Alternatief voor eigen auto/bedrijfswagen

Welke 'soort' auto heb/gebruik je?

  • Eigen wagen of bedrijfswagen

    Stemmen: 38 90,5%
  • (Private) leasing

    Stemmen: 0 0,0%
  • Autodelen

    Stemmen: 4 9,5%
  • Carpoolen

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik gebruik geen auto/heb geen rijbewijs

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    42

Muñoz

Well-known member
Ik denk dat iedereen het er over eens is: een auto is duur. En zelfs een bedrijfswagen kan financieel oninteressant zijn, als je bv. buiten je woon-werkverkeer heel weinig rijdt. De laatste jaren schijnen steeds meer mensen o.a. de aankoop van een eigen auto uit te stellen, waardoor zaken zoals autodelen steeds populairder worden. Er zijn veel voordelen (e.g. geen vaste kosten meer, geen last met plaats zoeken, etc.), maar ook wel wat nadelen (als je veel rijdt is een eigen auto op termijn goedkoper, je moet de auto delen met wildvreemden die niet allemaal even hygiënisch, voorzichtig, etc. zijn, etc.).

Er bestond blijkbaar nog geen topic over, ondanks dat er ongetwijfeld wel wat mensen zullen zijn hier die ervaring hebben met zulke alternatieven. Ik ben zelf nog student, maar 'deel' sinds een jaar ongeveer een auto (Fiat 500x dolce vita) met m'n oudere zus (enfin, ik leg een stuk bij voor de verzekering en de andere kosten). Is natuurlijk geen formele manier zoals je dat doet met wildvreemden (zoals bij een Cambio, Poppy, etc.), maar het concept bevalt me wel. Ik heb relatief weinig nood aan een auto (hoogstens 1 dag per week, de rest doe ik met m'n (elektrische) brommer, fiets of heel sporadisch het openbaar vervoer), maar vind het kunnen beschikken over een auto wanneer ik die nodig heb wel belangrijk.
 
Ik zou zelf niet zonder auto kunnen - alleen al woon-werkverkeer zou 4 à 4,5 u per dag zijn met openbaar vervoer, dus ik heb zo goed als dagelijks een auto nodig.

Maar ik ken wel iemand die in een stadscentrum woont, het grootste deel van zijn sociale leven daar heeft en de trein kan nemen naar zijn werk. Die gebruikt 1 of 2 keer per maand een Cambio - voor hem een veel goedkopere oplossing dan een eigen auto hebben die 90% van de tijd niet gebruikt wordt. Om nog maar te zwijgen van de prijs voor een parkeerplaats in zijn regio.
 
We hebben 2 eigen wagens en dat is een dure grap.
Zeker als je met beide net geen 10k per jaar rijdt.

Liefst zou ik eentje elimineren maar dat is met de weinige alternatieven ondoenbaar.
De busverbinding is echt triest. Ik zou meer dan 2 uur moeten op de bus zitten om 20 km verder te raken.

Veel wagengebruik is weg komen te vallen door gebruik van de speedpedelec.
Maar als het vriest/sneeuwt of de kleine moet ergens heen dan heb ik toch wel de wagen nodig.

Een deelwagen hier in het dorp zou wel handig zijn, ik woon pal in het centrum. Helaas is dat hier nog niet voor handen.
En hoe zit dat dan met beschikbaarheid? Als het eens barslecht weer is, is die wagen vermoedelijk direct bezet.

Dus tot op heden helaas nog 2 eigen wagens, waarbij ik de mijne zo min mogelijk gebruik.
 
1 wagen hier en dat is wel eens handig met een kleuter van 4. We zouden die niet meteen weg doen. We zijn zelfs aan het kijken voor een groter exemplaar.
 
Geen wagen hebben lijkt me toch lastig met kinderen.

Of je moet je woonplaats zelden uitkomen.

Zelfs als je dicht bij een goed station woont dan is de bestemming dat niet perse. En op een bepaald punt ben je met te veel om opgepikt te worden (niet te spreken over de autostoeltjes dan nog).

Autodelen zou dan idd nog wel gaan als je in de stad woont. Maar die autostoeltjes in en uit doen telkens + dat reserveren is toch maar een last. Ook gaan we graag op verlof met de auto, en dan is cambio al helemaal niet moeite. En elk weekend 100km met de cambio kost je ook bijna 200 euro per maand.

