contextbinder
Well-known member
Met BG heb je eigenlijk geen krant meer nodig maar goed
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je kan dat ook langs een andere (hier minder populaire) kant bekijken.
Lage lonen betalen quasi geen belasting en worden ook nog eens voor vanalles en nog wat gesubsidieerd waar dat voor de middenklasse vaak niet meer geldt. Hierdoor hebben ze weinig incentive om zich te verbeteren want ze zitten reeds in een soort van win for life. Bijgevolg wordt de middenklasse te weinig gevoed met nieuwkomers aan de onderkant.
Anderzijds zitten we dan ook nog met een véél te gul uitkeringssysteem zodat van daaruit te weinig doorstroming is naar de lage loonklasse en opwaarts.
En door de relatieve grootte van deze klasse is er net genoeg links kiesvee zodat die altijd wel ergens iets in de pap te brokken hebben en blijft het hele hangmatsysteem in een status quto hangen.
Met BG heb je eigenlijk geen krant meer nodig maar goed

Men onderschat toch echt op BG de hoeveelheid laag/kort en middengeschoolden. Zij zijn de meerderheid van mensen (53,8%) en ook de meerderheid die op een uitkering zit. Ke uebt gelijk dat er neer op uitkering zitten er zijn maar liefst 30,7% hogeschoold op de uitkering maar dit geeft toch duidelijk ook aan dat het juist deze mensen met de laagste lonen zijn die het meeste hulp nodig hebben bij een job vinden enz.Je kan dat ook langs een andere (hier minder populaire) kant bekijken.
Lage lonen betalen quasi geen belasting en worden ook nog eens voor vanalles en nog wat gesubsidieerd waar dat voor de middenklasse vaak niet meer geldt. Hierdoor hebben ze weinig incentive om zich te verbeteren want ze zitten reeds in een soort van win for life. Bijgevolg wordt de middenklasse te weinig gevoed met nieuwkomers aan de onderkant.
Deze zin alleen is toch al het failliet van het systeem?"als je mensen van werkloosheid naar leefloon duwt"
Deze zin alleen is toch al het failliet van het systeem?
...
Wie spreekt er over een ganse loopbaan? Ik mag hopen dat als je ergens je best voor doet je uiteindelijk toch wel promotie of een betere job gaat vinden door uw ervaring , nee?Overigens die link die jij "snel gevonden hebt", zou je het zelf willen doen voor een hele loopbaan zonder extra bijverdienste?
Fulltime werken voor nog geen € 1900 netto, en dan nog voor een "koppelbaas" (interim). Heb je het ook ooit gedaan?
Maar de tekorten zitten toch niet bij de betere jobs? Het is toch compleet onmogelijk dat iedereen (of zelfs de meerderheid) promotie maakt?Wie spreekt er over een ganse loopbaan? Ik mag hopen dat als je ergens je best voor doet je uiteindelijk toch wel promotie of een betere job gaat vinden door uw ervaring , nee?
Het probleem stelt zich dan ook vooral bij allerhande niet-voltijdse functies. Dan kan je enkel 30 uur of minder krijgen. Als alleenstaande is dat niet evident.Het feit dat jij al vind dat voor 1900€ gaan werken gekkenwerk geworden is zegt natuurlijk alles. Schaf al die uitkeringen morgen af en ze gaan springen voor dat te kunnen verdienen.
Ik heb dat hier nu al een paar keer gelezen...waarom doet iedereen hier dat dan niet? Het is een ideale hangmat, win-for-life, maar kennelijk wil niemand het doen buiten marginalen.Het riedeltje van die "sterke" schouders is ook zo afgezaagd niet? Wie zijn dat? De betere middenklasse die al het gros van de belastingen betaald?
Ik stel vast dat je vandaag in België beter in de hangmat ligt + alle andere voordelen waar je recht op hebt dan te gaan werken voor een te laag starters loon. En daar moeten we iets aan veranderen.
Uitkeringen afschaffen, zo kunnen die laaggeschoolde jobs goedkoper ingevuld worden omdat een half loon beter is dan verhongeren, zoiets?Ps. Ik ben arbeider , laag geschoold (middelbaar diploma). Eerste 11 jaar in een fabriek gewerkt in 3 ploegen. Maar ik vermoed dat jij natuurlijk beter gaat weten wat laaggeschoolden moeten doorkomen niet waar?
