Begroting in het regeerakkoord: supernota

Als Arizona inderdaad dood en begraven is, weet ik toch echt niet wat te verwachten vanaf nu. Nog los van de gigantische druk op onze land/begrotingsbeleid. Ik neig te geloven dat GLB de bruggen te hard heeft opgeblazen in de zomer om Arizona nog te doen slagen, maar jeetje. Dat je met deze partijen niet eens een centrumregering op poten krijgt gezet is echt hemeltergend. We zijn het helaas al gewoon, maar als het vandaag niet lukt gaan we er gewoon opnieuw een eeuwigheid over doen. Zeker plaats 3 in de langste regeringsonderhandelingen van ons land, en dat met (1) een "eenvoudige" uitslag en (2) externe druk vanuit Europa en co. Om moedeloos van te worden.
Gaat een eeuwigheid duren en opnieuw een aanmodder regering vormen met geen akkoorden die kritieke besluiten nemen voor de toekomst van ons land. Dit lijkt mij echt erg.

Connor en Vooruit durven gewoon niet in deze centrum-rechtse regering stappen uit schrik door afgemaakt te worden de komende jaren door de volledige linkse vleugel in ons land en waarschijnlijk nog meer door de PS. Want in de Vlaamse regering stappen is dan wel geen enkel probleem. Vreemd.

Nog eventjes en BDW/NVA steken de vinger op, trekken zich terug naar Antwerpen en de Vlaamse regering. Worden nog leuke maanden op federaal niveau.

En waarom kan dat niet? Hier krijg je uw pensioen 10 jaar uitbetaald en dan valt iedereen terug op het standaard minimum pensioen. Dat kan uitbetaald worden ten vroegste vanaf 62 ( dus tot uw 72) of de standaard vanaf 67. Maw de meeste mensen verkopen rond hun 80 hun huis om dan de rest te financieren. Alternatieve pensioen spaar toestanden hadden vroeger een belastingsvoordeel ( aka je moest geen belasting betalen op de meerwaarde) maar dat wordt afgebouwd en dat is capped op een 2k euro per jaar ofzoiets.

En dan uiteraard ook een belasting ( +/- 30% ) op meerwaarde uit aandelen en verhuur.

Niet alsof iemand zegt dat Noorwegen een onmenselijk beleid voert.

Op welk niveau staat dat standaard minimum pensioen ? Wat zou het equivalent van dat bedrag in België zijn.

Al lijkt het mij nog altijd wel een serieus verschil tussen zeggen je krijgt niets meer na 5 jaar. Of je valt na 10 jaar pensioen terug op een bepaald minimum.

Is deze werkwijze altijd al het geval geweest of is dit een recente wijziging? Onder de noemer van de pensioenen met de vergrijzingsgolf in aantocht betaalbaar te maken? Ik kan mij inbeelden dat als dit zo altijd al geweest is, dat dit ingecalculeerd is en niemand zich daar dan ook vragen bij stelt. Als dat een recente wijziging is dan verwonder ik mij over het feit dat men dat er door heeft gekregen.

Als Arizona inderdaad dood en begraven is, weet ik toch echt niet wat te verwachten vanaf nu. Nog los van de gigantische druk op onze land/begrotingsbeleid. Ik neig te geloven dat GLB de bruggen te hard heeft opgeblazen in de zomer om Arizona nog te doen slagen, maar jeetje. Dat je met deze partijen niet eens een centrumregering op poten krijgt gezet is echt hemeltergend. We zijn het helaas al gewoon, maar als het vandaag niet lukt gaan we er gewoon opnieuw een eeuwigheid over doen. Zeker plaats 3 in de langste regeringsonderhandelingen van ons land, en dat met (1) een "eenvoudige" uitslag en (2) externe druk vanuit Europa en co. Om moedeloos van te worden.
Hoe aversie tegenover Rousseau groeit: “Het is gewoon spuwen in gezicht van De Wever”
https://www.hln.be/verkiezingen/hoe...woon-spuwen-in-gezicht-van-de-wever~a3f3c566/

GLB is deze zomer gebruikt als makkelijke zondebok, er waarschijnlijk meer sprake van een vertrouwensbreuk. Ook de andere partijen zoals CD&V en Les Engagés zijn niet langer te spreken over de houding van Vooruit. Vooruit had initieel niet te veel goesting om in een rechtse regering te stappen. BDW heeft in de nota verschillen gestoken om te ontmaskeren wie er aan de pers lekte.
Heb het gevoel dat na alle perslekken, het gedoe in Gent, het interview van Connor met de pers voor de gesprekken van donderdag en de algemene houding van Vooruit, het vooral een probleem is qua vertrouwen.

