We gaan dan toch al akkoord dat ze naar hier komen voor de (gulle) sociale zekerheid. Goed, ik mag dat een principieel probleem vinden. Voor mij moet niet iedereen buiten, maar we moeten ook niet de afvoerput van de wereld spelen.
Europa is wat het is. Vrij verkeer voor EU inwoners. Als je wil profiteren van EU, zorg dat je EU bewoner bent. En de Spanjaarden en Roemenen die naar Belgie komen, die komen hier meestal om te werken. Niet om aan het sociale infuus te hangen. Dat is ook al een groot verschil. Zoek eens op hoeveel Oekrainers het gelijkgestelde leefloon gekregen hebben als niet EU onderdaan. Zelfs voor Oekrainers is de 'brusselse hangmat' cliches een bevestiging. Hoe lang duurt het denk je voor de tamtam rond gaat "ga naar bxl en niet naar vlaanderen ?"
Bon, het zou een mop kunnen zijn, maar het is het niet:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240715_94700996
Eind vorig jaar was in Vlaanderen 39 procent van de vluchtelingen uit Oekraïne aan de slag op de arbeidsmarkt. In Wallonië was dat 17 procent, in Brussel 15 procent. De cijfers staan in het meest recente rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid over de Belgische arbeidsmarkt. Die Raad is een adviesorgaan voor de overheid, bestaande uit hoge ambtenaren en wetenschappers.
De cijfers zijn opmerkelijk, omdat ze lijken aan te tonen dat er een verschil is in het activeringsbeleid in de verschillende gewesten. De Oekraïners die zich in Wallonië en Brussel hebben gevestigd, verschillen qua opleiding, ervaring of arbeidsbereidheid immers niet van die in Vlaanderen. Ook is er in alle gewesten sprake van een hoge vacaturegraad. “Een intensieve begeleiding zou moeten uitmonden in een hogere werkgelegenheidsgraad, vooral in Brussel”, schrijft de Hoge Raad.
Australie en USA en Saudie Arabie en Canada en Singapore zijn ook allemaal welvarende landen. Maar daar gaan ze niet naartoe. Ze moeten goed kunnen zwemmen, akkoord. Maar als we even Dublin akkoorden in rekening nemen, moeten al die Afghanen met de vlieger in Brussel landen als ze asiel aanvragen... Een vlieger kun je ook naar ergens anders pakken.
En de NBB heeft ook al studie na studie na studie aangetoond dat de economische meerwaarde van ons migratiebeleid gewoon abominabel slecht is. Hoe lang gaat het nog duren voor we de deur ietsje strenger bewaken ?
En het laatste dat met van het hart moet. Ik woon in een witte wijk. De school is goed, niet veel problemen. Maar mijn hometown, laten we zeggen een top 10 centrumstad in Vlaanderen, dat is wel wat andere mouwen. Als ik kijk naar hoeveel mijn twin kinderen leren in de kleuterklas. Die zijn juist 4 en die kunnen bijna alle letters al lezen, die kunnen al hun eigen naam schrijven. Die kunnen al tellen tot 100. Die kunnen al 2+2 = 4 en 1+3 = 4 en 1+2+1 = 4. Die kunnen al een potlood vasthouden. Die kunnen al redeneren hoe ze moeten valsspelen in spelletjes. Die kunnen tikkertje spelen met een hele boel varianten. Die kunnen het hele K3, sinterklaas, whaterver repertoire meebrullen. etc etc etc. Ze zijn wsch wel snugger, maar ze duwen er toch veel kennis en zo in in de kleuterklas.
Als je dan de verhalen hoort van mijn vrienden in de hometown. De kleuterklas zitten ze met 15 of zo. Eerste leerjaar (in principe zou je dus ook ~15 verwachten want de meeste scholen hebben gewoon doorstroom van kleuter naar lager) zitten ze daar plots met 40 (in 2 of 3 klassen). Wordt daar een emmer met niet-Nederlandstaligen uitgegoten die NOOIT naar de kleuterschool gegaan zijn. Die kunnen niet rekenen, niet lezen, meestal geen of zeer gebrekkig Nederlands, kunnen geen schaar vasthouden, met wat pech nog pisongelukken want nooit een volledige dag buitenshuis geweest etc etc. Die andere kinderen vervelen zich TE PLETTER in het 1e leerjaar want die juf is continu bezig met de remedieren. En ik heb wat kenissen die les geven in het lager. Die ergeren zich evenveel te pletter. Kunnen we aub een beetje strenger en selectiever zijn ivm migratie en integratie ipv het onderwijs weg te kieperen for the sake of, ja waarom eigenlijk.