Is er dan iets verkeerd om gans je leven arbeider te zijn? Om postbode te zijn? 1900€ per maand.. Je gaat er geen rijkelijk leven op nahouden maar beweren dat je gaat verhongeren of whatever is toch te gek niet?Maar de tekorten zitten toch niet bij de betere jobs? Het is toch compleet onmogelijk dat iedereen (of zelfs de meerderheid) promotie maakt?
Allemaal correct, maar soms is het gewoon zoals het is? Iedereen heeft het recht om een simpel jobke te doen, maar dan moet je ook niet verwachten dat je je alle luxe in de wereld kan veroorloven (al dan niet via proxy door subsidiëring van de "sterkste schouders").Jij spreekt van weinig incentive om zichzelf te verbeteren, daartegenover staat gewoon ook een hele grote groep jobs, die de meesten hier - ik ook niet, niet graag zouden doen - waar de werkgever écht geen hogere lonen gaat uitkeren, bv. supermarktmedewerkers, als ze het kunnen vermijden. We hebben afgelopen jaar zelfs de "Delhaize-truc" gezien waarbij ze hun winkels verzelfstandigen om de lonen naar beneden te duwen. Nochtans ondanks de opkomst van zelfscankassa's nog altijd jobs die essentieel zijn voor de werking van onze samenleving. En zo zijn er nog een resem andere jobs waarin de groeimarge en uitdaging - iets wat velen hier wél hebben lijkt mij als ik naar de brutolonenthread kijk - zéér beperkt is.
"Win for life" € 2000 netto (anno 2024) per maand is maar pover als je er fulltime voor moet gaan werken denk ik dan.
Is er dan iets verkeerd om gans je leven arbeider te zijn? Om postbode te zijn? 1900€ per maand.. Je gaat er geen rijkelijk leven op nahouden maar beweren dat je gaat verhongeren of whatever is toch te gek niet?
Ik zou nooit alle uitkeringen afschaffen natuurlijk. Maar er kan toch niemand meer zeggen dat we daar niet enorm veel geld aan het verspillen zijn?
Ik vraag me af als jij nu arbeider was en je zag die pano reportage welk gevoel je dan bekruipt? Wie is er de gek?
- Leefloon is 1288€ voor een alleenstaande. + sociaal tarief + huren op sociale woonmarkt + bijna gratis naar de dokter + premie's allerhande +.....
- Werken op een eerbare job met een niet al te hoog loon is 1900€. + huren van 800€ + niks andere voordelen want je "verdient" altijd net teveel.
Dus? Wie is de gek?
JIJ claimt dat iedereen wel kan doorgroeien of meer verdienen door ervaring, niet ik hé.Is er dan iets verkeerd om gans je leven arbeider te zijn? Om postbode te zijn? 1900€ per maand.. Je gaat er geen rijkelijk leven op nahouden maar beweren dat je gaat verhongeren of whatever is toch te gek niet?
Ik denk dat je de "hangmat" nogal rooskleurig ziet. Zie @Renegadexxripxx voor meer detail maar het sociaal tarief...betaal jij je blauw aan de dokter? En dan de sociale woning: gigantische wachtlijsten. Dan een hoop premies waarvoor je eerst geld moet uitgeven dat er niet is, waarna je na een bak administratie een deel terugkrijgt. Opnieuw, als het zo'n zegen is, wat doen wij hier allemaal verkeerd?Ik zou nooit alle uitkeringen afschaffen natuurlijk. Maar er kan toch niemand meer zeggen dat we daar niet enorm veel geld aan het verspillen zijn?
Ik vraag me af als jij nu arbeider was en je zag die pano reportage welk gevoel je dan bekruipt? Wie is er de gek?
- Leefloon is 1288€ voor een alleenstaande. + sociaal tarief + huren op sociale woonmarkt + bijna gratis naar de dokter + premie's allerhande +.....
- Werken op een eerbare job met een niet al te hoog loon is 1900€. + huren van 800€ + niks andere voordelen want je "verdient" altijd net teveel.
Dus? Wie is de gek?
Wie spreekt er over een ganse loopbaan? Ik mag hopen dat als je ergens je best voor doet je uiteindelijk toch wel promotie of een betere job gaat vinden door uw ervaring , nee?
