Begroting in het regeerakkoord: supernota

NIMBY. Als iedere beroepsgroep op de rem zal staan, gaan we er niet raken. Ik moet de eerste leerkracht nog tegenkomen die leerkracht geworden is voor het pensioen. Met dergelijke ballonnetjes wordt natuurlijk nog eens hard aan de leiband van Vooruit getrokken.

NIMBY. Als iedere beroepsgroep op de rem zal staan, gaan we er niet raken. Ik moet de eerste leerkracht nog tegenkomen die leerkracht geworden is voor het pensioen. Met dergelijke ballonnetjes wordt natuurlijk nog eens hard aan de leiband van Vooruit getrokken.
Akkoord met je dat er heilige huisjes zullen vallen en dit is er 1 van maar het pensioen is bijna zowat het enige interessante nog maar aan een ambtenaar of leraar job. Er zou wel in de tijd moeten gekeken worden om deze mensen te helpen, door andere goedkopere voordelen te geven, zeker voor leraren want het het tekort dreigt alleen maar groter te worden.

Akkoord met je dat er heilige huisjes zullen vallen en dit is er 1 van maar het pensioen is bijna zowat het enige interessante nog maar aan een ambtenaar of leraar job. Er zou wel in de tijd moeten gekeken worden om deze mensen te helpen, door andere goedkopere voordelen te geven, zeker voor leraren want het het tekort dreigt alleen maar groter te worden.

Dus eigenlijk meer richting wat algemeen wordt beschouwd als gangbaar dan? Aangezien het pensioen volgens u quasi het enige interessante is en loon de grootste beperkende factor is zal ik even meegaan in deze redenering:
  • we geven andere goedkopere voordelen (MC, wagen, GSM, hospitalisatie, ...)
  • we schaffen het beschermende statuut af en stappen over op de standaard werknemer contract
  • we betalen leerkrachten wiskunde het dubbel van een leerkracht godsdienst
  • we geven een BMW 5 reeks aan een licentiaat fysica en een Twizy aan een licentiaat LO, als de school dat opportuun acht om te geven - en dan ook nog eens individueel en niet per functie categorie.
  • we voeren evaluaties in op basis van de prestaties en gedrag (hoe presteren de leerlingen, hoe kan ik omgaan met stress en werkdruk, hoe goed slaag ik erin de leerstof over te dragen binnen een bepaald tijdskader, hoe zit dat met ziekteverzuim, gedrag in de groep en naar collega's toe ....)
  • geen speciaal pensioen meer maar een arme werknemerspensioen aangevuld met een groepsverzekering
  • geen vast bepaalde startlonen, ook niet voor zij -instromers, je moet je loon maar onderhandelen
  • geen ziektedagen meer maar gewoon het systeem zoals bij anderen, de eerste maand is betaald en dan uitkering
  • het loon kan vrij bepaald worden door elke school, wellicht zal je dan in Brussel meer betaald krijgen dan in de Kempen
  • geen vaste opslag meer elke 2 jaar, maar op basis van evaluatie, de stand van de klak van de directeur, het aantal leerlingen, andere investeringen die prioriteit krijgen ... pick one
  • wie slecht kan onderhandelen zal wellicht ook minder loon verkrijgen
zoiets dan?

EDIT: we kunnen nog verder gaan: we vragen als school gewoon extra geld aan de ouders en verzekeren hen dat we de beste profielen aantrekken, als de ouders dat niet kunnen betalen - pech dan zeker, wie niet kan shoppen in Bio Planet moet maar naar den Aldi gaan.

Laatst bewerkt:

EN 116.000 !!

Dat is dan gebaseerd om een hele boel assumpties. Wordt Jos 100 jaar ? Is er 4% indexatie per jaar ? etc etc etc.

Wat hadden ze nu gedacht. Dat we de 30mrd gingen toerijden en niemand ging het voelen ?

En dat riedeltje van 'uitgesteld pensioen', ik geloof dat niet. Vraag aan de doorsnee 25-30 jarige hoeveel pensioen ze zullen hebben, je krijgt geen antwoord. Vraag aan de doorsnee werknemer of ze een groepsverzekering hebben en ze zeggen 'ja'. Maar of dat 100 200 500 800 euro per maand is, geen hond die het weet. Dus zo doorslaggevend zal dat wel niet zijn.

"Het pensioen is een uitgesteld loon voor statutaire ambtenaren. Een studie in 2003 stelde dat de onderwijswedde competitief is in de arbeidsmarkt, maar dan wel met alle parameters zoals het volwaardige pensioen dat we vandaag hebben. Het hogere pensioen dat leerkrachten krijgen, wordt in de privésector gecompenseerd met het aanvullend pensioen. Als ons pensioen daalt, dreigt een gigantisch probleem voor de aantrekkelijkheid van een job in het onderwijs."

