Begroting in het regeerakkoord: supernota

Even ter info: kennis is reeds een maand actief als vrachtwagenchauffeur: alle overuren in het zwart betaald - 10-20 per week.

Triljarden zwart geld zeg ik u, in mijn straat heeft men voor minstens 250k zwart geld ontvangen de laatste 2 weken.

Op de dienst belastingen moeten toch de minste of domste mensen van heel de wereld werken, dat kan toch niet anders.
Hoe kan men dat bij de Fod Fin weten dat uw buren zwart geld krijgen? 😅

Probleem met Belgen natuurlijk
Iedereen kent iemand met zwart werk, domiciliefraude, uitkeringsfraude, whatever

Iedereen spreekt schande dat dit kan
Maar melding doen aan de instanties? How maar, zo zijn wij niet he! Dat is nie aan ons

Iedereen spreekt schande dat dit kan
Maar melding doen aan de instanties? How maar, zo zijn wij niet he! Dat is nie aan ons
Het systeem is ook dusdanig opgezet dat het niet populair is:

- anonimiteit is niet verzekerd: ga jij je buur aanmelden?
- geen beloning
- het kan de overheid geen fluit schelen getuige de beperkte inzet van middelen en mensen - waarom is dat zo?

Het is dus hopen op een betere wereld - geen solide basis voor een succesverhaal.

Je bent zelf actief in de sector: het is zoals het ongeval van Tom Waes: onderdeel cultuur - als ik hier zeg dat 90% van alle kapsalons niet in orde zijn, wie gaat me tegenspreken? Ik stel me kandidaat: we gaan 100 kapsalons observeren voor 1 dag en later controleren, ik ben bereid mijn volledige “vermogen” op het spel te zetten.

Laatst bewerkt:
Het systeem is ook dusdanig opgezet dat het niet populair is:

- anonimiteit is niet verzekerd: ga jij je buur aanmelden?
- geen beloning
- het kan de overheid geen fluit schelen getuige de beperkte inzet van middelen en mensen - waarom is dat zo?

Het is dus hopen op een betere wereld - geen solide basis voor een succesverhaal.

Je bent zelf actief in de sector: het is zoals het ongeval van Tom Waes: onderdeel cultuur - als ik hier zeg dat 90% van alle kapsalons niet in orde zijn, wie gaat me tegenspreken? Ik stel me kandidaat: we gaan 100 kapsalons observeren voor 1 dag en later controleren, ik ben bereid mijn volledige “vermogen” op het spel te zetten.

Anonimiteit is altijd verzekerd bij een klacht

Geen idee waar de middelen zo laag zijn. Investering die zichzelf makkelijk terugverdiend

Telkens veel excuses om een simpele melding te doen.
Het is bijna makkelijker dan er telkens over te klagen 😊

Profiteren van het sociaal systeem is ook strafbaar. Blijkbaar komt daar ook of nauwelijks controle op. Maar van links is het eene geen probleem maar het ander is een staatszaak!
kan je eens aangeven waar 'links' profiteren van het sociaal systeem geen probleem vindt?

En gezien je meer dan waarschijnlijk geen enkel besef hebt van de controlesystemen op sociale uitkeringen, lijkt het me beter dat je daar ook je woorden intrekt. De controle op sociale uitkeringen is niet perfect, maar veel beter dan de controle op fiscale fraude.

Anonimiteit is altijd verzekerd bij een klacht

Geen idee waar de middelen zo laag zijn. Investering die zichzelf makkelijk terugverdiend

Telkens veel excuses om een simpele melding te doen.
Het is bijna makkelijker dan er telkens over te klagen 😊
Maar de klacht moet wel een naam hebben. Alvast de FOD Financiën verwerkt als algemene regel geen anonieme klachten, het is niet de bedoeling dat die naam gepubliceerd wordt maar anderzijds mag iedere belastingplichtige wel zijn dossier gaan inkijken, de bedoeling is dat die naam daar wel uitgefiltert wordt maar dat kan altijd mislopen, zo'n dossier bevat meestal honderden en vaak meer pagina's en er kunnen indirecte verwijzigngen inzitten die over het hoofd gezien worden.

