Begroting in het regeerakkoord: supernota

En misschien
Ik zie wel niet echt hoe deze "work hard play hard" post iets afdoet aan hoe schadelijk flexijobs zijn voor onze sociale zekerheid? Allezja, volgens mij kan je net dezelfde redenering maken voor zwartwerk. Misschien kunnen de big four hun startlonen nog iets verlagen met de boodschap dat flexijobs een goed idee zijn.

Gezien hoe mensen en ondernemingen altijd voor eigen rekening zullen rijden lijkt het me toch nogal logisch dat een overheid best geen systemen op poten zet die schadelijk zijn? Zie ook: bedrijfswagens. Op een bepaald moment geraken die zaken ingeburgerd en schaf ze dan maar af.
Heb je al gezien hoeveel jobs de big four momenteel in de VS schrapt? Dat plan ligt hier ook op tafel, 20% minder FTE’s. Men kan hetzelfde bereiken met inzet van profielen in lageloonlanden en AI. Iedereen verwacht economisch de komende jaren een bloedbad. Ik zit momenteel opnieuw op een project dat het gaat mogelijk maken om in België binnen 4-5 jaar te eindigen met 10-15 man van de 3000, het werk verhuist naar Krakow/Manilla. Dat is de realiteit. De loonkost ligt te hoog in België, die fiscale pleisters houden het nog iets of wat tijdelijk interessant.

En misschien

Heb je al gezien hoeveel jobs de big four momenteel in de VS schrapt? Dat plan ligt hier ook op tafel, 20% minder FTE’s. Men kan hetzelfde bereiken met inzet van profielen in lageloonlanden en AI. Iedereen verwacht economisch de komende jaren een bloedbad. Ik zit momenteel opnieuw op een project dat het gaat mogelijk maken om in België binnen 4-5 jaar te eindigen met 10-15 man van de 3000, het werk verhuist naar Krakow/Manilla. Dat is de realiteit. De loonkost ligt te hoog in België, die fiscale pleisters houden het nog iets of wat tijdelijk interessant.
Gebruiken de big four flexijobs dan? Dat de loonkost hier hoog ligt lijkt me de discussie toch niet. Verder denk ik nu ook niet echt dat we ooit gaan meekunnen in een race to the bottom tegen pakweg de Filipijnen hoor.

Laatst bewerkt:
Gebruiken de big four flexijobs dan? Dat de loonkost hier hoog ligt lijkt me de discussie toch niet. Verder denk ik nu ook niet echt dat we ooit gaan meekunnen in een race to the bottom tegen pakweg de Filipijnen hoor.
Ze gebruiken geen flexijobs, wel maatregelen om de loonkost wat te drukken.

Hoe we het ook draaien of keren, de grootste uitholling van onze sociale zekerheid zijn de langdurig zieken, langdurig werklozen en heel de koterij aan brugpensioenen/ werkloosheidsstelsels voor bedrijven in moeilijkheden etc. Bij ons werken tot op vandaag 50-plussers die halftijds of 4/5e werken met een toelage van de overheid omwille van het statuut ‘onderneming in moeilijkheden’ tijdens de corona, terwijl we vandaag opnieuw winstgevend zijn. Ik snap niet hoe dat kan.
Een flexijob werd vroeger vaak in het zwart ingevuld, we moeten daar niet onnozel over doen. Er zijn er genoeg die langdurig een uitkering trekken en tegelijkertijd in het zwart een vast inkomen genieten. Systemen als flexijobs maken dat weer minder interessant.

m.b.t. langdurig zieken: mogelijks kunnen gewijzigde belastingen op lonen het systeem deeltijds werken/deeltijds ziek nog een boost geven - we moeten er niet flauw over doen: dat systeem wordt soms handig toegepast.

. Er zijn er genoeg die langdurig een uitkering trekken en tegelijkertijd in het zwart een vast inkomen genieten. Systemen als flexijobs maken dat weer minder interessant.
Klopt - maar moet je dan niet inzetten op meer controles en strengere straffen i.p.v. die gedrochten te creëren. Stokpaardje blijft de horeca- die krijgen letterlijk alles klaar: goedkoopste personeel en het zwart geld gaat gewoon naar de uitbaters, controles zijn schaars en de middelen/tijd die de diensten hebben ... verbied cash -betalingen in de horeca, zet daar giga boetes op en ga intensief controleren gedurende 1 jaar en ga dan de omzet en winstcijfers eens vergelijken met de jaren ervoor en pas dan een retro -actieve sanctie toe - de helft van de zaken wordt begraven dan.

let op mijn woorden: ik zie het systeem nog uitbreiden

EDIT: zwart geld in de bouwsector - huidige tarieven in het zwart zijn 30-45 €/h, ik ken er minstens 50 die al +20 jaar gedeeltelijk in het zwart werken.