Het loon - en het pensioen maakt daar deel van uit - is heel belangrijk om in de toekomst nog mensen te kunnen aantrekken in het onderwijs
Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal van de christelijke onderwijsvakbond COC

Blijkbaar ziet de vakbond dat anders. Ik vind het ook de wereld op z'n kop maar je zit met een groep mensen die niet beter weten en nu dus uit de lucht gaan vallen wanneer de ambetenaarbubbel moet doorprikt worden.

Ik krijg werkelijk €0,0 extra pensioen voor de sloot geld die ik elk jaar boven het loonplafond in de staatskas dump.

Als ik je dan ziet hoe laag dat afgetopte pensioentje is in vergelijking met de bijdragen die ik daarvoor doe dan lijkt het mij wel correct dat de exuberante pensioenen bij de overheid wat afgetopt worden. (vandaag nog maar geleerd wat perequatie is :eek: )

Ik maak me geen illusies, ze komen sowieso ook nog eens kijken bij mij om de kas te vullen.

Dus eigenlijk meer richting wat algemeen wordt beschouwd als gangbaar dan? Aangezien het pensioen volgens u quasi het enige interessante is en loon de grootste beperkende factor is zal ik even meegaan in deze redenering:
  • we geven andere goedkopere voordelen (MC, wagen, GSM, hospitalisatie, ...)
  • we schaffen het beschermende statuut af en stappen over op de standaard werknemer contract
  • we betalen leerkrachten wiskunde het dubbel van een leerkracht godsdienst
  • we geven een BMW 5 reeks aan een licentiaat fysica en een Twizy aan een licentiaat LO, als de school dat opportuun acht om te geven - en dan ook nog eens individueel en niet per functie categorie.
  • we voeren evaluaties in op basis van de prestaties en gedrag (hoe presteren de leerlingen, hoe kan ik omgaan met stress en werkdruk, hoe goed slaag ik erin de te plannen leerstof over te dragen binnen een bepaald tijdskader, hoe zit dat met ziekteverzuim, gedrag in de groep en naar collega's toe ....)
  • geen speciaal pensioen meer maar een arme werknemerspensioen aangevuld met een groepsverzekering
  • geen vast bepaalde startlonen, ook niet voor zij -instromers, je moet je loon maar onderhandelen
  • geen ziektedagen meer maar gewoon het systeem zoals bij anderen, de eerste maand is betaald en dan uitkering
  • het loon kan vrij bepaald worden door elke school, wellicht zal je dan in Brussel meer betaald krijgen dan in de Kempen
  • geen vaste opslag meer elke 2 jaar, maar op basis van evaluatie, de stand van de klak van de directeur, het aantal leerlingen, andere investeringen die prioriteit krijgen ... pick one
zoiets dan?
Pensioen en Vakantie is momenteel het enige puur interessante voor een sector waar toch wel wat pijnpunten zijn en veel discussie over is de laatste jaren. Wel even voor de duidelijkheid, ik ben wel voor deze hervorming. Ik vraag gewoon dat onze beleidsmakers voorzichtig zijn en niet zomaar willekeurig alleen maar schrappen zonder te denken aan de gevolgen.

Eerlijk voor de meeste punten die je opnoemt ben ik eigenlijk wel te vinden.

Ik denk wel dat als het aankomt op evaluaties invoeren dat je dan ook wel eerst vanuit de Vlaamse/Waalse/Brusselse regering een harder beleid zou mogen verwachten die leraren steunen en het zou mogelijk moeten maken ouders harder aan te pakken als het kind zich "onmogelijk" gedraagt (wat je jammer genoeg de laatste tijd meer en meer ziet, leerlingen die zich onmogelijk opstellen tov de leerkracht en ouders die hun kinderen steunen zelfs wanneer ze in de fout zijn).

Ik denk nu wel dat het de perceptie niet echt zal helpen dat leerkracht een hondenstiel is voor "mensen met een roeping", de algemene uitspraak wanneer je jezelf rationeel gezien benadeelt door voor een beroep te kiezen.

En voor de leerkrachten die we graag zouden hebben, de STEM-masters, is het huidige systeem financieel toch al niet echt geweldig te noemen mét dat geweldige ambtenarenpensioen?

Ondanks de toon van de post van @contextbinder lijkt me met het merendeel van die punten weinig mis, buiten dat het niet realistisch is dan.

