Ik kan spijtig genoeg niet echt uitmaken op basis waarvan die bepaling van 1.6 miljoen mensen nu effectief komt. Als we over ambtenaren spreken heb ik eerder die mensen die voor de vlaamse, federale, brusselse of waalse regering werken in gedachten.
We moeten nu toch effe serieus blijven ook hé, mac. Als het gaat over de logge ambtenarij en het afslanken van de ambtenarij, heb ik werkelijk nog níemand horen zeggen dat er moet afgeslankt worden in defensie, onderwijs of zorg. Dat daar de cijfers omhoog gaan, hoeft eigenlijk maatschappelijk geen ramp te zijn. Gemeentelijk niveau? Daar neem je dan ook de politie, brandweer, lokale zorginstellingen en OCMW's mee. Wil je daar dan ook op besparen?
Mijn mening over elke overheidssector apart is misschien van ondergeschikt belang, maar als je het toch wil weten: op het onderwijs kun je perfect besparen op personeel terwijl de kwaliteit omhoog gaat, in de zorg moeten we meer verplegingspersoneel aanwerven door fors te besparen op de astronomische artsenlonen. En in defensie moet er fors geïnvesteerd worden.
In het algemeen moet er meer geïnvesteerd worden in de "harde" materies en moet er fors bespaard worden in de "zachte" materies.
Hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar anonieme diensten om af en toe een rapportje uit te brengen en/of zinloze projectjes te doen. Ik denk spontaan aan het instituut "Gezond Leven VZW", ook bekend van de beruchte kookapp. De betuttelende app van onze overheid die ons eens top-down zou leren om gezond te eten.
Brrr, mijn haren komen er recht van.Let op: dit is officieel een VZW en zal dus wellicht niet op de officiële loonlijst staan van "de Vlaamse ambtenaren". In realiteit zijn die natuurlijk wel rechtstreeks door de Vlaamse Overheid betaald en hebben ze een heel gelijkaardig statuut. En zo zijn er honderden van die instituten, VZW's, verzelfstandigde agentschappen, ... Alles om het kind een naam te geven, zolang het maar overheidsjobs zijn zonder dat ze op de officiële loonlijst van de overheid terechtkomen. En onder andere op die manier ga je van "slechts 100K officiële ambtenaren" plots naar 1,6 miljoen overheidsjobs. Precies een tewerkstellingsproject.
Schrap vele van die instituten en VZW's morgen over de volledige lijn en er is letterlijk niemand die het zal gemerkt hebben.
Eigenlijk zouden we eens een thread moeten opstarten waarin we bijhouden wanneer we weer ergens een "dienst", "instituut" of "agentschap" zien passeren waarvan niemand weet wat ze doen en/of je je de vraag kunt stellen of dit nu een kerntaak is van de overheid.
Of hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar <10% probleemgevallen in onze maatschappij (bijvoorbeeld justitie-assistenten die veroordeelden moeten motiveren om aub toch het rechte pad te bewandelen i.p.v. ouderwetse repressie). Hoeveel overheidsmiddelen gaan er niet naar niet-meetbare objectieven: gesubsidieerde loopbaancoaches allerhande, psychologische zorg allerhande, ... Eindeloze praatbarakken waar 0,0 KPI's voor vastgelegd worden. Zijn mensen effectief geholpen? Zoja, hoe snel en efficiënt gebeurt dat? Is de massale inzet van gemeenschapsmiddelen het bereikte effect waard? Enzovoort. Niets van dit alles. Gewoon blindelings bakken geld tegenaan gooien en fingers crossed voor een goede uitkomst, dat lijkt wel werkmethode te zijn.
En als ik vaststel dat er in dit landje alleen al meer dan 500 000 (!) Belgen langdurig "ziek" zijn waarvan blijkbaar een toenemend aantal met "burnouts", dan werkt het blijkbaar toch allemaal niet zo goed.