Het feit dat jij al vind dat voor 1900€ gaan werken gekkenwerk geworden is zegt natuurlijk alles. Schaf al die uitkeringen morgen af en ze gaan springen voor dat te kunnen verdienen.
Het riedeltje van die "sterke" schouders is ook zo afgezaagd niet? Wie zijn dat? De betere middenklasse die al het gros van de belastingen betaald?
Ik stel vast dat je vandaag in België beter in de hangmat ligt + alle andere voordelen waar je recht op hebt dan te gaan werken voor een te laag starters loon. En daar moeten we iets aan veranderen.
Ps. Ik ben arbeider , laag geschoold (middelbaar diploma). Eerste 11 jaar in een fabriek gewerkt in 3 ploegen. Maar ik vermoed dat jij natuurlijk beter gaat weten wat laaggeschoolden moeten doorkomen niet waar?
Voor mij persoonlijk is het antwoord: neen en jaOverigens die link die jij "snel gevonden hebt", zou je het zelf willen doen voor een hele loopbaan zonder extra bijverdienste?
Fulltime werken voor nog geen € 1900 netto, en dan nog voor een "koppelbaas" (interim). Heb je het ook ooit gedaan?
Ps. Ik ben bediende - hoog geschoold (A1 toegepaste informatica). Ik heb ruim 3 jaar in een fabriek gewerkt in 3 ploegen.Ps. Ik ben arbeider , laag geschoold (middelbaar diploma). Eerste 11 jaar in een fabriek gewerkt in 3 ploegen. Maar ik vermoed dat jij natuurlijk beter gaat weten wat laaggeschoolden moeten doorkomen niet waar?
Je kan ook gewoon full time gaan werken en een masterdiploma studeren in avondonderwijs, heb ik ook gedaan trouwens, wordt trouwens ook gewaardeerd door de werkgevers. Als je het niet aankan, doe dan een part-time job met studies, vorige generaties deden het ook zo (nog voor je steun kon trekken als studentje uiteraard).Maar dan nog kan het nodig zijn: iemand die studeert maar wiens ouders hem/haar niet kunnen steunen, bijvoorbeeld.
Ze willen dus volgens de gelekte nota 2,5 miljard extra personenbelastingen ophalen bij de hoogste lonen.
Kan het artikel ook niet lezen, maar vanwege "Vooruit" was er toch serieus wat tegenkanting om de 50% belastingschaal af te voeren, in tegendeel als het van hen afhangt voeren we de 55% schaal terug in (want er is immers nog ruimte om meer te heffen).@Tomski , uh zo rijk acht ik de BGers nu ook niet hoor, hogere middenklassers meestal.
M'n heeft het waarschijnlijk op inkomsten nog stukken hoger dan BG'ers hun inkomen, en idd mogelijks inkomsten uit venootschappen en allerhande constructies.
De 50% schaal afschaffen in tijden van een zeer slechte begroting lijkt me ook niet slim. Deze verhogen lijkt me misschien redelijker als je echt een fiscale hervorming wilt doen maar afschaffen zal het alleen zwaarder maken voor de lagere lonen. (55% ben ik ook geen voorstander van.)Kan het artikel ook niet lezen, maar vanwege "Vooruit" was er toch serieus wat tegenkanting om de 50% belastingschaal af te voeren, in tegendeel als het van hen afhangt voeren we de 55% schaal terug in (want er is immers nog ruimte om meer te heffen).
Dat is anders wel zowat de meest zekere investering voor de overheid hoor, zeker gezien de zogenaamde diplomafetish: mensen met een diploma verdienen meer en betalen in ons progressief stelsel meer belastingen.Je kan ook gewoon full time gaan werken en een masterdiploma studeren in avondonderwijs, heb ik ook gedaan trouwens, wordt trouwens ook gewaardeerd door de werkgevers. Als je het niet aankan, doe dan een part-time job met studies, vorige generaties deden het ook zo (nog voor je steun kon trekken als studentje uiteraard).
Nu is het al geëvolueerd naar steuntrekkers die hun middelbare studie nog niet hebben afgewerkt, en ook steun vragen onder het mom, mijn ouders steunen me niet, degoutant gewoon.
Iemand die niet graag stil zit en bezig wil blijven?Die mens kan nu niet veel anders maar goed, welke ezel ga je vinden om een slecht betaalde job te gaan uitvoeren?