Hoe aversie tegenover Rousseau groeit: “Het is gewoon spuwen in gezicht van De Wever”
https://www.hln.be/verkiezingen/hoe...woon-spuwen-in-gezicht-van-de-wever~a3f3c566/

GLB is deze zomer gebruikt als makkelijke zondebok, er waarschijnlijk meer sprake van een vertrouwensbreuk. Ook de andere partijen zoals CD&V en Les Engagés zijn niet langer te spreken over de houding van Vooruit. Vooruit had initieel niet te veel goesting om in een rechtse regering te stappen. BDW heeft in de nota verschillen gestoken om te ontmaskeren wie er aan de pers lekte.
Heb het gevoel dat na alle perslekken, het gedoe in Gent, het interview van Connor met de pers voor de gesprekken van donderdag en de algemene houding van Vooruit, het vooral een probleem is qua vertrouwen.
Vertrouwensproblemen zijn altijd gecreëerd hé. Al van in het begin weet je dat het best met enkel Vooruit kan, dus dat je ze ook voldoende eten en drinken moet geven om hun achterban te sussen. Van in het begin zit Rousseau daar al op te hameren, van de benaming van de regering (de benaming "centrum-rechtse regering" te laten vallen) als een eerlijke bijdrage van iedereen (de grote vermogens).

In die zin begrijp ik zijn commentaar over de supernota (dat steevast dezelfde wordt neergelegd) echt volledig. Ik ben geen Vooruitstemmer dus ik was blij met die nota, maar als ik Vooruitstemmer zou zijn, zou ik toch iets meer willen zien. Dat de andere onderhandelingspartners dan enkel maar de druk opvoeren op Rousseau de laatste weken begrijp ik al helemaal niet. Lijkt mij een totaal gebrek aan empathie voor de positie waarin die partij zit, en dan krijg je dit. In plaats van het vele gepoker en gesteek hadden ze beter af en toe over de eigen schaduw gestapt om het nodige te doen, en Vooruit toch een paar prijzen te geven. Het is niet alsof ze onredelijk waren. Uiteindelijk is er geen enkele versie van de supernota verschenen waarover je kan zeggen "amai dat Vooruit dit laat liggen zeg, amai". Nee, het is compleet redelijk dat ze niet overtuigd waren.

Er is altijd een collectieve verantwoordelijkheid, uiteraard, maar dit voelt toch echt aan als een gigantisch gemiste kans. Opnieuw.

Vertrouwensproblemen zijn altijd gecreëerd hé. Al van in het begin weet je dat het best met enkel Vooruit kan, dus dat je ze ook voldoende eten en drinken moet geven om hun achterban te sussen. Van in het begin zit Rousseau daar al op te hameren, van de benaming van de regering (de benaming "centrum-rechtse regering" te laten vallen) als een eerlijke bijdrage van iedereen (de grote vermogens).

In die zin begrijp ik zijn commentaar over de supernota (dat steevast dezelfde wordt neergelegd) echt volledig. Ik ben geen Vooruitstemmer dus ik was blij met die nota, maar als ik Vooruitstemmer zou zijn, zou ik toch iets meer willen zien. Dat de andere onderhandelingspartners dan enkel maar de druk opvoeren op Rousseau de laatste weken begrijp ik al helemaal niet. Lijkt mij een totaal gebrek aan empathie voor de positie waarin die partij zit, en dan krijg je dit. In plaats van het vele gepoker en gesteek hadden ze beter af en toe over de eigen schaduw gestapt om het nodige te doen, en Vooruit toch een paar prijzen te geven. Het is niet alsof ze onredelijk waren. Uiteindelijk is er geen enkele versie van de supernota verschenen waarover je kan zeggen "amai dat Vooruit dit laat liggen zeg, amai". Nee, het is compleet redelijk dat ze niet overtuigd waren.

