Basketbal

Op zich wel vreemd eigenlijk dat de mannenploegen het in België (in het algemeen) toch een stuk beter doen. Terwijl je zou verwachten dat een westers land het relatief iets beter bij de vrouwen zou doen wegens minder tegenstand uit sommige landen.
Het is nu niet dat vrouwen in België wreed gemotiveerd worden om aan (top)sport te doen, dat zit gewoon niet echt in de cultuur. Die competitiedrang zit er bij mannen van nature veel meer in. Er is ook niet de omkadering die er bv in Nederland vaak wel is.

Dit is nu wel aan het veranderen, men zet projecten op poten om specifiek meisjes aan competitie te laten doen maar dat is toch vooral een gegeven van de laatste pakweg 5 jaar en zijn lange termijn projecten. Het duurt járen voor daar echt vruchten van kunnen geplukt worden
 
Alles komt neer op budgetten hoor. In België wordt heel weinig uitgegeven aan topsport en opleiding in het algemeen. Wij hebben geen brede sportcultuur in ons land zoals NL dat als voorbeeld wel heeft. Als er geen voetbal of een fiets aan te pas komt wordt het al vaak moeilijk. Daarnaast zijn vrouwensporten nog altijd minder populair bij het grote publiek, hoe je het nu draait of keert. Die zaken gaan ook vaak hand in hand.
 
Op zich wel vreemd eigenlijk dat de mannenploegen het in België (in het algemeen) toch een stuk beter doen. Terwijl je zou verwachten dat een westers land het relatief iets beter bij de vrouwen zou doen wegens minder tegenstand uit sommige landen.

Ik heb precies het idee dat de mannelijke ploegsporten het net minder doen dan de vrouwen. Voetbal en hockey heeft een medaille opgeleverd, maar voor de rest? Bij de vrouwen heeft volleybal, basket, en hockey een medaille opgeleverd de laatste jaren
 
Ik heb precies het idee dat de mannelijke ploegsporten het net minder doen dan de vrouwen. Voetbal en hockey heeft een medaille opgeleverd, maar voor de rest? Bij de vrouwen heeft volleybal, basket, en hockey een medaille opgeleverd de laatste jaren
Daarnaast hebben we ook echte toppers (gehad) zoals Clijsters, Henin, Gevaert, Hellebaut, 4x100m, Thiam, Kopecky, Ulla, Vandecaveye, etc. We hebben echt wel al heel grote prestaties gehad bij vrouwen in de laatste 20-30 jaar.
 
Ik heb precies het idee dat de mannelijke ploegsporten het net minder doen dan de vrouwen. Voetbal en hockey heeft een medaille opgeleverd, maar voor de rest? Bij de vrouwen heeft volleybal, basket, en hockey een medaille opgeleverd de laatste jaren
Als ik even naar de populairste sporten kijk:
- Voetbal: duidelijk een stuk beter bij de mannen. Je kan zoveel zeggen over het potentieel om mss goud te halen, maar zelfs brons is objectief gezien voor een land als België een fantastische prestatie, gezien de populariteit van voetbal wereldwijd.
- Wielrennen: op ongeveer alle vlakken hebben we met op de OS/WK/EK bij de Belgen een stuk meer behaald
- Tennis: lang geleden waren de vrouwen beter (met 1 titel), maar de mannen hebben met de davis-cup toch een tijdlang een betere prestatie behaald (3 finales in opnieuw een sterkere bezetting in de breedte bij de mannen)
- Basket: vrouwen beter, da's duidelijk
- Volleyball: lijkt me gelijkstand. een derde plaats voor de vrouwen in 2013, maar een vierde plaats voor de mannen in 2017 (recenter) op EK. Bij de vrouwen was de weg naar de derde plaats dan ook minder overtuigend.
- Hockey: mannen duiden meer. Het verschil tussen 'een medaille' en al jarenlang de top, is duidelijk.

Pas op, ik wens die vrouwenploegen alle succes en er mag gerust evenveel geld naar mannen als vrouwen gaan. Het is gewoon een vaststelling dat in sportcompetities die vaak sterker bezet bij de mannen zijn, we daar toch beter scoren. Betere omkadering bij de mannen dan bij de vrouwen? Klopt, maar is ook in andere landen zo.
 
Daarnaast hebben we ook echte toppers (gehad) zoals Clijsters, Henin, Gevaert, Hellebaut, 4x100m, Thiam, Kopecky, Ulla, Vandecaveye, etc. We hebben echt wel al heel grote prestaties gehad bij vrouwen in de laatste 20-30 jaar.
yep, maar quasi altijd individueel.
 
Daarnaast hebben we ook echte toppers (gehad) zoals Clijsters, Henin, Gevaert, Hellebaut, 4x100m, Thiam, Kopecky, Ulla, Vandecaveye, etc. We hebben echt wel al heel grote prestaties gehad bij vrouwen in de laatste 20-30 jaar.

Ja maar nu noem je allemaal sporters op die geen ploegsport doen.
 
dat zal wss wel de reden zijn. Maar waarom in België wel en in andere landen niet?
Wij zijn en blijven een klein land met heel beperkte budgetten. Vergelijken met NL heeft echt geen zin. Ik ben daar eens ondergedompeld geweest vanuit mijn sport hoe ze daar werken en dat is echt wel wauw. Zowel in infrastructuur als begeleiding, over zoveel sporten heen. België is echt een beetje zielig daar tegenover. Langs de andere kant, als uw kind wil gaan sporten daar betaal je er ook gewoon stevig voor - ook anders zoals hier.