Wij hebben ook een vrijstaand huis, en een trekhaak met aanhangwagen is toch super handig en geld besparend voor werken in de tuin & huis. Wat ook niet gaat met een deelauto.

Autokosten worden soms ook wel wat overschat en onjuist vergeleken. Wij hebben een 5-persoon hatchbag die ons 7k heeft gekost tweedehands + 200 euro inschrijving. Na 3 jaar zijn de enige kosten per jaar: 150 eur belasting, 150 eur onderhoud, 40 eur keuring en 400 verzekering. Dus 60 eur per maand. Als je dan de auto afschrijft over 5 jaar krijg je minder als 200 euro per maand.

Als je dan 2 verre auto vakanties maakt per jaar, bespaar je versus vlucht + huurauto (want anders ga je je met kinderen in veel landen niet echt kunnen bewegen tenzij je enkel city trips doet) als gewoon die som, ook al zou je voor de rest niks met je auto doen. Als je dan nog de extra kost zou rekenen die je hebt omdat je alles voor het huis moet laten leveren (of bestelwagen huren), en de cambio die je nodig hebt omdat je bestemming niet goed bereikbaar is met public transport, dan betaald die auto zich dubbel terug.

En ja er zijn duurdere auto's, maar die cambio deelauto's die je meestal huurt zijn toch nog een stuk kleiner dan de onze, dus niet echt eerlijk om een cambio auto te vergelijken met een nieuwe BWM :p.
 
Autokosten worden soms ook wel wat overschat en onjuist vergeleken. Wij hebben een 5-persoon hatchbag die ons 7k heeft gekost tweedehands + 200 euro inschrijving. Na 3 jaar zijn de enige kosten per jaar: 150 eur belasting, 150 eur onderhoud, 40 eur keuring en 400 verzekering. Dus 60 eur per maand. Als je dan de auto afschrijft over 5 jaar krijg je minder als 200 euro per maand.
Je vergeet nog wel een belangrijke kost en dat is de brandstof.

Deelsystemen zoals Cambio zijn voordelig voor mensen die niet elke (werk)dag met de auto rijden en die jaarlijks minder dan 10 000 km rijden (inclusief autovakanties uiteraard).
 
Je vergeet nog wel een belangrijke kost en dat is de brandstof.

Deelsystemen zoals Cambio zijn voordelig voor mensen die niet elke (werk)dag met de auto rijden en die jaarlijks minder dan 10 000 km rijden (inclusief autovakanties uiteraard).

Ja uiteraard brandstof, maar dat schaalt met het aantal kilometers en is meestal een stuk goedkoper dan alternatieven als je de fixed costs niet meerekend (eg brandstof naar zee is stuk goedkoper dan een treinticket. Zeker als je als familie gaat).

Dus als de 'extra' kosten van een auto zijn de fixed costs een goede benadering (zelfs een overschatting eigenlijk)
 
Ik gebruik autodelen maar het heeft toch ook soms serieuze mentale nadelen :p.

Je rekent vaak uit wat dat de kostprijs is van je rit per wagen vs de kostprijs van je rit per openbaar vervoer.

Een rit heen en terug van Gent naar regio Maaseik voor een sociale activiteit is via Cambio is meer dan 100 euro. En dan denk je toch een paar keer na :p.
Je kan de prijs wel reduceren door de trein te nemen van Gent naar Hasselt en van daaruit een auto huren

Cambio is meer een oplossing voor de "last leg". Van thuis naar station A naar station B naar besteming C via een deelauto.
 
Ik gebruik autodelen maar het heeft toch ook soms serieuze mentale nadelen :p.

Je rekent vaak uit wat dat de kostprijs is van je rit per wagen vs de kostprijs van je rit per openbaar vervoer.

Een rit heen en terug van Gent naar regio Maaseik voor een sociale activiteit is via Cambio is meer dan 100 euro. En dan denk je toch een paar keer na :p.
Je kan de prijs wel reduceren door de trein te nemen van Gent naar Hasselt en van daaruit een auto huren

Cambio is meer een oplossing voor de "last leg". Van thuis naar station A naar station B naar besteming C via een deelauto.

Dat lijkt me ook het lastige aan autodelen: elke keer als je die auto gebruikt begin je te rekenen. Dat doet iemand met een eigen auto/bedrijfswagen toch minder. De wagen heb je toch, de enige variabele (relatief kleine) kost is de brandstof. Dus de stap om je eigen wagen te gebruiken is sowieso vele male kleiner.
 
