Bandentopic

Hoeveel bar/druk zetten jullie eigenlijk op je banden? Ik weet dat dit afhankelijk is van auto en type maar toch.

Vorige week een melding op het dashboard dat de druk te laag was. Die varieerde tussen 2,2 en 2,5 (linksvoor). Rechtsvoor ook, maar daar gaf die geen foutmelding voor.

Vereiste druk schommelde ook tussen 2,7 en 2,9 voor tot 3 bar achter.

Volgens men pa was 2,5bar genoeg, ik heb er nu 2,7 opgezet, melding is weg maar het lijkt precies wat gokken

Persoon van de bandencentrale vond 2,9-3,0 ook al wel best veel ook al stond dit in de deur

Ik zet mijn banden bij mijn S3 8V meestal op 2.7 bar. Ook alle 4 hetzelfde aantal bar mits die Quattro heeft. Plus neem ook amper volk mee in de wagen achteraan en veel bagage zit er ook nooit in.

Hangt toch ook van de bandenmaat af? Zo een lowprofile zal al meer druk nodig hebben normaal gezien, en de auto's die ik hier zie passeren zullen die wel hebben.
Ik zit rondom met 2.6 op mijn 225/55/17 en dat is al vrij hoog voor die maat (zware auto wel), maar voor een low profile is dat blijkbaar al aan de minimale kant.

Nu net eens aan het kijken in de wagen.
Voor 3personen eco mag dat dus zelfs op 3,2 zitten. Volgeladen op 2,7 maar dat is nooit het geval.

In theorie moet ik dus zelfs nog bijpompen mja dat staat die echt keihard (235/55 r19)

Vandaag m'n eerste winterset laten zetten op de sinds dit jaar nieuwe bedrijfswagen. Michelin Alpin5, ik zal na het winterseizoen laten weten wat ik ervan vind!

Nu net eens aan het kijken in de wagen.
Voor 3personen eco mag dat dus zelfs op 3,2 zitten. Volgeladen op 2,7 maar dat is nooit het geval.

In theorie moet ik dus zelfs nog bijpompen mja dat staat die echt keihard (235/55 r19)
Goed voor het verbruik, minder goed voor de wegligging. Beter uw banden wat slapper dus.

Gasten, ik heb hulp nodig.
BMW 330e

Lagen dus origineel de Bridgestone Turanza t005 banden op. Eigenlijk héél héél content van.
Op zich wel rap versleten (30.700 km zat echt serieus onder de blokken al)

Maar normaal rij ik steeds met Vedestein Quattrac 5 / Quattrac pro.
Waarom? Ik rij 55.000 km per jaar en wil geen bandenwissels doen. Als ik gewoon niet vast kom te zitten in de sneeuw ben ik gelukkig en van de Vredestein op m'n Audi A6 was ik zéér tevreden ook. (reed ik op de vooras toch ook iets van 60.000 km mee)

Nu is die Quattrac niet leverbaar voor de voorste as in maat 225/40/19 (achterste as 255/45/19 wel).

Dus heb ik dan maar Pirelli Cinturato SF2 besteld.

Deze liggen er sinds vandaag op.
Liefst haal ik ze er morgen weer af.

In Xtraboost, sport en traction grip de auto niet. Hij patineert gewoon.
Véél meer rolgeluiden dan de t005, ik moet letterlijk de radio luider zetten.
Ook rijdt de auto véél harder. Ik voel veel meer van de weg dan met die t005's in het stuur. En die t005's waren runflats??
Een bepaalde bocht die ik hier kan nemen aan +- 110 km/h, was ik hem nu aan 80km/h al bijna kwijt.
Rond punt siemenslaan in Oostkamp aan iets sportievere snelheid was gewoon alle 4 de banden die zaten te piepen en squirmen... dat deed de T005 niet aan die snelheid.

Neen, die Cinturato's gaan er weer af.
Ik heb nog de voorste Turanza's liggen, dus die kunnen er weer op, maar wat leg ik dan achteraan?

Ik vind het écht wel raar, want zo'n SF2 is nu toch ook niet de eerste de beste band.
Beetje jammer dat ik nu bijna 800 euro banden gewoon de vuilbak in ga smijten... Maar goed, m'n auto is m'n enige plezier die ik heb en zo is het niet fun.

Indien 4 season heb ik maar ervaring met 1 soort en ik was daar zeer tevreden van: Michelin crossclimate.

Indien je toch wil wisselen:

Zomer: Michelin pilot sport 4S
Winter: Pirelli sottozero

Ik denk bepaald te hebben wat de meest optimale winterband is voor mijn wagen

vooraan: Vredestein Wintrac Pro 245/40R20 99Y XL
achteraan: Vredestein Wintrac Pro 275/35 R20 102Y XL

dit waren de enige merk/model winterbanden dat ik de exacte maat kon vinden met snelheidsrating tot 300KM/h

kan ik dit in een bmw garage bestellen en laten plaatsen, of moet je uit een lullig aanbod kiezen dat opgedrongen wordt ?

Ik denk bepaald te hebben wat de meest optimale winterband is voor mijn wagen

vooraan: Vredestein Wintrac Pro 245/40R20 99Y XL
achteraan: Vredestein Wintrac Pro 275/35 R20 102Y XL

dit waren de enige merk/model winterbanden dat ik de exacte maat kon vinden met snelheidsrating tot 300KM/h

kan ik dit in een bmw garage bestellen en laten plaatsen, of moet je uit een lullig aanbod kiezen dat opgedrongen wordt ?
Ga gewoon naar een respectabele bandenboer. Uw brood koop je ook niet bij de slager. :)

Gasten, ik heb hulp nodig.
BMW 330e

Lagen dus origineel de Bridgestone Turanza t005 banden op. Eigenlijk héél héél content van.
Op zich wel rap versleten (30.700 km zat echt serieus onder de blokken al)

Maar normaal rij ik steeds met Vedestein Quattrac 5 / Quattrac pro.
Waarom? Ik rij 55.000 km per jaar en wil geen bandenwissels doen. Als ik gewoon niet vast kom te zitten in de sneeuw ben ik gelukkig en van de Vredestein op m'n Audi A6 was ik zéér tevreden ook. (reed ik op de vooras toch ook iets van 60.000 km mee)

Nu is die Quattrac niet leverbaar voor de voorste as in maat 225/40/19 (achterste as 255/45/19 wel).

