Auto Bedrijfswagen opgeven

Shaddix

Well-known member
Crowdfunder FE
Zijn er hier mensen die er voor hebben gekozen om hun bedrijfswagen op te geven?
Telkens als ik de denkoefening maak om naar andere jobs te kijken is het die bedrijfswagen die me vast lijkt te houden, ook al is het een eenvoudige "Golf".
Ik zit met de perceptie dat je al héél veel meer moet gaan verdienen voor je de kosten van een wagen, verzekering en tankbeurten er uit gaat krijgen, want een wagen heb ik sowieso nodig.

Ik ben dus eens benieuwd naar anderen hun inzichten.
 
Momenteel is dat nog té waardevol. Maar als je écht iets anders wilt gaan doen primeert dat wel. Elke dag ongelukkig in je bedrijfswagen naar het werk rijden is een stuk erger dan de fiets nemen naar een plek die je niet al te veel energie afpakt.

Geld en welvaart zijn een heel belangrijke factor voor mij, maar het belangrijkste is wel dat ik niet de pedalen verlies door mijn werk. Ik geef meteen 500-700 euro netto op om me beter te voelen in het dagdagelijkse als het moet.
 
Zijn er hier mensen die er voor hebben gekozen om hun bedrijfswagen op te geven?
Telkens als ik de denkoefening maak om naar andere jobs te kijken is het die bedrijfswagen die me vast lijkt te houden, ook al is het een eenvoudige "Golf".
Ik zit met de perceptie dat je al héél veel meer moet gaan verdienen voor je de kosten van een wagen, verzekering en tankbeurten er uit gaat krijgen, want een wagen heb ik sowieso nodig.

Ik ben dus eens benieuwd naar anderen hun inzichten.
Je rekent waarschijnlijk met de aankoopkost van een auto en niet met "afschrijfwaarde" in uw berekening.
Uw aangekochte wagen is ook nog iets waard als je hem opnieuw verkoopt he :).
 
Gho ik heb redelijk lang gewerkt zonder bedrijfswagen, een deel kreeg er ene een deel niet. Waar ik werkte moest je eerst dreigen met ontslag en dan pas kreeg je één. Toen ik ontslag nam (zonder te dreigen ;-) ) kreeg ik op mijn ander werk wel een firmawagen. Dit bespaarde mij toch redelijk wat geld. Ondanks dat ik onderhoud en dergelijke zelf deed en niet veel rond reed (Ik heb op dit forum nog zo eens een discussie gehad die ik niet weer wil hervatten).

Om terug te komen op uw vraag, moest ik morgen een leuke job in mijn omgeving vinden dan zou ik de firmawagen wel opzij kunnen zetten maar natuurlijk dan zijn de voorwaardes: een leuke job, in mijn omgeving en hopelijk iets cafetariaplan achtig al is dat geen must. Een belangrijk feit hierin is dat mijn vrouw wel een eigen wagen heeft en we deze perfect voor ons twee kunnen gebruiken mits wat planning...
 
Ik heb mijn bedrijfswagen opgegeven voor een job op wandelafstand. Ik heb dus ook geen eigen auto meer gekocht. Toegegeven is mijn situatie daar ook wel ideaal voor:
  • Ik ga dus te voet naar mijn werk.
  • Mijn vrouw heeft een bedrijfswagen die dienst doet als onze gezinswagen.
  • We wonen in een stadscentrum en doen de meeste boodschappen te voet. Enkel de Colruyt doen we eigenlijk met de auto, ook al is dat maar 500 meter van onze voordeur. Ook ontspanning gebeurt dikwijls op wandelafstand.
  • We wonen op 400 meter van een station.
  • Ik heb een elektrische motorscooter (max 78 km/h), handig voor wat verdere verplaatsingen en spotgoedkoop (2700 euro investering, 125 euro jaarlijkse kost, €1,50 per 100 km aan elektriciteit).
  • Onze baby gaat naar een crèche op 500 meter van ons thuis.
  • ...
Ik vind het wel jammer dat ik geen aanspraak maak op mobiliteitsbudget. Ik heb een (mooi) brutoloon met maaltijdcheques, groepsverzekering en hospitalisatieverzekering, en daar stopt het zowat.