Dat pensioen voor leerkrachten is dus hoger ter compensatie van het te lage loon doorheen de loopbaan.
En we spreken hier over een pensioensverlaging tussen 15 en 23 procent. Dat is toch waanzinnig veel.

Ik sta hier alvast aan de kant van de vakbonden. Met de kanttekening dat het gaat over een gelekte nota, dus ja, het is wat voorbarig allemaal. Maar omdat het zo ingrijpend zou zijn begrijp ik dat ze nu al aan de alarmbel trekken.

Ok, je kan zo'n maatregel doorvoeren, maar dan moet je beseffen dat je het beroep leerkracht nog minder aantrekkelijk maakt. Mensen met een STEM achtergrond moeten dan volledig gek zijn om voor dat beroep te kiezen. Dus dan moet men achteraf ook niet komen klagen dat er een leegloop is en een leerkrachtentekort, zeker voor STEM vakken.

EN 116.000 !!

Dat is dan gebaseerd om een hele boel assumpties. Wordt Jos 100 jaar ? Is er 4% indexatie per jaar ? etc etc etc.

Euhm, nee? Dacht dat gij een cijfermens waart? 😅
Als jouw fictieve Jos een bachelor is en 100 jaar wordt na een pensioen op 67 is het verschil al € 150 000 en indien hij een master is, € 178 000, in euro's van nu. Dat is nog meer dan € 116 000 dus.

Ik dit al eens grotendeels nagerekend in Excel (weken geleden al, niet naar aanleiding van deze discussie maar naar aanleiding van een discussie met zus/schoonfamilie die in het onderwijs staan), die barema's zijn immers volledig beschikbaar online [301 & 501] (en mijn Excel corrigeert voor index + min of meer nauwkeurige* bruto/nettoformule voor belastingen, voor pensioenberekening het forfaitberoepskosten even gewist) maar met de assumptie dat een leerkracht bachelor of master in de huidige hervorming zijn pensioen berekend ziet worden niet op de laatste 10 jaar van z'n carrière maar op de laatste 40 jaar en de tantième van 55 naar 60 gaat, dan is die berekening van de vakbond min of meer in lijn met de mijne: een bachelor in het onderwijs verliest op maandbasis ongeveer 16.29% op die manier (ongeveer € 91.3k euro indien die na zijn/haar pensioen nog 20 jaar leeft) en een master verliest 16.17% (ongeveer €108k euro indien die na zijn/haar pensioen nog 20 jaar leeft).

*Ik vermoed dat mijn verschil met de vakbond z'n berekening zit in een lokaal hogere gemeentebelasting dan de gemiddelde 7%.

Ik zie eigenlijk maar max 2 à 3 aannames die mij zeker en vast niet onrealistisch lijken:
  • het startpunt in de supernota (maar dat is geen aanname dat is hetgeen we narekenen): loopbaan berekend op 40 laatste jaar loon, niet 10 laatste jaren en tantième van 55 naar 60.
  • Dat is in euro's van nu, géén toekomstige indexaties meegerekend.
  • Wel benieuwd of de vakbond perequaties zou meerekenen, maar dat is toch moeilijk/quasi onmogelijk te voorspellen, want het is niet zo dat leerkrachten vaak loonsverhogingen bovenop de index krijgen, integendeel.
  • 20 jaar leven na je pensioen is geen onrealistische aanname?
    de gemiddelde levensverwachting ligt momenteel ongeveer rond de 81.7 jaar (bron).
    Maar éénmaal je zelf al wat ouder bent, ligt de levensverwachting voor na je pensioen ook een tikkeltje hoger (vermoed ik, kindersterfte is in dit land wel beperkt, maar je hebt wel de mensen die hun pensioen niet halen om nadere redenen al "overleefd").
Nu los van de correctie qua berekeningen, lijkt het mij niet onredelijk dat een deel van de pensioenbesparing onvermijdelijk ook bij statutaire ambtenaren en dus ook leerkrachten gebeurt MAAR dan mag wél naar het loonpakket gekeken worden, en de verhouding met bijvoorbeeld de groepsverzekering en idd ook de salariswagen/mobiliteitsbudget in de privé, dus op dat punt ga ik de vakbond geen ongelijk geven.

EDIT: het ergert mij dat ik niet precies de berekening van de vakbond kan nabouwen, maar ik vermoed dat dat komt omdat ik de bruto/netto heb gedaan op basis van een "werkende" in plaats van een gepensioneerde (min forfait beroepskosten) waar in de praktijk de belastingen voor pensioenen van statutaire leerkrachten lichtjes anders zijn qua zowel ziekberekening als eventuele andere solidariteitsbijdragen (en dan nog een bovengemiddelde gemeentebelasting) maar qua grootorde "close enough" om toch te kunnen zeggen dat die € 116k geen onrealistisch cijfer is waarbij de vakbonden onrealistische aannames maken.