Bovendien ga je ook wat bewijs moeten hebben. Gewoon een melding dat je buur in het zwart werkt zonder meer gaat niets in gang zetten.

Goeie vriendin van me werkt bij de Vlaamse belastingsdienst. Die staan in voor onder andere de inning van de onroerende voorheffing en erfenissen. De werkdruk is daar enorm gestegen dankzij besparingen. Want da's iets dat scoort hé: "het overheidsapparaat afslanken".
Gevolgd is te weinig volk en de vacatures die er zijn worden amper opgevuld omdat het gewoon niet de aantrekkelijkste jobs en jobvoorwaarden zijn. In de privé zou ze meer kunnen verdienen en betere voordelen hebben.

En dan komen we weer uit bij iets dat al talloze keren gepasseerd is hier en dat is het ambtenarenstatuur.
En ook bij: soms moet je investeren om er daarna de vruchten van te plukken. Zie ook bv inzetten op preventie in de gezondheidszorg of preventie bij alcohol gebruik.

Gisteren wat cijfers over dat laatste gelezen:
Vias institute deed een poging om de maatschappelijke financiële kosten van verkeersongevallen te berekenen. In 2022 werden deze kosten geschat op... 11 miljard euro

En da's iets wat me dus stoort: dat er enorm naar de directe kosten gekeken wordt en niet niet naar de terugverdieneffecten. Dat laatste is blijkbaar alleen interessant wanneer het gaat over tax-cuts en "mensen aan het werk zetten".

Maar de klacht moet wel een naam hebben. Alvast de FOD Financiën verwerkt als algemene regel geen anonieme klachten, het is niet de bedoeling dat die naam gepubliceerd wordt maar anderzijds mag iedere belastingplichtige wel zijn dossier gaan inkijken, de bedoeling is dat die naam daar wel uitgefiltert wordt maar dat kan altijd mislopen, zo'n dossier bevat meestal honderden en vaak meer pagina's en er kunnen indirecte verwijzigngen inzitten die over het hoofd gezien worden.

Bovendien ga je ook wat bewijs moeten hebben. Gewoon een melding dat je buur in het zwart werkt zonder meer gaat niets in gang zetten.
In geen enkel dossier, bij geen enkele fod mag er een naam in staan.
Op het sociaal meldpunt moet je inderdaad wel je persoonsgegevens invullen.

Bij sociale inspecties mag er zelfs niet in staan dat het over een melding/klacht gaat.

Gewoon "mijn buur doet zwartwerk" zal idd niet onderzocht worden. Een locatie of onderneming is het minimum lijkt me.
Maar foto's of andere bewijzen zijn niet nodig

Bij sociale inspecties mag er zelfs niet in staan dat het over een melding/klacht gaat.

Gewoon "mijn buur doet zwartwerk" zal idd niet onderzocht worden. Een locatie of onderneming is het minimum lijkt me.
Het mag niet maar het zou niet de eerste keer zijn dat het verkeerd loopt, het probleem is dat de bewijzen die meegeleverd worden vaak ook effectief deel uitmaken van het fiscaal dossier, en dat die documenten naar de melder kunnen wijzen. De controleur heeft die bewijzen nodig dus zitten die standaard in het dossier.

Ben minder vertrouwd met de sociale inspectie maar kan me voorstellen dat die niet zomaar een controle gaan starten. De overheid wil niet gebruikt worden als wapen bij conflicten, je kan het elk bedrijf lastig maken door er een controle op af te sturen. Er zijn altijd wel zaken niet helemaal in orde en zelfs als ze dat wel zijn levert een controle vaak heel wat werk en stress op. Alvast bij de fiscus moeten er daarom op zijn minst concrete aanwijzingen zijn.

kan je eens aangeven waar 'links' profiteren van het sociaal systeem geen probleem vindt?

En gezien je meer dan waarschijnlijk geen enkel besef hebt van de controlesystemen op sociale uitkeringen, lijkt het me beter dat je daar ook je woorden intrekt. De controle op sociale uitkeringen is niet perfect, maar veel beter dan de controle op fiscale fraude.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw2W8JDIZ9fYJTogsH_nAu9x

Tja.. Je word blijkbaar nog beloond voor al het "werk" ook. Mag ik dan stellen dat ze het probleem niet erg groot vinden, of?