Ik heb recent gesolliciteerd op een job verder van huis (andere provincie) waar een bedrijfswagen bij zit. Maar nu kom ik dus voor het omgekeerde dilemma te staan. De opslag die ik zou krijgen door van job te veranderen gaat grotendeels op aan het VAA op een bedrijfswagen die ik niet nodig heb! :p En dan zwijg ik nog over de vele uren die ik elke maand in die auto zou zitten...
 
Mijn huidige job suckt niet zo hard dat ik ongelukkig ben hoor. Ik zie gewoon soms een vacature passeren waarvan ik denk "ja, dat is echt helemaal iets voor mij". Inbooten op mijn netto is geen ramp, maar al te veel moet dat ook niet zijn. Ik heb geen zotte levensstandaard, maar ik raak liefst niet te hard aan mijn huidige spaarkracht voor gemoedsrust.

Mijn vriendin heeft ook geen wagen en we wonen vrij landelijk, dus als mijn bedrijfswagen weg gaat moet er sowieso toch wel eentje in de plaats komen.
 
Ik heb mijn bedrijfswagen opgegeven voor een job op wandelafstand. Ik heb dus ook geen eigen auto meer gekocht. Toegegeven is mijn situatie daar ook wel ideaal voor:
  • Ik ga dus te voet naar mijn werk.
  • Mijn vrouw heeft een bedrijfswagen die dienst doet als onze gezinswagen.
  • We wonen in een stadscentrum en doen de meeste boodschappen te voet. Enkel de Colruyt doen we eigenlijk met de auto, ook al is dat maar 500 meter van onze voordeur. Ook ontspanning gebeurt dikwijls op wandelafstand.
  • We wonen op 400 meter van een station.
  • Ik heb een elektrische motorscooter (max 78 km/h), handig voor wat verdere verplaatsingen en spotgoedkoop (2700 euro investering, 125 euro jaarlijkse kost, €1,50 per 100 km aan elektriciteit).
  • Onze baby gaat naar een crèche op 500 meter van ons thuis.
  • ...
Ik vind het wel jammer dat ik geen aanspraak maak op mobiliteitsbudget. Ik heb een (mooi) brutoloon met maaltijdcheques, groepsverzekering en hospitalisatieverzekering, en daar stopt het zowat.

Ik heb recent gesolliciteerd op een job verder van huis (andere provincie) waar een bedrijfswagen bij zit. Maar nu kom ik dus voor het omgekeerde dilemma te staan. De opslag die ik zou krijgen door van job te veranderen gaat grotendeels op aan het VAA op een bedrijfswagen die ik niet nodig heb! :p En dan zwijg ik nog over de vele uren die ik elke maand in die auto zou zitten...
heb je wat meer info over die scooter?
 
heb je wat meer info over die scooter?
Ik had hem in PM hetzelfde gevraagd, hier heeft hij het al eens beschreven:
 
Ik had hem in PM hetzelfde gevraagd, hier heeft hij het al eens beschreven:
ziet er toch verdomme handig uit
 
Vroeger wel vaker overwogen bij het kiezen tussen verschillende jobaanbiedingen, als er bruto een redelijk verschil was tussen beide offers maakte die bedrijfswagen mij niet zoveel uit.

De laatste 10 jaar geen aanbiedingen zonder wagen meer gehad, zou vooral de werkgever belachelijk duur uitkomen; zelfs als ik uitga van een veel goedkopere auto zit ik al snel aan €700-800 per maand (incl. afschrijving) dus reken op €1900-2200 per maand kost aan de werkgever tegenover €1200 all-in lease & brandstofkost voor een veel duurdere auto.
 
Bij ons is de wagen ook gewoon standaard.
Wil je die niet krijg je je lease (niet de TCO) bruto betaald - RSZ werkgever, maar netto is dat 2x niets doordat we een laag leasebedrag hebben.
 
Terug
Bovenaan