Bandentopic

Ik had banden besteld bij banden-online.
Blijken dat banden van 2018 te zijn.. Bandencentrale zei dat dit niet goed was aangezien dat rubber hard wordt.
Of dit enkel de toplaag was (die er dan af is na enkele ritjes) of heel het rubber konden ze niet goed op antwoorden.
 
Ik had banden besteld bij banden-online.
Blijken dat banden van 2018 te zijn.. Bandencentrale zei dat dit niet goed was aangezien dat rubber hard wordt.
Of dit enkel de toplaag was (die er dan af is na enkele ritjes) of heel het rubber konden ze niet goed op antwoorden.
Wat onzin is. Ja banden van 2018 zijn niet meer nieuw, maar dat weet je als je online koopt voor een prikje.
Maar die zijn nog niet verduurt hoort.

Het is zo dat rubber na verloop van tijd verduurt en dus uitdroogt en hard wordt en volledig begin te scheuren. Maar dat is niet na 3 jaar al zo groot dat die banden niet meer gebruikt kunnen worden.
 
Ik heb bij Donckers ook al banden van 2 jaar gekregen dus dat kan je overal voor hebben. Hangt af van de omstandigheden hoe lang het duurt voor ze effectief uitdrogen. Vanaf 6 jaar zou ik gemiddeld zeggen.
 
Wat onzin is. Ja banden van 2018 zijn niet meer nieuw, maar dat weet je als je online koopt voor een prikje.
Maar die zijn nog niet verduurt hoort.

Het is zo dat rubber na verloop van tijd verduurt en dus uitdroogt en hard wordt en volledig begin te scheuren. Maar dat is niet na 3 jaar al zo groot dat die banden niet meer gebruikt kunnen worden.
Geruststellend.
Kheb de banden toen ze er pas oplagen wat opgeschuurd (rotondes en bochtjes op de limiet nemen). Ik had een goei excuus 😁
 
Wat onzin is. Ja banden van 2018 zijn niet meer nieuw, maar dat weet je als je online koopt voor een prikje.
Maar die zijn nog niet verduurt hoort.

Het is zo dat rubber na verloop van tijd verduurt en dus uitdroogt en hard wordt en volledig begin te scheuren. Maar dat is niet na 3 jaar al zo groot dat die banden niet meer gebruikt kunnen worden.
Veel hangt ook af van hoe die zijn opgeslagen natuurlijk. Onder de correcte omstandigheden is er geen vuiltje aan de lucht.
 
Enige dat ik minder vond aan mijn crossclimate was remmen op nat wegdek
Echt? Dat is net een van de zaken die ik goed vind aan de Crossclimate's, de grip bij een nat wegdek is fenomenaal, dat komt uiteraard ook door het profiel dat heel goed water afvoert waardoor je minder snel last hebt van aquaplaning.
En dat allemaal resulteert ook in een goed remvermigen bij nat.
 
Echt? Dat is net een van de zaken die ik goed vind aan de Crossclimate's, de grip bij een nat wegdek is fenomenaal, dat komt uiteraard ook door het profiel dat heel goed water afvoert waardoor je minder snel last hebt van aquaplaning.
En dat allemaal resulteert ook in een goed remvermigen bij nat.
Lag misschien aan de ondergrond, was oudere betonbaan denk ik, maar toch eens serieus verder geschoven dan ik verwacht had bij een noodstop.
 
Lag misschien aan de ondergrond, was oudere betonbaan denk ik, maar toch eens serieus verder geschoven dan ik verwacht had bij een noodstop.
Zal inderdaad aan de ondergrond gelegen hebben. Normaal op nat wegdek zouden deze gewoon goed moeten presteren.
 
Wat onzin is. Ja banden van 2018 zijn niet meer nieuw, maar dat weet je als je online koopt voor een prikje.
Maar die zijn nog niet verduurt hoort.

Het is zo dat rubber na verloop van tijd verduurt en dus uitdroogt en hard wordt en volledig begin te scheuren. Maar dat is niet na 3 jaar al zo groot dat die banden niet meer gebruikt kunnen worden.
Veel hangt ook af van hoe die zijn opgeslagen natuurlijk. Onder de correcte omstandigheden is er geen vuiltje aan de lucht.
Ik heb nu ook scheurtjes in mijn banden maar inderdaad, de clou is voornamelijk hoe je em opslaagt.