Laatst bewerkt:
Klopt - maar moet je dan niet inzetten op meer controles en strengere straffen i.p.v. die gedrochten te creëren. Stokpaardje blijft de horeca- die krijgen letterlijk alles klaar: goedkoopste personeel en het zwart geld gaat gewoon naar de uitbaters, controles zijn schaars en de middelen/tijd die de diensten hebben ... verbied cash -betalingen in de horeca, zet daar giga boetes op en ga intensief controleren gedurende 1 jaar en ga dan de omzet en winstcijfers eens vergelijken met de jaren ervoor en pas dan een retro -actieve sanctie toe - de helft van de zaken wordt begraven dan.

let op mijn woorden: ik zie het systeem nog uitbreiden

EDIT: zwart geld in de bouwsector - huidige tarieven in het zwart zijn 30-45 €/h, ik ken er minstens 50 die al +20 jaar gedeeltelijk in het zwart werken.
Of dat zijn ondernemingen die enkel overleven op zo’n gedrochten/zwartwerk? Opnieuw omdat de loonkost door onze welvaart te hoog is. Daarnaast heb je de hoge huurprijzen/aankoopprijzen vastgoed. Je hebt als ondernemer nog geen euro verdient en bent al een hap aan vaste kosten kwijt.
We moeten die vraag durven stellen en die rekening objectief maken. Ben er zeker van dat het systeem van flexijobs daarom gelijk met de witte kassa ingevoerd geweest is, men weet dat er anders teveel gewone werkgelegenheid zou verdwijnen.

Met andere woorden ken je 50 mensen die actief zijn in de bouw.
Want gewoon iedereen in de bouw werkt in het zwart eh. Er is geen enkele aannemer die volledig alles op officiële factuur doet.

Zou dat mogen, nee natuurlijk. Maar het is wel logisch voor beide partijen om het te doen, de klant hoeft geen BTW te betalen dus hij betaalt in totaliteit minder.
De aannemer dient niks voor de prestaties te betalen aan de staat en kan doordat hij weet dat de klant in totaliteit minder moet betalen meer per uur of per prestatie vragen waardoor hij meer verdient.

Want gewoon iedereen in de bouw werkt in het zwart eh. Er is geen enkele aannemer die volledig alles op officiële factuur doet.

Zou dat mogen, nee natuurlijk. Maar het is wel logisch voor beide partijen om het te doen, de klant hoeft geen BTW te betalen dus hij betaalt in totaliteit minder.
De aannemer dient niks voor de prestaties te betalen aan de staat en kan doordat hij weet dat de klant in totaliteit minder moet betalen meer per uur of per prestatie vragen waardoor hij meer verdient.

Mss verassend maar niet iedereen in die sector werkt in het zwart - om diverse redenen: gebrek aan tijd/zin/initiatief of werken gewoon officieel, mensen die bvb. bekisten of chape leggen of kraanmannen hebben véél minder opties, ... maar het gebrek aan controle is schrijnend.

Ook een aantal 50+ mensen die 4/5 of halftijds werken (al dan niet in combinatie met ziekte) waarbij hun baas de rest in het zwart betaald - voer daar maar eens doeltreffende controles in, dat is heel lastig.

ironisch genoeg zijn er velen die dat zwart geld financieel totaal niet nodig hebben vermits ze officieel al een loon hebben waarvoor zelfs de doorsnee freelance IT'er hier moet passen.

En misschien

Los van de loonkost vind je hier in België gewoon geen volk om alle jobs in te vullen, zowel hoger als lager opgeleid. Dat is tegenwoordig ook een reden om zaken te verhuizen.

