Geef ik je gelijk in. Next up: salariswagens? Belastingen op groepsverzekeringen? Correcte belastingen voor schijnzelfstandigen?
De logica dat leerkrachten/ambtenaren een duit in het zakje mogen doen is solide, maar dan mogen andere heilige huisjes die minstens evenveel "kosten" ook in vraag gesteld worden.
Is wel het equivalent van een groepsverzekering die leerkrachten of andere statutaire ambtenaren niet hebben.
Also, gij en ik leven in andere realiteiten, maar in mijn ogen is €100k+ wel al praktisch eerder gigantisch veel voor een gewone sterveling.
Gegeven dat een leerkracht met een licentiaatsdiploma fin de carrière momenteel rond de € 7k bruto zit (pak voor het gemak dat bedrag voor de laatste 10 jaar van diens loopbaan), jouw schoonvader waarschijnlijk zelfs eerder minder als die voor pensioen ging voordat Ben Weyts nog een extra trap aan het barema toevoegde, en dat het pensioen van die leerkracht berekend wordt met een 40/55 maal dat gemiddelde van (voorlopig) de laatste 10 jaar dus, dan zit je aan bruto nog altijd een zéér mooi pensioen van ongeveer € 5k bruto (waar met de huidige "supernota" dus stevig op bespaard zou worden) maar zou me énorm verbazen dat dat resulteert in "waarschijnlijk € 4000 netto" (jouw woorden), ik vermoed zelfs een reëele kans (again: onvoldoende kennis belastingen gepensioneerden) dat dit nog geen € 3k netto.
Op wat wedden we?
By all means vraag het gerust na bij je schoonpa.
Mijn vader gaat volgend jaar met pensioen, ik ken nu toevallig (naar aanleiding over een discussie of ik mocht trakteren of niet) diens pensioenbedrag na een carrière van hard werken, maar aan het einde met een mooi loon, volledig in de privé-sector, dat zit inderdaad eerder rond de € 2.2k netto. Maar géén onbelangrijk detail: die heeft wél een groepsverzekering die een mooi bedrag uitkeert (ken het exacte bedrag niet, zijn mijn zaken niet).
Ik heb net eens voor mezelf gekeken (statutair bediende bij 't spoor, qua statuut vergelijkbaar met bvb leerkrachten, zeker op vlak van pensioen).
Ik werk nu op (ongeveer) master niveau en mijn netto pensioen na een volledige carrière (aan m'n huidig loon/statuut) is idd <3000€. (Incl 2j privé)
Ik ben er vrij zeker van dat mensen met een pensioen van +3000€ (en laat staan +4000€) netto maar een heel kleine groep is.
Mijn ouders zijn toevallig beiden net in pensioen.
Vader 2j als leerkracht gewerkt, en de rest van z'n carrière in de privé (managementfunctie, bedrijfswagen, groepsverzekering,...)
Moeder heel haar carrière in het (buitengewoon) onderwijs gestaan.
Hun nettopensioen scheelt ongeveer 300€/m. Maar m'n vader heeft wel die groepsverzekering van +100k netto.
Dus pas na 27j heeft m'n mama hem bijgebeend met haar hogere pensioen. En dat is als hij dat geld van zijn groepsverzekering gewoon op de rekening laat staan ipv te beleggen/investeren/...
Ik snap trouwens zeker dat er hervormingen nodig zijn, en dat ons pensioen op de volledige loopbaan zal berekend worden ipv de laatste 10j. Maar het pensioen van de gemiddelde statutaire, leerkracht, ambtenaar ligt echt niet zo veel hoger dan de gemiddelde bediende met hetzelfde opleidingsniveau.
Bij de hogere ambtenaren zitten er idd wel enorme uitschieters, maar bij de top bedienden allicht ook op andere vlakken (enorm hoge groepsverzekering, aandelen, bonussen,...)
Maar, als ze aan ons pensioen morrelen hoop ik wel dat ons totale loonpakket eveneens een update krijgt en we ook de mogelijkheid krijgen tot cafetariaplan, bedrijfswagen (wel absurd voor iemand die bij de spoorwegen werkt, maar soit), groepsverzekering,...
Ik vraag me wel af of de veranderingen vanaf datum X voor iedereen gaan gelden, of dat er een uitdoofscenario komt.
Zo zijn ze bij ons bvb al een tijd bezig om nieuwe medewerkers niet meer als statutair aan te werven, maar contractueel. Ook veel hogere profielen worden contractueel. Bij interne promoties gaan er velen van statutair naar contractueel,...