Laatst bewerkt:
Euhm, nee? Dacht dat gij een cijfermens waart? 😅
Als jouw fictieve Jos een bachelor is en 100 jaar wordt na een pensioen op 67 is het verschil al € 150 000 en indien hij een master is, € 178 000, in euro's van nu. Dat is nog meer dan € 116 000 dus.

Ik dit al eens grotendeels nagerekend in Excel (weken geleden al, niet naar aanleiding van deze discussie maar naar aanleiding van een discussie met zus/schoonfamilie die in het onderwijs staan), die barema's zijn immers volledig beschikbaar online [301 & 501] (en mijn Excel corrigeert voor index + min of meer nauwkeurige* bruto/nettoformule voor belastingen, voor pensioenberekening het forfaitberoepskosten even gewist) maar met de assumptie dat een leerkracht bachelor of master in de huidige hervorming zijn pensioen berekend ziet worden niet op de laatste 10 jaar van z'n carrière maar op de laatste 40 jaar en de tantième van 55 naar 60 gaat, dan is die berekening van de vakbond min of meer in lijn met de mijne: een bachelor in het onderwijs verliest op maandbasis ongeveer 16.29% op die manier (ongeveer € 91.3k euro indien die na zijn/haar pensioen nog 20 jaar leeft) en een master verliest 16.17% (ongeveer €108k euro indien die na zijn/haar pensioen nog 20 jaar leeft).

*Ik vermoed dat mijn verschil met de vakbond z'n berekening zit in een lokaal hogere gemeentebelasting dan de gemiddelde 7%.

Ik zie eigenlijk maar max 2 à 3 aannames die mij zeker en vast niet onrealistisch lijken:
  • het startpunt in de supernota (maar dat is geen aanname dat is hetgeen we narekenen): loopbaan berekend op 40 laatste jaar loon, niet 10 laatste jaren en tantième van 55 naar 60.
  • Dat is in euro's van nu, géén toekomstige indexaties meegerekend.
  • Wel benieuwd of de vakbond perequaties zou meerekenen, maar dat is toch moeilijk/quasi onmogelijk te voorspellen, want het is niet zo dat leerkrachten vaak loonsverhogingen bovenop de index krijgen, integendeel.
  • 20 jaar leven na je pensioen is geen onrealistische aanname?
    de gemiddelde levensverwachting ligt momenteel ongeveer rond de 81.7 jaar (bron).
    Maar éénmaal je zelf al wat ouder bent, ligt de levensverwachting voor na je pensioen ook een tikkeltje hoger (vermoed ik, kindersterfte is in dit land wel beperkt, maar je hebt wel de mensen die hun pensioen niet halen om nadere redenen al "overleefd").
Nu los van de correctie qua berekeningen, lijkt het mij niet onredelijk dat een deel van de pensioenbesparing onvermijdelijk ook bij statutaire ambtenaren en dus ook leerkrachten gebeurt MAAR dan mag wél naar het loonpakket gekeken worden, en de verhouding met bijvoorbeeld de groepsverzekering en idd ook de salariswagen/mobiliteitsbudget in de privé, dus op dat punt ga ik de vakbond geen ongelijk geven.

EDIT: het ergert mij dat ik niet precies de berekening van de vakbond kan nabouwen, maar ik vermoed dat dat komt omdat ik de bruto/netto heb gedaan op basis van een "werkende" in plaats van een gepensioneerde (min forfait beroepskosten) waar in de praktijk de belastingen voor pensioenen van statutaire leerkrachten lichtjes anders zijn qua zowel ziekberekening als eventuele andere solidariteitsbijdragen (en dan nog een bovengemiddelde gemeentebelasting) maar qua grootorde "close enough" om toch te kunnen zeggen dat die € 116k geen onrealistisch cijfer is waarbij de vakbonden onrealistische aannames maken.

Niemand kan het nabouwen, dus wel degelijk assumpties.

Is dat reeel of nominaal pensioen ? Welke indexaties zijn in rekening genomen, etc. perequaties, ...

Realiteit is dat iedereen zal moeten zijn duitje in het zakje doen. Als bij elk voorstel er met getallen gesmeten wordt, dan zijn we ver van huis.

Met "100000 minder" zwaaien is gewoon plat opportunisme. Lijkt groot, is het niet gigantisch.

