Bandentopic

Wisselen jullie band + velg of gewoon de band op de velg ?
Ik deed vroeger de volledige set. Je band gaat er rapper van kapot, dat wisselen. En met een maatje kleiner ben je wat meer beschermt tegen al de rommel op de baan in de herfst en winter. Tegenwoordig Bridgestone all-seasons, rij toch niet ver meer.

Wisselen jullie band + velg of gewoon de band op de velg ?

Ben nu aan het kijken voor winterbanden (vorige winter een paar ritten toch vrij moeizaam geweest en 1x niet vertrokken op de P-zero's)
Wou misschien de BMW velgen dan houden als wintervelg en een andere set als zomerset

Of is 19 te groot als winterband ?
@berenod jij hebt gewoon gewisseld ? zelfde maat behouden denk ik
Inderdaad, enkel de band gewisseld, velg behouden.
in 19" is een extra set velgen nogal kostelijk, en telkens in de winter op lelijke 17 of 18" velgen gaan bollen leek mij ook geen goed plan!

De Sottozero's zijn ook runflats! Was wel nogal kostelijk, net over de 1100€ voor de 4, inclusief plaatsing en opslag van de zomerbanden.
Ik had ook eens mijn licht opgestoken voor andere velgen, maar kwam al op 1600€ voor 18", geen al te mooie velgen en geen runflats (wat vervelend is als je geen reservewiel hebt).

Laatst bewerkt:
Waarom is het gunstig om een kleinere velg te hebben in de koudere periodes?

Banden zijn (vaak) goedkoper bij een kleinere maat voor die paar maanden dat je er mee rond rijdt.

Ik vond het nogal gek om redelijk wat centen voor 19" velgen betaald te hebben om er dan maar 7 of 8 maand van een jaar mee te bollen en de andere maanden op kleinere, minder mooie velgen, die dan nog eens een impact hebben op de wegligging. Vergeet niet dat pakweg 3/4 van die winterperiode je nog in relatief normale weg/weersomstandigheden aan het rijden bent!

Ik gebruik normaal een winter- en een zomerset, banden worden niet zo graag elk seizoen op en af een velg getrokken.
Ik heb nu winter en zomer 18" liggen, in de zomer een breedset en in de winter squared. Ik heb nog een setje 18" OEM BMW Style 398 velgen dat waarschijnlijk in de verkoop gaat (voor F3x reeks).

Ik moet er wel bijzeggen dat ik redelijk wat kilometers vreet, met sportieve banden die toch wat sneller slijten, dus een band zal maximum eenmaal eraf en eenmaal erop moeten (heel misschien een keertje extra voor de winterbanden, daar bol je natuurlijk minder km mee).

Doe je maar 15000 km/jaar dan ga je inderdaad heel wat keren een band eraf en er terug op moeten zetten, hier kan het zeker wel nuttig zijn de extra te spenderen voor een tweede set velgen met winterbanden!

impact hebben op de wegligging
19" is bijna altijd minder goed qua wegliggen dan 18". In de racerij heb je kleinere banden op bescheiden velgen, geen 19-20 inch jetsers omdat die zwaarder zijn en de banden met kleine sidewall minder goede eigenschappen hebben als je echt hard gaat... Grote velgen is echt alleen voor de looks...

Ik vond het nogal gek om redelijk wat centen voor 19" velgen betaald te hebben om er dan maar 7 of 8 maand van een jaar mee te bollen en de andere maanden op kleinere, minder mooie velgen, die dan nog eens een impact hebben op de wegligging. Vergeet niet dat pakweg 3/4 van die winterperiode je nog in relatief normale weg/weersomstandigheden aan het rijden bent!
Totale omtrek tussen mijn 17" en 19" zijn gelijk + ze hebben dezelfde breedte, dus zoveel inpakt gaat dat niet hebben. Het enigste dat hier het meeste de wegligging beïnvloed zijn de banden zelf. Daarbij, het blijft de openbare weg en geen circuit. Zo lang ge niet met Chinese brolbanden gaat rondrijden zal de wegligging sowieso meer dan behoorlijk zijn.
Ik rijd 50/50 met zomer -en winterbanden, verhouding in duur is ongeveer gelijk.

