Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik kan spijtig genoeg niet echt uitmaken op basis waarvan die bepaling van 1.6 miljoen mensen nu effectief komt. Als we over ambtenaren spreken heb ik eerder die mensen die voor de vlaamse, federale, brusselse of waalse regering werken in gedachten.

We moeten nu toch effe serieus blijven ook hé, mac. Als het gaat over de logge ambtenarij en het afslanken van de ambtenarij, heb ik werkelijk nog níemand horen zeggen dat er moet afgeslankt worden in defensie, onderwijs of zorg. Dat daar de cijfers omhoog gaan, hoeft eigenlijk maatschappelijk geen ramp te zijn. Gemeentelijk niveau? Daar neem je dan ook de politie, brandweer, lokale zorginstellingen en OCMW's mee. Wil je daar dan ook op besparen?

Mijn mening over elke overheidssector apart is misschien van ondergeschikt belang, maar als je het toch wil weten: op het onderwijs kun je perfect besparen op personeel terwijl de kwaliteit omhoog gaat, in de zorg moeten we meer verplegingspersoneel aanwerven door fors te besparen op de astronomische artsenlonen. En in defensie moet er fors geïnvesteerd worden.

In het algemeen moet er meer geïnvesteerd worden in de "harde" materies en moet er fors bespaard worden in de "zachte" materies.
Hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar anonieme diensten om af en toe een rapportje uit te brengen en/of zinloze projectjes te doen. Ik denk spontaan aan het instituut "Gezond Leven VZW", ook bekend van de beruchte kookapp. De betuttelende app van onze overheid die ons eens top-down zou leren om gezond te eten. :sarcastic: Brrr, mijn haren komen er recht van.
Let op: dit is officieel een VZW en zal dus wellicht niet op de officiële loonlijst staan van "de Vlaamse ambtenaren". In realiteit zijn die natuurlijk wel rechtstreeks door de Vlaamse Overheid betaald en hebben ze een heel gelijkaardig statuut. En zo zijn er honderden van die instituten, VZW's, verzelfstandigde agentschappen, ... Alles om het kind een naam te geven, zolang het maar overheidsjobs zijn zonder dat ze op de officiële loonlijst van de overheid terechtkomen. En onder andere op die manier ga je van "slechts 100K officiële ambtenaren" plots naar 1,6 miljoen overheidsjobs. Precies een tewerkstellingsproject.
Schrap vele van die instituten en VZW's morgen over de volledige lijn en er is letterlijk niemand die het zal gemerkt hebben.

Eigenlijk zouden we eens een thread moeten opstarten waarin we bijhouden wanneer we weer ergens een "dienst", "instituut" of "agentschap" zien passeren waarvan niemand weet wat ze doen en/of je je de vraag kunt stellen of dit nu een kerntaak is van de overheid.

Of hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar <10% probleemgevallen in onze maatschappij (bijvoorbeeld justitie-assistenten die veroordeelden moeten motiveren om aub toch het rechte pad te bewandelen i.p.v. ouderwetse repressie). Hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar niet-meetbare objectieven: gesubsidieerde loopbaancoaches allerhande, psychologische zorg allerhande, ... Eindeloze praatbarakken waar 0,0 KPI's voor vastgelegd worden. Zijn mensen effectief geholpen? Zoja, hoe snel en efficiënt gebeurt dat? Is de massale inzet van gemeenschapsmiddelen het bereikte effect waard? Enzovoort. Niets van dit alles. Gewoon blindelings bakken geld tegenaan gooien en fingers crossed voor een goede uitkomst, dat lijkt wel werkmethode te zijn.
En als ik vaststel dat er in dit landje alleen al meer dan 500 000 (!) Belgen langdurig "ziek" zijn waarvan blijkbaar een toenemend aantal met "burnouts", dan werkt het blijkbaar toch allemaal niet zo goed.
Idem dito met het onderwijs. Een hoge ratio personeel/kind in het onderwijs, maar de resultaten duiken de ravijn in.