Je zou ook kunnen zeggen "300-400 euro per maand". Je moet er niet flauw over doen, leraars, zeker de masters met een volle loopbaan, hebben nu eenmaal een belachelijk hoog pensioen. Ik zou eens moeten navragen bij mijn schoonpa, maar die zat ergens hoog in de 3000 netto, ondertussen waarschijnlijk 4000 netto na de inflatie schokjes. En dat was gewoon een leraar 5-6 middelbaar met master diploma. Niks van andere bijzonderheden of extra activiteiten en de laatste 10y van zijn carriere niet meer bijster hard gewerkt (wel huizen verbouwd, niet veel klaswerk) en op zijn 56 of 57 op pensioen. En ze zijn daar met 2 leraars thuis. Dat is elke maand duizenden euro's op de stapel leggen en zoeken achter investeringen.

Dat pensioen voor leerkrachten is dus hoger ter compensatie van het te lage loon doorheen de loopbaan.
Hebben leerkrachten effectief een laag loon?
Tel de vakanties bij op en je hebt een aantrekkelijk pakket denk ik.

Daarnaast vind ik mensen lokken met een aanlokkelijk pensioen een heel raar concept en zorgt voor een gouden kooi.

qvtgOk8.png

Bron

Laatst bewerkt:
Niemand kan het nabouwen, dus wel degelijk assumpties.

Is dat reeel of nominaal pensioen ? Welke indexaties zijn in rekening genomen, etc. perequaties, ...

Euhm, ik heb ook nog écht werk dat vandaag af moet... ik zou dat perfect kunnen nabouwen als ik me wat verdiep in de wetgeving rond belastingen op pensioenen, wat statistieken qua levensverwachtingen en andere details. Op eurocenten gaan we nu ook niet rekenen...

Again: dit is niet met indexaties in rekening gebracht, want indexaties in de toekomst compenseren ook enkel en alleen maar voor toegenomen levensduurte. Die € 116k is zo goed als zeker in euro's van nu, dus als men die hervorming er nu doorduwt, dan zal tegen 2050 ofzo in nominale euro's een leerkracht meer verloren hebben, maar behoudens grote wijzigingen in de verloning van leerkrachten, zal dat in reële termen toch vrij goed erop zijn.

Perequaties zitten er volgens mij niet in, want je kan loonsverhogingen bovenop de index niet voorspellen (al ben ik het er ook mee eens da dit een bizar systeem is om in stand te houden).

Realiteit is dat iedereen zal moeten zijn duitje in het zakje doen. Als bij elk voorstel er met getallen gesmeten wordt, dan zijn we ver van huis.

Geef ik je gelijk in. Next up: salariswagens? Belastingen op groepsverzekeringen? Correcte belastingen voor schijnzelfstandigen?
De logica dat leerkrachten/ambtenaren een duit in het zakje mogen doen is solide, maar dan mogen andere heilige huisjes die minstens evenveel "kosten" ook in vraag gesteld worden.

Met "100000 minder" zwaaien is gewoon plat opportunisme. Lijkt groot, is het niet gigantisch.

Is wel het equivalent van een groepsverzekering die leerkrachten of andere statutaire ambtenaren niet hebben.

Also, gij en ik leven in andere realiteiten, maar in mijn ogen is €100k+ wel al praktisch eerder gigantisch veel voor een gewone sterveling.

Je zou ook kunnen zeggen "300-400 euro per maand". Je moet er niet flauw over doen, leraars, zeker de masters met een volle loopbaan, hebben nu eenmaal een belachelijk hoog pensioen. Ik zou eens moeten navragen bij mijn schoonpa, maar die zat ergens hoog in de 3000 netto, ondertussen waarschijnlijk 4000 netto na de inflatie schokjes. En dat was gewoon een leraar 5-6 middelbaar met master diploma. Niks van andere bijzonderheden of extra activiteiten en de laatste 10y van zijn carriere niet meer bijster hard gewerkt (wel huizen verbouwd, niet veel klaswerk) en op zijn 56 of 57 op pensioen. En ze zijn daar met 2 leraars thuis. Dat is elke maand duizenden euro's op de stapel leggen en zoeken achter investeringen.

Gegeven dat een leerkracht met een licentiaatsdiploma fin de carrière momenteel rond de € 7k bruto zit (pak voor het gemak dat bedrag voor de laatste 10 jaar van diens loopbaan), jouw schoonvader waarschijnlijk zelfs eerder minder als die voor pensioen ging voordat Ben Weyts nog een extra trap aan het barema toevoegde, en dat het pensioen van die leerkracht berekend wordt met een 40/55 maal dat gemiddelde van (voorlopig) de laatste 10 jaar dus, dan zit je aan bruto nog altijd een zéér mooi pensioen van ongeveer € 5k bruto (waar met de huidige "supernota" dus stevig op bespaard zou worden) maar zou me énorm verbazen dat dat resulteert in "waarschijnlijk € 4000 netto" (jouw woorden), ik vermoed zelfs een reëele kans (again: onvoldoende kennis belastingen gepensioneerden) dat dit nog geen € 3k netto.
Op wat wedden we?