Inderdaad, enkel de band gewisseld, velg behouden.
in 19" is een extra set velgen nogal kostelijk, en telkens in de winter op lelijke 17 of 18" velgen gaan bollen leek mij ook geen goed plan!

De Sottozero's zijn ook runflats! Was wel nogal kostelijk, net over de 1100€ voor de 4, inclusief plaatsing en opslag van de zomerbanden.
Ik had ook eens mijn licht opgestoken voor andere velgen, maar kwam al op 1600€ voor 18", geen al te mooie velgen en geen runflats (wat vervelend is als je geen reservewiel hebt).
Die heb ik gisteren nog zien staan aan Black Friday prijzen, prijs was wel wat lager dan wat jij zegt.
Ik wil deze misschien over de BMW velg laten trekken en in de zomer eventueel andere velgen, maar zoals je zegt. Op zich is het belachelijk veel geld voor wat je het maar gebruikt.

Ik bol nu gelukkig wel niet zoveel km als jou dus het blijft twijfelen :D

Die heb ik gisteren nog zien staan aan Black Friday prijzen, prijs was wel wat lager dan wat jij zegt.
Ik wil deze misschien over de BMW velg laten trekken en in de zomer eventueel andere velgen, maar zoals je zegt. Op zich is het belachelijk veel geld voor wat je het maar gebruikt.

Ik bol nu gelukkig wel niet zoveel km als jou dus het blijft twijfelen :D
Opletten dat je de juiste hebt hé, er zijn verschillende versies.
Voor de 330e moet je wegens het gewicht van de wagen de XL versie hebben (Xtra load) in snelheidscategorie h. En run flat, scheelt al gauw 50€/band!

Maar ik dacht dat jij de 330i had, dan kan je mogelijks een goedkopere nemen.

Voorband bij mij zie ik bijvoorbeeld in black Friday aan 251€ staan, dan heb ik hem alvast goedkoper gehad!

Opletten dat je de juiste hebt hé, er zijn verschillende versies.
Voor de 330e moet je wegens het gewicht van de wagen de XL versie hebben (Xtra load) in snelheidscategorie h. En run flat, scheelt al gauw 50€/band!

Maar ik dacht dat jij de 330i had, dan kan je mogelijks een goedkopere nemen.

Voorband bij mij zie ik bijvoorbeeld in black Friday aan 251€ staan, dan heb ik hem alvast goedkoper gehad!

Inderdaad een 330i :)
Gewicht verschil is ongeveer een 120kg als ik het online zie

Ik had deze online gezien qua voorbanden
https://www.bandenexpert.be/bandenm.../?searchguid=d627b7395bb752ab204d20328158eab5

172€ per band, achterin is het wel breder dus duurder

Hier Crossclimate's in 18 inch op mijn Megane GT.
Voor gebruik hier in België is dat echt wel goed genoeg, anderzijds is het strooizout in de winter dan weer niet zo goed voor de velgen.
Normaal gezien doe ik een kleine 15.000 km per jaar, vorig jaar was dat maar een dikke 7.000 km, dit jaar zit ik net over de 8.000 km tot nu toe (ziekenverlof en corona zorgen voor minder kilometers).

Ik heb sunny wintermax opliggen op 17 inch velgen (waren de goedkoopste op autodoc). Vorig eindejaar niks van gemerkt, zelfs geen slip.
Nu is mijn abs/esp/asm in storing, uitbreken alle kanten en soms precies gelatine. Wat een verschil de elektronica kan doen op het gevoel van kwaliteit op uw banden.

Terug
Bovenaan