Dat is toch wel een erg nauw en achterhaald beeld van de bouw hoor.
15-20j terug klopte dat volledig maar ik heb met de jaren bij veel bedrijven "de envelop" toch weten verdwijnen.
Werken voor particulieren? Dan kan het nog wel, tenzij de bank natuurlijk facturen moet hebben voor de lening
Werken voor bedrijven? Al moeilijker, zeker de grote(re) bedrijven. Jef de garagist om de hoek zal daar nog wel in meegaan maar grote spelers? Nope
Werken voor (semi)overheid of anderzijds via aanbestedingen? Vergeet het al maar helemaal.

Ik weet niet of daar cijfers van bestaan (@JPV?) maar ik denk dat "particulierenbouw" maar een klein deel uitmaakt van De Bouw, in waarde dan.

15-20j terug klopte dat volledig maar ik heb met de jaren bij veel bedrijven "de envelop" toch weten verdwijnen.
Werken voor particulieren? Dan kan het nog wel, tenzij de bank natuurlijk facturen moet hebben voor de lening
Werken voor bedrijven? Al moeilijker, zeker de grote(re) bedrijven. Jef de garagist om de hoek zal daar nog wel in meegaan maar grote spelers? Nope
Werken voor (semi)overheid of anderzijds via aanbestedingen? Vergeet het al maar helemaal.

Ik weet niet of daar cijfers van bestaan (@JPV?) maar ik denk dat "particulierenbouw" maar een klein deel uitmaakt van De Bouw, in waarde dan.

Bwa, ongeveer elke klusje dat we hier door een random aannemer laten doen, krijgen we na ongeveer 2min zelf het voorstel om het volledig of partieel in het zwart te doen. En als je dan een factuur wil, dan is het gemopper gemopper en prijs x2 :rofl:

Dat is vrij naief.

Daarom dat je werkt met onderaannemers. :p
Zwart geld is niet tussen overheid en hoofdaannemer, maar tussen de onderaannemer en de onder-onderaannemer. (En die ketting kan echt heel ver gaan. juist om het zo ferm mogelijk te obfusceren.)

https://www.knack.be/nieuws/wereld/...deloze-ketens-van-onderaannemingen-in-europa/ (2024)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191212_04764354?utm_source=pocket_shared Zwart geld op een bouwwerf van een gebouw voor de EU :p. (2022)

Schoonmaak ook. Aanbesteding aan bedrijf A, bedrijf A neemt subcontractor B,C,D en E aan voor die aanbesteding. subcontractor B neemt BA, BB, BC aan die dan nog soms wederzijds factueren want dat zijn eigenlijk vennootschapjes met twee man in. :p Helft blijkt failliet te gaan en verdwijnen met de noorderzon zonder een cent te betalen.
Bedrijf A "weet van niks" en wast zijn handen in onschuld :p.

Kijk naar Borealis bijvoorbeeld. Gebeurt daar niet al te koosjere dingen op hun werf waar ze zogenaamd van niets weten. Schuld leggen bij de onderaannemers, handjes mooi schoon houden.

Ook een aantal 50+ mensen die 4/5 of halftijds werken (al dan niet in combinatie met ziekte) waarbij hun baas de rest in het zwart betaald - voer daar maar eens doeltreffende controles in, dat is heel lastig.
4/5e of halftijds controleren? Dat is heel simpel zelfs. Niks lastig aan

Gewoon meer controleurs het veld in sturen, verdienen zichzelf zo terug

Ik spreek natuurlijk wel vooral over kleine tot middelgrote zelfstandigen die de kroon spannen.
Grote bedrijven heb ik minder zicht op, al moet ik wel zeggen dat mijn nonkel bij een grote boite werkt en ik hem toch ook nog hoor spreken van geld uitdelen en geld ontvangen van zwarte aard.

Maar zoals Dogface zegt zit je dan weer met die onderaanneming carrousel.
Waar zwartwerk en uitbuiting geen vreemde zaken zijn.

Ik denk dat je de waarde van particulierenbouw ook niet mag onderschatten hoor. Daar gaat ook wel wat geld in om.

En misschien

Dat zegt meer over de jobinhoud van die jobs dan over het fiscaal systeem....

En misschien

Uw uitleg is een contradictie. Je zegt dat de fiscale pleisters het nog interessant houden, maar je zit wel om een project om de werkkrachten toch te verhuizen. Dat is een project waar waarschijnlijk al 5-10 jaar denkwerk achter zit...
Dus toen (mét de fiscale pleisters) was het toch ook niet interessant.