By all means vraag het gerust na bij je schoonpa.

Mijn vader gaat volgend jaar met pensioen, ik ken nu toevallig (naar aanleiding over een discussie of ik mocht trakteren of niet) diens pensioenbedrag na een carrière van hard werken, maar aan het einde met een mooi loon, volledig in de privé-sector, dat zit inderdaad eerder rond de € 2.2k netto. Maar géén onbelangrijk detail: die heeft wél een groepsverzekering die een mooi bedrag uitkeert (ken het exacte bedrag niet, zijn mijn zaken niet).

Hebben leerkrachten effectief een laag loon?
Tel de vakanties bij op en je hebt een aantrekkelijk pakket denk ik.

Daarnaast vind ik mensen lokken met een aanlokkelijk pensioen een heel raar concept en zorgt voor een gouden kooi.

qvtgOk8.png

Bron

De masters zien er OK uit, maar de anderen niet. De gemiddelde belg verdient 3800 bruto per maand.
En het probleem is dus dat mensen met een master (in pakweg wiskunde of chemie) pakken meer kunnen verdienen in bv. de financiële of chemische sector.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/...ket-92-000-landgenoten-geven-inkijk~b77a4a9c/

Wat we naar mijn mening trouwens wel dringend moeten doen is de toename in loon met leeftijd minder drastisch maken. Daarmee bedoel ik jonge werknemers meer geven dan nu en oude werknemers minder dan nu.
Jonge mensen krijgen kinderen, willen een huis kopen enz. dus die hebben meer kosten maar verdienen (veel) minder dan oudere mensen.

Als je dat doet dan trek je trouwens de pensioenen op termijn ook wat naar beneden, indien die berekend worden op loon tijdens de laatste 10 jaar. En door de lonen bij lage anciënniteit te verhogen maak je het beroep aantrekkelijker voor startende leerkrachten.

Ook niet elke bediende of arbeider heeft een dikke groepsverzekering hoor. Ik heb zelf 1% ofzo, dat potje stijgt niet zo snel.

De maatstaf voor leerkrachten moeten dan ook geen arbeiders zijn (niet dat daar iets mis mee is) maar
de meeste leerkrachten moeten minstens een diploma hoger onderwijs hebben, worden ook nog eens quasi volledig in brutoloon (ik kan de arbeiders die ik ken die een "zwarte" enveloppe krijgen niet meer op één hand tellen, in diverse sectoren, 't kan in België nog allemaal) vergoed, en hebben vrij weinig extralegale voordelen buiten abonnement OV, internetvergoeding en extra verlofdagen. maar dan wél klagen over hun lage pensioenen later).

Neem je een groepsverzekering van 5% van het jaarsalaris. Zou je bachelor leerkrachten een groepsverzekering geven van 3 à 5%, dan zouden ze fin de carrière tot € 71k à € 118k krijgen uitgaande van rentes die de inflatie matchen (niet meer maar ook niet minder). Masters nog meer.
Mijn stelling klopt dus wel. (Bij Vlaamse contractuele ambtenaren gaat de groepsverzekering voor het hogere deel van het loon zelfs tot 8%).
Gemiddelde groepsverzekering in België bedraagt overigens nog meer, maar is moeilijk uit te splitsen tussen "gewone" bedienden en hogere kaderleden.

Nu ik zeg niet dat men aan leerkrachten zo'n groepsverzekering zou moeten geven, ik zeg wel dat dat qua grootorde het voordeel is dat men afneemt (en dat klopt).

Geef ik je gelijk in. Next up: salariswagens? Belastingen op groepsverzekeringen? Correcte belastingen voor schijnzelfstandigen?
De logica dat leerkrachten/ambtenaren een duit in het zakje mogen doen is solide, maar dan mogen andere heilige huisjes die minstens evenveel "kosten" ook in vraag gesteld worden.

Is wel het equivalent van een groepsverzekering die leerkrachten of andere statutaire ambtenaren niet hebben.

Also, gij en ik leven in andere realiteiten, maar in mijn ogen is €100k+ wel al praktisch eerder gigantisch veel voor een gewone sterveling.