Ben zelf 6 jaar vakbondsafgevaardigde geweest op een fabriek van 3000+ werknemers. En heb alle cursussen doorlopen van het ACV. Ik denk dat ik genoeg gezien heb om te weten waar het allemaal verkeerd loopt & dit met eigen ogen heb kunnen aanschouwen.
Je bent dus niet de enige met kennis van zaken.

Laten we het erop houden dat er zowel op fiscale als sociale fraude amper controle is.
En laten we duidelijk zijn dat dit voor mij op beiden ENORM mag verstrengd worden.

Ondertussen een IP-ban gekregen omdat ik een mening verkondig die hier blijkbaar niet meer gewenst is. Geen enkele waarschuwing gekregen of niks. Triestig dat het zo ver gekomen is dat zelf een discussie niet meer kan blijkbaar als je niet aan de "juiste" kant staat.

Ik hou dan ook op met hier verder op te reageren.

Die hardwerkende Vlaming die iets in het zwart doet of afrekent is iets anders dan iemand die totaal geen bijdrage doet aan de maatschappij.
Die hardwerkende Vlaming moet al stevig belastingen betalen om uitkeringstrekkers te financieren en als die uitkeringstrekker dan ook nog in het zwart werkt zou die wat mij betreft 10x zo hard gestraft moeten worden dan die hardwerkende Vlaming.

Dat wil niet zeggen dat zwartwerk ook door een hardwerkende Vlaming goed te keuren is. Waarom trouwens het succes van flexijobs? Netto en niet wederom voor de belastingen werken. Je gaat toch geen uitkeringstrekker laten flexijobben bovenop zijn uitkering...
Mijn nonkel is op pensioen en werkt deels in het wit maar ook deels in het zwart bij omdat hij anders financieel bestraft wordt als hij dit in het 'wit' doet. Dat laatste is in bepaalde scenario's blijkbaar het geval?

No offense niet dat ik dit goedkeur maar indien dat klopt zou hij gek zijn in het 'wit' extra te werken voor niks.

Laatst bewerkt:
Nog wat verspilling:

OCMW Anderlecht deelde ook energiesteun uit zonder grondig onderzoek: “Zelfs daklozen en overleden vrouw kregen geld”

Onder meer iemand die in het buitenland woont, vier daklozen en een overleden vrouw kregen volgens Pano energiesteun. Uit de dossiers blijkt dat het OCMW tussen januari en april tussenkwam in de energiefacturen van 1.621 steuntrekkers. Tussen juli en november gebeurde dat bij nog eens 3.447 mensen. Het gaat om kleine bedragen, gaande van 70 euro voor individuen tot 160 euro voor families.
De dossiers zijn ook geantidateerd naar 7 december 2023. Op dat moment zou het bijzonder comité van lokale politici, dat beslist over steunvragen, de steun al toegekend hebben.

Volgens een anonieme OCMW-medewerker gaat het om subsidies die kost wat kost opgemaakt moeten worden om het jaar nadien minstens evenveel te krijgen.

Ik denk ook dat de bewijslast geen evidentie is - zijn onderstaande zaken makkelijk uit te vissen?
  • Zelfstandige plaatst een badkamer bij de klant: 70% factuur + 30% zwart
  • Kapper heeft een dubbele agenda, een zwarte en een witte
  • Iemand gaat 50% werken + 50% uitkering maar werkt toch ganse dagen, op verschillende kleine werven, er is nergens een melding van aankomst op eender welke werf, met glijdende werkuren.
  • projectontwikkelaar verkoopt nog in te richten appartement en vraagt 25k zwart (doorsnee appartementen van 350-500k), omdat het nog af te werken is wordt het voor de fiscus lastig de marktprijs in te schatten.
Wat is volgens u nodig om daar grote stappen vooruit te zetten?
  • meer middelen, mensen?
  • aanpassing wetgeving?
  • ooit overwegingen gemaakt om systeem verkeersboetes hierop los te laten?
  • ...