Geen wagen hebben lijkt me toch lastig met kinderen.

Of je moet je woonplaats zelden uitkomen.

Zelfs als je dicht bij een goed station woont dan is de bestemming dat niet perse. En op een bepaald punt ben je met te veel om opgepikt te worden (niet te spreken over de autostoeltjes dan nog).

Autodelen zou dan idd nog wel gaan als je in de stad woont. Maar die autostoeltjes in en uit doen telkens + dat reserveren is toch maar een last. Ook gaan we graag op verlof met de auto, en dan is cambio al helemaal niet moeite. En elk weekend 100km met de cambio kost je ook bijna 200 euro per maand.

Wij hebben ook een vrijstaand huis, en een trekhaak met aanhangwagen is toch super handig en geld besparend voor werken in de tuin & huis. Wat ook niet gaat met een deelauto.

Autokosten worden soms ook wel wat overschat en onjuist vergeleken. Wij hebben een 5-persoon hatchbag die ons 7k heeft gekost tweedehands + 200 euro inschrijving. Na 3 jaar zijn de enige kosten per jaar: 150 eur belasting, 150 eur onderhoud, 40 eur keuring en 400 verzekering. Dus 60 eur per maand. Als je dan de auto afschrijft over 5 jaar krijg je minder als 200 euro per maand.

Als je dan 2 verre auto vakanties maakt per jaar, bespaar je versus vlucht + huurauto (want anders ga je je met kinderen in veel landen niet echt kunnen bewegen tenzij je enkel city trips doet) als gewoon die som, ook al zou je voor de rest niks met je auto doen. Als je dan nog de extra kost zou rekenen die je hebt omdat je alles voor het huis moet laten leveren (of bestelwagen huren), en de cambio die je nodig hebt omdat je bestemming niet goed bereikbaar is met public transport, dan betaald die auto zich dubbel terug.

En ja er zijn duurdere auto's, maar die cambio deelauto's die je meestal huurt zijn toch nog een stuk kleiner dan de onze, dus niet echt eerlijk om een cambio auto te vergelijken met een nieuwe BWM :p.
Wat heb je gekocht voor die prijs? Zit zo recht in mijn prijsklasse en ik zoek eventueel iets groters voor als er een 2de kleintje komt.
 
Wat heb je gekocht voor die prijs? Zit zo recht in mijn prijsklasse en ik zoek eventueel iets groters voor als er een 2de kleintje komt.

Het was een jonge occassie via een online-only garage (autohero). Die zijn iets goedkoper dan de klassieke garages maar je kan je auto wel niet op voorhand testen. Dat was eind 2020, dus mogelijks zijn de prijzen wel iets gestegen.

Als je van prive koopt kan je wel stukken goedkoper gaan. Ik wou een jonge occassie om te veel onderhoudsproblemen te vermijden.

Het was een ford B-max. Geen gigantische auto, maar cva koffer nog en met 2 kinderen (die enorme autostoeltjes hebben) passen we er wel in + bagage voor paar weken lukt wel (inclusief heel plooibare koets).

Maar voor de 3e gaan we wel upgraden . Ik wil direct iets groter zoals een 7-zit ford s-max om potentieel ook een 4e te kunnen hebben.
 
Meeste "alternatieven" gaan er van uit dat je op een plaats woont met treffelijke faciliteiten en openbaar vervoer.

Je zult maar werkmens zijn die pakweg in Ardooie woont en elke dag naar Gent moet of nog erger: naar Brussel.

Mijn moeder heeft het 30 jaar gedaan, dus ik weet wat de echte kostprijs is en dat een eigen wagen naar het station het enige haalbare was, vooral met 2 kinderen. Die rit naar het station was ook een 20 tal minuten. Dan moest de treinrit nog beginnen. Je bent makkelijk anderhalf uur kwijt in 1 richting naar Brussel Noord.

Die Cambio's zijn ook maar een oplossing voor mensen in tstad die idd kort even de wagen nodig hebben voor iets lokaals. Je rijdt er niet mee naar De Panne vanuit Gent en terug zonder te beseffen dat het pokkeduur is daarvoor.

Zonder wagen is besllissing snel gemaakt vaak: "tja, dan doen we dan maar niet, dan". Of dat goed of slecht is, laat ik in het midden.
 
Terug
Bovenaan