Gegeven dat een leerkracht met een licentiaatsdiploma fin de carrière momenteel rond de € 7k bruto zit (pak voor het gemak dat bedrag voor de laatste 10 jaar van diens loopbaan), jouw schoonvader waarschijnlijk zelfs eerder minder als die voor pensioen ging voordat Ben Weyts nog een extra trap aan het barema toevoegde, en dat het pensioen van die leerkracht berekend wordt met een 40/55 maal dat gemiddelde van (voorlopig) de laatste 10 jaar dus, dan zit je aan bruto nog altijd een zéér mooi pensioen van ongeveer € 5k bruto (waar met de huidige "supernota" dus stevig op bespaard zou worden) maar zou me énorm verbazen dat dat resulteert in "waarschijnlijk € 4000 netto" (jouw woorden), ik vermoed zelfs een reëele kans (again: onvoldoende kennis belastingen gepensioneerden) dat dit nog geen € 3k netto.
Op wat wedden we?

Mijn vader gaat volgend jaar met pensioen, ik ken nu toevallig (naar aanleiding over een discussie of ik mocht trakteren of niet) diens pensioenbedrag na een carrière van hard werken, maar aan het einde met een mooi loon, volledig in de privé-sector, dat zit inderdaad eerder rond de € 2.2k netto. Maar géén onbelangrijk detail: die heeft wél een groepsverzekering die een mooi bedrag uitkeert (ken het exacte bedrag niet, zijn mijn zaken niet).

Ik heb net eens voor mezelf gekeken (statutair bediende bij 't spoor, qua statuut vergelijkbaar met bvb leerkrachten, zeker op vlak van pensioen).
Ik werk nu op (ongeveer) master niveau en mijn netto pensioen na een volledige carrière (aan m'n huidig loon/statuut) is idd <3000€. (Incl 2j privé)

Ik ben er vrij zeker van dat mensen met een pensioen van +3000€ (en laat staan +4000€) netto maar een heel kleine groep is.

Mijn ouders zijn toevallig beiden net in pensioen.
Vader 2j als leerkracht gewerkt, en de rest van z'n carrière in de privé (managementfunctie, bedrijfswagen, groepsverzekering,...)
Moeder heel haar carrière in het (buitengewoon) onderwijs gestaan.

Hun nettopensioen scheelt ongeveer 300€/m. Maar m'n vader heeft wel die groepsverzekering van +100k netto.
Dus pas na 27j heeft m'n mama hem bijgebeend met haar hogere pensioen. En dat is als hij dat geld van zijn groepsverzekering gewoon op de rekening laat staan ipv te beleggen/investeren/...

Ik snap trouwens zeker dat er hervormingen nodig zijn, en dat ons pensioen op de volledige loopbaan zal berekend worden ipv de laatste 10j. Maar het pensioen van de gemiddelde statutaire, leerkracht, ambtenaar ligt echt niet zo veel hoger dan de gemiddelde bediende met hetzelfde opleidingsniveau.
Bij de hogere ambtenaren zitten er idd wel enorme uitschieters, maar bij de top bedienden allicht ook op andere vlakken (enorm hoge groepsverzekering, aandelen, bonussen,...)

Maar, als ze aan ons pensioen morrelen hoop ik wel dat ons totale loonpakket eveneens een update krijgt en we ook de mogelijkheid krijgen tot cafetariaplan, bedrijfswagen (wel absurd voor iemand die bij de spoorwegen werkt, maar soit), groepsverzekering,...

Ik vraag me wel af of de veranderingen vanaf datum X voor iedereen gaan gelden, of dat er een uitdoofscenario komt.

Zo zijn ze bij ons bvb al een tijd bezig om nieuwe medewerkers niet meer als statutair aan te werven, maar contractueel. Ook veel hogere profielen worden contractueel. Bij interne promoties gaan er velen van statutair naar contractueel,...

Op wat wedden we?

Doet het er toe of het 3800 of 4000 is ? Ik zei "hoge 3000, wsch 4000 na de indexaties". Het is gemakkelijk 50% meer dan een prive pensioen.

En je kunt wel zeggen 'uitgesteld loon'. Veel prive jobs zijn er niet waar je na je 40-50 gewoon blijft doorknallen en meer en meer verdienen voor exact hetzelfde werk te doen.

Vele leraarjobs zuigen hard en verdienen niet veel. Maar leraar wiskunde of biologie op je 50 in het 5e middelbaar, dat is goed verdienen voor minimale inspanning. Of master LO en turnles geven in 5e middelbaar. Beetje met de gasten meeshotten.

