Automatische boîte

Dat is de computer die zich aanpast aan jouw rijstijl.
Dus door gasrespons aan te passen en het schakelgedrag aan te passen.
De schakelverhoudingen veranderen daardoor niet, dat is onmogelijk met de schakelbak die jij hebt.
Is het niet door de gasrespons dat de schakelverhouding verandert. Heb al gemerkt bij de mijne als je het gaspedaal sneller induwt dat hij ineens een versnelling lager schakelt bijna onmiddelijk gebeurt dit. En hij gaat dan hoger in toeren voor hij verder schakelt.

maar het hangt ook allemaal af in welke mode je rijdt. Zeker tussen comfort en sport+ mode is een zeer groot verschil.
Comfort is zo snel mogelijk naar de 7de versnelling om zo stil mogelijk en zuinig te zijn terwijl in sport + hij meestal pas tegen de 4000 toeren schakelt afhankelijk hoe snel je het gaspedaal induwt kan hij ook pas veel later schakelen voorbij de 4000 toeren 😄
 
Is het niet door de gasrespons dat de schakelverhouding verandert. Heb al gemerkt bij de mijne als je het gaspedaal sneller induwt dat hij ineens een versnelling lager schakelt bijna onmiddelijk gebeurt dit. En hij gaat dan hoger in toeren voor hij verder schakelt.

maar het hangt ook allemaal af in welke mode je rijdt. Zeker tussen comfort en sport+ mode is een zeer groot verschil.
Comfort is zo snel mogelijk naar de 7de versnelling om zo stil mogelijk en zuinig te zijn terwijl in sport + hij meestal pas tegen de 4000 toeren schakelt afhankelijk hoe snel je het gaspedaal induwt kan hij ook pas veel later schakelen voorbij de 4000 toeren 😄
maar de verhoudingen veranderen niet hé. Die liggen vast door de tandwielen in de versnellingsbak. Zoals @Nineshots zegt zou dat alleen mogelijk zijn met een CVT waarbij je de kunstmatige schakelpunten kan bepalen.

Daarvoor moet je al naar DAF of een 10-jaar oude Audi Multitronic....
 
Met een PHEV zou'k zeggen ofwel in CC naar beneden, of gewoonweg rustig op de rem staan. Normaal gezien zou onder een bepaalde remkracht alle afremming moeten komen van de regeneratie van de batterij dmv de electro motoren. Deze remkracht is niet te onderschatten, alsook wrijvingsvrij, dus zonder risico voor sleet en/of fading.
Natuurlijk werkt dit niet met volle batterij, maar ik betwijfel dat'ie vol zou zijn bij normaal gebruik in een bergrit :)

Waarom zou dat niet werken met een volle batterij. De energie kan toch weggegooid worden in de vorn van hitte...
 
Goh. Kan zijn. Je zet de electro motoren in 'omgekeerde richting', waardoor die weerstand bieden, en stroom genereren. Kan dat gewoon uitgestoten worden als hitte, of gaat dat de batterijen overchargen?
 
Goh. Kan zijn. Je zet de electro motoren in 'omgekeerde richting', waardoor die weerstand bieden, en stroom genereren. Kan dat gewoon uitgestoten worden als hitte, of gaat dat de batterijen overchargen?
Ik heb met de PHEV een "B" (braking) stand, zit ergens ergens tussen gewoon bollen en one-pedal driving en gebruikt de elektro motorrem. Werkt altijd, ook met volle batterij. Vaak schakel ik even naar die stand als ik bvb op de snelweg wat moet vertragen ipv te remmen, of uiteraard bij afdalingen.
 
Ik heb met de PHEV een "B" (braking) stand, zit ergens ergens tussen gewoon bollen en one-pedal driving en gebruikt de elektro motorrem. Werkt altijd, ook met volle batterij. Vaak schakel ik even naar die stand als ik bvb op de snelweg wat moet vertragen ipv te remmen, of uiteraard bij afdalingen.
Ahzo. Mijnen C300DE heeft dat precies niet :) Die heeft ook niet echt een one-pedal driving setting.
 
Terug
Bovenaan