Sporten als basket, volleybal en hockey vissen ook in een heel kleine poule van potentiële spelertjes. Wat belangrijker is dat hun gouden medaille is dat basketbal nu weer een enorme boom gaat hebben qua instroom, waarop ze hopelijk een beetje verder kunnen bouwen. Hockey kon de ledenstroom ook niet aan na al hun succes.

Vroeger stond ploegsport bij vrouwen ook nergens, het is altijd ergens (mannelijke) individu'n met een droom die iets moeten forceren. In het volleybal is veel te danken aan o.a. Gert VDB (ja, diezelfde persoon die nu onder vuur ligt), die heeft het vrouwenvolleybal in België uit de grond gestampt en geijverd voor gelijke budgetten, professionele werking en etc. Ervoor was dat allemaal amateurisme. Enfin, de volleybal federatie heeft zo al geen geld, dus of dat allemaal beter is op het einde - geen idee.

Kunnen ze die dan aub nu met pensioen sturen? Ik heb geregeld het vermoeden dat die een deel van de spelregels nog niet kent.
Het was zijn laatste opdracht. Verschrikkelijke commentator voor het basketbal imo. Past veel beter bij zijn atletiek.
 
Laatst bewerkt:
Sporten als basket, volleybal en hockey vissen ook in een heel kleine poule van potentiële spelertjes. Wat belangrijker is dat hun gouden medaille is dat basketbal nu weer een enorme boom gaat hebben qua instroom, waarop ze hopelijk een beetje verder kunnen bouwen. Hockey kon de ledenstroom ook niet aan na al hun succes.
Vooral dit he. Je mag het draaien of keren zoals je wil, maar succes zorgt voor meer zichtbaarheid en (media)aandacht, wat dan weer zorgt voor grotere populariteit en hopelijk betere budgetten en opleiding/begeleiding.

Dat zie je toch hard bij zowel de Red Flames, de Yellow Tigers als de Cats nu. De instroming van jonge meisjes in deze sporten is ook aan het boomen, wat je natuurlijk alleen maar kan toejuichen.

Vroeger stond ploegsport bij vrouwen ook nergens, het is altijd ergens (mannelijke) individu'n met een droom die iets moeten forceren. In het volleybal is veel te danken aan o.a. Gert VBD (ja, diezelfde persoon die nu onder vuur ligt), die heeft het vrouwenvolleybal in België uit de grond gestampt en geijverd voor gelijke budgetten, professionele werking en etc. Ervoor was dat allemaal amateurisme. Enfin, de volleybal federatie heeft zo al geen geld, dus of dat allemaal beter is op het einde - geen idee.
Je hebt altijd wel een paar personen nodig die hun schouders er willen onder zetten. Net zoals Phillip Mestdagh dat heeft gedaan bij de Cats, toch een van de grondleggers van het huidige succes.
 
Toen ze Servië zo in de pan hebben gehakt was ik toch eens curieus. Frankrijk en Spanje bekeken en dat was met momenten wel echt heel mooi basket. Meeseman a la Jokic zit ze daar te heersen. De turnovers waren bij momenten wel héél frustrerend, we gaan daar niet over liegen, maar dat snel creatief spel maakt wel dat we ongelofelijk onberekend speelden voor de tegenstanders en dat we zo veel open shots krijgen.

Hadden ze zelfs de halve finale verloren, ik ben fan en zal zeker de volgende games proberen live te zien.
 
Toen ze Servië zo in de pan hebben gehakt was ik toch eens curieus. Frankrijk en Spanje bekeken en dat was met momenten wel echt heel mooi basket. Meeseman a la Jokic zit ze daar te heersen. De turnovers waren bij momenten wel héél frustrerend, we gaan daar niet over liegen, maar dat snel creatief spel maakt wel dat we ongelofelijk onberekend speelden voor de tegenstanders en dat we zo veel open shots krijgen.

Hadden ze zelfs de halve finale verloren, ik ben fan en zal zeker de volgende games proberen live te zien.
Hebt gij dezelfde wedstrijden gezien? :unsure: Ik vond net dat ze offensief maar 1 play hadden: geef de bal hoog aan Meesseman en laat haar alles oplossen of dump de bal naar het midden op de eerste P&R die ze draaien. Wat dan ook wel geregeld werkte omdat Meesseman nu eenmaal zo goed is. Linskens en Meesseman hadden meer dan 60% van de punten tegen Spanje en volgens mij is er geen enkel punt gescoord door de bank.

Toen Frankrijk hoog druk kwam zetten en Allemand geregeld kwam double teamen was het de ene turnover na de andere. Defensief ook heel wat fouten gezien waarbij niet correct geswitcht werd bij screens met heel wat open shots en driving lanes tot gevolg.

Of zoals Kris het zou zeggen: jaaaa, mooie score

Toegegeven, ik heb wel telkens maar de 2e helft gezien van beide wedstrijden :unsure:
 
Toen Frankrijk hoog druk kwam zetten en Allemand geregeld kwam double teamen was het de ene turnover na de andere. Defensief ook heel wat fouten gezien waarbij niet correct geswitcht werd bij screens met heel wat open shots en driving lanes tot gevolg.
Switchen met Linskens in ball screens? :unsure:
Zou toch denken meer dan de helft niet.
Voor het geld hoeven de Cats het niet te doen idd...

Edit: laatste quote sloeg op iets anders blijkbaar (atletiek). My bad.
 
Terug
Bovenaan