Windows Automatische activering installatie Windows 10

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Een vijftal jaar geleden heb ik op mijn toen nieuwe pc Windows 10 Pro (volledig versie) geïnstalleerd. Die had ik met de pc gekocht bij Alternate. Bij de installatie dus een productcode ingegeven en vervolgens geactiveerd. Hier geen gebruik gemaakt van een Microsoft account.

Laatste maanden wat upgrades gedaan. En gisteren heb ik Windows 10 eens opnieuw geïnstalleerd. Daarvoor had ik de laatste versie 20H2 gedownload en op usb-stick gezet met de Media Creation Tool.

Tijdens het installatieproces geef ik mijn productcode nog niet in want dat wou ik doen als de installatie gelukt was. Ook hier geen Microsoft account gebruikt. Installatie gedaan en alles ok. Dus wil ik mijn productcode ingeven maar dan zie ik staan dat Windows al geactiveerd is met een digitale licentie? Ik vroeg me af of mijn code indertijd werd gelinkt aan de hardware of zo maar als ik de code opzoek via een script krijg ik een ander code. Als ik via een programma als Belarc Advisor zoek, krijg ik nog een andere code.

Zijn er mensen die nog zoiets gelijkaardigs hebben voorgehad? En zijn er verschillen (functies die bvb. niet beschikbaar zijn of zo) tussen de digitale licentie en die via een productcode?
 
De activatie is gelinkt aan uw hardware signature. Het is normaal dat deze zichzelf opnieuw activeert na herinstallatie. Enkel wanneer je signficante wijzigingen doet (bv moederbord vervangen) zal de activatie niet meer lukken. Dan moet je telefonisch activeren.
 
Thanks. Maar dan vind ik het nog altijd wel vreemd dat die een andere code toont dan degene die ik 5 jaar geleden heb gekregen.
 
Thanks. Maar dan vind ik het nog altijd wel vreemd dat die een andere code toont dan degene die ik 5 jaar geleden heb gekregen.
Ik heb hetzelfde hoor. Van zodra je key als een digitale licentie bij Microsoft wordt opgeslagen wordt de product key vervangen. In principe zou je beide moeten kunnen gebruiken. Maar zoals je zegt, hoef je geen key in te geven bij installatie en gebeurt de activatie automatisch, dus het maakt niet zoveel uit.
 
Terug
Bovenaan