Nog wat verspilling:

OCMW Anderlecht deelde ook energiesteun uit zonder grondig onderzoek: “Zelfs daklozen en overleden vrouw kregen geld”

Onder meer iemand die in het buitenland woont, vier daklozen en een overleden vrouw kregen volgens Pano energiesteun. Uit de dossiers blijkt dat het OCMW tussen januari en april tussenkwam in de energiefacturen van 1.621 steuntrekkers. Tussen juli en november gebeurde dat bij nog eens 3.447 mensen. Het gaat om kleine bedragen, gaande van 70 euro voor individuen tot 160 euro voor families.
De dossiers zijn ook geantidateerd naar 7 december 2023. Op dat moment zou het bijzonder comité van lokale politici, dat beslist over steunvragen, de steun al toegekend hebben.

Volgens een anonieme OCMW-medewerker gaat het om subsidies die kost wat kost opgemaakt moeten worden om het jaar nadien minstens evenveel te krijgen.

Anderlecht komt nu naar buiten, wees er echter maar zeker van dat dit nog op de nodige plaatsen gebeurt.

Intussen hebben we wel de grootste belastingsdruk ter wereld, maar de politiek blijft spilzuchtig op alle mogelijke vlakken.

Je zou bijna hopen op een Elon Musk - een man waar ik een grondige hekel aan heb - om hier eens te komen DOGE'en en kuis te houden.

Anderlecht komt nu naar buiten, wees er echter maar zeker van dat dit nog op de nodige plaatsen gebeurt.

Intussen hebben we wel de grootste belastingsdruk ter wereld, maar de politiek blijft spilzuchtig op alle mogelijke vlakken.

Je zou bijna hopen op een Elon Musk - een man waar ik een grondige hekel aan heb - om hier eens te komen DOGE'en en kuis te houden.
goh is dat zo vreemd dat de mentaliteit van de jaren 80 toen alles kon en mocht vastgebeiteld zit in de instituten? Der zullen wel wat heilige huisjes moeten sneuvelen nu.

Ik reageer gewoon op dat IMO nogal suggestieve riedeltje van "waarom zouden ze dat toch doen". Wel omdat als je dan toch zo'n risico neemt je maar beter goed mikt. Als je over het weer of de keuken begint als factor om een leven op te bouwen ben je aan het zeveren hé. Denk je dat heel Brussel vol Spanjaarden, Grieken, en Italianen loopt omdat die het hier toffer vinden? Neen, die verdienen hier gewoon een pak beter en hebben een betere levensstandaard. Als je dan van een land komt dat cru gezegd naar de kloten is, waarom zou je dan stoppen in pakweg Roemenië, waar men in kleine dorpen nog met paard en kar rondrijdt, als je voor amper extra risico tot in West-Europa gaat? Enkele posts terug wordt hier nog zwartwerk verdedigd want boehoe belastingen en hard werken, maar een (economische) vluchteling zal even zijn toekomst hypothekeren en uit principe in Roemenië blijven want anders breekt hij een wet. Laat me niet lachen hé.

En ja, ik ga akkoord dat wij het land van melk en honing niet moeten spelen, maar volgens mij is dat ook gewoon redelijk overdreven. Onze welvaart is wat ze is hoor, zelfs als je vanaf nu op elk vlak strenger wordt (en het droombeeld van pakweg het VB zal internationaal nooit getolereerd worden), ga je nog altijd hopen mensen hebben die naar hier willen komen. En nog altijd geen oceaan om ze uit België te houden, terwijl ze aan de Europese buitengrenzen nu ook niet zo hard inzitten met wie doorreist.

Los daarvan heb ik hier in het verleden ook al meer dan eens geklaagd over de absurditeiten van ons migratiebeleid, aangezien ik via mijn vrouw nu wel verhalen genoeg heb gehoord van mensen die legaal of illegaal tot hier komen. Maar een simpele oplossing, ik geloof er gewoon niet in.

We gaan dan toch al akkoord dat ze naar hier komen voor de (gulle) sociale zekerheid. Goed, ik mag dat een principieel probleem vinden. Voor mij moet niet iedereen buiten, maar we moeten ook niet de afvoerput van de wereld spelen.

