Beats/experimental elektronica

Voor de rest ook een dikke affiche : een pak Berghain mainstays, Blawan, Courtesy,...

Zal helaas ni lukken voor mij. :-)

Boomtown heeft oa Marcellus Pitmann kunnen strikken, daar hoop ik wel te geraken

Verrassing van Skee Mask. Nieuw album op zijn thuisbasis Illian Tape! Sebiet eens goed de tijd voor nemen. Zijn vorige, Pool, bevindt zich voor mij toch ergens in de hoogste echelonen van het millennium tot dusver.

Verder ook op diverse plekken al wat hype rond deze Verrico gezien. Beetje vreemde hybride van Latijns-geinspireerde beats, UK bassline en meer rechttoe rechtaan techno. Lijkt me iets voor fans van Loefah en crew, tenminste als dat nog een belletje doet rinkelen.. :)

Nice nieuwe Actress! Merci voor de heads-up ! Dikke week qua releases duidelijk..

Even lichte change of programme :
Danku YT algorithme !! Supergoed gedaan docu'tje over Wipeout en zijn meesterlijke soundtrack. Dikke nostalgie.

Nice nieuwe Actress! Merci voor de heads-up ! Dikke week qua releases duidelijk..

Even lichte change of programme :
Danku YT algorithme !! Supergoed gedaan docu'tje over Wipeout en zijn meesterlijke soundtrack. Dikke nostalgie.

Noclip maakt altijd top documentaires over gaming!

James Blake is back. De titel is alvast heel heel veel belovend!!!!

Nieuwe Burial en Kode9. Durven we nog luisteren?

Ik heb het aangedurfd en ik vond Phoneglow vrij goed, minder ambient en terug naar de basis. Aanstekelijke vocal ook, alleen dat einde is een beetje vreemd? Eyes Go Blank niets speciaals.

Daar blijft het jammer genoeg ook bij. Heeft echt niets met de OG te maken imo.

Hij gaat inderdaad niet echt terug naar de roots maar vond het nog wel te pruimen, goed om te zien dat James Blake nog iets kan maken om op te dansen.

Wreed lang hé. En nu nog langer. Eigenlijk eerder het template voor een soundtrack. Of zeer diepe liftmuziek.

Ambient albums waren toen nog niet echt verloren geraakt tussen mass dumpages van Bandcamp non talenten dus destijds was dat wel best speciaal.

Nog wel een mooie plaat al kom'k maar voor een nummer of 3 terug. Vooral "Blue Calx" en het meesterlijke "Stone in Focus".

SAW II heb ik denk ik nog nooit volledig van begin tot eind kunnen uitluisteren.. Heb die altijd wat oneerbiedig als 'sfeermuziek' bestempeld. Ik moet er nog eens opnieuw naar luisteren, zoveel jaar later, want ondertussen ben ik al meer bekend met andere ambient en drone-muziek.

Algemeen heb ik persoonlijk Aphex Twin altijd wat overroepen gevonden. Hij wordt zowat aanzien als dé god in elektronische muziek, maar ik vind zijn oeuvre best wisselvallig zijn. Hij heeft natuurlijk ook enorm veel uitgebracht, ook onder allerlei pseudoniemen. SAW I blijft een absolute klassieker, Syro is ook meesterlijk. Druqs doet voor mij een pak beter wat SAW II probeert te doen, maar dat album is ook een pak eclectischer. Zijn Drill&Bass werk uit de 90s vind ik ook minder interessant dan de 'echte' jungle uit die periode.

Ik kan bij SAW II wel aannemen dat de lijm niet zo goed pakt als bij de andere albums van Aphex Twin.

Ik vind SAW II heel erg goed maar ook veel te lang, heel hoge pieken die een beetje verwaterd worden door wat nummers die 'gewoon goed' zijn. Op zich vind ik het label "sfeermuziek" niet eens zo slecht, als ik het album nu nog opzet doe ik ondertussen meestal andere dingen en durf ik ook al eens mijn aandacht wat te laten varen. Maar die wordt toch steeds weer aangetrokken door de mooie melodieën en prachtige soundscapes die verspreid zijn over de absurde duur van het album. Ik schat het album nu eigenlijk ook een pak hoger in dan toen ik het pas ontdekt had.

Ik heb eigenlijk met Aphex Twin een beetje hetzelfde parcours afgelegd als bij Miles Davis in de jazz. In het begin een beetje wantrouwig door de status die hem toegewezen werd en meer mijn gading gevonden bij artiesten die een trapje lager stonden, pas met de jaren ging ik er aandachtiger naar luisteren en besefte ik dat ze toch wel heel straffe dingen gemaakt hebben. Nu beschouw ik me als een fan van de goede man. Mijn favoriet van hem is waarschijnlijk The Richard D. James Album.

Als jullie 'm trouwens nog nooit beluisterd hebben: Expert Knob Twiddlers van Mike & Rich is ook de moeite, een samenwerking met μ-Ziq. Niks grond brekend maar een toffe, speelse plaat. En met een zalige hoes.

Terug
Bovenaan