Bandentopic

Als je op sites als bandenleader of autobandenmarkt op all-seasons zoekt, dan glippen er nog best veel M+S non-3PMSF mee.
M+S is geen officiële markering, elke bandenboer kan dat er in theorie op zetten, 3PMSF moet je band effectief op specifieke testen geslaagd zijn voor certificatie.
Bijvoorbeeld de Pirelli Scorpion Verde All Season hadden jarenlang enkel een M+S en geen 3PMSF (afhankelijk van de maat). Als dat veranderd moest zijn, dan pas heel recent. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat dit een slechte band is, maar je bent er 's winters niet in orde mee in bvb. de Alpenlanden.
Bedankt voor de info en het goede voorbeeld. Ik ging er vanuit dat dit niet meer echt beschikbaar zou zijn gezien dat ik dit tegenkwam :

Sinds 2018 wordt alleen het Alpine-symbool (een berg met een sneeuwvlok) gebruikt om winter- en vierseizoenenbanden te labelen. Hoewel banden met het M+S-keurmerk al een tijdje niet meer worden verkocht, zullen ze waarschijnlijk nog steeds op een groot aantal auto’s worden gebruikt.

Zouden deze set velgen en banden niet passen op het huidige model van de Tesla model Y performance?

Als opmerking staat dit:
Geschikt voor Model Y geproduceerd in de periode 2020-2024. Dit pakket is alleen compatibel met Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive geconfigureerd met 21" Performance-velgens.

Er staan dan volgende kenmerken bij van de banden:
  • 2x 21X9.5J ET40 Überturbine-velgen
  • 2x 21X10.5J ET48 Überturbine-velgen
  • 2x 255/35R21 Pirelli WINTER SZ3-banden
  • 2x 275/35R21 Pirelli WINTER SZ3-banden
  • 4x Überturbine-naafdoppen met Tesla-logo
  • 4x BLE-bandenspanningssensoren
Dit zijn dan de specificaties voor de huidige performance waarbij de ET waarde dus verschillend is.
  • 2x 21X9.5J ET40 Arachnid-velgen
  • 2x 21X10.5J ET52 Arachnid-velgen
  • 2x 255/35R21 Pirelli WINTER SZ3 banden
  • 2x 275/35R21 Pirelli WINTER SZ3 banden
  • 4x BLE-bandenspanningssensoren
  • 4x Arachnid-naafdoppen

Op basis van de cijfers zou ik zeggen dat ze passen, de bovenste komen iets meer naar buiten, wat misschien wel de bedoeling is bij die turbine velgen zodat ze gelijk liggen met de carosserie en dus mogelijk minder luchtweerstand geven. Tenzij de remmenklauwen verschillend zijn tussen die modellen zie ik geen probleem.

Wel geen 3-peak symbool op die Michelin's, of kijk ik er over?
Staat in het artikel :
"It is a three-peak certified tire. So, for the majority of the U.S., it allows you to have that tire year-round."

Maar ik denk dat deze banden (voorlopig) niet beschikbaar zijn in Europa en enkel voor de US zijn. Maar het feit dat ze bestaan vind ik wel al top!

Staat in het artikel :
"It is a three-peak certified tire. So, for the majority of the U.S., it allows you to have that tire year-round."

Maar ik denk dat deze banden (voorlopig) niet beschikbaar zijn in Europa en enkel voor de US zijn. Maar het feit dat ze bestaan vind ik wel al top!
Tiens, als je inzoomt op de foto's zie ik enkel M+S staan. Op de site van Michelin is hij idd niet terug te vinden.

Ik heb de nieuwe Crossclimate 3 Sport liggen en de hebben wel het 3PMSF label.

Denk dat de naamgeving in de VS anders is want daar gebruiken ze precies de term CrossClimate nergens.

Ik heb de nieuwe Crossclimate 3 Sport liggen en de hebben wel het 3PMSF label.

Denk dat de naamgeving in de VS anders is want daar gebruiken ze precies de term CrossClimate nergens.
Het profiel ziet er ook wel compleet anders uit, lijken me toch andere banden te zijn. Misschien dat ze wel dezelfde compound hebben gebruikt.

Nieuwe banden besteld
Het profiel ziet er ook wel compleet anders uit, lijken me toch andere banden te zijn. Misschien dat ze wel dezelfde compound hebben gebruikt.
in VS zijn all season banden heel anders dan in Europa. De meeste all season leunen veel dichter bij een zomerband aan. In het artikel wordt de pilot sport all season vermeld. Die is in europa niet leverbaar. Al zou die wel interessant zijn in Vlaanderen volgens mij.

Zelf ook nieuwe banden besteld. Continental all season contact 2 maat 205/55/16 voor skoda octavia III. De gewone besteld en niet de XL voor wat extra comfort hopelijk. prijs 110€ per band geplaatst incl. BTW.

Ik ben aan het twijfelen of ik Michelin Pilot Sport 5 of Pirelli P Zero 5 zou nemen als ik nieuwe velgen ga aanschaffen.
De PZ5 zijn UUHP banden terwijl de PS5 UHP banden zijn maar een 3-serie Touring is toch eerder een all-rounder ipv een hot hatch. Misschien dat de PS5 beter bij het karakter van de wagen past (en de wangen bij de PZ5 zou ook iets meer getrokken zijn dan bij de PS5).

Ik zou zeggen, het hangt uw rijstijl af. Als ge graag over op en afritten scheurt, dan zou ik de PZ5 pakken. Als je rustig rijdt, PS5.

Ik zou zeggen, het hangt uw rijstijl af. Als ge graag over op en afritten scheurt, dan zou ik de PZ5 pakken. Als je rustig rijdt, PS5.
Zo extreem uitersten zou ik het nu ook weer niet noemen. De PS5 is nog altijd een UHP band en geen eco band.
En ja, ik ben een op -en afritten "scheurder" 😋
Ik zie nog wel als het zover is.

Ik heb nog 4 banden in de kelder liggen (op velg) van één van de vorige wagens.

De banden mogen gratis naar het containerpark, maar gaat een bandenboer die van de velg afnemen als ik daar niks nieuws koop en het enkel voor de vuilbak is?

Gaat die bandenboer die banden niet liever houden zelfs? Dacht dat ze daar nog iets voor kregen. Zou nog een rit schelen naar het containerpark.

Ik heb nog 4 banden in de kelder liggen (op velg) van één van de vorige wagens.

De banden mogen gratis naar het containerpark, maar gaat een bandenboer die van de velg afnemen als ik daar niks nieuws koop en het enkel voor de vuilbak is?
als de velgen nog bruikbaar zijn, kunt ge ze proberen verkopen. ik heb ook al banden met velgen gezien op het containerpark.

Terug
Bovenaan