Er is altijd een collectieve verantwoordelijkheid, uiteraard, maar dit voelt toch echt aan als een gigantisch gemiste kans. Opnieuw.
Er zijn toegevingen gedaan naar Vooruit. BDW heeft altijd actief oor gehad naar Connor, hoeveel one-to-ones zijn er niet geweest? BDW heeft continu de nota herwerkt.
Ze wouden weer praten rond de meerwaardebelasting. Maar Connor had de dag ervoor de brug al verbrand met een interview aan de pers. Er was geen bereidheid meer. En dat is niet ok in crisistijden. Daar is zijn achterban imo nog minder mee gediend.

De vraag is natuurlijk ook, heeft Rousseau tegenvoorstellen gedaan?

Met die oneliners die hij in de media komt verkopen "de grote vermogens moeten bijdragen" heb je nie veel concreets aan.

Of heeft hij gewoon tegen bdw gezegd "Ik begin hierover zelfs niet te praten"

Er zijn toegevingen gedaan naar Vooruit. BDW heeft altijd actief oor gehad naar Connor, hoeveel one-to-ones zijn er niet geweest? BDW heeft continu de nota herwerkt.
Ze wouden weer praten rond de meerwaardebelasting. Maar Connor had de dag ervoor de brug al verbrand met een interview aan de pers. Er was geen bereidheid meer. En dat is niet ok in crisistijden. Daar is zijn achterban imo nog minder mee gediend.

De vraag is natuurlijk ook, heeft Rousseau tegenvoorstellen gedaan?

Met die oneliners die hij in de media komt verkopen "de grote vermogens moeten bijdragen" heb je nie veel concreets aan.

Of heeft hij gewoon tegen bdw gezegd "Ik begin hierover zelfs niet te praten"

Ik kan alleen maar oordelen over wat er gelekt wordt naar de pers en wat de getuigenissen zijn. Maar wat zeker is, is dat Vooruit al van in juli zoekt/vraagt naar een signaal over de bijdrage van grote vermogens. We zijn 4maanden verder en tot hier toe is daar nog niets van concreet geworden in de supernota, omdat dat kennelijk een rode (hehe) lijn is voor GBL. Ja dan kom je in een impasse terecht natuurlijk. Maar in essentie zitten we dus al vier maanden in rondjes te draaien, zonder dat je uberhaupt Vooruit al eens met de rug tegen de muur hebt kunnen zetten door deftige tegenvoorstellen te doen. Het is mét een belasting op grote vermogens of het is zonder Vooruit. Dat lijkt me nu toch wel al maanden vrij duidelijk...

Vooruit heeft het meest te verliezen door in deze coalitie te stappen, moet het meest zaken slikken die ingaan tegen hun programma en kunnen het minst eigen programmapunten verzilveren. Terwijl ze wel de derde (of vierde, de verhouding met Les Engagés ken ik nu even niet vanbuiten) grootste partij in de formule zijn én er wel degelijk nog alternatieven mogelijk zijn om aan een meerderheid te vormen. Er is niks logisch aan dat Vooruit met de huidige nota akkoord zou gaan.

Vooruit gaat geen akkoord ondersteunen en ondertekenen wanneer het ervan overtuigd is dat die niet goed is voor het land, en al zeker niet als die electorale zelfmoord betekent. Vooruit heeft met het Vlaams regeerakkoord getoond dat het tot een compromis kan komen met rechts, maar it takes two to tango en federaal ontbreekt de wil bij (een aantal van) de andere partijen om aan Vooruit tegemoet te komen. Je kan dan zoveel de Zwarte Piet aan hen proberen door te schuiven, maar er is geen enkele partij die gaat instappen louter om zetels te voorzien.

