Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Goed, die discussie gaan we hier nu niet meer ophalen.
Maar op dit punt wil ik toch wel eens inpikken want velen geven dat ook een duimpje.

Waarom zou bedrog door iemand van 22 jaar meer te begrijpen zijn dan iemand van 42 jaar?
Lijkt me dat je op 22 toch ook een moreel kompas hebt en goed weet wat juist of fout is.
Dat wist ik zelf toch ik 12 jaar was en mijn eerste vriendinnetje kuste dat ik dan niet met iemand anders moest kussen.

Op geen enkele leeftijd vind ik bedrog op een of andere manier meer aanvaardbaar of te begrijpen.
Bij mij gaat het eerder hier om: Of je nu 20, 30, 50 of 80 bent. Bedrog is bedrog en die laatste zin: Daarmee ben ik het dus eens. Maar het bedrog is 20+ jaar geleden gebeurd. Ga je als je dit te weten komt de deur asap en zonder nadenken dichttrekken voor iets dat zolang geleden gebeurd is of ga je verder met de relatie?

Indien je zonder nadenken zegt: 100% zeker dat eerste. Besef dat dit ook gevolgen heeft voor anderen (oa je kinderen). Mogelijks komt er een vechtscheiding aan. Je wenst door zo'n ondoordachte beslissing over 5 jaar niet van je kinderen te horen dat JIj de grote eikel bent (ondanks dat je gelijk had). Want die kans bestaat als je je kinderen niet mee betrekt in het verhaal.

De gevolgen kunnen groot zijn. Enerzijds is het hypocriet van je vrouw dan om 20 jaar lang te zwijgen en niks te zeggen. Maar eerlijk? Als alles koek en ei is om dan door één zonde zonder nadenken de deur dicht te slaan: Ergens is dat ook hypocrisie van uzelf dan. Men spreekt steeds over het feit dat iedereen een tweede kans verdient. Nou als je de deur dichttrekt zeg je eigenlijk: Neen de kans is verkeken een 2de kans verdien je niet.

Hiermee wil ik NIET zeggen dat je finale beslissing niet kan en mag zijn: Ik ben er mee weg. Maar doe het doordacht. Denk erover na. Wik en weeg alles voor je een beslissing neemt.

Goh ik vind dat wel een beetje een conservatieve jager/prooi benadering ja.

Het zal wel eens gebeuren he, dat er iemand tussen zit die echt gaat zitten 'jagen' op een persoon die in een relatie zit, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen denk ik dat het iets is dat twee mensen overkomt. Eerst is het gewoon een toffe babbel, en daarna nog ene, en dat gaat dan over in wederzijds geflirt en als ge niet oppast escaleert dat richting iets anders en dan zit ge in de problemen. In elk geval opportuniteiten genoeg voor de persoon met een lief om een duidelijke grens te trekken en dan kan de andere persoon doen en laten wat ze willen maar daar stopt het dan ook he.
Ik vind dat geen jager/prooi benadering, ik veronderstel nergens dat een vrouw geen initiatief kan nemen, en het gaat me ook niet over de ene partner die de andere bezit. Maar ik vind de redenering dat de persoon met wie een partner je bedriegt een soort "free agent" is die compleet vrij spel heeft binnen de grenzen opgelegd door die partner (en die dus geen schuld treft als die partner geen grenzen aangeeft) gewoon niet helemaal correct.

Het gaat me dan ook helemaal niet over de minderheid aan mensen die specifiek "jagen" op iemand in een relatie. Zoals je zegt, zo'n zaken kunnen mensen gewoon overkomen. Maar ik zie dan niet waarom de enige partij die "escalatie" kan vermijden, de persoon met een partner is, terwijl die andere kennelijk wel gewoon zijn/haar hormonen mag volgen. Enfin, dat komt natuurlijk neer op die "free agent" van hierboven. Ik vind het gewoon normaal fatsoenlijk gedrag om niet in bed te belanden met iemand die niet single is en ook niet in een open relatie zit.