Nergens kom je daarmee weg. Maar aan onze overheid blijkbaar wel.

Je kan de hoop ambtenaren zo groot maken als je wil om jouw ideeën als waarheid te poneren, maar de ambtenaren waarop moet of kan bespaard worden, daar zien we al een dalende trend. Echt op elk niveau.

Ik maak die hoeveelheid ambtenaren niet groot hé, dat hebben anderen decennialang gedaan tot het niveau waar we nu op zitten. Ik rapporteer alleen de correcte cijfers.

En daar zien we globaal genomen nog steeds een stijgende trend. En zoals gezegd: de jobcreatie gaat dubbel zo hard bij de overheid dan in de privé, volgens de meest optimistische cijfers. Andere bronnen spreken van een overheidssector die momenteel de énige netto aanwerver is van nieuw personeel in dit land.

Niet alleen op het aantal ambtenaren kun je besparen maar je kunt natuurlijk ook de lonen niet zo exuberant hoog laten worden natuurlijk. Zoals een vriendin van ons (Vlaamse Overheid, loopt er de kantjes vanaf) onlangs geslaagd is voor één of ander promotie-examen (na een 3de of 4de poging) waardoor ze in één klap € 1000 (!) bruto erbij krijgt. Neen, daar staat geen nulletje teveel. Dit nadat ze twee jaar geleden vastbenoemd mocht worden, dat is dan zo'n 10 à 20 jaar nadat men voor het eerst zei dat "die vaste benoemingen er nu echt wel uitgaan hoor". 🤡 Sure! En dat op een loon die zelfs voor de promotie al zeer competitief was met de privé.
En het is nu niet dat zij een gegeerd profiel was die ze ergens moesten wegplukken ofzo. Wel integendeel, na haar studies heeft ze bij verschillende privé-bedrijven gesolliciteerd maar is ze nergens binnengeraakt. Tot ze uiteindelijk als schoolverlater bij de Vlaamse Overheid terechtkwam. Ik weet niet in welke mate quota een rol gespeeld hebben in haar aanwerving (als vrouw in een eerder mannelijke sector), maar in ieder geval is ze daar wél binnengeraakt en bleek het dus een goudmijn te zijn waar je fors meer kunt verdienen dan in de privé, zonder dat je beter moet presteren dan anderen en aan voorwaarden (verlof, pensioen, flexibiliteit, werkdruk) waar de privé nooit kan aan tippen.

Maar waarom doet men dat toch bij de overheid?! Je steekt uw ambtenaren sowieso al in een gouden kooi waar ze nooit zullen durven uitstappen. Dat zou nu net hét voordeel moeten zijn als overheid-werkgever. Je biedt veel zekerheid, waardoor je de lonen relatief laag kan houden om toch uw volk te behouden. Maar ach, waarom niet allebei natuurlijk? Als je het toch niet zelf moet betalen?
Promoties zijn ook totaal niet gebaseerd op prestaties maar enkel op een examen. Er is dus letterlijk 0,0 incentive om als overheid wat random met van die gigantische loonsopslagen in het rond te gaan strooien. En tóch doet men dat. Omdat het kan. Omdat het toch allemaal uit de grote pot komt. Cadeautjes met andermans geld waardoor bepaalde mensen zich populair kunnen maken. Après nous, le déluge!

Het is echt wraakroepend hoe geld door ramen en deuren wordt gegooid in de ambtenarij. Wraakroepend. Als burgers zouden weten hoe het er allemaal aan toe gaat en waarom ze zoveel belastingen moeten betalen in dit land voor de barslechte dienstverlening die ze in ruil krijgen, dan breekt morgen de revolutie uit.