Bouchez droomt er al van in het begin van om Vooruit te lozen en Open VLD aan boord te halen, en dat zal dan nu allicht de piste zijn die bewandeld gaat worden. Ideologisch de beste oplossing, alleen zit je dan wederom met een partij die Vlaams in de regering zit en federaal in de oppositie, en omgekeerd. En dat zette de afgelopen legislatuur echt een rem op goed bestuur. Open VLD heeft aan een deelname mijn inziens ook helemaal niets te winnen, die partij heeft echt nood aan een volledige herbronning. Maar de liberalen kennende staan er al verschillende leden klaar om hun handtekening onder het akkoord te zetten in ruil voor een ministerspost ...

Ik herinner me te lezen dat Conner zei dat hij maar met de supernota van nu 15% akkoord is en dat dit in juli nog maar 10% is dus zoveel kan er nu ook niet veranderd zijn.

Bouchez zou misschien wel willen dat Arizona nu toch zou proberen voor Vooruit te vervangen door Open Vld maar eerlijk, ik denk dat zelfs De Wever dit niet wilt want dan zit Vooruit in dezelfde luxepositie die de Nva de vorige keer had.

Federaal in de oppositie maar Vlaams in het bestuur wetende dat federaal fel zou moeten besparen maar Vlaams wel bepaalde mooie beloftes en cadeatjes zullen geven? Puur vanuit electoraal gewin bekeken zou zelfs de Wever zien dat dit ongemakkelijk zou zijn voor zijn partij.

Ahja en voor ik het vergeet zou een regering met Open Vld ook geen meerderheid hebben aan Nederlandstalige zijde. Dat is iets waar Nva veel kritiek had tov de Vivaldi regering.

Laatst bewerkt:
Och volgens mij is het allemaal coup de théatre. De hoofdrolspelers zullen hun bromance gisteren wel beklonken hebben. Vooruit moet natuurlijk hard-to-get spelen, zeker na de blamage in Gent. Hun achterban moet zien (en geloven) dat ze voor niets of niemand plooien. Deze week nog een ultieme toegift van BDW en dit komt wel in de chacoche.

Francken geeft ook gewoon toe dat er quasi een akkoord was voor de gemeenteraadsverkiezingen. Bepaalde partijen hadden schrik en ze hebben het eroverheen getild.

Och volgens mij is het allemaal voor een deel coup de théatre.
Natuurlijk zijn het allemaal goeie acteurs. Op dat vlak is er weinig verschil tussen ne goeie filmacteur en ne goeie politieker.
De rest is speculatie. Gaat er volgende week een deal zijn? Geen idee.

Gaan de politiekers finaal hun verstand gebruiken en na de stoere praat en hun grote *** te laten zien finaal een deal sluiten of gaan ze België in het verderf storten omdat hun ego finaal toch net iets te groot is? De toekomst zal het zeggen hé.

Ik denk eigenlijk dat alle partijen niet tevreden waren, je leest toch dat ze "opmerkingen" hadden. Nu had Vooruit er keihard de stekker uit getrokken waardoor de rest achterover kon leunen.

Voor GLB gaat het eigenlijk niet ver genoeg (maar die moest dat itt augustus niet meer op tafel kloppen want iemand anders verscheurde al de nota). cd&v en Les Engagés misten ook sociale accenten maar onder het mom van "we willen onderhandelen" komen ze er nog goed uit.

Ze zijn erg ver van landen, zelfs rond de tafel gaat het niet in een avond beklonken zijn. N-VA doet uitschijnen dat ze er telkens bijna zijn, de handtekening is alles wat nodig is, maar dat is veel te optimistisch.

Ik vrees dat het eerder BDW is die zijn afspraak met de geschiedenis mist. Tijd om echt op te staan als staatman en een regering op te zetten die België financieel terug gezonder maakt.

Geen idee of er echter genoeg wil is bij alle partijen daarvoor. Als Europa er zich echter mee zal bemoeien dan wordt het een bloedbad vrees ik voor de heilige huisjes.

In het nieuwsblad:

LIVE. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau “voelt zich uit federale formatie geduwd”

:rofl:

Inderdaad vreemde move, zeker omdat er nog een week uitstel gegeven is door de koning om tot een definitief besluit te komen. Lijkt me eerder proberen het narratief van de uittrede van Vooruit in de formatie trachten te controleren. Heeft blijkbaar ook een interview voor Ter Zake afgelegd deze avond.

Terug
Bovenaan