zwitserland aan 17,7% en België rond de 12% (in 2021).

Van wat ik terugvind: Naar bbp scoren we hoger (6,3% voor België; 5,6% voor Zwitserland), naar aandeel binnen de publieke uitgaven toe zit Zwitserland aan 17,7% en België rond de 12% (in 2021).

In bbp % mss wel maar ze hebben veel hoger bbp en minder inwoners (dus neem ik ook aan minder leerlingen). In effectieve bedragen vond ik voor Zwitserland
42 miljard CHF in 2022 wat toch meer is dan hier

Volgens mij is MR opnieuw het probleem, of toch zeker Bouchez (Vorige regering waren ze ook oppositie aan het voeren terwijl ze in de regering zaten). Akelig manneke met gigantisch ego maar zoals aangetoond in het VTM programma veel blabla weinig boemboem.

Los van deze uitspraak van Bouchez vraag ik me toch ook af het zo op de voet volgen van de formatie door de media, het continu proberen lospeuteren van toch maar een quote, uitspraken over andere partijen, publiceren van gelekte nota's, etc bijdragen tot een vlotte formatie ronde. Niet dat ik tegen transparantie ben, verre van. Maar ik vraag me af hoe ver we momenteel hadden kunnen zijn als ze de formatie zouden voeren als zouden ze een nieuwe paus aan het kiezen zijn.

Geen contacten met de pers, geen gelekte nota's, enkel samenzitten tot er witte rook is.

Is wel makkelijker om 120 miljard minder in de overheidsbegroting te hebben staan als je oa. gezondheidszorg geprivatiseerd hebt.
Dat ze dat in België dan ook doen? Hier betaal je je eerste dokterskosten tot 1.000€ zelf, mensen gaan hier minder snel naar de dokter met de minste verkoudheid. En je maximaal risico is ook wettelijk ingedekt tot 3.200€ (zelfs als je medische kosten hebt voor 500k, kan je eigen kosts nooit boven die 3.2k gaan).

Bron? Want ik dacht dat Zwitserland een van de weinig landen was die meer uitgeeft aan onderwijs dan België
Die vergelijking is niet zo simpel, hier heb je veel privéscholen die tot 30k jaarlijks kosten, als je die mee in rekening neemt ga je boven de Belgische uitgaven zitten (https://www.international-schools-database.com/in/geneva/geneva-english-school/fees). Dat is opnieuw hier geprivatiseerd (de kost is voor de verbruiker), afhankelijk van welke statistiek je gaat nemen moet je al nagaan of ze dat meetellen in de totale uitgave.

In dat programma van Jambers die BDW volgt hoor je Bart toch zeggen "Bouchez gaat helemaal onuitstaanbaar zijn nu, bij 20% was het al zo, nu heeft hij bijna 30%"

Ik weet het, maar iedereen heeft de mond vol van een democratie terwijl zo een onderhandeling mogelijks net het omgekeerde in de hand werkt, afhankelijk van de positie en gewicht van de partijen.

Het is wat het is, niets is perfect - maar steeds die ellenlange kermis met het gekende gevolg: steeds complexer en minder transparant. Echt flatterend is het allemaal niet.

Wij hebben dan ook een representatieve democratie. Waarbij we dit, zogezegd, overlaten aan professionals. Zodanig dat ze ons land in een goede richting en plooi kunnen leggen.

Ipv dat we maar iets doen.
Al zou dat in mijn ogen beter werken indien ze moesten overeenkomen met 3 partijen (dus via een rondesysteem). Al is het dan wel een pak moeilijker om ooit een ander beleid te krijgen. Maar het gaat dan wel meer de krachtlijnen van de gemeenschap vormen. En is een groot gedeelte van die onderhandelingen die nu gebeuren al gebeurd bij de vorming van de partij. Waardoor je dat tijdverlies niet hebt bij de vorming, of toch niet in die mate. 2 partijen die moeten overeenkomen is een pak gemakkelijker dan 4 - 7... daar je elke partij daar dan zijn dingetje moet gunnen.

Klopt, maar sommige spelers zijn makkelijker vervangbaar dan andere natuurlijk. Al had ik beter rechtsback als voorbeeld aangehaald gezien die er meer zijn ;-)

Dan ga je er wel vanuit dat Vooruit makkelijk te vervangen is. En dat is dus niet zo. Er zijn wat vervangingen mogelijk, maar elk alternatief heeft zijn eigen nadelen, tot soms zelfs veel zwaardere nadelen.

VB ipv Vooruit... dat zie ik niet direct gebeuren.
VLD ipv Vooruit... die hebben zich er zelf buiten gezet, en ik zie CDV en les engagé daar nu eens echt geen zin in hebben om nog meer naar rechts geduwd te worden op alles. Zo rechts zijn CDV en engagé niet hoor.
En die hun linkerflank gaat bloeden als Vooruit er niet bij is als bliksemafleider.
En ik zie groen nu ook niet direct goesting hebben om samen met VLD te depanneren in een voor de rest rechts programma.