Dus heb ik dan maar Pirelli Cinturato SF2 besteld.

Deze liggen er sinds vandaag op.
Liefst haal ik ze er morgen weer af.

In Xtraboost, sport en traction grip de auto niet. Hij patineert gewoon.
Véél meer rolgeluiden dan de t005, ik moet letterlijk de radio luider zetten.
Ook rijdt de auto véél harder. Ik voel veel meer van de weg dan met die t005's in het stuur. En die t005's waren runflats??
Een bepaalde bocht die ik hier kan nemen aan +- 110 km/h, was ik hem nu aan 80km/h al bijna kwijt.
Rond punt siemenslaan in Oostkamp aan iets sportievere snelheid was gewoon alle 4 de banden die zaten te piepen en squirmen... dat deed de T005 niet aan die snelheid.

Neen, die Cinturato's gaan er weer af.
Ik heb nog de voorste Turanza's liggen, dus die kunnen er weer op, maar wat leg ik dan achteraan?

Ik vind het écht wel raar, want zo'n SF2 is nu toch ook niet de eerste de beste band.
Beetje jammer dat ik nu bijna 800 euro banden gewoon de vuilbak in ga smijten... Maar goed, m'n auto is m'n enige plezier die ik heb en zo is het niet fun.

Je gaat van een goeie zomerband naar een allseasonband. Natuurlijk mag je u dan verwachten dat je achteruit gaat op bepaalde vlakken.
Enkel de prestaties in koude zouden beter moeten zijn. Maar ik twijfel of je bij sneeuw daar mee uit te voeten gaat geraken.

Maar in huidig weer zal die turanza altijd beter zijn. Je hebt ook enkel nog maar die turanza’s onder uw 3er gehad. Je kan dus met nog niet veel vergelijken. Die quatracs konden dan wel goed zijn onder uw A6, kans is er dat ze onder uw 3er ook niet goed zouden gereden hebben.
Ik blijf erbij nothings beats een goeie zomerband en een goeie winterband.

tja, heb intussen 2 turanza's besteld voor vanachter en volgende week vliegen die pirelli's er weer af

m'n vrouw ook met de auto laten rijden en ze schrok er ook van hoe anders die reed (maar haar carelevel is wel lager, dat wel natuurlijk)
lawaai viel haar ook direct op

dus het ligt niet aan ik alleen :)

Iemand die me kan helpen? Niet specifiek over banden maar over velgen. Passen de standaard velgen van een 2011 5 série op een 2017 facelift 4 serie?

Dan kan ik de winter wielen en banden gewoon houden van mijn 5 voor de 4.

Moet ook winterbanden streken, en weet niet goed wat kiezen (330e G20)
Zomerbanden zijn Pirelli P-zero's, héél content van. Achterste zijn nu wel versleten (52,000 km) dus na de winter worden dat nieuwe.

Ik zie dat de P-zero's ook in winter versie bestaan, iemand ervaring mee?
Ook niet te gek duur, dacht net over de 200€/stuk bij de bandenboer.

tja, heb intussen 2 turanza's besteld voor vanachter en volgende week vliegen die pirelli's er weer af

m'n vrouw ook met de auto laten rijden en ze schrok er ook van hoe anders die reed (maar haar carelevel is wel lager, dat wel natuurlijk)
lawaai viel haar ook direct op

dus het ligt niet aan ik alleen :)

Ga je dan ook nog winterbanden kopen?
Want nu is het wel ongeveer het seizoen om deze te gaan beginnen leggen.

Ik zeg het u, als je geen winterbanden gaat leggen dan ga je het u ook beklagen :p

Iemand die me kan helpen? Niet specifiek over banden maar over velgen. Passen de standaard velgen van een 2011 5 série op een 2017 facelift 4 serie?

Dan kan ik de winter wielen en banden gewoon houden van mijn 5 voor de 4.

Velgen zullen passen maar de banden niet. Deze zijn te groot in omtrek.

Moet ook winterbanden streken, en weet niet goed wat kiezen (330e G20)
Zomerbanden zijn Pirelli P-zero's, héél content van. Achterste zijn nu wel versleten (52,000 km) dus na de winter worden dat nieuwe.

Ik zie dat de P-zero's ook in winter versie bestaan, iemand ervaring mee?
Ook niet te gek duur, dacht net over de 200€/stuk bij de bandenboer.
Ik heb enkel ervaring met Pirelli winterbanden met de sottozero's en zeer tevreden van. (Lagen onder een 4 grancoupe)

Ga je dan ook nog winterbanden kopen?
Want nu is het wel ongeveer het seizoen om deze te gaan beginnen leggen.

Ik zeg het u, als je geen winterbanden gaat leggen dan ga je het u ook beklagen :p

Velgen zullen passen maar de banden niet. Deze zijn te groot in omtrek.

Nee, ga geen winterbanden kopen.
Ben m'n auto gaan halen 14 januari in de sneeuw, heeft dan nog verschillende keren gesneeuwd. Nooit problemen gehad op baan in feite.

Ik ga geen 6 maand me ergeren aan het gedrag van m'n banden voor die 2 weken sneeuw.

Terug
Bovenaan