Bandentopic

Ga iemand anders trollen he 😂
Sorry, maar het is een serieuze vraag. Vorige winter heb ik toen ik bij de eindejaarsfeesten familie ging bezoeken in Duitsland toch wel boven de 230km/u zelfs gereden en dat leek toch wel heel goed te gaan. Maar was het veilig met pirelli zomerbanden? Ze hebben alleszins wel een 300km/u snelheidsrating

Zomerbanden gaan zogezegd naar de klote bij vriestemperaturen. Maar aan wat je dat zogezegd zou merken heb ik nog niet gemerkt...
Maar nee. De rubbersamenstelling van zomerbanden zorgt ervoor dat deze bij koudere temperaturen trager opwarmen en dus "harder" zijn dan bij normale temperaturen. 't Is niet dat die kapot gaan van er in de winter mee te rijden.
Nee winterbanden slijten sneller bij hoge temperaturen.
En dan nog, 't is ook niet dat ze ineens gaan smelten of zo.
Is het onveilig om met zomerbanden boven de 200 km/u te rijden tijdens de winter?
Als het vriest is het sowieso onveilig om zo snel te rijden zowel met zomer als met winterbanden.

Als je graag sportief rijdt en goed gevoel behoudt in de winter zou ik opteren voor een allseason band genre michelin crossclimate voor in de winter naast een goede zomerband.

Crossclimate of ondertussen een paar gelijkaardige banden zijn bij lage temperaturen beter dan winterbanden, enkel bij echte vrieskou/ijs/sneeuw, zal een echte winterband vermoedelijk beter zijn, maar hoe vaak hebben we dergelijk weer in de winter? De allseason zal veel aangenamer rijden in de meeste gevallen.

Als je graag sportief rijdt en goed gevoel behoudt in de winter zou ik opteren voor een allseason band genre michelin crossclimate voor in de winter naast een goede zomerband.

Crossclimate of ondertussen een paar gelijkaardige banden zijn bij lage temperaturen beter dan winterbanden, enkel bij echte vrieskou/ijs/sneeuw, zal een echte winterband vermoedelijk beter zijn, maar hoe vaak hebben we dergelijk weer in de winter? De allseason zal veel aangenamer rijden in de meeste gevallen.
Goed idee. Zeker in ons klimaat.

Je velgen zijn je wel minder dankbaar voor het zout.

Waar kopen jullie uw winterbanden ? Ben op zoek naar nieuwe winterbanden. Hierboven kwamen al wat suggesties.

Zoek banden met volgende maat:
225/45/17 91H

Interessante discussie hierboven. Eerder allseason voor de winter of toch zuiver een winterband nemen?

Ik heb enkel ervaring met Pirelli winterbanden met de sottozero's en zeer tevreden van. (Lagen onder een 4 grancoupe)

Deze die je bedoelt of heb je nog een andere reeks?

Deze die je bedoelt of heb je nog een andere reeks?
Ik denk het wel. Kan het niet meer verifiëren want ik heb ze niet meer, waren 18" :)

Je velgen zijn je wel minder dankbaar voor het zout.
Ze zeggen dat toch altijd. Met mijn vorige wagen reed ik in de winter en zomer altijd met zelfde set velgen en banden. Vooral omdat ik bijna geen baan deed (60k km op 9 jaar). Mijn velgen zagen er nog altijd goed uit.

Toen ik den eerste keer lek reed destijds en mijne band ging vervangen, schrok ik me kapot. €247 voor 1 band. Dat waren Michelin Sportcontact 3 of 5 banden ofzo. Daarna toch 'goedkopere' banden gelegd.

Voor m'n nieuwe wagen is er nog steeds discussie met de vrouw. Er liggen velgen op (lelijke) met zomerbanden. Ik zou die willen houden en als de zomerbanden op zijn, winterbanden leggen. Ik wil een 2de set velgen aankopen (mooie) om daar zomerbanden op te leggen. Wat kan ik als argumenten gebruiken om de vrouw te overtuigen? :laugh:

Is dat een gangbare prijs btw: € 1500-1800 voor een set velgen 19 inch met zomerbanden? De exacte maat weet ik nu wel niet, als ik vlug even Google kom ik op 245/35/19.

Iemand ervaring met banden online te bestellen?
Ik heb er al 3x besteld via oponeo.be en wel content. 't Is eigenlijk een Poolse site, maar met een kantoor in België. 3x bestelling ontvangen binnen de aangegeven tijd en telkens DOT code onder de 6 maand.
Ook 1x bij autobandenmarkt besteld en daar lang moeten wachten, maar voor de rest ook correct.

Ik wil een 2de set velgen aankopen (mooie) om daar zomerbanden op te leggen. Wat kan ik als argumenten gebruiken om de vrouw te overtuigen?
Dat dat op één of andere manier goedkoper is. Even rekenen zodat je een situatie vindt waarin dat ook echt goedkoper is. :unsure:

Ik heb indertijd als reden gebruikt dat ik dan niet meer ellenlang moest wachten vooraleer ik een afspraak had om te wisselen, dan had ik meteen een argument om een krik en een momentsleutel aan te kopen. :)

Is dat een gangbare prijs btw: € 1500-1800 voor een set velgen 19 inch met zomerbanden? De exacte maat weet ik nu wel niet, als ik vlug even Google kom ik op 245/35/19.
Ik heb 2 jaar terug een dikke €1800 betaald voor een set velgen met winterbanden maat 255/55R19, dus dat kan wel een redelijk correcte prijs zijn. Hoewel dat nogal kan verschillen van band tot band. Het zijn alleszins allebei niet van de meest courante maten, maar ook weer niet al te exotisch.

En mag je met die all season band ook rijden in Duitsland?

Jup, dat is geen probleem!

@lookoutordie
Persoonlijk zou ik voor zo'n gebruik dus gaan voor deftige (sumerbiased) all seasons.
Om te gebruiken als winterband naast een zomerset of zou je alle seizoenen doen?

Afgelopen jaar heb ik met de winterband niet in de sneeuw gereden. En net als mijn zomerset erop lag sneeuwde het.

En welke banden zou je dan aanraden ?

Terug
Bovenaan