Los van deze uitspraak van Bouchez vraag ik me toch ook af het zo op de voet volgen van de formatie door de media, het continu proberen lospeuteren van toch maar een quote, uitspraken over andere partijen, publiceren van gelekte nota's, etc bijdragen tot een vlotte formatie ronde. Niet dat ik tegen transparantie ben, verre van. Maar ik vraag me af hoe ver we momenteel hadden kunnen zijn als ze de formatie zouden voeren als zouden ze een nieuwe paus aan het kiezen zijn.

Geen contacten met de pers, geen gelekte nota's, enkel samenzitten tot er witte rook is.

Mja, dat hoort er tegenwoordig gewoon bij. Zelfs Dehaene had dat al... met zijn schriftjes en de foto's die er toen genomen werden van zijn schriftje. Ze zijn professionals en moeten zich daarover kunnen zetten. En mogelijks valt in zo'n situatie daar ook wel wat voordeel uit te melken... om zogezegd het vertrouwen te herstellen... en een geste te verwachten.

Voor de rest, gewoon gevangenis van Halle of Vorst een groepscel opvorderen. En ze daarinsteken op water en brood totdat ze eruit zijn. :p.
Neen neen, als er geen vertrouwen is en je moet alles zwart op wit zetten en laten ondertekenen dan duurt dat gewoon veel langer. En als ik iets zou moeten overeenkomen met Bouchez dan mag je er gif op nemen dat alles tot in de puntjes uitgeschreven gaat staan... zodanig dat er de volgende keer als hij nog eens van zijne tak maakt ik gewoon kan verwijzen zie pagina huppeldepup van de overeenkomst.

Dat ik voor de rest zijn gezever en gedoe kan negeren. Olifanten liefst zo ver mogelijk houden van porseleinkasten.

Dat ze dat in België dan ook doen? Hier betaal je je eerste dokterskosten tot 1.000€ zelf, mensen gaan hier minder snel naar de dokter met de minste verkoudheid. En je maximaal risico is ook wettelijk ingedekt tot 3.200€ (zelfs als je medische kosten hebt voor 500k, kan je eigen kosts nooit boven die 3.2k gaan).

Neen. Voor mij is gezondheidszorg een taak van de maatschappij. En je bepaalt als maatschappij hoe je daarmee omgaat. En ik zie niet echt wat het uitmaakt om 20% van mijn inkomen te geven voor de gezondheidszorg aan de overheid of aan een verzekeraar... dat bedrag ben ik evengoed kwijt.

Wat niet wil zeggen dat je onze eigen kosten niet wat kan optrekken. Al ken ik weinig mensen die naar den dokter gaan voor de leut...

Eens mens vraagt zich af waarom kleine besparingen zo lastig kunnen zijn: als je nu zou zeggen: alles blijft zoals het is maar je krijgt 3% minder budget, zo een drama kan dat toch zelden zijn of zie ik dat zo verkeerd?

Zou Bouchez niet gewoon tegendraads aan het doen zijn omdat hij zelf premier wil worden?
Denk dat die gewoon om niets of niemand geeft.
Dat is een belgicist. Als het om macht gaat zijn dat de grootste separatisten.
Hij is de koning van Wallonië en zijn wil is wet. Hoe dat de Vlaamse partijen het regelen in Vlaanderen is hun probleem.
Dat zal zowat zijn gedachtengang zijn.

Denk dat die gewoon om niets of niemand geeft.
Dat is een belgicist. Als het om macht gaat zijn dat de grootste separatisten.
Hij is de koning van Wallonië en zijn wil is wet. Hoe dat de Vlaamse partijen het regelen in Vlaanderen is hun probleem.
Dat zal zowat zijn gedachtengang zijn.
Ik denk wel dat met Bouchez te onderhandelen valt. Ik denk ook dat op de lange duur de regering finaal wel gevormd zal worden.
Maar als het hem niet aanstaat is het inderdaad gewoon 'wat jij zegt'.

Hij trekt zich er niks van aan als hij weer in de gazet staat dat hij ne klootzak is en diegene is die het spel weer opblaast.
Daar lacht Bouchez eens mee en hij denkt gewoon: ""En dan? Ik heb mijn eigen agenda. Men kan gewoon de pot op".

Vanaf januari wordt dit uitgebreid... Er zijn nu al heel veel laaggeschoolden die niet meer willen werken. Gaan ze die nog extra belonen en de put wat dieper maken...

Stop toch eens met al die cadeaus uit te delen en zorg ervoor dat de algemene belastingen naar beneden gaan als je werkt. Veel betere stimulus

Vanaf januari wordt dit uitgebreid... Er zijn nu al heel veel laaggeschoolden die niet meer willen werken. Gaan ze die nog extra belonen en de put wat dieper maken...

Stop toch eens met al die cadeaus uit te delen en zorg ervoor dat de algemene belastingen naar beneden gaan als je werkt. Veel betere stimulus
Ik denk niet dat het de laaggeschoolden zijn die heel die aanvraagprocedure gaan doorlopen.

Terug
Bovenaan