Idem dito met het onderwijs. Een hoge ratio personeel/kind in het onderwijs, maar de resultaten duiken de ravijn in.
Nergens kom je daarmee weg. Maar aan onze overheid blijkbaar wel.
Je kan de hoop ambtenaren zo groot maken als je wil om jouw ideeën als waarheid te poneren, maar de ambtenaren waarop moet of kan bespaard worden, daar zien we al een dalende trend. Echt op elk niveau.
Ik maak die hoeveelheid ambtenaren niet groot hé, dat hebben anderen decennialang gedaan tot het niveau waar we nu op zitten. Ik rapporteer alleen de correcte cijfers.
En daar zien we globaal genomen nog steeds een stijgende trend. En zoals gezegd: de jobcreatie gaat dubbel zo hard bij de overheid dan in de privé, volgens de meest optimistische cijfers. Andere bronnen spreken van een overheidssector die momenteel de énige netto aanwerver is van nieuw personeel in dit land.
Niet alleen op het aantal ambtenaren kun je besparen maar je kunt natuurlijk ook de lonen niet zo exuberant hoog laten worden natuurlijk. Zoals een vriendin van ons (Vlaamse Overheid, loopt er de kantjes vanaf) onlangs geslaagd is voor één of ander promotie-examen (na een 3de of 4de poging) waardoor ze in één klap € 1000 (!) bruto erbij krijgt. Neen, daar staat geen nulletje teveel. Dit nadat ze twee jaar geleden vastbenoemd mocht worden, dat is dan zo'n 10 à 20 jaar nadat men voor het eerst zei dat "die vaste benoemingen er nu echt wel uitgaan hoor".
Sure! En dat op een loon die zelfs voor de promotie al zeer competitief was met de privé.En het is nu niet dat zij een gegeerd profiel was die ze ergens moesten wegplukken ofzo. Wel integendeel, na haar studies heeft ze bij verschillende privé-bedrijven gesolliciteerd maar is ze nergens binnengeraakt. Tot ze uiteindelijk als schoolverlater bij de Vlaamse Overheid terechtkwam. Ik weet niet in welke mate quota een rol gespeeld hebben in haar aanwerving (als vrouw in een eerder mannelijke sector), maar in ieder geval is ze daar wél binnengeraakt en bleek het dus een goudmijn te zijn waar je fors meer kunt verdienen dan in de privé, zonder dat je beter moet presteren dan anderen en aan voorwaarden (verlof, pensioen, flexibiliteit, werkdruk) waar de privé nooit kan aan tippen.
Maar waarom doet men dat toch bij de overheid?! Je steekt uw ambtenaren sowieso al in een gouden kooi waar ze nooit zullen durven uitstappen. Dat zou nu net hét voordeel moeten zijn als overheid-werkgever. Je biedt veel zekerheid, waardoor je de lonen relatief laag kan houden om toch uw volk te behouden. Maar ach, waarom niet allebei natuurlijk? Als je het toch niet zelf moet betalen?
Promoties zijn ook totaal niet gebaseerd op prestaties maar enkel op een examen. Er is dus letterlijk 0,0 incentive om als overheid wat random met van die gigantische loonsopslagen in het rond te gaan strooien. En tóch doet men dat. Omdat het kan. Omdat het toch allemaal uit de grote pot komt. Cadeautjes met andermans geld waardoor bepaalde mensen zich populair kunnen maken. Après nous, le déluge!
Het is echt wraakroepend hoe geld door ramen en deuren wordt gegooid in de ambtenarij. Wraakroepend. Als burgers zouden weten hoe het er allemaal aan toe gaat en waarom ze zoveel belastingen moeten betalen in dit land voor de barslechte dienstverlening die ze in ruil krijgen, dan breekt morgen de revolutie uit.
Laatst bewerkt:
nu is het precies of ze hebben daar een random actrice op een stoel gezet...