Europa is wat het is. Vrij verkeer voor EU inwoners. Als je wil profiteren van EU, zorg dat je EU bewoner bent. En de Spanjaarden en Roemenen die naar Belgie komen, die komen hier meestal om te werken. Niet om aan het sociale infuus te hangen. Dat is ook al een groot verschil. Zoek eens op hoeveel Oekrainers het gelijkgestelde leefloon gekregen hebben als niet EU onderdaan. Zelfs voor Oekrainers is de 'brusselse hangmat' cliches een bevestiging. Hoe lang duurt het denk je voor de tamtam rond gaat "ga naar bxl en niet naar vlaanderen ?"

Bon, het zou een mop kunnen zijn, maar het is het niet: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240715_94700996

Eind vorig jaar was in Vlaanderen 39 procent van de vluchtelingen uit Oekraïne aan de slag op de arbeidsmarkt. In Wallonië was dat 17 procent, in Brussel 15 procent. De cijfers staan in het meest recente rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid over de Belgische arbeidsmarkt. Die Raad is een adviesorgaan voor de overheid, bestaande uit hoge ambtenaren en wetenschappers.

De cijfers zijn opmerkelijk, omdat ze lijken aan te tonen dat er een verschil is in het activeringsbeleid in de verschillende gewesten. De Oekraïners die zich in Wallonië en Brussel hebben gevestigd, verschillen qua opleiding, ervaring of arbeidsbereidheid immers niet van die in Vlaanderen. Ook is er in alle gewesten sprake van een hoge vacaturegraad. “Een intensieve begeleiding zou moeten uitmonden in een hogere werkgelegenheidsgraad, vooral in Brussel”, schrijft de Hoge Raad.

Australie en USA en Saudie Arabie en Canada en Singapore zijn ook allemaal welvarende landen. Maar daar gaan ze niet naartoe. Ze moeten goed kunnen zwemmen, akkoord. Maar als we even Dublin akkoorden in rekening nemen, moeten al die Afghanen met de vlieger in Brussel landen als ze asiel aanvragen... Een vlieger kun je ook naar ergens anders pakken.

En de NBB heeft ook al studie na studie na studie aangetoond dat de economische meerwaarde van ons migratiebeleid gewoon abominabel slecht is. Hoe lang gaat het nog duren voor we de deur ietsje strenger bewaken ?

En het laatste dat met van het hart moet. Ik woon in een witte wijk. De school is goed, niet veel problemen. Maar mijn hometown, laten we zeggen een top 10 centrumstad in Vlaanderen, dat is wel wat andere mouwen. Als ik kijk naar hoeveel mijn twin kinderen leren in de kleuterklas. Die zijn juist 4 en die kunnen bijna alle letters al lezen, die kunnen al hun eigen naam schrijven. Die kunnen al tellen tot 100. Die kunnen al 2+2 = 4 en 1+3 = 4 en 1+2+1 = 4. Die kunnen al een potlood vasthouden. Die kunnen al redeneren hoe ze moeten valsspelen in spelletjes. Die kunnen tikkertje spelen met een hele boel varianten. Die kunnen het hele K3, sinterklaas, whaterver repertoire meebrullen. etc etc etc. Ze zijn wsch wel snugger, maar ze duwen er toch veel kennis en zo in in de kleuterklas.

Als je dan de verhalen hoort van mijn vrienden in de hometown. De kleuterklas zitten ze met 15 of zo. Eerste leerjaar (in principe zou je dus ook ~15 verwachten want de meeste scholen hebben gewoon doorstroom van kleuter naar lager) zitten ze daar plots met 40 (in 2 of 3 klassen). Wordt daar een emmer met niet-Nederlandstaligen uitgegoten die NOOIT naar de kleuterschool gegaan zijn. Die kunnen niet rekenen, niet lezen, meestal geen of zeer gebrekkig Nederlands, kunnen geen schaar vasthouden, met wat pech nog pisongelukken want nooit een volledige dag buitenshuis geweest etc etc. Die andere kinderen vervelen zich TE PLETTER in het 1e leerjaar want die juf is continu bezig met de remedieren. En ik heb wat kenissen die les geven in het lager. Die ergeren zich evenveel te pletter. Kunnen we aub een beetje strenger en selectiever zijn ivm migratie en integratie ipv het onderwijs weg te kieperen for the sake of, ja waarom eigenlijk.