Misschien ben ik veel te braaf, maar het getuigt wat mij betreft van een gebrek aan fatsoen om willens wetens geen respect te hebben voor andermans relatie. Hoe zou je je voelen bij de situatie dat je partner je bedriegt met een collega die wel degelijk op de hoogte is van je relatie, zelfs als het initiatief niet eens van die collega uitgaat? Je partner gaat dan in de fout, maar ook die collega, die zich maar had moeten beheersen. De kaarten liggen uiteraard anders als 'de ander' niets afweet van de relatie.

Die collega gaat toch helemaal niet in de fout?

Hij kan er toch niet aan doen dat iemand in een relatie hem benaderd.
Het kan ook zijn als het niet met hem is dan maar met iemand anders.

Ik vind het gewoon normaal fatsoenlijk gedrag om niet in bed te belanden met iemand die niet single is en ook niet in een open relatie zit.
Ja voila, dit gewoon é.

Die collega gaat toch helemaal niet in de fout?

Hij kan er toch niet aan doen dat iemand in een relatie hem benaderd.
Het kan ook zijn als het niet met hem is dan maar met iemand anders.
Hij kan daar inderdaad niet aan doen. Hij kan uiteraard wel weigeren. En als zij daarop iemand anders kiest, so be it. Ik zou het alleszins niet moeten weten. Dat ze eerst haar shit op orde heeft vooraleer ze haar partner begint te bedriegen.

Dat zijn dezelfde mensen die niet begrijpen waarom de partner die bedrogen werd tegen allebei door het lint gaat.

Een ex heeft mij eens bedrogen met een triene meisje die niet lang voordien een hele avond bij ons aan tafel had gezeten op een verjaardagsfeestje. Die wist dus maar al te goed dat wij een koppel waren en toch niet lang erna er in geslaagd om mijn toenmalig lief binnen te draaien and then some. Sindsdien echt geen fan meer van die kerel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch even kwaad was op haar hoor, voor mij ben je dan ook wel beide in fout ongeacht wie dan de eerste stap zet.

Een ex heeft mij eens bedrogen met een triene meisje die niet lang voordien een hele avond bij ons aan tafel had gezeten op een verjaardagsfeestje. Die wist dus maar al te goed dat wij een koppel waren en toch niet lang erna er in geslaagd om mijn toenmalig lief binnen te draaien and then some. Sindsdien echt geen fan meer van die kerel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch even kwaad was op haar hoor, voor mij ben je dan ook wel beide in fout ongeacht wie dan de eerste stap zet.

Maar dat is natuurlijk een andere situatie dat zijn vrienden die dat doen.
Dat zou ik ook absoluut niet oke vinden.

Maar een vreemde tja

Maar dat is natuurlijk een andere situatie dat zijn vrienden die dat doen.
Dat zou ik ook absoluut niet oke vinden.

Maar een vreemde tja
Wel dat was een vreemde op dat moment, als in we hebben die pas leren kennen op dat feestje. Die twee hebben elkaar dan later nog beter leren kennen ja 😒, maar het is niet alsof dat al vrienden waren dan.

Wel dat was een vreemde op dat moment, als in we hebben die pas leren kennen op dat feestje. Die twee hebben elkaar dan later nog beter leren kennen ja 😒, maar het is niet alsof dat al vrienden waren dan.
Het blijft wel zo dat zij jou al eens in het echt had gezien. Wat toch al een extra barrière is. Als ik die partner niet ken en niet in mijn omgeving ga zien, trek ik me daar niet zo gek veel van aan.

Omdat die persoon waarschijnlijk heel goed weet dat hij met iemand in bed duikt die een relatie heeft of getrouwd is en op die manier ook zijn aandeel heeft erin?
Dat is niet zijn probleem er bestaat geen wet die zegt dat je van getrouwde vrouwen moet afblijven. Die kunnen ongelukkig getrouwd zijn en dan bewijs je ze zelfs meer een dienst door het wel te doen dan het niet te doen. Dus er is maar 1 aansprekelijke altijd en dat is degene die overspel pleegt niet de ongehuwde minnaar. Tenzij dat een vriend is ofzo dat is anders dan kan je hem aanspreken dat hij een slechte vriend is.

Laatst bewerkt:
Het is vaak ook maar te zien hoe de bedrieger het kadert hé.
Ik heb al genoeg gehad dat ik met iemand begin te praten bij het uitgaan ofzo, dan blijkt dat ze een vriend hebben en dan is het "Ja maar het gaat al heel lang slecht, en ik weet niet als ik het nog wil blablabla". Veel mensen (inclusief goede vrienden van me) denken dan "Ach het was toch al bijna gedaan."