Laatst bewerkt:
Er moet vooral iets aan de ziekenhuisfinanciering gedaan worden. Ziekenhuizen worden gefinancierd via de honoraria van artsen (ze nemen x% van hetgeen de artsen kunnen factureren aan het riziv voor de werking van het ziekenhuis) waardoor de ziekenhuizen artsen stimuleren om overbodige scans/bloedanalyses/technische onderzoeken aan te vragen. Als je de financiering meer baseert op het aantal patiënten die geholpen worden en minder op hoeveel scans/bloedonderzoeken er gedaan worden, krijg je als arts/ziekenhuis een incentive om vooral efficiënt te werken. Je zou een forfait kunnen geven binnen een ziekenhuiscontext per patiënt en dan nog een (beperkt) deel extra per technisch onderzoek zodat die technische onderzoeken minder lucratief worden maar patiënten snel en efficiënt helpen dat wel wordt. Als je dan nog wat kwaliteitseisen aan de honoraria koppelt, is het helemaal in orde.
Het logische counter argument voor dit stuk is dan natuurlijk dat dat alle incentieve geeft aan artsen en ziekenhuizen om moeilijke gevallen te weigeren. Waarom energie steken in 1 patient met een twijfelachtige prognose als je in dezelfde tijd er 10 kan genezen?

Je kan daar perfect een argument voor maken, maar het is beter om dat dan rechtuit te zeggen.

Ten slotte is het ook nogal belachelijk om 5 euro te betalen bij de huisarts als je een gezinsinkomen hebt van 5k+ netto en er geen chronisch zieken zijn in het gezin.
Die personen die al het meeste betalen nog eens extra laten afgeven?

Zo zorgen we er net voor dat er nog meer mensen gaan afhaken en zich voordoen als arme stakkers. Brengt toch niet veel meer op om te gaan werken.

Je moet de groep betalers groter maken en niet zoals ze nu steeds doen kleiner maken.
  1. Minder ambtenaren
  2. Minder gesubsidieerde jobs Zie hier
    1. Dienstencheques
    2. Ziekenfondsen
    3. Vakbonden
    4. VZW medewerkers (zie voorbeeld MAC)
    5. Cultuur (https://p-magazine.com/nl/articles/pukkelpop-zit-op-geldberg-van-8-miljoen-euro)
    6. sport(https://www.socialsecurity.be/emplo...ductions/workers_reductions/sports_bonus.html)
  3. Meer focus op kerntaken, geen bijzaken meer (nu betaald iedereen voor de politie bij voetbal en wielerwedstrijden)

De overstap van werknemer naar freelance zorgt ook voor een minder inkomsten globaal gezien.
Je moet zorgen dat meer betalen meer loont, zo zullen er meer mensen geneigd zijn van meer te betalen en minder zoeken naar alternatieven zoals dividenden, warrants, huurinkomsten, ...

• Geen maximaal pensioen meer (aangezien je eindeloos mag bijdragen)
  • Geen subsidies zoals renovaties op basis van loon

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk een ergernis maar het past eigenlijk beter hier en illustreert perfect waar het verkeerd gaat:
  • Je verhuurd een woning en bent verplicht een conformiteitsattest aan te vragen
  • je vraagt dat aan op de site
  • betaald dat
  • en dan zie je gewoon niets meer op dat platform, er is een tabblad "mijn aanvragen" en "mijn berichten" dat is allemaal leeg
  • je krijgt geen bevestigingsmail of whatever
  • paar weken later krijg je telefoon met de melding dat je een mail zal krijgen om een afspraak vast te leggen
  • we zijn terug een paar weken verder en nog geen mail of geen bericht op dat platform
hoe slecht kan je een platform eigenlijk maken vraag ik mij af, elk ander alternatief is gewoon beter, hoe efficiënt kan je nu dossiers behandelen - een hond met een hoed op kan dat toch gewoon beter.

Wie op die manier een online shop start is failliet nog voor hij begonnen is.