Nog wat verspilling:

Je mag het hier niet zeggen blijkbaar, maar wat had je gedacht ? Waarom denk je dat plots iedereen naar Anderlecht holt ? Sommigen ontkennen het licht van de zon. Anderen het bestaan van aanzuigeffecten.

Zie mijn post hierboven van mijn hometown. Ik heb het al in eerdere berichten gehad over 'de miekes die op de sociale diensten werken'. Het zijn altijd dezelfde verhalen die je hoort. Vanaf er ergens een gaatje gevonden wordt om een sociaal voordeeltje te cashen, staan er 2w later plots lange rijen. Dat nieuws gaat snel rond. Is het niet voor de gemeentelijke busabo, dan is het voor de voedselbonnen of de gratis tickets voor de sportmatchen.

Nog een anekdotetje. Mijn pa was lang secretaris in de lokale sportclub. Stonden daar plots een jaar allemaal buitenlanders en sociale gevallen hun kinderen in te schrijven. Veel meer dan anders en opvallend. Snel kwam de aap uit de mouw. De 150 euro werd betaald met een 'sportbon', moest je als sportclub inruilen bij de gemeente. So far so good. Kwamen die sjarels echter nooit opdagen naar de trainingen. Die kwamen gewoon inschrijven om nog eens hun 15 euro CM geld te cashen en hun lidkaart te gebruiken om goedkoop sportgerief te kunnen kopen in de sponsorende winkels. Ook niet te verlegen om dat gewoon toe te geven. En de gemeentelijke staatskas stond erbij en keer ernaar... Heeft toch een volledige legislatuur geduurd voor die sportbon weer weg was...

We gaan dan toch al akkoord dat ze naar hier komen voor de (gulle) sociale zekerheid. Goed, ik mag dat een principieel probleem vinden. Voor mij moet niet iedereen buiten, maar we moeten ook niet de afvoerput van de wereld spelen.

Europa is wat het is. Vrij verkeer voor EU inwoners. Als je wil profiteren van EU, zorg dat je EU bewoner bent. En de Spanjaarden en Roemenen die naar Belgie komen, die komen hier meestal om te werken. Niet om aan het sociale infuus te hangen. Dat is ook al een groot verschil. Zoek eens op hoeveel Oekrainers het gelijkgestelde leefloon gekregen hebben als niet EU onderdaan. Zelfs voor Oekrainers is de 'brusselse hangmat' cliches een bevestiging. Hoe lang duurt het denk je voor de tamtam rond gaat "ga naar bxl en niet naar vlaanderen ?"

Bon, het zou een mop kunnen zijn, maar het is het niet: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240715_94700996

Eind vorig jaar was in Vlaanderen 39 procent van de vluchtelingen uit Oekraïne aan de slag op de arbeidsmarkt. In Wallonië was dat 17 procent, in Brussel 15 procent. De cijfers staan in het meest recente rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid over de Belgische arbeidsmarkt. Die Raad is een adviesorgaan voor de overheid, bestaande uit hoge ambtenaren en wetenschappers.

De cijfers zijn opmerkelijk, omdat ze lijken aan te tonen dat er een verschil is in het activeringsbeleid in de verschillende gewesten. De Oekraïners die zich in Wallonië en Brussel hebben gevestigd, verschillen qua opleiding, ervaring of arbeidsbereidheid immers niet van die in Vlaanderen. Ook is er in alle gewesten sprake van een hoge vacaturegraad. “Een intensieve begeleiding zou moeten uitmonden in een hogere werkgelegenheidsgraad, vooral in Brussel”, schrijft de Hoge Raad.

Australie en USA en Saudie Arabie en Canada en Singapore zijn ook allemaal welvarende landen. Maar daar gaan ze niet naartoe. Ze moeten goed kunnen zwemmen, akkoord. Maar als we even Dublin akkoorden in rekening nemen, moeten al die Afghanen met de vlieger in Brussel landen als ze asiel aanvragen... Een vlieger kun je ook naar ergens anders pakken.

En de NBB heeft ook al studie na studie na studie aangetoond dat de economische meerwaarde van ons migratiebeleid gewoon abominabel slecht is. Hoe lang gaat het nog duren voor we de deur ietsje strenger bewaken ?