Ik geloof eigenlijk niet dat die multinationals bezig zijn met de fiscaliteit in België. Die halve procent loonkost dat dat scheelt, maakt echt geen verschil in vergelijking met lageloonlanden.

Uw uitleg is een contradictie. Je zegt dat de fiscale pleisters het nog interessant houden, maar je zit wel om een project om de werkkrachten toch te verhuizen. Dat is een project waar waarschijnlijk al 5-10 jaar denkwerk achter zit...
Dus toen (mét de fiscale pleisters) was het toch ook niet interessant.

Ik geloof eigenlijk niet dat die multinationals bezig zijn met de fiscaliteit in België. Die halve procent loonkost dat dat scheelt, maakt echt geen verschil in vergelijking met lageloonlanden.
De grote massa verhuist maar die fiscale pleisters geven wel onderhandelingsruimte rond het aantal FTE’s dat in België behouden blijft. Heb het al 3 maal meegemaakt. Een gekende pharmareus, merendeel van de overhead zit in Singapore/Brazilië, hebben een logistieke HUB in België zodat alle geldstromen eigenlijk via België passeren om er te genieten van het voordelig klimaat voor Pharma/Biotech. Dat maakt dat het team hier toch stelselmatig groeit, het is een habbekrats in het geheel, maar het levert wel extra banen op.
Heb project begeleidt waarbij we shared service centers in Bangalore en Warsaw hebben opgezet.
Huidig project is opnieuw een strijd om het aantal fte’s dat behouden wordt, in zo’n onderhandelingen komt het op zo’n zaken wel aan en kan je enkele posities hier lokaal bewaken. Als je enkele posities kan bewaren heb je opnieuw een zekere ondersteuning nodig wat weer enkele jobs oplevert.

Ik vind het in het huidig klimaat gevaarlijk om zaken te veranderen die onze loonkost nog meer de hoogte in drijven. En dan zeker qua flexijobs. De horeca heeft het vandaag moeilijker dan ooit, dat is een belangrijke werkgever. We kunnen de zuurstof die flexijobs hen biedt nu niet gaan afnemen.

De grote massa verhuist maar die fiscale pleisters geven wel onderhandelingsruimte rond het aantal FTE’s dat in België behouden blijft. Heb het al 3 maal meegemaakt. Een gekende pharmareus, merendeel van de overhead zit in Singapore/Brazilië, hebben een logistieke HUB in België zodat alle geldstromen eigenlijk via België passeren om er te genieten van het voordelig klimaat voor Pharma/Biotech. Dat maakt dat het team hier toch stelselmatig groeit, het is een habbekrats in het geheel, maar het levert wel extra banen op.
Heb project begeleidt waarbij we shared service centers in Bangalore en Warsaw hebben opgezet.
Huidig project is opnieuw een strijd om het aantal fte’s dat behouden wordt, in zo’n onderhandelingen komt het op zo’n zaken wel aan en kan je enkele posities hier lokaal bewaken. Als je enkele posities kan bewaren heb je opnieuw een zekere ondersteuning nodig wat weer enkele jobs oplevert.

Ik vind het in het huidig klimaat gevaarlijk om zaken te veranderen die onze loonkost nog meer de hoogte in drijven. En dan zeker qua flexijobs. De horeca heeft het vandaag moeilijker dan ooit, dat is een belangrijke werkgever. We kunnen de zuurstof die flexijobs hen biedt nu niet gaan afnemen.
Sorry, maar dat vind ik hilarisch. Eerst een heel betoog, en dan plots de conclusie van de flexijobs en de horeca. Gaat de horeca hun obers uitbesteden naar Singapore/Brazilië of wat? Hoe kun je zo'n gedachtesprongen maken? Wat is de logica achter zo'n redenering? Dat bepaalde zaken die je zegt steek houden, daar ga ik zeker mee akkoord. Maar dat is hier niet meer appels en peren vergelijken, maar liefdesverdriet en ontbijtgranen vergelijken.