Het is eigenlijk een ergernis maar het past eigenlijk beter hier en illustreert perfect waar het verkeerd gaat:
  • Je verhuurd een woning en bent verplicht een conformiteitsattest aan te vragen
  • je vraagt dat aan op de site
  • betaald dat
  • en dan zie je gewoon niets meer op dat platform, er is een tabblad "mijn aanvragen" en "mijn berichten" dat is allemaal leeg
  • je krijgt geen bevestigingsmail of whatever
  • paar weken later krijg je telefoon met de melding dat je een mail zal krijgen om een afspraak vast te leggen
  • we zijn terug een paar weken verder en nog geen mail of geen bericht op dat platform
hoe slecht kan je een platform eigenlijk maken vraag ik mij af, elk ander alternatief is gewoon beter, hoe efficiënt kan je nu dossiers behandelen - een hond met een hoed op kan dat toch gewoon beter.

Wie op die manier een online shop start is failliet nog voor hij begonnen is.
Dat is toch niet verplicht ?

Iedereen die eigenaar, mede-eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachter, opstalhouder of (onder)verhuurder van een woning is, kan op vrijwillige basis een conformiteitsattest aanvragen voor:
Of vraagt uw gemeente hier expliciet achter dat je dit moet doen voordat je mag verhuren ?

Of vraagt uw gemeente hier expliciet achter dat je dit moet doen voordat je mag verhuren ?
Dit is idd verplicht hier - op zich vind ik dat een goede maatregel, maar de wijze van behandeling is echt storend, dat zou vlotter en logischer moeten - ik vind het anno 2024 niet kunnen dat je iets aanvraagt en betaald en geen automatische bevestiging van aanvraag krijgt bvb.

Dat is nu ook eenmaal het idee van onze sociale zekerheid: dat degenen die het kunnen, ook wat meer betalen.
Akkoord, maar diegenen die dat kunnen zouden ook graag zien dat:
  • diegenen die kunnen werken dat ook doen (officieel dan)
  • diegenen die niet ziek zijn in realiteit dat ook niet zijn op papier
Die sociale zekerheid heeft haast niemand het moeilijk mee, met de hangmatcultuur, pampermaatschappij des te meer. Soms is dat nodig - maar niet op schaal die we vandaag zien.

Dit is idd verplicht hier - op zich vind ik dat een goede maatregel, maar de wijze van behandeling is echt storend, dat zou vlotter en logischer moeten - ik vind het anno 2024 niet kunnen dat je iets aanvraagt en betaald en geen automatische bevestiging van aanvraag krijgt bvb.
Ik vind het maar meh. Het is en blijft een momentopname. Wil niet echt veel zeggen. Lijkt mij.

Al kan ik u vinden in uw kritiek. Echter geen idee in welke mate die software niet abandoned is of gewoon nog niet af. Of er stappen zijn die de gemeente moet doen voordat dit vb officieel in dat platform komt. Lijkt mij een vlaams platform dat gebruikt wordt door de gemeente.

Dat is nu ook eenmaal het idee van onze sociale zekerheid: dat degenen die het kunnen, ook wat meer betalen.
Dat gebeurt ook al. Als je meer verdient, betaal je meer RSZ. Om dit dan nog eens (wederom op arbeid!) te gaan doen als je dan ook nog eens naar de dokter gaat, dat is teveel uit hetzelfde vaatje tappen en nodeloos complex. Als je vindt dat hogere inkomens (nog) meer moeten bijdragen aan doktersbezoeken is het verhogen van de RSZ een simpelere maatregel.

Please keep it simple. En over overdrijf niet.

Ik ben wellicht één van de meer linkse personen hier, dus ik ben absoluut voor herverdeling en "sterke schouders". Maar om dezelfde mensen op zeer veel manieren te bevoordelen op dezelfde parameters en anderen steeds op dezelfde manier te benadelen, krijg je uiteindelijk echt nul incentive om nog iets meer te doen qua arbeid.

Men zou veel beter stoppen met al die belemmeringen, zoals ook bij renovatiepremies ed., die altijd op loon gefixeert zijn. Stop met enkel naar loon te kijken en voor alles het loon te gebruiken als maatstaf. En maak de verdeling zo simpel mogelijk in plaats van wederom zoveel mogelijk koterij.