En het laatste dat met van het hart moet. Ik woon in een witte wijk. De school is goed, niet veel problemen. Maar mijn hometown, laten we zeggen een top 10 centrumstad in Vlaanderen, dat is wel wat andere mouwen. Als ik kijk naar hoeveel mijn twin kinderen leren in de kleuterklas. Die zijn juist 4 en die kunnen bijna alle letters al lezen, die kunnen al hun eigen naam schrijven. Die kunnen al tellen tot 100. Die kunnen al 2+2 = 4 en 1+3 = 4 en 1+2+1 = 4. Die kunnen al een potlood vasthouden. Die kunnen al redeneren hoe ze moeten valsspelen in spelletjes. Die kunnen tikkertje spelen met een hele boel varianten. Die kunnen het hele K3, sinterklaas, whaterver repertoire meebrullen. etc etc etc. Ze zijn wsch wel snugger, maar ze duwen er toch veel kennis en zo in in de kleuterklas.

Als je dan de verhalen hoort van mijn vrienden in de hometown. De kleuterklas zitten ze met 15 of zo. Eerste leerjaar (in principe zou je dus ook ~15 verwachten want de meeste scholen hebben gewoon doorstroom van kleuter naar lager) zitten ze daar plots met 40 (in 2 of 3 klassen). Wordt daar een emmer met niet-Nederlandstaligen uitgegoten die NOOIT naar de kleuterschool gegaan zijn. Die kunnen niet rekenen, niet lezen, meestal geen of zeer gebrekkig Nederlands, kunnen geen schaar vasthouden, met wat pech nog pisongelukken want nooit een volledige dag buitenshuis geweest etc etc. Die andere kinderen vervelen zich TE PLETTER in het 1e leerjaar want die juf is continu bezig met de remedieren. En ik heb wat kenissen die les geven in het lager. Die ergeren zich evenveel te pletter. Kunnen we aub een beetje strenger en selectiever zijn ivm migratie en integratie ipv het onderwijs weg te kieperen for the sake of, ja waarom eigenlijk.
Mja, ik weet niet goed welke reactie je hier nu eigenlijk op wil hoor. Ontken ik hier ergens het bestaan van aanzuigeffecten of zeg ik dag zaken niet gezegd mogen worden ofzo? Ik zei dat we door onze welvaart sowieso mensen gaan krijgen die het land binnen willen. Wil je alles verstrengen, be my guest hoor, maar de VS of (haha) Saudi-Arabië gaan we nooit worden.

Het idee dat EU-migratie niet kan zijn om te profiteren lijkt me op weinig gebaseerd trouwens.

Ik denk ook dat de bewijslast geen evidentie is - zijn onderstaande zaken makkelijk uit te vissen?
  • Zelfstandige plaatst een badkamer bij de klant: 70% factuur + 30% zwart
  • Kapper heeft een dubbele agenda, een zwarte en een witte
  • Iemand gaat 50% werken + 50% uitkering maar werkt toch ganse dagen, op verschillende kleine werven, er is nergens een melding van aankomst op eender welke werf, met glijdende werkuren.
  • projectontwikkelaar verkoopt nog in te richten appartement en vraagt 25k zwart (doorsnee appartementen van 350-500k), omdat het nog af te werken is wordt het voor de fiscus lastig de marktprijs in te schatten.
Wat is volgens u nodig om daar grote stappen vooruit te zetten?
  • meer middelen, mensen?
  • aanpassing wetgeving?
  • ooit overwegingen gemaakt om systeem verkeersboetes hierop los te laten?
  • ...

Het ging me niet enkel over het controleren hè
Het ging over dat iedereen wel iemand kent die in het zwart werk, domiciliefraude pleegt,.. en dat dat schandalig is.
Maar blijkbaar toch niet zo schandalig dat men er een melding van zou maken.

Tis zoals je zegt. Oei oei den buurman doet iets in het zwart. Schande, pek en veren, dat ze die profiteurs maar eens goed aanpakken! Daardoor betalen wij zoveel belastingen.
Maar langs de andere kant "Neu ik moet geen factuur voor die werken" "ik betaal cash, dan krijg ik korting zeker"

Terug
Bovenaan