Wagen staat gewoon constant stil, in weer en wind, band is nu 5 jaar (maar dan echt stil, 1x per maand mee rijden). Lichte scheurtjes, en bij de controle hebben ze de opmerking zelfs niet op papier gezet. Weliswaar wel mondeling gezegd: meneer, oppassen daarmee. Als ze erger worden wel laten vervangen.

In weer en wind twee jaar, dat gaat ne lastige worden voor die banden. Gewoon ergens in nen hangar, geen vuiltje aan de lucht.

Geruststellend.
Kheb de banden toen ze er pas oplagen wat opgeschuurd (rotondes en bochtjes op de limiet nemen). Ik had een goei excuus 😁
Gewoon ne keer goed mee bollen, de soepelheid gaat er nog inzitten hoor. Onder normaal gebruik gaat die band hoogstwaarschijnlijk pas problemen vertonen aan het einde van zijn leven.
 
Gisteren de auto eens gewassen (was hoog nodig) omdat ik maandag op onderhoud moet.
Toen ik de voorbanden eens nakeek zag ik dat die aan de binnenkant, ongeveer 1,5 tot 2 cm meer afgesleten zijn (bijna volledige profiel weg) dan de rest van de band.
Ik wist al dat de banden dit jaar vervangen gingen moeten worden, maar dacht nog tot de zomer of het najaar te hebben als ik het profiel op de buitenkant en midden van de band bekeek (die binnenkant zie je immers niet zo makkelijk).
 
Gisteren de auto eens gewassen (was hoog nodig) omdat ik maandag op onderhoud moet.
Toen ik de voorbanden eens nakeek zag ik dat die aan de binnenkant, ongeveer 1,5 tot 2 cm meer afgesleten zijn (bijna volledige profiel weg) dan de rest van de band.
Ik wist al dat de banden dit jaar vervangen gingen moeten worden, maar dacht nog tot de zomer of het najaar te hebben als ik het profiel op de buitenkant en midden van de band bekeek (die binnenkant zie je immers niet zo makkelijk).
Denk dat je hem dan ook eens moet laten uitlijnen als je zo ongelijkmatige slijtage hebt?
 
Denk dat je hem dan ook eens moet laten uitlijnen als je zo ongelijkmatige slijtage hebt?
Ja, daar had ik ook al aan gedacht.
Maar ik vind het raar dat dat nu plots zo is, ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn.
Het zijn de eerste banden, auto word volgende maand 5 jaar en heeft 57.000 km gedaan.
Bij het onderhoud vorig kaar kreeg ik al de opmerking dat de banden in het oog gehouden moesten worden, maar van die slijtage aan de binnenkant was er nog geen sprake.
 
Ja, daar had ik ook al aan gedacht.
Maar ik vind het raar dat dat nu plots zo is, ik vraag me af wat de oorzaak kan zijn.
Het zijn de eerste banden, auto word volgende maand 5 jaar en heeft 57.000 km gedaan.
Bij het onderhoud vorig kaar kreeg ik al de opmerking dat de banden in het oog gehouden moesten worden, maar van die slijtage aan de binnenkant was er nog geen sprake.
Niet vaak genoeg gaan bijpompen ofzo?
 
Niet vaak genoeg gaan bijpompen ofzo?
Jawel, ik kan de bandendruk aflezen op de boordcomputer en als die wat zakt ga ik altijd bijpompen.
En bij de lage bandendruk staat de band "hol" wat voor slijtage aan binnen en buitenkant zou moeten zorgen. Nu is het dus enkel aan de binnenkant, wat eerder duid op een probleem met de uitlijning zoals jij ook al aanhaalde in je vorige reactie.
Maar de vraag is dan dus waardoor dat dat gekomen is?
 
Jawel, ik kan de bandendruk aflezen op de boordcomputer en als die wat zakt ga ik altijd bijpompen.
En bij de lage bandendruk staat de band "hol" wat voor slijtage aan binnen en buitenkant zou moeten zorgen. Nu is het dus enkel aan de binnenkant, wat eerder duid op een probleem met de uitlijning zoals jij ook al aanhaalde in je vorige reactie.
Maar de vraag is dan dus waardoor dat dat gekomen is?
Welke wagen heb je?
Want als een wagen met wel wat camber hebt dan is dit een normaal slijtagepatroon.
 
Terug
Bovenaan