Dat gebeurt ook al. Als je meer verdient, betaal je meer RSZ. Om dit dan nog eens (wederom op arbeid!) te gaan doen als je dan ook nog eens naar de dokter gaat, dat is teveel uit hetzelfde vaatje tappen en nodeloos complex. Als je vindt dat hogere inkomens (nog) meer moeten bijdragen aan doktersbezoeken is het verhogen van de RSZ een simpelere maatregel.

Please keep it simple. En over overdrijf niet.

Ik ben wellicht één van de meer linkse personen hier, dus ik ben absoluut voor herverdeling en "sterke schouders". Maar om dezelfde mensen op zeer veel manieren te bevoordelen op dezelfde parameters en anderen steeds op dezelfde manier te benadelen, krijg je uiteindelijk echt nul incentive om nog iets meer te doen qua arbeid.
Ik denk dat 90% vd bevolking zich wel kan vinden in herverdeling en sterke schouders.
Of dat die nu links of rechts zijn maakt het verschil niet, diegene die rechts zijn zullen dat eerder zijn omwille vh gepamper en misbruik vd sociale zekerheid. En excessief belastingen op van alles en nog wat....

De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen is een links populistische slogan dat nergens op slaat. Er moet gewoon een gigantische fiscale hervorming komen. Het probleem is dat er daarvoor geen politieke moed is om zoiets door te voeren. Met alle respect .. ze zitten al 7 maanden samen en er is amper vooruitgang geboekt daar stel ik mij toch vragen bij.

Ik denk dat Bart De Wever niet de man is om dit land te leiden. Hij geraakt er niet uit als formateur, en zou zelf liever in Antwerpen blijven. Laat hem maar burgemeester blijven. Ik vrees dat we stilaan naar nieuwe verkiezingen gaan, wat toch een ongelofelijk dieptepunt zou zijn in de Belgische politiek. De nieuwe generatie Bouchez-Rousseau willen zich toch te hard profileren en een samenwerking tussen MR en Vooruit (zonder VLD en PS) lijkt onverkoopbaar. Ik zie meer en meer een Bouchez als premier zitten eigenlijk.

Ik denk dat 90% vd bevolking zich wel kan vinden in herverdeling en sterke schouders.
Of dat die nu links of rechts zijn maakt het verschil niet, diegene die rechts zijn zullen dat eerder zijn omwille vh gepamper en misbruik vd sociale zekerheid. En excessief belastingen op van alles en nog wat....
Ik denk dat hier vooral de definitie van wie de sterkste schouders zijn moet bepaald worden.
Voor de meer rechts minded personen zal dit vooral over de rijkste 1% gaan die naar verhouding nogal weinig belasting betaalt. Terwijl voor PVDA lijkt het wel alsof iedereen die meer dan 3k bruto verdient hier onder valt.

Ik denk dat hier vooral de definitie van wie de sterkste schouders zijn moet bepaald worden.
Voor de meer rechts minded personen zal dit vooral over de rijkste 1% gaan die naar verhouding nogal weinig belasting betaalt. Terwijl voor PVDA lijkt het wel alsof iedereen die meer dan 3k bruto verdient hier onder valt.

Het uitgangspunt is om te beginnen al gewoon anders.
Bij rechts denkt men niet onmiddellijk aan de sterkste schouders, maar men start met het zoeken onderaan bij het misbruik en profitariaat. Men oppert om eerst daar winsten te halen.
En als dat uitgeput is kijken waar die sterke schouders bovenaan de maatschappij dan zitten die te weinig bijdragen.

Terwijl voor de linkerflank ondenkbaar is om onderaan te kijken. Men kijkt dan zuiver naar die bovenste lagen, men constateert dat die toch moeilijk te pakken zijn.
Gevolg is dat men het gaat halen bij de middenklasse. Die als collectief de sterke schouders vertegenwoordigen.