Leraar op het einde van carriere. laatste 10y zal wel 6500 gemiddeld zijn. 35-40/55*6500 = rond de 4500-5000 zoals je zegt. Wat denk je dat daar nog van gaat? Een ambtenaren pensioen is nagenoeg onbelast. Dat is 2% links, 3% rechts. Daar gaan geen tientallen procenten vanaf. Dat zal wel degelijk hoge 3000, misschien 4000 netto zijn.

Doet het er toe of het 3800 of 4000 is ? Ik zei "hoge 3000, wsch 4000 na de indexaties". Het is gemakkelijk 50% meer dan een prive pensioen.

Euhm, je kan ook gewoon je ongelijk toegeven? Als het zou gaan om € 3800 versus € 4000 netto zou ik het er nog bij laten, maar voor zover mijn snelle (en dus géén grondige simulatie klopt) zit een master/licentiaat met een volledige onderwijscarrière eerder op € 2800 netto - dat is dus nog géén lage € 3000 -, en niet € 3800 à 4000.

Als je diezelfde master/licentiaat z'n pensioen zou berekenen op een 42-jarige loopbaan als ware het een privé pensioen (bonus/malus systemen en allerhande verlofstelsels out of the picture) dan zou dat inderdaad "slechts" ongeveer € 2070 netto zijn (indexering + som loopbaan * 1/45 * 60%). Dat is ook al geen "gemakkelijk 50% meer", eerder 35% meer. Tenzij je zoals anderen in deze discussie de lat op de grond gaat leggen bij ongeschoolde arbeiders.

Toegegeven wel een mooi bedrag, en één dat wél al (meer dan) het bedrag van een groepsverzekering weerspiegelt (die je bij pensioen volledig in handen krijgt), en als je lang genoeg leeft doe je er winst mee. Dat is hier deel van het probleem natuurlijk, mensen leven tegenwoordig langer en langer en wat vroeger in het voordeel van de overheid uitviel, doet dat nu niet meer.

En je kunt wel zeggen 'uitgesteld loon'. Veel prive jobs zijn er niet waar je na je 40-50 gewoon blijft doorknallen en meer en meer verdienen voor exact hetzelfde werk te doen.

Daar heb je deels gelijk in. Behalve dat het wel mogelijk is in de privé om op je 40e al het plafond van veel leerkrachten te overstijgen natuurlijk.
Een bachelor leerkracht verdient nooit meer dan € 5450 bijvoorbeeld, en is er tegen dan minstens 57 jaar oud. Ik wil het aantal (jonge) 30'ers op dit forum die daar al bijna aan zitten of zelfs erboven zitten niet gaan tellen (en dan zwijgen we nog over extralegale voordelen).
Ik vermoed dat jij hier ook al lang én ver boven zit.

Master-lonen in het onderwijs zijn een pak competitiever natuurlijk (tot je weer die extralegale voordelen in rekening brengt).

Dus ik snap wel dat vakbonden hier spreken over uitgesteld loon. Als iedereen een duit in het zakje moet doen, kijk ik uit naar de inspanningen uit andere sectoren/bronnen *kuch* salariswagens in deze tijden van toenemende files *kuch*, of compensaties voor degenen die hier aan verliezen (maar dat doet de duit teniet natuurlijk).

Vele leraarjobs zuigen hard en verdienen niet veel. Maar leraar wiskunde of biologie op je 50 in het 5e middelbaar, dat is goed verdienen voor minimale inspanning. Of master LO en turnles geven in 5e middelbaar. Beetje met de gasten meeshotten.

Vind dat nu net jobs die je moeilijk op één hoop zou mogen gooien, qua vakken/inhoud. Als ik begrotingsgewijs moest besparen op onderwijs zou één van de eerste zaken die ik zou doen het verhogen van de prestatienoemers van LO-leerkrachten zijn en hen uitsluiten van vakbekwaamheid voor alle andere vakken waar ze niet specifiek voor gestudeerd hebben.
Maar een leerkracht wiskunde, zeker een master, is er nu wel één die ik zou koesteren en wiens werk ik nu niet meteen als een "minimale inspanning" zou karakteriseren, maar die discussie gaat niet meer over begroting.

modedit: ongepast stuk verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou er nog mee kunnen leven dat ze ons hoge pensioen afnemen, maar dan wel icm : afschaffen gunstige groepsverzekeringen, afschaffen salariswagens, nettovergoedingen, MC's, .... zodat de bruto-netto lijnen in het nu stijgen. Nu voelt het alsof wij de schaapjes zijn die de overheidspot ook vult gezien we geen extralegale voordelen hebben ( op 20€ internetvergoeding na)

Terug
Bovenaan