Omdat ze mee aan tafel blijven schuiven met een partij die duidelijk een rechtsliberaal beleid wilt, terwijl ze evengoed niet mee aan tafel moeten schuiven. Dat ze dat initieel nog probeerden snap ik, maar dat ze na al die maanden hiermee bezig blijven om dan in de media komen klagen dat het beleid niet links genoeg zou zijn.
Misschien is het feit dat ze aan tafel blijven het teken dat ze NIET alleen staan in die drang naar een linkser beleid?
Jij gaat er nu vanuit dat Vooruit de enige kracht aan de tafel is die linkse standpunten heeft of wil zien in dat regeringsbeleid.
Ik acht het een pak aannemelijker dat ze hierin gesteund worden door Engagé en CD&V. Mogelijks niet in alles. En daarnaast gaan ze waarschijnlijk ook graag een paar punten hebben die ze kunnen claimen binnengehaald te hebben. Ook om de kritiek te kunnen counteren van binnen hun eigen rangen dat ze er hun ... niet moeten aan verbranden.
Al begrijp ik perfect waarom je op het moment dat de zwaarste besparingen doorkomen, er toch graag mee in zit om toch hier en daar deze ingrepen te kunnen verzachten dan dat je van aan de zijkant moet staan koekeloeren.
Dat zouden ze idd beter doen, en Vooruit gewoon in de oppositie (zoals in Wallonië).
Dan is er geen meerderheid aan Vlaamse kant. Een standpunt waar NVA voor gaat afgemaakt worden door VB. Ook omdat er vanuit NVA in het verleden kritiek was op zo'n regering in het verleden.
Enige intentie op communautaire wijzigingen lijken mij dan ook volledig in de diepvries te kunnen. Hetgeen waar NVA potentieel minder happy rond is. Maar MR vb geen sikkepit om geeft en gewoon een rechts beleid wil uitvoeren.
Ik betwijfel dan ook dat het allemaal zo simpel is als zet vooruit in de oppositie en alles is geregeld. Er is een reden waarom dat Vooruit er terug bijgekomen is. Daar hebben de andere partijen in mijn ogen ook duidelijk laten weten aan Bouchez dat hij die piste beter in de diepvries steekt.
Dat lijkt mij dan ook de effectieve reden te zijn waarom dat de koning het blijft verlengen. Omdat er geen alternatief is. En er ook geen ander alternatief gaat komen. Zelfs bij nieuwe verkiezingen, waarbij vooruit gegarandeerd versterkt eruit komt, gaat het resultaat moeilijker zijn.
Op een bepaald moment moet je staatmansschap tonen en verantwoordelijkheid. Je kan niet blijven onderhandelen.
Dat heeft O-VLD gedaan. En ze zijn er door de kiezer voor afgestraft.
Niets houdt Bouchez en NVA tegen om staatsmanschap te tonen hé en te zeggen ok we geven toe.