Mijn standaard antwoord is geworden "Bel me maar als ge single zijt"

Dat is niet zijn probleem er bestaat geen wet die zegt dat je van getrouwde vrouwen moet afblijven. Die kunnen ongelukkig getrouwd zijn en dan bewijs je ze zelfs meer een dienst door het wel te doen dan het niet te doen. Dus er is maar 1 aansprekelijke altijd en dat is degene die overspel pleegt niet de ongehuwde minnaar. Tenzij dat een vriend is ofzo dat is anders dan kan je hem aanspreken dat hij een slechte vriend is.
Ik zeg ook niet dat het tegen de wet is. Ik vind het gewoon echt niet fatsoenlijk en zou het zelf nooit doen.

Als je ongelukkig bent in uw huwelijk of in uw relatie, own it en zet er een punt achter. Maar beginnen vreemdgaan om eens te zien wat dat geeft en uw relatie gebruiken als vangnet als 't toch niets wordt vind ik getuigen van zwakheid. En een vrouw die zo redeneert zou ik in eerste instantie al niets mee te maken willen hebben, uit zelfrespect.

Dat anderen daar geen graten in zien, so be it, maar kom niet af al janken 'ik begrijp niet waarom haar partner kwaad is op mij, ik heb niets verkeerd gedaan'. Precies of het is zo vreemd dat een getrouwde man die zijn vrouw na 20 jaar huwelijk aantreft met een minnaar in de slaapkamer compleet door het lint gaat.

Volgens mij zijn er hopen breed aanvaarde manieren waarop mensen met elkaar omgaan die niet bij wet zijn vastgelegd.

Ik zeg ook niet dat het tegen de wet is. Ik vind het gewoon echt niet fatsoenlijk en zou het zelf nooit doen.

Als je ongelukkig bent in uw huwelijk of in uw relatie, own it en zet er een punt achter. Maar beginnen vreemdgaan om eens te zien wat dat geeft en uw relatie gebruiken als vangnet als 't toch niets wordt vind ik getuigen van zwakheid. En een vrouw die zo redeneert zou ik in eerste instantie al niets mee te maken willen hebben, uit zelfrespect.

Dat anderen daar geen graten in zien, so be it, maar kom niet af al janken 'ik begrijp niet waarom haar partner kwaad is op mij, ik heb niets verkeerd gedaan'. Precies of het is zo vreemd dat een getrouwde man die zijn vrouw na 20 jaar huwelijk aantreft met een minnaar in de slaapkamer compleet door het lint gaat.
Het is uw goed recht om geen vrouw te willen dat bereid is vreemd te gaan. Maar het is niet uw recht dat vrijgezellen moeten afblijven van uw vrouw, het is uw vrouw die met u een contract heeft, niet die vrijgezellen.

Volgens mij zijn er hopen breed aanvaarde manieren waarop mensen met elkaar omgaan die niet bij wet zijn vastgelegd.
Zoals? Misschien eens wat voorbeelden geven dan kunnen we zien of dit in dezelfde categorie valt als vrijgezellen die volgens sommigen niet mogen flirten met of niet mogen ingaan op avances van mensen in een relatie.

Zoals? Misschien eens wat voorbeelden geven dan kunnen we zien of dit in dezelfde categorie valt als vrijgezellen die volgens sommigen niet mogen flirten met of niet mogen ingaan op avances van mensen in een relatie.
Moet ik hier nu werkelijk voorbeelden geven van hoe omgangs- en fatsoensnormen niet bij wet zijn vastgelegd?

Moet ik hier nu werkelijk voorbeelden geven van hoe omgangs- en fatsoensnormen niet bij wet zijn vastgelegd?
Als je van mening bent dat vrijgezellen niet mogen flirten met of niet mogen ingaan op mensen in een relatie, omdat dit volgens u een fatsoensnorm is zoals zovele andere, dan wel ja.

En voor je reageert “dat heb ik toch niet gezegd”: ok fijn dan, dan ist ook goed.

Terug
Bovenaan