Voor de meer rechts minded personen zal dit vooral over de rijkste 1% gaan die naar verhouding nogal weinig belasting betaalt. Terwijl voor PVDA lijkt het wel alsof iedereen die meer dan 3k bruto verdient hier onder valt
Uit wat blijkt dit dan ? Ik ben snel eens gaan kijken op hun site IVM belastingen:

• Doelgericht: enkel voor de 1% superrijken, fortuinen van boven de 5 miljoen euro.
  • Ambitieus: 2% taks boven 5 miljoen euro, 3% boven 10 miljoen euro.

Laatst bewerkt:
Europa zal blij zijn. Nog wat langer wachten op het budgetvoorstel van belgie.

Hopen ze stiekem dat eu gewoon besparingen afdwingt? Dan moeten zelf niet door de zure appel bijten?
Ik heb hier nu ook wel al gelezen dat aangezien we niet de enigen in Europa zijn de kans op een ingreep door de EU klein is.

Dat en ik denk dat men als onderhandelaar sowieso enig tunnelzicht heeft rond de eigen standpunten verwezenlijken. Zo lang mogelijk het been stijfhouden zal dan wel het belangrijkste zijn. Spijtig genoeg.

Dat en ik denk dat men als onderhandelaar sowieso enig tunnelzicht heeft rond de eigen standpunten verwezenlijken. Zo lang mogelijk het been stijfhouden zal dan wel het belangrijkste zijn. Spijtig genoeg.

Mja, partijen worden beloond om dit toe te passen. Wij stemmen nu eenmaal op partijen die wij achtten om standvastig te zijn in hun standpunten aan de onderhandelingstafel.

O-VLD is er zelfs voor afgestraft geweest dat ze niet waren meegegaan in dat tunnelzicht en hebben ingezet op het creëren van een regering, Vivaldi, die de intentie had om goed te doen voor zijn bevolking.Ipv in te zetten op politieke spelletjes.

Dit komt in mijn ogen ook vooral door het feit dat er zo'n versplintering is, waarbij elke partij die aan tafel staat naar zijn kiezers zijn punten wil proberen binnen te halen. En schrik hebben om afgestraft te worden voor het laten vallen van hun punten. Met partijen die 40+% haalden was dat niet echt problematisch. Maar op het moment dat je zit met partijen die 5 - 20% halen dan is het altijd wel hommeles omdat bepaalde kiezers zich bekocht voelen. Zelfs aan de kant van degenen die wel gekozen worden.

Om die reden denk ik nog altijd dat we moeten overgaan naar een verkiezing in rondes en dat de laatste ronde een verkiezing is op basis van 3 partijen waarbij je dan de echte krachtlijnen kan vastleggen. En zonder het winner takes all principe.

Niet helemaal op de juiste plek, maar de verkiezing van Lien Van de Kelder als schepen is toch tenenkrommende journalistiek.

"De actrice" of godbetert "de thuis actrice" Als vermelding in de pers... Die heeft al 10y niet meer geacteerd en al 15y niet meer in thuis gezeten.

Weet niet iedereen dat die jaren bij Vandelanotte gewerkt heeft en al jaren een eigen advocaten kantoor heeft?

Ik heb geen speciale interesse of liefde voor Lien, maar de berichtgeving moet wel een beetje serieus blijven... :laugh: nu is het precies of ze hebben daar een random actrice op een stoel gezet...

HLN spant de kroon uiteraard. Hoe lang blijf je "thuisactrice"? 15y? 20y? In dat geval ben ik nog "cantusfan" of "single student"...

Vooruit heeft zijn nieuwe schepenen in Antwerpen benoemd. Oud-burgemeester Patrick Janssens maakt een comeback als schepen van Wonen en Stadsontwikkeling. Karim Bachar krijgt de verantwoordelijkheid over Leefmilieu, Jeugd en Samenlevingsopbouw. Thuis-actrice Lien Van de Kelder neemt de rol op zich van schepen van Cultuur, Werk, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking. "Ik ben heel blij dat Patrick Janssens een soort mentorfiguur voor mij kan zijn", is haar reactie.

Terug
Bovenaan