Uiteindelijk krijg je met dit systeem wel een wat raar effect dat de ‘kleinere’ partijen van de coalitie hun onderhandelingspositie het sterkst blijkt en dat de grotere partijen toegevingen moeten doen, die al dan niet buiten proportie zijn (tov het verkiezingsresultaat).
Ik vind dit een heel raar en eigenlijk bijna ondemocratisch fenomeen.
Ik zou echt graag willen weten in welke mate de percentages/zetelverdelingen meespelen aan zo’n onderhandelingstafel.
Mja, als je uit eigen beweging 2-3 van de partijen uitsluit. En die partijen dan ook nog eens wat is het 20 - 25% van de zetels vertegenwoordigen. Is het dan echt zo raar?
overdreven voorgesteld :
PVDA/ PTB : die nemen we niet mee want die zijn te extreem -> Communisten die horen niet in de democratie
VB : ah neen daar spreken we niet mee want die zijn te extreem -> nazi's die horen niet in de democratie
Groen/Ecolo : ja neen die hun eisen zijn te groen. Daar valt niet mee te praten met hun dogma's
PS: ja neen die zijn te spilzuchtig en we hebben ze eindelijk eens aan de kant kunnen zetten
OVLD : oei die zijn zodanig afgestraft door de kiezer dat die voorlopig murm geklopt zijn.
Ja... is het dan zo raar dat ipv de verwatering gebeurt binnen de partij deze gebeurt tijdens de onderhandelingen ? Daarnaast, als je als MR/NVA/CDV/Engagé zegt van ik voeg eender wie hiervan toe en ik ga bij elk eens horen wat we ervoor moeten opgeven. Dan kun je die kleinere tegen elkaar uitspelen. Als je al die anderen uitsluit dan leg je zelf nu eenmaal al de macht in de handjes van die kleinere partijen.
Ofwel zorg je ervoor dat er minder partijen zijn die kunnen meedoen doordat partijen terug bijeengaan. Of dat je een mechanisme voorziet zoals een een meerronde systeem waardoor op het einde je de keuze voor de kiezer beperkt en het resultaat dus gaat zijn dat je potentieel 3 grote partijen hebt die dan met elkaar zullen moeten onderhandelen. Of waar je 1 partij hebt vb PVBDA die al de malcontenten voorziet en waarbij de regering dan waarschijnlijk zal bestaan uit dezelfde 2 partijen. Zonder de kans op veel opschudding. Een centraal linkse partij en een centraal rechtse partij. Die dan centraal eindigen ofwel centraal zijn met een selectie aan linkse en rechtse punten.
Of je zorgt ervoor dat je met iedereen een regering bereid bent te maken ongeacht hun posities en je kiest dan ook degene waar de opoffering tov uw programma het minste is.
Maar het is een probleem van eigen makelij.