1. Je spreekt direct over Singapore/Brazilië : Als het zoveel anders dichterbij kan, waarom zitten ze dan niet allemaal in Nederland/Frankrijk? Dus je geeft eigenlijk al zelf aan dat er hier niet veel gedaan kan worden?
2. De werkloosheidsgraad is goed. Jobs jobs jobs is allemaal mooi en wel, maar op een bepaald moment is er toch een limiet. Zolang we hier niet plots veel te hoge werkloosheidscijfers hebben, dan is er toch geen probleem? We kunnen niet alle jobs naar België halen, en dat willen we ook niet.
3. Flexijobs bieden NUL zuurstof voor het soort bedrijven waar je eerst over spreekt. Flexijobs zijn daar toch niet op van toepassing?
4. Waarom zijn flexijobs (die voor de meeste sectoren niets bieden) beter dan een lastenverlaging?
5. Waarom de stropop dat er iemand pleit voor het doen stijgen van loonkosten?

Jij pleit voor een absoluut bankroet en kapotgaan van de gehele maatschappij. Laat overheden elkaar maar kapot concureren tbv. de grote bedrijven. Dat is waar jij voor pleit. Een absoluut opgeven van eender welke maatschappelijke vooruitgang tov. economisch gewin van een paar. Aan de hand van clientilisme en inefficiëntie dmv. koterij zoals flexijobs.

Sorry, maar dat vind ik hilarisch. Eerst een heel betoog, en dan plots de conclusie van de flexijobs en de horeca. Gaat de horeca hun obers uitbesteden naar Singapore/Brazilië of wat? Hoe kun je zo'n gedachtesprongen maken? Wat is de logica achter zo'n redenering? Dat bepaalde zaken die je zegt steek houden, daar ga ik zeker mee akkoord. Maar dat is hier niet meer appels en peren vergelijken, maar liefdesverdriet en ontbijtgranen vergelijken.

1. Je spreekt direct over Singapore/Brazilië : Als het zoveel anders dichterbij kan, waarom zitten ze dan niet allemaal in Nederland/Frankrijk? Dus je geeft eigenlijk al zelf aan dat er hier niet veel gedaan kan worden?
2. De werkloosheidsgraad is goed. Jobs jobs jobs is allemaal mooi en wel, maar op een bepaald moment is er toch een limiet. Zolang we hier niet plots veel te hoge werkloosheidscijfers hebben, dan is er toch geen probleem? We kunnen niet alle jobs naar België halen, en dat willen we ook niet.
3. Flexijobs bieden NUL zuurstof voor het soort bedrijven waar je eerst over spreekt. Flexijobs zijn daar toch niet op van toepassing?
4. Waarom zijn flexijobs (die voor de meeste sectoren niets bieden) beter dan een lastenverlaging?
5. Waarom de stropop dat er iemand pleit voor het doen stijgen van loonkosten?

Jij pleit voor een absoluut bankroet en kapotgaan van de gehele maatschappij. Laat overheden elkaar maar kapot concureren tbv. de grote bedrijven. Dat is waar jij voor pleit. Een absoluut opgeven van eender welke maatschappelijke vooruitgang tov. economisch gewin van een paar. Aan de hand van clientilisme en inefficiëntie dmv. koterij zoals flexijobs.
De originele discussie ging over flexijobs ;), met een heel discuur dat het niet juist is dat bedrijven een laag brutoloon aan juniors kunnen voorzien (opgekrikt met andere fiscale koterij als bedrijfswagens/nettovergoedingen) en dat die jongeren hun loon opkrikken met flexijobs :). Daarop was mijn reactie.
Je moet het in 1 geheel bekijken. Vandaag is er inderdaad nog speelruimte op de arbeidsmarkt met openstaande vacatures. Maar het tij is gevoelig aan het keren. Als je alles tegelijkertijd laat afbrokkelen (bedrijven die vertrekken en tegelijkertijd makkelijk toegankelijke arbeidsplaatsen zoals horeca die stilaan verdwijnen) komt er een economisch bloedbad met een zekere werkloosheid. Wat wint de politiek daarbij?

Het feit dat die bedrijven niet naar de buurlanden trekken is omdat wij die bedrijven niet veel meer te bieden hebben. Ik werk met mensen in Krakow en Manilla die diploma’s behaald hebben in de UK/Parijs/de VS/Canada etc dat voedt opnieuw hun lokaal onderwijs.

Er gaan weloverwogen beslissingen moeten gemaakt worden om de loonkost te hervormen. Als de koterij eruit gaat moeten de andere lasten drastisch naar beneden. Maar we weten allemaal hoe muurvast dit land zit. Ik zie de huidige ploeg dat niet doorvoeren. En zolang dat niet komt hebben we nood aan die koterij om erger te voorkomen.

Terug
Bovenaan